XFX GTX 280 onboard fanctroller doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Hallo,

Ik heb een XFX GTX 280 1GB Standard (gekocht in maart) omdat deze nogal warm werd en veel lawaai maakte had ik besloten om de Accelero XTREME GTX 280 te kopen. Deze was goed geinstalleerd en toen ik voor de eerste keer opstarte zag ik in GPU-z het aantal RPM van de fans en ik kon de snelheid ook aanpassen. Terwijl de videofkaart (idle) aanstond probeerde ik het koelblok aan te raken om te kijken of hij warm was. Enige seconde later rook ik een soort electrisch doorgebrand luchtje en het beeld viel uit. Hierop heb ik de computer uitgezet en de videokaart eruit gehaald en weer erin gedaan. Het beeld deed het weer maar de fans draaiden nu op 100% wat wel voor enig lawaai zorgde en het aantal RPM van de fans was ook niet meer uit te lezen. De videokaart werkt nu gewoon wel ook in 3D maar ik kan de snelheid van de fans niet meer aanpassen. De LED op de GTX 280 brandt wel groen. dit houdt in dat de stroomtoevoer goed is.

Mijn vragen zijn:

1. Hebben jullie enig idee wat er precies mis is gegaan?
2. Hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen doen om de videokaart enigzins stiller te maken, hoe laat ik de fans langzamer draaien? BIOS flash zal niet helpen want normaal hoort tie op 40% te draaien en nu draait tie op 100% .

edit: link van videokaartkoeler http://www.arctic-cooling...th=2_&mID=237&language=en

[ Voor 4% gewijzigd door n0elite op 02-04-2009 23:38 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:56

g0tanks

Moderator CSA
Heb je het ook al met een andere fan geprobeerd om te kijken of het aan de kaart of aan de fan ligt?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• n0elite
g0tanks schreef op donderdag 02 april 2009 @ 23:31:
Heb je het ook al met een andere fan geprobeerd om te kijken of het aan de kaart of aan de fan ligt?
Ik heb geen andere fan die op de videokaart kan worden aangesloten. De stock fan stroomkabel kabel is kapot gegaan tijdens het eruit halen , draad gebroken.

• n0elite
iemand?

• FraggedMe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-03-2021
Ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar ik heb de fan van mijn 4850 van Club3D stiller laten lopen door de draadjes gewoon rechtstreeks op een van de fanheaders van het moederbord te stoppen. Kan je geen zalman fanmate kopen en kijken of die er tussen kan?

erutangis