New Workstation( i7 ) , wat kan beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01-2025
Ik ga deze maand een nieuw systeem kopen, wat ik vooral voor 3d werk ga gebruiken, Hierbij heb ik geen quadro nodig. Maar nu zit ik met het volgende, ik heb heel wat dingen gelezen over koelers die mem slots blokken voedingen die niet goed passen, geheugen wat niet goed met board x of y werkt.. enz.

Nu wil ik een redelijk stil systeem voor zover dat mogelijk is met de specs, en wil deze ook gaan overclocken,
Hier heb ik nog geen kaas van gegeten, en ook niet van systemen samenstellen. Dus vandaar dat ik dit hier deel zodat jullie hier eventueel input op kunnen geven.

wat wil ik dan weten?

klopt alles min of meer een beetje? mobo etc..
Wat kan er beter aan, qua afstemming van de hardware?

Is het aan te bevelen om cooler en proc te lappen in deze samenstelling?
Los coolpasta er bij te kopen?

Heb ik iets gemist, ..zit te twijfelen , misschien heb ik wel een andere kast nodig meer fans etc.
Maar zal weer voor zoveel extra geluidsproductie zorgen. Nogmaals ik vraag dit ,omdat ik graag zeker wil zijn van mijn zaak, en wel wat expertise kan gebruiken. Dus alle aanbevelingen zijn welkom.

Be Quiet Powersupply Dark Power Pro 650W

Cooler Master Midi Tower Sileo 500 ATX No PSU (zwart)

Creative Geluidskaart X-Fi Titanium Bulk Levertijd:

Gigabyte GA-EX58-UD5 iX58, SATA2 RAID, GLAN

Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s Box

2x OCZ 3x2GB DDR3 SDRAM PC12800 CL7.0 Platinum

Samsung DVD-/+/RAM SH-S223F 22x/22x/12x Bulk (zwart)

3x Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103UJ/KIT Retail

2x Samsung TFT Monitor 2494HM 24", DVI, HDMI, USB Hub (zwart)

Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD4890 1GB DDR5 2xDVI/HDCP

Scythe Processor Koeler Mugen 2 AMD & Intel

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:13

Dani86

AeroGeek

Be more specific.

Wat voor 3D apps ga je gebruiken?
Moet je veel renderen? dan is het misschien handig om een RAID0 array te nemen.
Waarom een dure geluidskaart nemen in een workstation?

Tip: neem een kast me de voeding onderin, dat scheelt echt superveel met warmte naar mijn ervaring. Je CPU en PSU zo dicht bij elkaar produceert flink wat hitte.

Edit:

Een fireGL lijkt me in jouw situatie beter dan een 4890, een 4890 is echt gefixeerd op games

[ Voor 12% gewijzigd door Dani86 op 03-04-2009 01:17 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Hoe serieus wil je gaan 3D'en?
Overclocking en workstation-gebruik bijten mekaar een beetje.
Je kan erop wachten dat je 4 uur zit te modellen en je machine ineens spontaan reset.
De config lijkt me goed voor wat je wil. Wellicht op den duur nog meer geheugen. En 64bits draaien.
Een quadro heeft wel betere drivers voor 3D software overigens. Je hoeft echt niet voor de duurste quadro's te gaan.

Grtz,
Arnoud

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 07:40
Ik zou investeren in een fatsoenlijk scherm ipv die TN exemplaren. Lijkt me bij grafisch werk wel van belang, of is kleurechtheid echt geen issue?
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:14:
Hoe serieus wil je gaan 3D'en?
Overclocking en workstation-gebruik bijten mekaar een beetje.
Je kan erop wachten dat je 4 uur zit te modellen en je machine ineens spontaan reset.
Valt ook wel mee... je kunt prima stabiel overclocken als je niet alteveel de limieten opzoekt. Die Core i7 heeft behoorlijk wat speelruimte lijkt mij.

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Quadro's kunnen naar mijn ervaringen vaak (bijna) geheel passief hun werk doen, dus dat zou dan weer een hoop stilte in je systeem scheppen. Je hoeft echt niet zo'n top of the line quadro te pakken, maar een redelijke quadro laat een 4890 makkelijk achter zich als het om 3d renderen, photoshop, cad etc etc gaat.

