Probleem met gekochte processor van particulier.

Pagina: 1
Acties:

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 19:32
Hallo,

Ik heb sinds 1 dag een htpc omdat ik films op m'n tv wil kijken maargoed het probleem:
Ik heb alles via azerty gekocht behalve de processor.

Ik heb de processor ( Een C2D E6750) gekocht

Alleen wat wil nu: Ik heb alles geinstalleerd, koelpasta, boxed intel koeler van een Q6600 er op en draaien maar. Alleen ik ging gelijk kijken of het moederbord/cpu niet te heet werd en jawel hoor!
De processor gaf in de bios 82 graden aan. Ook viel de computer uit (mede hierdoor denk ik).

Nu is de processor gelapt waar ik achteraf spijt van heb en had eigenlijk een mindere processor gewoon nieuw moeten kopen maarja, dit is altijd achteraf.

Nu is dus mijn probleem:

Komt deze koeling door mij? is het mijn probleem?
Of zou ik hem nog evt terug kunnen sturen want ik ben er gewoon echt niet blij mee.
Oftewel: Wat hulp met wat ik kan doen zou ik heel erg op prijs stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door QuiCk01 op 03-04-2009 23:46 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit je koeler er wel goed op en maken ze goed contact? Want als je koeler er niet goed op zit zijn zulke temperaturen wel normaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ook ik denk dat je koeler gewoon niet goed zit en dat er met de CPU niets mis is.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 21:34

NeHoX

Gamer + PV

Gebruik je goede koelprut? Ala Arctic Silver ofzo?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Verwijderd

Koop via een particulier is iets van drie dagen dat je het terug kan brengen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:12:
Volgens wie ? Garantie tot de deur en niet verder is het toch ?

Het is maar net wat je afspreekt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

De intel boxed koeler is als je hem voor het eerst monteert even lastig.
Zorg er dus voor dat dat ding goed contact maakt.. Je bent de eerste niet die het koelblok verkeerd monteert.

Als een cpu echt 82 graden wordt.. dan wordt het koelblok ook heet (je brand je vingers eraan).
Is je koelblok echter een stuk minder warm dan is er geen goed contact tussen je blok en cpu.

Zorg er ook voor dat je niet teveel pasta tussen cpu en koelblok doet.. Je hebt echt heel weinig nodig.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Bron ?

Asus Zenbook i7 256gb

• PilatuS
  • Niet online
NeHoX schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:11:
Gebruik je goede koelprut? Ala Arctic Silver ofzo?
Koelpasta zorgt maar voor een paar graden. Het kan daar dus nooit aan liggen.
Heb je daar een bron voor ? Ik denk namelijk dat het niet klopt wat je zegt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

8)7

Niet dus, er is geen vaste garantietermijn/afkoelperiode/bedenktermijn voor 2e hands spulletjes bij handel tussen particulieren. Uitgezonderd vastgoed (huizen) natuurlijk.

Of je moet het van tevoren (samen) duidelijk op papier hebben gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 03-04-2009 21:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
Alleen wat wil nu: Ik heb alles geinstalleerd, koelpasta, boxed intel koeler van een Q6600 er op en draaien maar. Alleen ik ging gelijk kijken of het moederbord/cpu niet te heet werd en jawel hoor!
De processor gaf in de bios 82 graden aan. Ook viel de computer uit (mede hierdoor denk ik).
Als het een ogebruikte boxed cooler was, dan was er normaal gezien een soort van laagje onder het koelbok dat dient als koelpasta, als je er dan nog eens zelf extra koelpasta op gedaan hebt is er dus teveel koelpasta . Wanneer de koelpasta er te dik opligt dan isoleert het je processor eerder (de warmte kan dan niet meer weg) dan dat het voor warmtegeleiding zorgt tussen de processor en het koelblok.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:19

Wildfire

Joy to the world!

Sorry, dat is gewoon garantie tot aan de deur in principe. Alleen als er bewijsbaar sprake is van oplichting, dan kan er evt. soms nog iets gedaan worden, juridisch gezien, maar that's it.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 03-04-2009 21:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• PilatuS
  • Niet online
Docho schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:17:
[...]

