RIS @ Home

Pagina: 1
Acties:

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-03 21:43
Nu weet ik niet zeker of ik hier in de goede forumcategorie zit, maar bij ons op het werk kunnen werknemers (kantoor) bij een crash zelf hun pc van een schone installatie voorzien d.m.v. wat ze bij ICT RIS3 noemen.

Nu hebben wij thuis meerdere pc's staan waarvan sommige dankzij downloadende broertjes het redelijk snel voor elkaar krijgen te crashen, en om dan elke keer al die cd's tevoorschijn te toveren.

Ik vroeg mij af, is dit ook voor thuis te realiseren, of heb je daar echt een professionele server voor nodig?
Las het vanaf een NAS kan zou het helemaal ideaal zijn, maar die kans acht ik zelf al klein.

Ik heb al geprobeerd wat rond te zoeken, maar daardoor krijg ik eigenlijk alleen maar meer het idee dat het niet zo simpel is.

Maar misschien dat iemand suggesties heeft?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij moet je een soort bootloader in je netwerkkaart laden om dit te doen.

Ik denk dat het voor thuisgebruik makkelijker is om een image van de HDD te maken als de PC nog helemaal schoon, en goedwerkend is.

Die image zet je dan op DVD / ext.hdd en kun je terugzetten als de PC verprutst is.

Verwijderd

Je kan ook een Unattended Installation maken, de setup zelf staat dan op een SMB share. Deze boot je met BartPE / andere DOS based ding (met netwerk+smb support). De BartPE image kan je dan opstarten vanaf bijvoorbeeld een PXE supporting netwerkkaart. Hiervoor heb je ook een volwaardige DHCP server nodig (ivm wat options) en bv een TFTP server.

Je kan ook bv een (Ghost) image maken van de computer, en deze terug laten zetten via PXE boot/etc. Of andere configuraties.

Ongeacht de technische oplossing, ik denk dat je ook wat doen in opvoeding voor computergebruik. Mensen moeten in deze maatschappij een rijbewijs hebben om een gemotoriseerd voertuig te besturen. We moeten studeren voordat we beginnen aan een baan. We moeten vanalles doen om kennis te krijgen over bepaalde dingen, voordat we er echt mee mogen werken. Waarom mogen mensen vrij en zelfstandig prutten aan computers? Goed, of dit (computerrijbewijs achtige) effectief is of niet, dat is mijn discussiepunt niet.

Het gaat me er om dat mensen altijd opvoeding nodig hebben, dus ook broertjes op computergebied. Ik zal aan de ene kant er voor zorgen dat je hem dingen leert, zodat hij z'n computer niet steeds sloopt. Aan de andere kant zal ik met je ouders overleggen, dat ze weten dat als hij hem sloopt, dat je dan (b.v.) niet direct de computer repareert, maar dit paar dagen/weken laat wachten, omdat het z'n eigen schuld is (moet hij maar opletten met wat hij doet).
Of zeer beperkte rechten instellen, of een eigen Great Firewall of $Familienaam (Snort+Squid) zodat hij geen troep kan binnenhengelen.

De vraag "RIS @ Home" is dus wat beperkt in mijn ogen, gezien deze situatie niet alleen op technisch vlak opgelost moet worden.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56
Kijk ook eens naar windows steadystate, is best een leuk tooltje, kwam er laatst alleen achter dat ik voor die koter van 14 zoveel had beveiligd dat ik niet eens meer op got, hyves, youtube e.d.g. kon komen :P.

Maar zeker het overwegen waard

who put a "stop payment" on my reality check

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoek maar eens op RIS of WDS of zelfs acronis of Ghost.

Je kan het meeste via PXE booten of in windows een nieuw image vragen.
Echter wegen de kosten meestal niet op tegen de baten.
Er zijn ook gratis alternatieven.
Hier zou je ook eens naar kunnen kijken.
Tevens kan je het ook vanaf een VM pushen

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-03 21:43
Inderdaad mag mijn broertje wel wat aan zijn computerskills doen.
Als je ziet hoeveel rotzooi hij erop kan zetten ik een kleine tijd, das niet normaal.

Al die domme extra tools bij games, of die chat rotzooi.
Nu gebruik ik zelf ook wel msn, maar meer ook niet, hij heeft hyves kwekker, en weet ik veel wat voor zooi er allemaal op staan.

Hoe het komt weet ik niet maar die kleine tools nemen schijnbaar wel altijd veel rekentijd voor zich, want de pc wordt zo traag als dikke stront door een trechter.

Maar opzich is dat het beroerdste nog niet, hij krijgt het gewoon constant voor elkaar het OS te beschadigen waardoor deze constant blauwe schermen geeft of niet meer boot.

Maar om terug te komen op het onderwerp, Image's met Northon Ghost of Acronis nog wat, zijn dus de meest simpele oplossing als ik het goed begrijp.

LAN booten is wel veel gemakkelijker maar als ik het zo lees heb je daar dus speciale netwerkkaarten voor nodig met PXE ondersteuning.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Maar om terug te komen op het onderwerp, Image's met Northon Ghost of Acronis nog wat, zijn dus de meest simpele oplossing als ik het goed begrijp.
Voor jouw toepassing zijn images, met Ghost of Acronis, inderdaad veruit de handigste manier. Als je je een uurtje inleest heb je het zo voor elkaar. Gewoon een keer die PC's installeren en daarna meteen een image maken die je simpelweg terug kunt zetten als die machines weer problemen hebben.
LAN booten is wel veel gemakkelijker maar als ik het zo lees heb je daar dus speciale netwerkkaarten voor nodig met PXE ondersteuning.
Netwerkkaarten met PXE ondersteuning zijn je minste probleem als je RIS wilt gebruiken. Volgens mij ondersteunen de meeste moederborden met onboard netwerkkaart wel PXE. Zeker bij de kantoormachines is dat gewoon standaard. Zoek in je BIOS maar eens naar een optie die "boot from network" o.i.d. heet.

Het probleem met RIS is de investering in tijd die je moet doen om een goed werkende RIS installatie met alle drivers en wat programma's erin te maken. Bovendien heb je minimaal een Windows Server met DNS en DHCP nodig om RIS aan de praat te krijgen.
Ik heb 't ooit gedaan en het heeft me al enkele dagen prutsen gekost voordat ik een kale Windows op die manier kon installeren. En da's dan nog simpel, als je het eenmaal door hebt. Daarna wil je drivers en een paar applicaties gaan toevoegen en wordt 't ingewikkeld. Als niet alle PC's identieke hardware hebben moet je daar ook nog rekening mee gaan houden en uiteindelijk kost 't gewoon heel veel tijd. Tenzij je het beroepsmatig of gewoon uit interesse wilt doen, zou ik er niet aan beginnen.

Verwijderd

R.I.S. is opzicht niet echt moeilijk te installeren en configureren. Je hoeft alleen een DHCP server werkend te hebben, en de Remote installation services geinstalleerd te hebben om RIS functioneel te krijgen. Daarnaast zul je al je pc's met afwijkende hardware moeten voorzien van zijn eigen image (via imageprep).

Ik heb een keer voor school een document moeten maken waarin je stap voor stap uitgelegd wordt hoe je een volledige RIS omgevind onder Windows Server 2003 actief moet maken. Als je intresse hebt, hoor ik het wel als je dit document wilt hebben!
Pagina: 1