Toon posts:

CPU cooler kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb simpele pc van ongeveer een jaar oud met een Foxconn moederboard en een intel processor.

Wanneer ik hem tegenwoordig opstart valtie vrijwel snel weer uit. Hij komt voorbij POST en wanneer hij linux eindelijk opstart valtie uit.

In de bios staat dat de CPU rond de 135 graden is wanneer hij uitvalt. Opzich is het probleem daardoor meteen duidelijk, mijn cpu wordt te heet.

Nou heb ik een tijdje geleden met een vriend van me de cooler eraf geschroeft, deze uitgezogen met een stofzuiger, er zat veel stof in, wat koelpasta erop geknalt en hem er weer terug ingezet. Hij heeft een tijdje weer goed gewerkt totdat hij het nu weer begeven heeft.

Ik heb weer even de cooler erafgeschroeft en het lijkt alsof 3/4 van de plaat maar besmeert is met koelpasta, heeft dit veel invloed op het feit dat mijn cpu 135 graden wordt.

Verder draait de fan wel gewoon. Het is een standaard intel 775 socket. Is het wijs om gewoon een nieuwe koeler te kopen of zit ik aan een ander probleem

het is overigens een wonder dat hij het nog doet na 135 graden te zijn geweest...

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:38

boesOne

meuh

Ik zou de ouwe koelpasta eraf halen, zorgen dat de heatspreader mooi schoon is en de onderkant van de heatsink ook.
Nieuwe verse pasta erop, en de cooler weer monteren.
Dat spul wat er 'standaard' opzit is vaak kauwgum..

Check ook even of je heatsink nog goed op de cpu gedrukt wordt. Heb ook eens meegemaakt dat het veersysteempje lam was..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
135 graden lijkt mij eerder een kapotte sensor...
Hoelang houd die processor het zo uit passief gekoeld ? Als je CPU cooler kapot is is niet opeens de links tussen de CPU en heatsink weg,dus wordt de warmte nog altijd verspreid.
Je kan proberen om een fan op volle snelheid voor de heatsink te houden, zien wat dat geeft...

Welke koeler is het trouwens, een stock of aftermarket koeler - misschien heeft die vriend eentje die je mag proberen?

Edit : Volgens google vallen sommige CPUs inderdaad uit op 135°C, da's goed - probeer dus wat met je heatsink...

Onthoud zeker dat teveel pasta ook niet goed is !!!! Anders is de link tussen de heatsink te dik en komt de warmte er moeilijker door !

[ Voor 22% gewijzigd door Kosty op 02-04-2009 21:38 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
koeler eraf halen, cpu en onderkant koeler schoonmaken met aceton of spirites ofzo, klein beetje koelpaste erop(rijstkorrel) en verspreiden met een bankpasje ofzo over de cpu. dan de pinnetjes alle 4 echt goed vast klikken, zie handleiding :P en dan kijken wat die doet ;) anders kan je ook proberen aan je koelblok te voelen of die warm wordt tijdens het aanstaan.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

135 is erg warm.. Maar laten we even er vanuit gaan dat de sensor klopt.
Als je cpu zo warm is, moet je koelblok ook heet zijn. Is deze dat niet.. dan zit het koelblok niet goed of scheef op je cpu.. De cpu kan dus zijn warmte niet kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:42:
135 is erg warm.. Maar laten we even er vanuit gaan dat de sensor klopt.
Als je cpu zo warm is, moet je koelblok ook heet zijn. Is deze dat niet.. dan zit het koelblok niet goed of scheef op je cpu.. De cpu kan dus zijn warmte niet kwijt.
Het koelblok wordt inderdaad een beetje warm, maar je kan hem nog makkelijk met je handen beetpakken.. Ik ga morgen even proberen wat nieuwe koelpasta erop te doen.. maybe hebben we vorige keer iets te veel koelpasta erop gegooit..
Kosty schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:35:
Welke koeler is het trouwens, een stock of aftermarket koeler - misschien heeft die vriend eentje die je mag proberen?
Het is zo'n standaard cooler.. beetje zoals dit
Afbeeldingslocatie: http://www.grafical.nl/ProductImages/4881P.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2009 21:48 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Een beetje warm is duidelijk niet 135 graden.. Daar brandt je makkelijk je handen aan.
Die intel koeler is trouwens een rot ding om vast te zetten op je moederbord. Dit gaat vrij eenvoudig verkeerd..
De kans is er dus dat de koeler gewoon niet goed vast zit.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:00:
Een beetje warm is duidelijk niet 135 graden.. Daar brandt je makkelijk je handen aan.
Die intel koeler is trouwens een rot ding om vast te zetten op je moederbord. Dit gaat vrij eenvoudig verkeerd..
De kans is er dus dat de koeler gewoon niet goed vast zit.
Kom in het vervolg dus nogmaals met het goede idee om te voelen :P.. Ik ga ff proberen zodra ik morgen weer koelpasta heb (is op :P), om hem eens goed vast te zetten.. Ik denk dat ik daar vorige keer iets te makkelijk mee omgegaan ben..

