Toon posts:

goede processor voor HD 1080p afspelen op hd tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik wordt een beetje gek van alle processoren en topics erover daarom dit topic.

Ik zoek een laptop met een grafische kaart en cpu geschikt voor HD af te spelen. De laptop bevat in elk geval een hdmi aansluiting. Ik heb redelijk low budget +- 500 euro

Ik heb begrepen dat een Gforce kaart of eventueel Redeon het beste is voor full hd in elk geval geen intel graphics nemen want deze is toch niet erg geschikt voor HD. klopt dit verhaal en zo ja welke kaart is redelijk goedkoop en is voldoende om HD goed te spelen ?

Nu de processoren. Een C2D of dual core van intel moet minimaal 2 GHz bevatten en liefst meer omdat HD spelers zoals VLC maar 1 core gebruiken en dit nog niet goed met software verdeeld kan worden naar 2 cores . Een 1 core is beter voor dit doeleinde wat ik begreep klopt dit ? Van de andere kant is 1 core van een dual core wel sneller dan de meeste P4 single cores dus misschien toch goed genoeg ???
Wel erg vreemd want op het eerste zicht zou je natuurlijk liever een c2d zien die dan voor HD doeleinde beide cores gebruikt maar dit kan dus niet of toch wel ? bv 1,6 Ghz zou dan met 2 cores al snel genoeg zijn voor alle HD formaten.

Welke types van Intel of AMD zijn goed genoeg? De single cores zijn bijna niet meer te krijgen toch ?
Ik ben dus nog aan het twijfelen omdat er zoveel verschil in zit.

Thanx

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Elke ATi 4000 serie ondersteund full HD.
Bron

Edit: Bestaan die wel.. :X

De 3000 serie voldoet ook volgens ATi/AMD:
Bron

Processor maakt niet extreem veel uit als de GPU het werk doet (in dit geval de ATi GPU). Zoek op internet naar een laptop met een ATi Radeon 3XX0 GPU en kijk dan pas naar de processor.

Of dit gaat passen in je budget, no idea

Edit: Klikkie: Succes met het zoeken en je aankoop.

Edit @ onder: Ik was je voor :+ - Ja

[ Voor 48% gewijzigd door Red-Front op 02-04-2009 22:58 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Red-Front schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:50:
Elke ATi 4000 serie ondersteund full HD.
Bron

Processor maakt niet extreem veel uit als de GPU het werk doet (in dit geval de ATi GPU). Zoek op internet naar een laptop met een ATi Radeon 4XX0 GPU en kijk dan pas naar de processor.

Of dit gaat passen in je budget, no idea.
Ik neem aan dat je de mobility 4000 serie bedoeld? Die heb ik namelijk nog niet in laptops gezien.

Ik ken iemand heeft redelijk recent een nieuwe laptop aangeschaft, eentje van Acer, met een HD3450 mobility als ik het goed heb. HD content afspelen ging dus niet van harte. Kan eventueel de hardeschijf zijn, want was een mkv bestand dat ik me kan herinneren die ze gedownload had. Met een 5400rpm schijf is dat natuurlijk geen succes.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 02-04-2009 22:57 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:57
GJtje schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:56:
[...]
Ik neem aan dat je de mobility 4000 serie bedoeld? Die heb ik namelijk nog niet in laptops gezien.

Ik ken iemand heeft redelijk recent een nieuwe laptop aangeschaft, eentje van Acer, met een HD3450 mobility als ik het goed heb. HD content afspelen ging dus niet van harte. Kan eventueel de hardeschijf zijn, want was een mkv bestand dat ik me kan herinneren die ze gedownload had. Met een 5400rpm schijf is dat natuurlijk geen succes.
Das niet helemaal waar, in principe zal je harddisk de bottleneck niet zo snel zijn, bij het afspelen van 1 HD film.
Met de juiste software en decoder valt HD zelfs met een Intel IGP af te spelen. Ik doe het met een oude Macbook met een Intel X3100, dus dan moet die HD3450 het al helemaal kunnen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou niet te veel de nadruk leggen op de GPU in dit verhaal. Hardware decoding is volgens mij nog steeds niet zaligmakend en ondersteund slechts bepaalde codecs in bepaalde applicaties. Volgens mij zit je met een T7200/T7300 wel goed wat betreft 1080p. Maar wellicht kun je wat benchmarks vinden op internet.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
GJtje schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:56:
[...]

Je moet die hardware acceleratie nog wel instellen ja. Dat gaat niet vanzelf.

Ik heb zelf een HP DV5 met een ATi 3450 en een AMD dual core 1,9Ghz en daarmee kan ik prima 1080p afspelen wanneer ik MPC-HC instel om DXVA te gebruiken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus de ati redeon nemen. Is de geforce 9300 of 9500 ook goed of niet zo goed als de redeon waar HD voorstaat ? Met de chips ben ik nog niet helemaal uit. Als ik een dual neem dan wel de C2D en niet de oudere dual core toch?

