8800 Ultra XXX weird fan behavior

Pagina: 1
Acties:

• n2k
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 21:26
edit: opgelost

Hallo,

Ik heb een raar probleem, de fan speed van mijn XFX GeForce 8800 Ultra XXX veranderd vaak, maakt niet uit op welke setting ik hem via RivaTuner Lowlevel fan control force.

Ik had het probleem niet 'hier voor'. Dit maakt het alleen maar heel raar en denk ook dat het er niet zoveel mee te maken heeft.
Ik heb sinds kort geleden een Fedora/WinXP dual boot opstelling geprobeerd maar op 1 of andere manier kon ik niet meer naar Windows booten via GRUB, uiteindelijk heb ik Fedora en zijn partities weer verwijderd en zit weer met alleen Windows.
Aangekomen in Windows (en een stuk ervoor, tijdens booten / repartitioning de hd's) gaat mijn 8800 fan op 100% zitten draaien (onder normale omstandigheden).

Het gebruik van Fixed van RivaTuners Lowlevel fan control maakt niet uit, op verschillende temperaturen schiet hij naar 100%, en op verschillende temperaturen schiet hij ook weer terug van 100% naar de huidige instelling.
Ook de Dynamic fan control mode heeft weinig effect, hij gaat constant op 100%(max) zitten, en soms valt ie terug naar 60%(min).

Dynamic Fan Speed settings: (deze guide gevolgd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Duty cycle min:    60
Duty cycle max:   100
T min:          60
T range:        32
T operating:    191
T low limit:        0
T high limit:     191

Voor zover ik weet heb ik geen andere software die aan de fan speed kan gaan zitten,
behalve misschien de nvidia drivers zelf of de fan controller van de kaart zelf.
al hoewel dit dus niet gebeurde voor de Fedora toestand
(zelfde settings, zelfde drivers, zelfde hardware)

Ik heb geprobeerd RivaTuner te herinstalleren, maar hielp niet
Ik heb het niet eerst ge-uninstalled, gewoon installatie eroverheen
Dit probeer ik zover mogelijk voor mij uit te schuiven aangezien ik een hoop instellingen heb in RivaTuner

Ook als mijn PC aan het opstarten is (cold boot/reboot maakt niet uit) gaat de 8800 fan direct op 100% draaien, dit gebeurde niet 'hier voor', hij bleef altijd op 60% zelfs onder full load (dus sinds dien gebruik ik RivaTuner voor fan control om oververhitting te voorkomen)

Iemand een idee wat hier aan de hand is?
even een vraagje: Kan het veel switchen tussen fan speeds (en eventueel clock speeds) de kaart beschadigen?

Ik kan er mee leven, maar het is zo'n herrie als je gewoon zit te browsen etc :)

Alvast bedankt,
n2k

[ Voor 0% gewijzigd door n2k op 09-04-2009 04:02 . Reden: opgelost ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dat de fan bij het booten behoorlijk staat te blazen is vrij normaal, dat doen de meeste videokaarten en zou ik me geen zorgen over maken

off topic: je titel is in het engels, terwijl got nederlands is. Tis niet bedoeld om te zeuren maar als iemand later wat opzoekt over fan problemen met een 8800 komt hij minder makkelijk bij je topic terwijl er straks misschien wel heel nuttige dingen in komen te staan.

• n2k
Vorak schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 06:45:
dat de fan bij het booten behoorlijk staat te blazen is vrij normaal, dat doen de meeste videokaarten en zou ik me geen zorgen over maken

off topic: je titel is in het engels, terwijl got nederlands is. Tis niet bedoeld om te zeuren maar als iemand later wat opzoekt over fan problemen met een 8800 komt hij minder makkelijk bij je topic terwijl er straks misschien wel heel nuttige dingen in komen te staan.
Ja zelfde met m'n CPU fan, maar tijdens het booten (dus ook nog tijdens het windows loading screen, niet alleen voor de POST check, is de fan nog 100%) terwijl die van de CPU weer terug is naar dynamic mode.

De topic naam kan ik nie meer veranderen, zou een modje moeten doen :) nieuwe naam "8800 Ultra XXX raar fan gedrag"

• Vorak
  • Niet online
doet ie dat met die fan speeds ook in safe mode?

• n2k
Vorak schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:56:
doet ie dat met die fan speeds ook in safe mode?
Yup, het ziet er naar uit dat het waarschijnlijk iets in de bios van de kaart zelf is, niet dat ie er kapot van gaat, maar het geluid spreekt me niet zo aan :)

Iemand een idee of 'gewoon' mijn bios even kan flashen met de zelfde waardes als in mijn originele post?
bin maken met NiBiTor, en vervolgens flashen met nvflash, maar kep er zo nog m'n twijfels over.

• Vorak
  • Niet online
dno, als het niet kapot is dont fix it. Niet om je angst aan te jagen maar met dat videokaart bios gebeuren heb ik ooit eens een 9800pro leuk om zeep geholpen. maak in ieder geval een backup van je originele bios.
Pagina: 1