Toon posts:

[OpenSplice] open-source realtime middleware.. en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
* eerste post * Hallo!

20 April gaat de real-time middleware bus OpenSplice open-source (http://www.opensplice.com) . Even kort wat het is:

OpenSplice is een high performance publish-subscribe bus en is beschikbaar voor populaire platormen als Windows & Unix.

OpenSplice implementeerd de open (OMG) standaard DDS, wat staat voor data-distribution service (nee, OMG staat niet voor oh my god =). Eigenschap van deze bus is dat alle nodes aangesloten op OpenSplice lokaal een kopie van de data bewaren. Dit bevordert snelheid en maakt het systeem robuust: zolang er applicaties in het netwerk op OpenSplice draaien, gaat er geen data verloren.
OpenSplice wordt al geruime tijd gedeployed door Thales NL als communicatiebus tussen combatsystemen op fregatten van o.a. de Nederlandse marine. Daarnaast trekt het ook de aandacht van o.a. bedrijven in de financiele sector, vervoerssystemen en ruimtevaart.

Ik heb er een tijdje mee mogen spelen voor mijn werk, en ben gaandeweg enthousiast geworden door de mogelijkheden, de snelheid en gebruikers(programmeer)gemak.

Dat klinkt dat allemaal best, maar ik vraag me af hoe deze release opgepakt gaat worden door de open-source community en de hobbyisten voor wie zo'n bus tot voor kort nog onbetaalbaar was.

Hebben jullie daar ideeen over? Zou je toepassingen kunnen bedenken voor een bus als deze (denk ook bijvoorbeeld aan inter-processing communicatie zonder "moeilijk" gedoe met memory mapped files etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Dit ziet er erg interessant uit!

Er zijn zoveel oplossingen voor te verzinnen waar dit bruikbaar is. Denk aan communicatie binnen bedrijven en tussen bedrijven. Denk aan orderinformatie en on demand deliveries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 15:04

qless

...vraag maar...

Ziet er leuk uit, maar als je ziet hoe weinig er al gebruik gemaakt werd van Corba en dergelijke bus systemen...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klinkt dat allemaal best, maar ik vraag me af hoe deze release opgepakt gaat worden door de open-source community en de hobbyisten voor wie zo'n bus tot voor kort nog onbetaalbaar was.
Ik heb de pagina van opensplice een beetje door gebladerd. Ziet er goed uit allemaal. Het is me echter nog niet helemaal duidelijk hoe dit product zich onderscheid van bijvoorbeeld bestaande JMS oplossingen.

EDIT: Even afgezien van het feit dat het een andere standaard is uiteraard :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Vraag me af waarom ze niet voor AMQP oid zijn gegaan.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:50:
[...]

Ik heb de pagina van opensplice een beetje door gebladerd. Ziet er goed uit allemaal. Het is me echter nog niet helemaal duidelijk hoe dit product zich onderscheid van bijvoorbeeld bestaande JMS oplossingen.

EDIT: Even afgezien van het feit dat het een andere standaard is uiteraard :)
Ik ben geen JMS-kenner, maar afgaande op wat ik van collega's hoor onderscheidt OpenSplice\DDS zich in (betere) performance, een realtime karakter en de data-centric architecture.

Je moet je voorstellen dat je een grote gedistribueerde database hebt waarin je tabellen (topics) hebt gedefinieerd. Iedere tabel (en iedere applicatie die leest\schrijft naar die tabel) heeft zijn eigen set aan parameters die iets vertellen over hoe records wordt gelezen\geschreven naar deze tabellen.
Deze parameters zorgen er bijvoorbeeld voor dat sommige data met hogere prioriteit verzonden wordt, of het voor "late-joining" applicaties nog beschikbaar moet zijn, resource\memory limits etc.

In de nieuwste versie is een service inbegrepen waarmee automatisch gesynced kan worden met een database, en hiermee dus een relatief eenvoudige koppeling met bedrijfsapplicaties te realiseren is, maar ook functionaliteit ondersteund is als bijv. Java hibernate i.c.m een object-oriented mapping van de data (in C++ of Java).

Een afstudeerder bij ons had een demo gemaakt met de OpenSplice SOAP\monitoring interface waarmee (d.m.v. een koppeling met het windows DDE protocol) in Excel realtime data uit de bus gevisualiseerd kon worden.

AMQP is overigens een message-based architectuur, DDS is information-centric. Bovendien richt AMQP zich meer op bedrijfsapplicaties, DDS is ontstaan vanuit de behoefte aan een infrastructuur voor mission-critical (realtime) systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt zeker interessant. Heeft een beetje iets weg van Terracotta ( http://www.terracotta.org...rgsite/What+Is+Terracotta ) als ik de juiste indruk krijg ?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 21:43 . Reden: Nederlands, moeilijk.... ]

Pagina: 1