Is bijvoorbeeld een T64 X2 RM-70 van AMD ook goed of is deze duidelijk minder dan een intel chip?
Welke is de minimale kloksnelheid voor een dual chip of C2D of AMD X2 ? 1,8 genoeg of toch beter een 2 Ghz?
Als de videokaart van redeon HD3.... is of misschien een Gforce 9300,9500 ofzo dan kan ik dus met een 1,8 GHZ ook 1080p afspelen ?

De programma`s die met beide cores werken zijn beter dan bv VLC. CoreAVC codec in windows media player classic laden blijkt dan met 2 cores te werken ipv de codec van VLC die maar met 1 core overweg kan.

Bedankt voor de tot nu toe snelle reacties !

Verwijderd

Ik heb een fujitsu siemens pi1536 en ik heb er een blu ray rom ingebouwd voor het kijken van 1080p blu rays.
standaard zat er een ati x1400 in (erg oldscool) die pakte blu ray liet ze keurig zien alleen op full screen begon hij te haperen.

toen ben ik overgestapt op de geforce 8400M Gs 256Mb. Perfect op een plasma 126 Cm full Hd niks geen frame drops en perfecte kleuren.

Daarna omdat ik er ook nog mee wou gamen heb ik een HD3650 Gekocht. qua gamen dik veel beter dan de 8400m Gs qua blu ray exact het zelfde.

als CPU gebruik ik nu een T5500 C2D maar het lukte ook gewoon met een T2300

aangezien je budget laag is kan je voor dat geld niet een dikke laptop kopen met een dikke HD3650 of zelfs 4000 serie kaart.

Spaar dus nog heel even duur en ik raad HP Pavilion dv6-1150ed 15,6" notebook zoiets aan ;) 650 eutjes en je zit niet te kutten met intel kaartjes of onzin merken als toshiba fujitsu of PB :P

Verwijderd

Topicstarter
En de Gforce series welke kan ik daar minimaal voor nemen? De 9300 of 9500 ongeveer vergelijkbaar met een HD3650 of zijn de gforce niet gemaakt voor HD volledig op te vangen?

De processor wordt denk ik een athlon 64 X2 met een 1800 kloksnelheid omdat dit toch niet erg belangrijk is met een goede HD versie video kaart.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:33
wil je hem trouwens in een media center pc gaan zetten of heb je er ook andere plannen mee? Ik zou je anders aanraden een onboard Gpu op je moederbord te nemen voor rond de 100 eu ben je dan klaar en heb je het systeem nog zonder fan ook.

Op mijn MSI mobo zit een 3300 radeon en daar staat ook al groot op de doos dat 1080p geen probleem is.

Verwijderd

de HD die voor de ati kaarten staat is niet bedoeld om te zeggen dat ze zo geweldig hd films afspelen hoor het is gewoon de vervanging voor de X omdat HD nu een trend is.. het is niet zo dat omdat er bij geforce geen HD voor staat deze geen HD films kan afspelen ofzo ;)

de 9300M Gs doet het prima met blu ray deze zit ook in de standaard HP laptops met Blu ray en HDMI enz.
HD film bekijken vergt niet zoveel van je spul hoor je kan beter gaan zoeken naar goede software ;)

Met die athlon die je op het oog hebt en een 9300 red je het prima ;) ik redde het immers al met een x1400 128Mb ddr2 en een 8400M Gs 256Mb ddr2

EDIT: en je zei dat je low budget was? waarom kijk je dan naar laptops met zulke video kaarten? ^^ koop dat een laptop van een goed merk en doe het meteen goed ik kan je zeggen dat je minder blij word van een PB met een op papier zo geweldige GPU erin. (sorry als ik PB fans kwets ^^)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK ik begrijp het. Low budget noem ik rond de 500 euro. Ik neem de goedkoopste laptop met HDMI en een athlon X2 2x2Ghz processor. De 15 inch versie omdat dit groot genoeg is voor beetje internet. Films komen toch altijd op de tv. dit wordt de :

Fujitsu Siemens Amilo Pa 3553 T64 X2 RM-70 3GB 250GB 15,4" Vista HP Beoordeling: geen € 488,-

Grafische adapter ATI Mobility Radeon HD 3470 Hybrid X2
Dedicated video memory 256MB

Moet gewoon goed zijn voor een beetje HD op een 102 cm tv te kijken.

Allemaal bedankt voor de reacties. Nog iemand iets toe te voegen aan mijn keuze... geen probleem :-) ik lees het graag.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Nog even een kleine toevoeging, ik speel zonder hardware acceleratie op mijn laptop met 2Ghz T7200 full HD met gemak af (wel met XBMC, VLC lukt het niet mee), dus als je een laptop kan vinden met een 2Ghz CPU dan zit je iig goed als je films kijkt die een codec gebruiken die niet door je videokaart gedecodeerd kan worden.

