Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 20:26
Hoi,

Vandaag heb ik mijn Ati 4850 kaart + 2x 2GB OCZ gold series pc2 6400 800mhz binnengekregen.

Ik had 2x 1gb in mijn pc zitten, paar weken terug heb ik er 2gb bij willen proppen. Dus 2x 1gb in dual channel (800mhz) en dan nog 1x 2gb 667 mhz. (Al het geheugen is ddr2 btw) Maar toen al kreeg ik het probleem dat Windows Vista niet wou starten omdat er een fout was opgetreden door een zogenaamde 'hardware change'. Oftewel doordat ik mijn nieuwe ram geheugen erbij heb gezet crashde Vista.

Een vriend van mij heeft het toen in zijn pc gezet, en daar werkte het wel.

Nu heb ik dus vandaag mijn nieuwe spulletjes binnengekregen, niks mis met de videokaart (Installeer drivers atm), maar het was dus wel weer raak met de 2x 2gb ocz ram geheugen..

Ik krijg weer diezelfde fout, en het geheugen werkt wel gewoon. Ik heb een 'unatended bladiebla' versie van windows vista ultimate 32bits. Zoals ik het zelf nu zie, is het probleem dat zodra ik het geheugen aanpas en de pc opstart met het nieuwe geheugen erin, windows Vista een error geeft omdat de pc is afgesloten met minder/andere ram geheugen. Volgens mij zou dit niet de fout moeten zijn, aangezien je normaal gesproken ram tevoegd/verandert door gewoon de pc af te sluiten en weer opnieuw op te starten. Normaal gebruik ik de hibernate functie om mijn pc af te sluiten maar dat heb ik dus voor dit niet gedaan, ik heb mij pc volledig afgesloten.

Heb ik dus te maken met een corrupte windows Vista? Of doe ik gewoon iets verkeerd tijdens het installeren van het ram geheugen, zijn er nog een aantal stappen die je moet ondernemen als je dit wilt gaan doen?

mvg,

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet je de pc echt helemaal uit, of ben je aan het hibernaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Bij het installeren van het nieuwe ram geheugen heb ik de pc volgens het boekje uitgezet. Want in hibernate onthoud ie nog allerlei gebeuren, want volgens mij niet bevordelijk is voor het installeren van nieuw ram geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Heb ik ook gehad. Had voorheen 512 MB DDR. Heb dat toen vervangen door 2x 1 GB DDR. Kreeg de hele tijd een BSOD. Windows XP was toen corrupt geraakt. CHKDSK had geen zin meer, moest echt gaan formatteren. Heb je al memtest gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Je kunt proberen de vista cd/dvd je installatie te repareren :)
voor de rest wel een vaag probleem, zou niet moeten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ik had in een ander forum nog gelezen dat het clearen van CMOS nog kan helpen. Dus dat ga ik dan maar even proberen.. :) Ik ben ook nog op een ander probleem gestuit, want ik vermelde in mijn startpost dat ik de drivers voor mijn nieuwe kaart aan het installeren was, maar dat brengt ook weer de nodige probleempjes :P
Op Nederlandse taal blijft ie hangen op ~75% en op engels op ~55%.. (Ik heb engelse taal installatie hele nacht aan laten staan maar er is niks gebeurd).

Ik heb nu maar drivers gedownload van de ATI site, als dit niet werkt dan installeer ik vista wel even opnieuw, misschien is mijn pc zo 'vercracked' dat hij zelfs geen drivers meer wilt installeren :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

probeer anders ook eens een linux variant die je van cd kunt booten en draai dan chkdsk :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Omdat ik ook een aantal andere fouten bij het opstarten van Vista krijg heb ik besloten een 64 bits te installeren. Het enige probleem nu (weer -_-) is dat mijn pc niet boot vanaf een cd..

Ik heb 1+2+3e boot device allemaal op cd-rom gezet, maar alsnog wordt er niet vanaf de cd-rom geboot als er staat "press enter to boot from disk". Weet iemand heel toevallig of er nog andere dingen i.v.m. boot order zijn die aangepast moeten/kunnen worden in de bios o.i.d.?

Ciao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

iets met pnp (plug'nplay) instellingen in je BIOS :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ndrenth schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 00:17:
Omdat ik ook een aantal andere fouten bij het opstarten van Vista krijg heb ik besloten een 64 bits te installeren. Het enige probleem nu (weer -_-) is dat mijn pc niet boot vanaf een cd..

