Toon posts:

Draadloos netwerk binnen een draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat lopen zoeken op het forum maar helaas niets kunnen vinden.

Binnenkort ga ik in een studentenhuis wonen, echter hebben ze in dit studentenhuis enkel draadloos netwerk, nu heb ik zelf een MacBook en een WinXP pc draaien (voornamelijk voor download en backup). Nu zou ik graag een eigen netwerk (beveiligd) binnen dit draadloze netwerk creeeren. Dus er voorzorgen dat ik enkel mijn MacBook en WinXP kan zien en mijn huisgenoten hier niet op kunnen.

Is dit zonder extra apparatuur te verwezelijken? Zoniet kan het wel met extra aparatuur en wat zou ik daar dan voor moeten hebben. Zelf dacht ik dat ik dan een soort van router moest hebben die het draadloze signaal ontvangt en weer een draadloos (of draad signaal (liefst draadloos ook)) uitzend binnen een nieuw afgeschermt netwerk, en dat mijn PC niet via de router voor mijn huisgenoten te vinden is.

Hopelijk kunne jullie mij een paar stappen verder helpen!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

accesspoint als ontvanger en dan een router eraan die weer een wireless signaal uitzend lijkt mij de makkelijkste oplossing. Afhankelijk van de snelheid kan je dit redelijk goedkoop doen met 2e hands WRT54G'tjes waar je tomato firmware op zet oid.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-02 12:38
Is een draadloos ad-hoc netwerk niets? Er is dan helaas geen internet mogelijk tijdens de sessie..
http://www.microsoft.com/...ert/bowman_02april08.mspx

Trouwens is de beste, snelste en veiligste methode om een cross-netwerkkabel te gebruiken.
Heb je dat overwogen?

[ Voor 31% gewijzigd door cornfed99111 op 03-04-2009 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm een cross-netwerkkabel is idd een optie, maar dan betekend dat, dat ik mijn laptop aan die kabel moet hangen om verbinding met mijn WinXP bak te maken... En mocht er nog een mediacenter (zit ik over te denken) bij komen dan wordt het lastig om die er als 3e machine ook nog aan te hangen.

Dat mijn WinXP machine en een evet mediacenter aan de kabel komen is misschien alleen nog maar fijner (snelheid) de laptop wil ik wel graag draadloos kunnen houden :)

Maar als ik Hooglander begreep is het in het andere geval een accespoint op een draadloze router aansluiten om het probleem te verhelpen. Nu weet ik dat ik ranzige woorden gebruik als ik zeg dat wij hier nog een draadloze sweex router hebben liggen, maar daar zou het evt mee kunnen? Of is deze niet 'inteligent' genoeg? En het accespoint i

Verwijderd

Hmm what about een accespoint aan een wireless bridge knopen? Een wireless bridge is in principe niets meer dan een wireless client met een ethernet poort eraan. Heb je meteen ethernet thuis :-)

Verwijderd

Topicstarter
Shisken, dat zou dan een goedkopere oplossing worden? Maar wat voor wireless netwerk bridge zou dan aan te raden zijn, linksys is goed maar duur....

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:56

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Als je geen kabeltje mag trekken, lijkt het me het handigt om een router te nemen die WDS ondersteunt. WRT v1 - v2 supporten dit in combinatie de firmware Tomato. Wat je dan nog nodig hebt, is het MAC-adres van de router vanwaar jij internet krijgt.

Mocht je wel een kabeltje mogen trekken, ga dan ook op zoek naar een WRT54G met een versie nummer tussen 1 en 4 (tenzij je je op 100Mbit glasvezel zit, dan zul je die snelheid niet behalen want een WRT54G gaat maar tot max. 70Mbit througput) en installeer daar vervolgens DD-WRT of Tomato op.

Als je WLAN-adapter het toestaat, schakel je de SSID-broadcasting uit en stel je de beveiliging in op WPA 2 Personal TKIP / AES. WPA 2 Enterprise is ook mogelijk, maar dan moet je ook een Radius-server laten runnen.