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

met mijn laptop gaat het prima , en dan staat tijdens het afspelen gewoon bittorrent en msn aan.

ti's een T5200 , 4gb ram en een on board intel gma950 ( 256mb shared ) video kaart.
speel hem wel af via de vga poort , tv geeft ook niet aan dat het 1080i of p is als ik afspeel
de film zelf is dus wel hd1080 opschijf.

overigens heb ik wel een intel ssd er in nu , en daarmee gaat het allemaal wel wat soepeler dan met de oude 5400rpm schijf.

edit - weet niet of het belangerijk is dit er bij te vermelden.

ik gebruik media player 11 met k-lite mega codec pack en cyberlink plugin

[ Voor 13% gewijzigd door Turbo-Puppy op 04-04-2009 18:22 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08
Wat voor HD content wil je kijken? De ene HD film is de andere niet en niet alle video-kaarten ondersteunen alle formaten. Intel zou ik verlopig links laten liggen, voorkeur bij ATi/nVidia ligt bij nVidia omdat die betere hardwarematige H264 ondersteuning bieden. Bij ATi heeft het ook niet echt prioriteit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er wel even rekening mee dat die hardware support van nVidia en (vooral) ATi allerlei haken en ogen kent. Zo mag je voor bijv. Avivo (ATi) geen splitters (Haali) of filters (FFDshow) actief hebben. Stel dat Avivo geen raad weet met je HD content (wil nogal eens voorkomen met exotischere x264-encoded spul), dan ben je het best af met CoreAVC, die juist wel goed met Haali en FFD samenwerkt, en kun je niet zonder heel wat gezeik de CCCP installeren voor non-HD content :X

Heb laatst een AMD 780G-based ITX systeem samengesteld en hoofdpijn gekregen van al bovenstaande troep. Uiteindelijk geconstateerd dat de X2 4850E icm CoreAVC in staat was softwarematig tem Blu-ray 1080p te decoderen. Dus Avivo gewoon niet gebruikt...

Daarom zou ik in eerste instantie aanraden om zo mogelijk uit te gaan van softwarematige decoding. Als de CPU dat aankan is alles wat de GPU mee kan helpen mooi meegenomen, maar ga er niet vanuit.

In mijn ervaring kan iig een C2D T5600 icm CoreAVC nagenoeg alles afspelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 04-04-2009 19:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-03 00:35
dion_b schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:18:
Hou er wel even rekening mee dat die hardware support van nVidia en (vooral) ATi allerlei haken en ogen kent. Zo mag je voor bijv. Avivo (ATi) geen splitters (Haali) of filters (FFDshow) actief hebben. Stel dat Avivo geen raad weet met je HD content (wil nogal eens voorkomen met exotischere x264-encoded spul), dan ben je het best af met CoreAVC, die juist wel goed met Haali en FFD samenwerkt, en kun je niet zonder heel wat gezeik de CCCP installeren voor non-HD content :X

Heb laatst een AMD 780G-based ITX systeem samengesteld en hoofdpijn gekregen van al bovenstaande troep. Uiteindelijk geconstateerd dat de X2 4850E icm CoreAVC in staat was softwarematig tem Blu-ray 1080p te decoderen. Dus Avivo gewoon niet gebruikt...

Daarom zou ik in eerste instantie aanraden om zo mogelijk uit te gaan van softwarematige decoding. Als de CPU dat aankan is alles wat de GPU mee kan helpen mooi meegenomen, maar ga er niet vanuit.

Mee eens. Ze reclameren wel dat de kaarten HD decoding aankunnen maar het is veel werk om het goed werkend te krijgen. Mijn HD4670 kreeg ik wel werkend met DXVA maar het beeld werd toen minder scherp . Toen ik CoreAVC gebruikte was het scherper.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
dion_b schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:18:

Absoluut niet mee eens. Ik kijk nu een aflevering van Kings in MPC-HC met een DXVA codec en Haali Media Splitter. Geluid laat ik regelen door ffdshow. Gaat prima.

Andere films zoals dvdrips in xvid of worden automatisch opgepakt door ffdshow. Geen enkele issue hier.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk was het vooral zo dramatisch omdat ik onder Vista 64b bezig was (niet mijn keuze, maarja, PC was ook niet voor mezelf). Welk OS draai je dat DXVA wel met Haali wilde werken?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch voor de AMD Turion 64 X2 RM-70 processor ga en de Radeon Mobility HD3470 kaart met 256 mb geheugen ga. Was eerst aan het denken aan de 512 mb maar omdat jullie adviseren toch met de software te hobbyen dan ga ik het met de goedkopere proberen want het scheeld bijna 100 euro voor die 256 mb meer video geheugen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Videogeheugen is hier in PMG redelijk off-forum, maar hou wat dat betreft sowieso rekening met het feit dat de hoeveelheid geheugen waarschijnlijk het minst belangrijke is. Veel relevanter is welke GPU core gebruikt wordt, hoe snel het geheugen is en hoe groot de geheugenbandbreedte. Maar dan nog, voor al die zaken geldt dat het voor gaming relevant is, shared memory met 64b brede datapad en gewone DDR2 snelheden is al zat voor video afspelen, daar heb je helemaal niet zo'n monster voor nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1