Toon posts:

Dual screen duur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik lees vaak op het internet dat 2 schermen duur is, maar wat wordt m'n daarmee juist bedoeld? Verbruikt het veel van electriciteit zodat we een hoge rekening krijgen van electriciteit of bedoelen ze dat het scherm zelf duur is? Ik heb namelijk mijn schermen niet zo duur kunnen kopen en dat zelfs in een gewone winkel zonder enige kortingsbon, etc. (Vandenborre)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 18:46
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:44:
Hi, ik lees vaak op het internet dat 2 schermen duur is, maar wat wordt m'n daarmee juist bedoeld? Verbruikt het veel van electriciteit zodat we een hoge rekening krijgen van electriciteit of bedoelen ze dat het scherm zelf duur is? Ik heb namelijk mijn schermen niet zo duur kunnen kopen en dat zelfs in een gewone winkel zonder enige kortingsbon, etc. (Vandenborre)
Waarschijnlijk zullen ze wel de stroom bedoelen, en ach gebruik er zelf nu 4 plus een laptop, en het kan altijd gekker ;)

en heb me pa niet horen klaagen over de stroom ;)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Waar lees je dat dan?

Money for nothin' and your chicks for free

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat denk je zelf? Zal het duurder zijn dan een enkel scherm qua aanschafkosten? Ja je betaald maar liefst twee keer zoveel omdat je er twee koopt!!!
Zal het duurder zijn qua stroom? Je hebt twee schermen, dus twee keer zoveel stroom verbruik!!!
Maar hoeveel is dat dan?! Staat op je scherm!!!!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat ze bedoelen dat 2 schermen samen duurder zijn (zowel qua energie als aanschaf) dan 1 scherm met in totaal hetzelfde "screen real-estate".

Ik heb zelf nog nooit hiervan gehoord.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Topicstarter
Mja, het werd mij eigenlijk "gezegt". Mijn broer, iemand van msn en nog een vriend van mij. Mijn broer zegt dat het veel stroom verbruikt, maar mijn ouders zeggen dat het maar rond de 5 euro extra is per jaar denken ze. Maarja, is dat ook wel zo. :P

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:49:
Wat denk je zelf? Zal het duurder zijn dan een enkel scherm qua aanschafkosten? Ja je betaald maar liefst twee keer zoveel omdat je er twee koopt!!!
Zal het duurder zijn qua stroom? Je hebt twee schermen, dus twee keer zoveel stroom verbruik!!!
Maar hoeveel is dat dan?! Staat op je scherm!!!!
Ja ik maak mij eerder zorgen om de stroom. Ik weet dus niet hoeveel 1 scherm verbruikt in Euro's. Bijvoorbeeld 5 euro per jaar wat mijn ouders zeggen is niet veel.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 18:46
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:51:
[...]

Ja ik maak mij eerder zorgen om de stroom. Ik weet dus niet hoeveel 1 scherm verbruikt in Euro's. Bijvoorbeeld 5 euro per jaar wat mijn ouders zeggen is niet veel.
Zal vast wel mee vallen, bedoel zolang je ze maar uit zet zodra je pc uit staat etc,

Ik zelf zet nooit me pc uit of me server, maar me schermen wel en sja het zou vastwel meer kosten maar goed of dat nou zo belangerijk is

Zo'n klein rot kacheltje van 2000W slurpt harder

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Je kunt natuurlijk opzoeken hoeveel watt het scherm is dat je wilt kopen, als je dat weet kun je precies uitrekenen hoeveel het je gaat kosten. (als je weet hoeveel hij ongeveer aanstaat).

een 22 inch scherm zit volgens google ongeveer op 50 watt. Als je deze 8 uur per dag gebruikt dan gebruikt hij:

50 / 1000 * 8 * 365 = 146 kWh.

tegen 22 cent per kWh kost dat je dus 32,12 euro op jaarbasis.

Edit: of je gebruikt de formule van KingOfDos :)

[ Voor 21% gewijzigd door Magic op 03-04-2009 13:08 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

• Je scherm verbruikt X Watt.
• Je energie kost Y euro per kWh.
• Gemiddeld aantal branduren per maand als Z.

Berekening:
X/1000=kWh
(kWh*Z)*12=kW/jaar
kW/jaar*Y=Prijs

Voorbeeld:
X=45, Y=0,08, Z=300
45/1000=0,045kWh.
0,045kWh*300=13.5kW/maand * 12 = 162kW/jaar.
162*0,08=12.96 euro/jaar

En nou mag je dat zelf berekenen met de correcte waarden. :)
offtopic:
Damn, ik ben vandaag echt te behulpzaam. :P

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:55:
[...]