Als het een ogebruikte boxed cooler was, dan was er normaal gezien een soort van laagje onder het koelbok dat dient als koelpasta, als je er dan nog eens zelf extra koelpasta op gedaan hebt is er dus teveel koelpasta . Wanneer de koelpasta er te dik opligt dan isoleert het je processor eerder (de warmte kan dan niet meer weg) dan dat het voor warmtegeleiding zorgt tussen de processor en het koelblok.
Als je de koeler goed monteerd perst die alle overtollige koelpasta er wel tussen uit.

• QuiCk01
Ik heb de koeler er gewoon goed op gemonteerd, dat weet ik zeker.
Dit weet ik zeker omdat ik de koeler er een net opnieuw op heb gezet en heb toen ook koelpasta weer eraf gehaald en opnieuw erop gedaan.

Heb op hardware.info tv gekeken waar een advocaat zat en die zei idd dat ik het kan terug sturen.

Maar begrijp me niet verkeerd: Het liefst houd ik deze cpu maar ik wil wel dat hij goed werkt.

Zou het kunnen dat de cpu verkeerd is gelapt of zou dit ook maar enkele graden schelen?
Wat is een normale temperatuur?

Edit: bedankt nog voor jullie snelle reacties tot nu toe! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door QuiCk01 op 03-04-2009 21:23 ]

• PilatuS
  • Niet online
QuiCk01 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:22:
Ik heb de koeler er gewoon goed op gemonteerd, dat weet ik zeker.
Dit weet ik zeker omdat ik de koeler er een net opnieuw op heb gezet en heb toen ook koelpasta weer eraf gehaald en opnieuw erop gedaan.

Heb op hardware.info tv gekeken waar een advocaat zat en die zei idd dat ik het kan terug sturen.

Maar begrijp me niet verkeerd: Het liefst houd ik deze cpu maar ik wil wel dat hij goed werkt.

Zou het kunnen dat de cpu verkeerd is gelapt of zou dit ook maar enkele graden schelen?
Wat is een normale temperatuur?
Is je koeler erg heet ? Als die namelijk niet eens warm is dan is het contact tussen CPU en koeler gewoon slecht. Als je CPU 80 graden is en je koeler is niet eens warm komt de hitte van de CPU niet bij de koeler.

Het zou ook kunnen dat de CPU helemaal niet zo heet is, en dat de sensor kapot is. Maar dan moet je eerst wel zeker weten dat je koeler goed zit.

Verder niet slecht bedoelt hoor, maar je zal niet de eerste zijn die zegt zeker te weten dat de koeler goed zit, en waarbij het toch niet zo blijkt te zijn.

Bij CPU's is het vrijwel altijd zo: Of ze zijn helemaal kapot en je PC geeft niet eens beeld. Of er is niets mis mee. Er tussen in komt bijna nooit voor.

Als je CPU goed gekoeld word en toch 80 graden wordt, dan moet er eigenlijk zoveel voltage op staan dat ie gelijk dood gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 03-04-2009 21:29 ]

• QuiCk01
@Pilatus hardstikke bedankt voor je reactie!

Ik heb net de pc weer aangezet en heb 2 vingers op het grijze gedeelte van de boxed koeler gehouden.
Echter word deze niet heet maar de computer valt ook na een seconde of 20 alweer uit.

Ik neem ook niet aan dat de koeler in minder dan 20 seconde zo heet word dat ik het voel of zou dat wel moeten? Zit de sensor in het moederbord of de cpu?

Edit: Ik heb trouwens de koelpasta gebruikt die bij m'n tuniq tower zat. Dit is behoorlijk dik dus heb het een beetje met me vingers uitgesmeerd totdat er een klein laagje overheen kwam en de rest van me vinger gewassen.

Edit: Me voeding is ook nieuw dus dat wat je schreef over die voltage liet me ook schrikken :|

[ Voor 29% gewijzigd door QuiCk01 op 03-04-2009 21:33 ]

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
Ik denk dat dit topic helemaal niet in shopping thuis hoort.
Je kan beter opzoek gaan naar de oplossing voor je koel probleem, volgens de aangegeven tips.
Wordt het koelblok wel warm?
Anders toch nog een keer demonteren en helemaal opnieuw,
misschien kun je ook nog een andere koeler van iemand lenen.
Welke temperatuur lees je uit? Tcase of de Tjunctions?