Overklokken en workstation spelen lijkt me idd geen goed idee, maar een milde en zeer stabiele overklok van een halve Ghz ofzo moet best te doen zijn, je Mugen kan flink wat hitte hebben, zelfs bijna passief met een fannetje op een 'nog net niet uit' aantal toeren :P

Verder kan ik je de merken Silenx, Noctua en Nexus (van goed naar minder) aanraden qua fannetjes, deze 3 merken zijn in mijn ervaring echt fluisterstil.. de Silenx en Noctua's zijn echt wonderbaarlijk stil, en de Nexus is ietsjes minder, maar ook minder dan de helft van de prijs (8 tegenover 20 euro per stuk)

Ik gebruik hier het liefst een flinke Bigtower, zoals een Chieftec CA-01 bijvoorbeeld, in deze kasten is genoeg ruimte om niet snel hitte op te bouwen, en er kunnen lekker veel hdd's in (workstation MUST), verder kan je er genoeg fannetjes inzetten om bijv je hdds te koelen. Ik vind deze kasten zeer relaxt werken omdat je zoveel mogelijkheden hebt om met de airflow te spelen, na een paar weken experimenteren en uitproberen kan je een optimale airflow creëren, waardoor je fannetjes weer zachter kunnen draaien :)
Verder kan ik je garanderen dat je in een bigtower geen problemen krijgt met de maat van je Mugen, qua hoogte dan, of hij je geheugen uit zn slootjes drukt kan ik zo ook ff niet voorspellen :P

Ik hoop dat dit een beetje helpt :D
Succes verder!
Cheers,
Yannick

EDIT: over die beeldschermen gesproken, als kleur echtheid idd een rol speelt, kan ik je ipv die goedkopere TN panels de Samsung Syncmaster 245T aanraden. Die staat hier voor mijn neus, en een TN panel verbleekt er letterlijk naast. Ik kan hem driedubbel en dwars aanbevelen :) alternatieven zijn de Dell ips schermen, en andere s-PVA schermen... als je echt ziek veel geld hebt moet je een LED scherm nemen, die van samsung schijnen echt ge.wel.dig. te zijn :D

[ Voor 12% gewijzigd door YannickH op 03-04-2009 01:32 ]

• Daikiri
Bedankt voor de tip Dani, zal eens kijken naar een kast met voeding onderin, enige goede voorbeelden ?

IK doe vfx, en character design, kortom 3ds max, maya, zbrush, mudbox , (pixel nauwkeurigheid dus niet van belang) heb ik geen specifieke kaart voor nodig. Gewoon snel, en wat geheugen aan boord. .Doe niet al teveel post.

Zal de boel inderdaad ook maar in een raid0 zetten.

Met overclocken ben ik van plan om wel safe te blijven zitten, zie toch dat iedereen hem zonder moeite naar 3,6 kan krijgen. Denk dat ik daar wel safe zit.... maarja, wie weet...

• Daikiri
Yannickh bedankt voor de goeie tips.

Raid 0
Big tower (Chieftec CA-01)
Fans Silenx of Noctua

Met kleurechtheid moet ik even kijken, zat ik zelf ook even mee.
Allemaal zo prijzig, maar wil er twee, , twee dezelfde, mooi setje dus.
Denk dat ik een heel end kom met het scherm goed kalibreren met de spider.
Moet ik dus nog even goed naar kijken, in hoe verre dat een issue is. Zit nu nog met CRT's en laptop.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:13

Dani86

AeroGeek

Daikiri schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:30:
Bedankt voor de tip Dani, zal eens kijken naar een kast met voeding onderin, enige goede voorbeelden ?

IK doe vfx, en character design, kortom 3ds max, maya, zbrush, mudbox , (pixel nauwkeurigheid dus niet van belang) heb ik geen specifieke kaart voor nodig. Gewoon snel, en wat geheugen aan boord. .Doe niet al teveel post.

Zal de boel inderdaad ook maar in een raid0 zetten.

Met overclocken ben ik van plan om wel safe te blijven zitten, zie toch dat iedereen hem zonder moeite naar 3,6 kan krijgen. Denk dat ik daar wel safe zit.... maarja, wie weet...
OC'en is geen goed idee als je echt voor stabiliteit gaat.

Voor raid 0 kan je het beste kijken naar de Western Digital (veloci)raptor. De western digital RE3 is een goeie keus als je het niet al te duur wilt hebben.

Zelf heb ik een Antec P182 kast.
Deze kast opzich kan ik je zeker aanraden. Maar als ik jou was zou ik voor de aankomende Antec P183 gaan. Deze heeft een aantal verbeteringen, die minpunten zijn bij de P182.

Lian Li heeft ook mooie kasten, maar die zijn wat duurder.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Daikiri
Océn is zover ik tot nu toe heb kunnen lezen geen probleem voor de i7, en zal geheel stabiel draaien op min 3,5, als ik alle stresstest mag geloven. Maar misschien zie ik daarbij iets over het hoofd..

En anders klok ik hem gewoon wat terug natuurlijk. Nu nog even kijken hoe dat gaat met dat betreffende moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Daikiri op 03-04-2009 03:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke hardware je moet kopen is iets waarvan we verwachten dat je dit op basis van reviews, specs en benchmarks zelf uit kunt zoeken.
Om je op weg te helpen kun je eens naar de BBGs kijken die in CSL staan: [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht
Zeker de workstationbak is interessant om eens te bekijken, niet alleen voor de hardware, ook wat betreft de argumentatie waarom onderdelen zijn gekozen.

Omdat dit soort topics niet in PMG thuishoren, gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.