Zal vast wel mee vallen, bedoel zolang je ze maar uit zet zodra je pc uit staat etc,

Ik zelf zet nooit me pc uit of me server, maar me schermen wel en sja het zou vastwel meer kosten maar goed of dat nou zo belangerijk is

Zo'n klein rot kacheltje van 2000W slurpt harder
Ja, tuurlijk slurpt dat harder. Gelukkig zijn er meer huishoudens met CV dan electrische kachels.

Is het zo moelijk om goed te vergelijken? Je hebt warmte nodig, je kunt dan meestal beter je CV open draaien dan een electo kachel.

Zelfde voor de beeldscherm. Als je een beeldscherm nodig hebt is 1 beeldscherm beter dan 2 (dezelfde). Als je soms meer beeldscherm wilt hebben is wellicht 2 beeldschermen beter dan 1 grootte. Als je vaak meer beeldscherm nodig hebt is vrij snel een grotere beeldscherm beter.

Afhankelijk dus van de verbruik van de 2 schermen/1 grote scherm, gebruik ervan etc.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:05:
• Je scherm verbruikt X Watt.
• Je energie kost Y euro per kWh.
• Gemiddeld aantal branduren per maand als Z.

Berekening:
X/1000=kWh
(kWh*Z)*12=kW/jaar
kW/jaar*Y=Prijs

Voorbeeld:
X=45, Y=0,08, Z=300
45/1000=0,045kWh.
0,045kWh*300=13.5kW/maand * 12 = 162kW/jaar.
162*0,08=12.96 euro/jaar

En nou mag je dat zelf berekenen met de correcte waarden. :)
offtopic:
Damn, ik ben vandaag echt te behulpzaam. :P

0.08 is optimistisch... Eerder richting 20-30 c/kwh (incl netwerkkosten etc)

En die 300 uur per maand is wellicht wat veel (10 uur per dag, maar dit is per gebruiker afhankelijk).

Maar TS, wat wil je weten? Gezien je de schermen al hebt gekocht neem ik niet aan dat je overweegt een grotere scherm te kopen. Zoek het verbruik van de schermen op, schat het gebruik per dag/week/maand en bereken de kosten/verbruik. Meer zinvol: gebruik het 2de scherm alleen wanneer je hem nodig hebt, kijk of je het verbruik zonder veel nadeel kunt verlagen door the backlight minder vel te laten branden (bij normale beeldschermen helaas vaak niet mogelijk), contrast te verlagen (kijk met een energiemeter of het daadwerkelijk iets oplevert), etc.

[ Voor 27% gewijzigd door disheaver op 03-04-2009 13:20 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
disheaver schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:06:
Als je soms meer beeldscherm wilt hebben is wellicht 2 beeldschermen beter dan 1 grootte. Als je vaak meer beeldscherm nodig hebt is vrij snel een grotere beeldscherm beter.
  • Er spelen nog een paar andere argumenten een rol.
  • Boven de 2560x1600 zijn er momenteel geen schermen verkrijgbaar met een redelijke prijs.
  • Twee maal 1920x1200 levert meer scherm oppervlak dan 2560x1600.
  • Maar 2560x1600 levert meer scherm oppervlak dan twee maal 1680x1050.
  • Echter kost een 2560x1600 scherm meer dan 1000 euro. Voor dat geld kan ik 8 schermen (6 van redelijke kwaliteit) krijgen van 1680x1050 of 4 schermen (3 van redelijke kwaliteit) van 1920x1200.
  • Kortom, grote schermen zijn duurder per scherm oppervlak dan kleinere schermen

[ Voor 3% gewijzigd door kalizec op 03-04-2009 13:22 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

5 euro per jaar zegt natuurlijk helemaal niks, want is dat gebaseerd op je monitoren 1 uur per dag aan te hebben, of 24 uur per dag?

1 Watt kost uiteindelijk per jaar ongeveer 2 euro als je het apparaat 24/7 aan laat staan, een monitor van 100 Watt kost per jaar dus €200 aan stroom.

The devil is in the details.

Verwijderd

waarom heb je 2 schermen? ^o) lol gebruik je dual of tripple fox? of vind je het gewoon stoer om 2 schermen te hebben? :P

en er is een goude regel he ^^ als 1 iets kost kost 2 meer ;) en dan nog maar niet te spreken over 3 4 en de rest

wil je echt weten of je er wat van merkt? gebruik je schermpjes gewoon en plaats over een jaar een topic met de titel: 2 schermen duurder dan 1 scherm maar ik merk er helemaal neks van ^^
Pagina: 1