Ik heb 1+2+3e boot device allemaal op cd-rom gezet, maar alsnog wordt er niet vanaf de cd-rom geboot als er staat "press enter to boot from disk". Weet iemand heel toevallig of er nog andere dingen i.v.m. boot order zijn die aangepast moeten/kunnen worden in de bios o.i.d.?

Ciao
gewoon in het boot menu gaan wanneer je PC opstart ipv naar het BIOS te gaan dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Hoe kom ik in dat boot menu :O ?

En ik zal ook is ff kijken bij dat pnp :P

Dankje voor de reacties, kan ik weer ff verder op onderzoek :P
---------------------------

edit

Heb ff bij dat PnP zitten kijken in m'n bios, maar er straat vrijwel onnutige informatie. Of het zijn termen die ik niet ken, maar nergens stond er iets bij wat ik herkende dat kon referen aan een boot sequence o.i.d.

En om in 't boot menu te komen (f8, had ik ff opgezocht) helpt ook niet.. Ik zou ook niet weten wat ik daar moet aangezien ik maar één os geinstalleerd heb staan op mijn hdd..

Tot dusver nog geen oplossingen voor mijn meerdere problemen :(

[ Voor 64% gewijzigd door Ndrenth op 04-04-2009 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 04:39
Je SATA controller staat waarschijnlijk op IDE... de moederborden met een ICH9/10(R) southbridge hebben dan wat moeite met het vinden van een bootable windows CD.

Probeer de SATA controller eens te zetten op AHCI en probeer het nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Oké, dit is echt gewoon dom maar ken gebeuren :P Ik heb een logitech g15 toetsenbord. En omdat ik de bios naar default waarden had gezet e.d. was het gebruik van een usb toetsenbord nog disabled. Dus dat heb ik nu weer werkend.

Maar nu dus weer terug naar mijn eerste probleem! Ik dacht als ik verse install doe van windows dan kan ik daarna wel m'n ram geheugen veranderen. Maar nee ik krijg weer dezelfde fout dat door een hardware change windows niet op kan starten. Als ik dan kies voor 'start windows vista normal' reboot de pc zichzelf en dat blijft gewoon doordraaien..

Het merk geheugen is: OCZ pc6400 800mhz 5-5-5 @ 1,9v

Iemand die mij kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Als ik goed lees heb je Vista opnieuw geinstalled en daarna pas het nieuwe geheugen erin gezet?
Zou moeten werken natuurlijk maar misschien toch ff geheugen erin steken en dan eens Vista installen, misschien krijg je dan meer info tijdens de install.

Zie ook nergens je moederbord opgegeven met de andere specs van bv voeding etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Graviton12 op 04-04-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ja ik ben dit ook van plan om te doen, maar op het moment heb ik (ffs) weer een ander probleem. Dat door chkdsk te doen is m'n exterene 1tb hdd 'corrupted/unreadable' geworden -_-.
Dus ik ben ff met file recovery software alle gegevens van m'n 1tb hdd op m'n pa's 640gb hdd schijf aan 't zetten. Dan install ik vista met de 4gb ram geheugen, én dan zet ik weer alles op mijn eigen externe hdd.

Soms word ik echt niet goed van computers xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ja dat heb ik gedaan, en daar kwam niks uit..

Ik heb toenet geprobeerd om via een linuxlive cd in m'n corrupted hdd te komen,maar hij gaf aan dat ie 'm aan 't laden was dus ik besluit te douche en na een kwartier was ie'm nog steeds aan 't laden. Dat is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling.

Heeft iemand nog andere suggesties, waarbij ik mijn gegevens op mijn hdd kan behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:58
dit is een quote van een review van de MSI P7n SLI Platinum op Alternate.nl

misschien dat je er wat aan hebt ;)
heb zelf erg veel problemen gehad met installatie, in combinatie met 4 gb ddr2 800 geheugen van crossair en vista 64 bit steeds blauwe schermen , en met geen mogelijkheid update via msi live update, de juiste volgorde is , max 2 gb in mobo dan vista installeren op google zoeken naar 4 gb in windows vista 64 bit patch , opnieuw opstarten , alle updates binnen halen vista.mobo.graka enz daarna pc uit , 2 gb erbij , en weer aan , zo klaar , o ja als je bios update wil moet je win xp hebben lukt met geen mogelijkheid onder vista ps update bios is alleen noodzakelijk voor de e8400 processor en dat lost bios flash op voor de rest super moederbord + service alternate super!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Bedankt!