• PilatuS
  • Niet online
Als je de boxed gebruikt zorg er dan voor dat de pinnentjes in de juiste positie staan, en dat je ze helemaal door drukt. Helemaal door drukken kost aardig wat kracht, zelfs zoveel dat het moederbord altijd bol gaat staan. Als je de koeler er af gehaald hebt zal je de pinnetjes terug moeten draaien om de koeler weer vast te krijgen, heb je dat gedaan ?

Er is ergens via Google wel een video te vinden die goed laat zien hoe je het moet doen. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je koeler goed zit, zoals ik ook in mijn vorige post uitleg.

Als je CPU echt zo heet is moet je koeler ook heet worden, ook binnen 20 sec.

De BIOS temp word uitgelezen met een sensor van het moederbord. De temps die proggies in Windows uitlezen zijn van de CPU zelf.

Als je echt zeker weet dat je koeler goed zit kan je er voor kiezen om de CPU temp in de BIOS te negeren. Dan kan je in Windows met een ander proggie checken wat de sensors van de CPU zeggen. Maar als ie echt zo heet wordt kan je de CPU wel slopen op die manier.
Me voeding is ook nieuw dus dat wat je schreef over die voltage liet me ook schrikken :|
Je voeding bepaald niet hoeveel voltage je CPU krijgt, dat doet je moederbord. Dus wees gerust, je voeding heeft er niets mee te maken :)

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 03-04-2009 21:36 ]

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
QuiCk01 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:29:
@Pilatus hardstikke bedankt voor je reactie!

Ik heb net de pc weer aangezet en heb 2 vingers op het grijze gedeelte van de boxed koeler gehouden.
Echter word deze niet heet maar de computer valt ook na een seconde of 20 alweer uit.

Ik neem ook niet aan dat de koeler in minder dan 20 seconde zo heet word dat ik het voel of zou dat wel moeten? Zit de sensor in het moederbord of de cpu?

Edit: Ik heb trouwens de koelpasta gebruikt die bij m'n tuniq tower zat. Dit is behoorlijk dik dus heb het een beetje met me vingers uitgesmeerd totdat er een klein laagje overheen kwam en de rest van me vinger gewassen.

Edit: Me voeding is ook nieuw dus dat wat je schreef over die voltage liet me ook schrikken :|
Dat moet je niet met je vinger doen, maar met een bankpasje mooi dunnetjes uitsmeren. Druppel ter grootte van een erwt op je proc, en dan met je bankpas.

MVG, Frank

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:14:
[...]

Koelpasta zorgt maar voor een paar graden. Het kan daar dus nooit aan liggen.
Dat is nogal BS, onvoldoende koelpasta zorgt voor een (isolerende) laag tussen processor en heatsink en als de processor daardoor z'n warmte niet kwijt kan zorgt dat echt wel voor meer verhoging dan een paar graden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Ik doe altijd een drupje ter grootte van een rijstkorrel op de CPU, en doe dan gewoon de koeler erop, vloeit vanzelf wel uit.

PilatuS schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:34:

Als je echt zeker weet dat je koeler goed zit kan je er voor kiezen om de CPU temp in de BIOS te negeren. Dan kan je in Windows met een ander proggie checken wat de sensors van de CPU zeggen. Maar als ie echt zo heet wordt kan je de CPU wel slopen op die manier.
Z'n CPU word overduidelijk te heet, want anders zou z'n PC ook niet uitvallen (dit komt door de thermische beveiliging van de CPU)

Maak anders de koeler en CPU eens schoon, en doe er dan een stukje papier tussen.
Maak dan de koeler goed vast, en kijk of je het papiertje er tussenuit kunt trekken.

Als je het papiertje loskrijgt zit je koeler niet goed.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:42:
[...]

Dat is nogal BS, onvoldoende koelpasta zorgt voor een (isolerende) laag tussen processor en heatsink en als de processor daardoor z'n warmte niet kwijt kan zorgt dat echt wel voor meer verhoging dan een paar graden.
In een ander topic is hier laatst ook een hele discussie over geweest. Al te veel ga ik er daarom niet weer over typen. Als je wil kan ik het topic wel voor je opzoeken.