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:04:
[...]

Kom in het vervolg dus nogmaals met het goede idee om te voelen :P.. Ik ga ff proberen zodra ik morgen weer koelpasta heb (is op :P), om hem eens goed vast te zetten.. Ik denk dat ik daar vorige keer iets te makkelijk mee omgegaan ben..
Als je die koeler eruithaalt, kijk dan ook even de pin-dingetjes na ? Die spullen op de koeler die in het mobo klikken...
Al vaak genoeg voorgehad dat er zo'n pinnetje intern afbreekt en bij het assembleren dus niet meer in het gaatje past... In dat geval staat de koeler scheef, is de link tussen de heatsink gebroken en heb je ook nog het probleem dat je een andere koeler moet vinden

Op de foto : Het verlengde van de zwarte draaiknopjes, die zit in de kern van het doorzichtige plastic (je zit het wel als je hem vasthebt).

Check sowieso of het hele mechanisme nog werkt, zoals ik al zei zijn die koelers nogal fragiel

[ Voor 13% gewijzigd door Kosty op 02-04-2009 22:12 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 22:33

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:30:
wat koelpasta erop geknalt en hem er weer terug ingezet. Hij heeft een tijdje weer goed gewerkt totdat hij het nu weer begeven heeft.
Koelpasta is alleen maar om de oneffenheden op te vullen. Koelpasta koelt niet ! Dus koelpasta dun! uitsmeren over gehele cpu. Daarna na een schroef een slag te hebben gedraait een andere schroef een halve slag draaien.. totdat de cpu helemaal vast zit.

Als je 'fan' goed draait, genoeg lucht verplaatst kan je als tijdelijke oplossing even een andere sterke fan (met 'genoeg' luchtverplaatsing) ernaast zetten als backup. Als dit werkt is de fan op het koelblock meestal defect.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 04-04-2009 19:46 ]

[LTS][MTS][HTS]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processors horen inderdaad in Processors, Moederborden & Geheugen, maar koelers (ook processorkoelers) worden in ... Cooling besproken. Ik verplaats even :)

Move PMG -> CO

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Kosty schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:10:
[...]

Als je die koeler eruithaalt, kijk dan ook even de pin-dingetjes na ? Die spullen op de koeler die in het mobo klikken...
Al vaak genoeg voorgehad dat er zo'n pinnetje intern afbreekt en bij het assembleren dus niet meer in het gaatje past... In dat geval staat de koeler scheef, is de link tussen de heatsink gebroken en heb je ook nog het probleem dat je een andere koeler moet vinden

Op de foto : Het verlengde van de zwarte draaiknopjes, die zit in de kern van het doorzichtige plastic (je zit het wel als je hem vasthebt).

Check sowieso of het hele mechanisme nog werkt, zoals ik al zei zijn die koelers nogal fragiel
Het probleem is dat er 2 van die pinnetjes zijn omgebogen, hierdoor zat de koeler niet meer strak op de CPU waardoor hij niet goed meer koelde, resultaat: ff een nieuwe koeler besteld. Jammer dat die dingen zo fragiel zijn...

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb die stock cooler ook nog wel liggen, kan je zo op komen halen.
Stock van een E8400 , that is...
Pagina: 1