Ik ga dit zeker weten proberen, want ik ben op moment nogal radeloos xD

Zodra het (niet)gelukt is zal ik 't ff posten ^^

--------------

Helaas, de patch was vóór sp1 voor vista. Ik heb gewoon al sp1 geinstalleerd staan op deze pc dus zou windows x64gb gewoon 4gb moeten ondersteunen.

Nog iets, als ik mijn oude 2gb ddr2 stickie vervang met één van de twee (uit het dual channel setje) 2gb ram ocz geheugen bankjes dan staart m'n windows vista ook gewoon op. Het probleem is dus wanneer met ipv 2gb 4gb ram opstart.

Mijn geheugen voltage is 1,9volt. Dus misschien wordt er verkeerd getimed in mijn bios/mobo.. Ik heb hier alleen niet zoveel verstand van, dus misschien dat ik een foto van een bepaalde config in m'n bios kan maken zodat iemand me verder kan helpen?

[ Voor 70% gewijzigd door Ndrenth op 05-04-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Dus het geheugen werkt allebei in 1 slot, heb je het andere slot ook al geprobeerd? Daar kan wat stof in zitten of iets dergelijks. Als dat niet werkt kun je nog proberen je moederbord batterij eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ik heb allebei het geheugen in elke slot geprobeerd. Dual channel in 1 + 3 werkt niet.. Dual channel in 2+4 werkt ook niet.. -_-

Ik heb geen idee hoe ik het moederbord batterijtje eruit moet halen, moet ik even zoeken naar de guide van m'n mobo. Want ik weet niet eens waar dat ding zit :)

Bedankt voor je mogelijke oplossing tho ^^

-------------------------

Ik heb volgens mij al het mogelijke geprobeerd. In de guide van m'n mobo vond ik wel nog het volgende verhaaltje:
"For the DDR SDRAM CLOCK is set at 400mhz, use only DDR2 800- compliant DDR2 modules. When this motherboard operate at 400Mhz, most system will not even boot if non-compliant modules are used becuse of the scrit timing issues, if your DDR modules are not DDR2 800-compliant, set the SDRAM clock to 200MHz to ensure system stability"

Oké, dit verhaaltje las ik dus ook pas paar minuten geleden, vervolgens heb ik wat zitten kutten (alweer) in m'n bios. Ik had geen idee hoe ik mijn SDRAM clock naar 200mhz (van 400mhz) moest zetten, aangezien ik nergens die optie zag. Uiteindelijk heb ik wel iets gezien waar bij stond SDRAM clock echter stond dit op 100mhz en heb ik 't verhoogd naar 200mhz en toen draaide m'n pc maar hij starte zegmaar niet eens het POST scherm.. Toen heb ik CMOS weer gecleared via de hardware (JBAT). En toen stond alles weer op default waarde, toen met een beetje hoop 2e 2gb latje erin gezet, én weer reboot ie net voordat het windows laadscherm komt -_-

Ik denk toch echt dat het ligt aan mijn moederbord, of timing, of voltage w/e.. Ik heb vanalles geprobeerd niks mocht baaten dus ik denk dat ik ga voor een nieuwe moederbord, aangezien ik geen zin meer heb in 't gezeik. Ben al vanaf afgelopen Donderdag bezig :'(

[ Voor 67% gewijzigd door Ndrenth op 07-04-2009 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt eens proberen je bios te updaten ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ja,

Enige update die beschikbaar is voor m'n BIOS is een hdd legacy dus ik weet niet of ´t veel zal uitmaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Check eens je bios of je escd kunt updaten...daar staat namelijk je config van je pc in. Het ruikt gewoon naar configuratie / installatie van je systeem. Persoonlijk denk ik dat gewoon echt wat met het geheugen mis is, of een bankje er zelf niet eens goed in zit....

escd updaten (wel weer uitzetten nadat het gewerkt heeft )
http://www.pcguide.com/ref/mbsys/res/pnpESCD-c.html

Controleer eens even beide memory reepjes apart of ie daar wel mee werkt. Beetje vreemd, ondersteund mobo soms niet dat type? was je mobo ook alweer?

Even terzijde: Fijn dat men je helpt met 64 bit verhalen als je een 32 bit vista hebt. Maar alle hulp is natuurlijk welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
M'n mobo ondersteund ddr2 800mhz. Dat is 't max wat ie aankan.
Ik heb beide dimms apart en met elkaar getest. Alleen als ik ze bij elkaar zette kreeg ik errors met memtest.. :S
Kheb gister andere modules van een vriend geprobeerd maar dat geeft ook een error. dus prolly iets met m'n moederbord.

Ik ga dat escd ff proberen :)

groetjes, nick
Pagina: 1