In Tomato heb je de mogelijkheid om een random key te genereren. Hier een voorbeeld:

code:
1
LR8BJUmqhjAHkpcumiVfSPnkjanVEQAHN4AyLnnwtiZe7i5eKJFhbkfhTxWhiZx

Vergeet dan ook niet de inlognaam en het password van de router te veranderen. Dan kun je nog wel zo'n prachtige draadloze beveiliging hebben, maar als je in no-time je in het webmenu bevindt, is het voor niks geweest ;)

Verwijderd

Topicstarter
@DaMarcus, begrijp ik het goed, eigenlijk koppel je dus over het draadloos netwerk de twee routers aan elkaar?

en deze zou dan volstaan: pricewatch: Linksys WRT54G2 Wireless-G Broadband Router

Verwijderd

DaMarcus schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:45:
Als je geen kabeltje mag trekken, lijkt het me het handigt om een router te nemen die WDS ondersteunt. WRT v1 - v2 supporten dit in combinatie de firmware Tomato. Wat je dan nog nodig hebt, is het MAC-adres van de router vanwaar jij internet krijgt.

Mocht je wel een kabeltje mogen trekken, ga dan ook op zoek naar een WRT54G met een versie nummer tussen 1 en 4 (tenzij je je op 100Mbit glasvezel zit, dan zul je die snelheid niet behalen want een WRT54G gaat maar tot max. 70Mbit througput) en installeer daar vervolgens DD-WRT of Tomato op.

Als je WLAN-adapter het toestaat, schakel je de SSID-broadcasting uit en stel je de beveiliging in op WPA 2 Personal TKIP / AES. WPA 2 Enterprise is ook mogelijk, maar dan moet je ook een Radius-server laten runnen.

In Tomato heb je de mogelijkheid om een random key te genereren. Hier een voorbeeld:

code:
1
LR8BJUmqhjAHkpcumiVfSPnkjanVEQAHN4AyLnnwtiZe7i5eKJFhbkfhTxWhiZx

Vergeet dan ook niet de inlognaam en het password van de router te veranderen. Dan kun je nog wel zo'n prachtige draadloze beveiliging hebben, maar als je in no-time je in het webmenu bevindt, is het voor niks geweest ;)
Mocht de TS een accesspoint kopen met WDS, dan moet WDS ook worden ingesteld op het hostaccesspoint (die van het studentenhuis). De oplossing zou wel werken indien de TS toegang heeft tot het accespoint in zijn studentenhuis EN dat het studentenhuis accesspoint WDS ondersteund. Dit lijkt mij niet zo'n handige oplossing. Misschien toch een wireless bridge, en daar kan later altijd nog een accesspoint aan vast worden geknoopt ;)

Verwijderd

out topic maar voor mij relevant en om het netjes te houden zet ik mij vraag in dit topic

Ik wil graag een netwerk binnen een draadloos netwerk creeren. Is het voldoende om bijvoorbeeld een Conceptronic 150N Wireless AP/Bridge/Repeater aan te sluiten? die pikt het wireless signaal op en geeft het draadloos en bedraad door aan mijn netwerk? Doordat alles achter dit ding zit is het beveiligd en kan niemand er in.
Belangrijk om te vermelden is dat wij werken met MAC adress autorisatie

misschien makkelijk om de reden dat ik dit wil ook te vermelden, want wellicht dat er makkelijker of andere oplossingen zijn: wij hebben nu een draadloosnetwerk en ik wil graag een nas aansluiten die enkel door mijn eigen computers te benaderen is. Nu is het zo dat onze router een beetje kuren heeft dus zat ik anderzijds ook te denken aan een oplossing te denken waarbij de router vervangen word door een betere. Echter kan ik dan de NAS afschermen van andere gebruikers (behalve door simpel wachtwoord)?

Twee simpele vragen maar waar ik niet geheel zeker van de antwoorden ben

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Zie ik het nou verkeerd? Of is het gewoon handig wanneer de TS een dood normale wireless router koopt en die met z'n WAN-poort aan de huidige router hangt? Dan heeft hij z'n 'eigen' netwerk en kan hij eventueel nog 4 bedraade (mediacenter) aan de router hangen.

offtopic:
Excuus, had niet gezien dat topic al zo oudw as

[ Voor 10% gewijzigd door Exception op 17-10-2010 11:33 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Exception schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 11:33:
Zie ik het nou verkeerd? Of is het gewoon handig wanneer de TS een dood normale wireless router koopt en die met z'n WAN-poort aan de huidige router hangt? Dan heeft hij z'n 'eigen' netwerk en kan hij eventueel nog 4 bedraade (mediacenter) aan de router hangen.

offtopic:
Excuus, had niet gezien dat topic al zo oudw as
Nee, dat zie je niet verkeerd.De simpelste oplossingen zijn vaak de beste. Kan nooit kwaad om dat nog eens te benadrukken voor onze (snel doorslaande) Übergeek collegae op Tweakers
Pagina: 1