Op mijn nieuwe mobo: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, zit een IDE aansluiting, daarop heb ik mijn dvd en een IDE HD van maxtor aangesloten. Nadat ik Windows Vista had geinstalleerd heb ik een Samsung sata erbij geprikt.
Alleen deze disk word in disk management als "Invalid" weergegeven.
Hij herkent keurig dat hij van Samsung is, en de enige 2 opties die ik kan kiezen in vista is "convert to basic disk" (wat ik niet wil want dat houdt in dat al mijn data weg is) en "reactivate disk" wat niet word toegestaan.
In de award bios bij integrated peripherals zijn ook een heleboel mogelijkheden die geen soelaas boden:
onchip IDE: enabled,disabled
onchip SATA controller: enabled,disabled
onchip sata type: native ide, raid, ahci
onchip sata port 4/5 type: ide, ahci
De data op die sata schijf zou ik graag willen behouden, wat zijn de juiste instellingen?
[edit: AHCI, met een livecd (kubuntu 8.10 in dit geva)l de hd benaderd en alles gekopieerd naar een andere harde schijf, vervolgens vista geboot en omgezet naar basic disk en gegevens teruggekopieerd]
Alleen deze disk word in disk management als "Invalid" weergegeven.
Hij herkent keurig dat hij van Samsung is, en de enige 2 opties die ik kan kiezen in vista is "convert to basic disk" (wat ik niet wil want dat houdt in dat al mijn data weg is) en "reactivate disk" wat niet word toegestaan.
In de award bios bij integrated peripherals zijn ook een heleboel mogelijkheden die geen soelaas boden:
onchip IDE: enabled,disabled
onchip SATA controller: enabled,disabled
onchip sata type: native ide, raid, ahci
onchip sata port 4/5 type: ide, ahci
De data op die sata schijf zou ik graag willen behouden, wat zijn de juiste instellingen?
[edit: AHCI, met een livecd (kubuntu 8.10 in dit geva)l de hd benaderd en alles gekopieerd naar een andere harde schijf, vervolgens vista geboot en omgezet naar basic disk en gegevens teruggekopieerd]
[ Voor 9% gewijzigd door mind_ op 12-04-2009 20:58 . Reden: opgelost ]
com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd