Inleiding
Ik draai op het moment een thuis-server welke via verschillende manieren benaderd wordt voor van-alles-en-nog-wat. Gedurende de tijd is er steeds meer op gekomen en inmiddels zit ik te denken aan een herinstallatie. Ik wil met die herinstallatie bereiken dat de server beter is ingedeeld, maar ook een extra XP installatie voor wat additionele niet-server software. Ik zit daarom te denken om virtualisatie te doen, omdat je dan meerdere servers/hosts kan indelen. Ik beschik over een MSDN(AA) account dus Microsoft licenties is waarschijnlijk geen probleem.Server Hardware
| Resterende hardware
|
Software
| |
Huidige features
| Extra (gewenste) features
|
Huidige situatie
Ik heb op de 80GB Windows geïnstalleerd. De 1TB is ingedeeld in 300GB/rest. Op de 300GB staan ‘belangrijke’ bestanden welke elke nacht gebackupped worden op de MyBook externe HDD. De 700GB partitie (films e.d.) wordt niet gebackupped/gemirrord. Ik heb geen computers ‘echt’ aangesloten op het domein, wel via shares e.d..Vraagstuk
De vraag die ik heb of ik met de huidige hardware/software een virtualisatie kan draaien met daarop bovengenoemde punten. Eventueel met aanschaf van extra software/hardware, afhankelijk van de kosten. Ik kan aardig overweg met Microsoft OS-en, Linux/Unix/dergelijke heb ik nog nooit geïnstalleerd maar wordt daardoor niet uitgesloten van deelname.Het idee wat ik had om 3 virtualisaties te draaien:
- één backend server (AD, Exchange backend, fileserver, MySQL)
- één frontend server (Exchange frontend – OWA/ActiveSync, Apache, FTP, VPN, SSL certificaat)
- Workstation (XP, Newsleecher, eMule).
Vragen:
- De backend moet vanwege security uitsluitend te benaderen zijn via de frontend server. Is dit onzin/overdone? Hoe is dit technisch mogelijk en is het überhaupt haalbaar? Vast wel, maar hoe? DMZ?
- Is het verstandig om tussen backend en frontend exchange te kiezen voor Edge transport? Welke voordelen zal dit evt. hebben? Als ik het internet nalees is de backend (met de AD) via Edge beter beveiligd? Heeft dit voordelen voor Anti-spam/virus?
- Wat moet ik gebruiken als Host OS? XP met VM Ware? Linux? ESX? Er is dacht ik een gratis versie van VM Ware?
- Moet ik de server persee als DHCP (+firewall) bak instellen? Ik heb nu alleen DNS voor exchange ingesteld. Mijn router is aangesloten via ZIPB (soort bridge functie, de router krijgt hierdoor het externe IP) op een Alice Copperjet. De router deelt ook de ip’s uit, server heeft wel een vast IP. Er gaat slechts één kabel naar de server.
- Ik denk dat het handig is om een extra netwerk kaart te installeren (PCI-x als mogelijk is) om de CPU te ontlasten. Zeker als ik meer ga vragen van de server door 3 virtualisaties te draaien. Klopt dit?
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output