Wat je zegt klopt op zich wel hoor. Alleen moet je CPU dan zo enorm bol of hol zijn wil het meer dan 15 graden schelen. Koelpasta zorgt voor optimaal contact tussen CPU en koeler. Het vult alleen de kleine putjes op waardoor het contact beter wordt. Met een redelijk vlakke CPU en koeler is het echt maar een graad of 7 maximaal.

Je kan prima draaien zonder koelpasta. De CPU is dan alleen een paar graden warmer.
Z'n CPU word overduidelijk te heet, want anders zou z'n PC ook niet uitvallen (dit komt door de thermische beveiliging van de CPU)
Het kan toch ook de sensor zijn die kapot is en denkt dat de CPU zo heet is ?

Toch denk ik nog steeds dat de koeler gewoon niet goed zit.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 03-04-2009 21:51 ]

• QuiCk01
Pff nou het is duidelijk hoor!

Ik wist 90% zeker dat die koeler goed zat dus heb een vriend opgebelt of die ff langs kon komen met paar koelers. Hij is dus geweest en hebben we er eerst een Tuniq tower opgezet en deze bleek dus wel lage temperaturen te geven (rond 40 graden zonder koelpasta). Toen weer mijn koeler erop gezet en weer veels te heet.

Toen hebben we de koeler eraf gehaald en zijn we is goed gaan kijken en wat bleek nou:
De push-pin bestaat uit 2 delen : 1 wit gedeelte en een zwart gedeelte.
Nu bleek dus dat aan 1 van deze 4 pins het onderste stukje van de zwarte pin was afgebroken!
Hierdoor bleef die wel haken maar niet dusdanig dat hij optimaal bleef zitten.
Ik kon dus blijven drukken tot ik een ons weeg maar die ging het niet meer doen.

Toen hebben we een q6600 boxed koeler van hem erop gezet en deze werkt nu nogsteeds goed: rond de 50 graden na een half uur (kamertemperatuur van 20 graden) dus best aardig denk ik.

Heb mijn koeler gelijk weggegooit!

Bedankt allemaal en zeker jij PilatuS

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
QuiCk01 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:26:
een Tuniq tower opgezet en deze bleek dus wel lage temperaturen te geven (rond 40 graden zonder koelpasta). Toen weer mijn koeler erop gezet en weer veels te heet.

Toen hebben we een q6600 boxed koeler van hem erop gezet en deze werkt nu nogsteeds goed: rond de 50 graden na een half uur (kamertemperatuur van 20 graden) dus best aardig denk ik.

Heb je wel nieuwe koelpasta gebruikt? 50C vind ik wel veel hoor... :/

Mijn AMD met boxed cooler wordt maar rond de 33C (idle)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien het hier geen moment over Shopping gerelateerde zaken is gegaan en het puur een technische kwestie is verplaats ik dit topic even naar de PMG hoek :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• QuiCk01
Plakjekaas schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:32:
[...]

Heb je wel nieuwe koelpasta gebruikt? 50C vind ik wel veel hoor... :/

Mijn AMD met boxed cooler wordt maar rond de 33C (idle)
Ja maar dat is appels met peren vergelijken :)
De ene cpu word heter dan de ander maar ik vind 50 niet echt verkeerd.
Hij mag 72 worden dus dat zit wel goed

• PilatuS
  • Niet online
QuiCk01 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:26:
Pff nou het is duidelijk hoor!

Ik wist 90% zeker dat die koeler goed zat dus heb een vriend opgebelt of die ff langs kon komen met paar koelers. Hij is dus geweest en hebben we er eerst een Tuniq tower opgezet en deze bleek dus wel lage temperaturen te geven (rond 40 graden zonder koelpasta). Toen weer mijn koeler erop gezet en weer veels te heet.

Toen hebben we de koeler eraf gehaald en zijn we is goed gaan kijken en wat bleek nou:
De push-pin bestaat uit 2 delen : 1 wit gedeelte en een zwart gedeelte.
Nu bleek dus dat aan 1 van deze 4 pins het onderste stukje van de zwarte pin was afgebroken!
Hierdoor bleef die wel haken maar niet dusdanig dat hij optimaal bleef zitten.
Ik kon dus blijven drukken tot ik een ons weeg maar die ging het niet meer doen.

Bedankt allemaal en zeker jij PilatuS
Graag gedaan :)

Mooi dat het opgelost is :)
Pagina: 1