Toon posts:

zelf inelkaar gezette pc loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben Tomas, ik heb vorige week pc onderdelen besteld bij Azerty Hardware en die zelf in elkaar gezet, de pc zelf startte op en deed niks raars, maar liep wel af en toe vast. Toch is het gelukt Windows Vista hierop te zetten, maar zelfs na het installeren van alle drivers bleef hij vastlopen. Soms deed hij gewoon niks meer, soms gaf hij een blauw scherm, maar meestal werd het scherm gevuld met allerlei kleuren en deed hij niks meer. Na een hoop keren opnieuw opstarten startte windows niet meer op, wanneer windows op zou moeten starten kreeg ik dan een zwart scherm met alleen mijn muis (cursor) erop. We vermoedden dat dit kwam doordat Windows kapot ging door het vele opnieuw opstarten, en het gebrek aan updates (want voordat ik iets kon installeren viel hij uit).
Ik keek naar mijn videokaart en zag dat hij 450 Watt nodig had, en mijn voeding leverde slechts 400 Watt, dus ik heb een voeding van 500 Watt gekocht, maar dit maakte niks uit. Ook heb ik verschillende kabeltjes vervangen en gecontroleerd op rare knikken, maar ook dit hielp niet. Ik heb Windows opnieuw geprobeerd te installeren vanaf verschillende cd's, maar hij loopt steeds vast, al vrij snel als hij eenmaal aan het installeren is. Voor het installeren heb ik de harde schijf nog geformatteerd.
Als ik in de BIOS kijk zie ik helemaal niks raars, de temperatuur is goed, het aantal Volt is goed, BIOS herkent alle onderdelen en het ziet er allemaal uit zoals het hoort (voor zover ik weet natuurlijk). Ik heb het allemaal ook geprobeerd met maar 1 kaart voor werkgeheugen (ipv 2) maar dit hielp niks. Ook hebben we nog wat ge-experimenteert met de kloksnelheid van het werkgeheugen, maar ook dit leverde allemaal hetzelfde resultaat op, dus wij staan nu echt voor een raadsel. Wel heb ik de foutcode van het blauwe scherm weten te halen, deze is:

0x0000050 (0xA55A4352, 0x00000000, 0x894C3F79, 0x00000002)
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Ik heb een beetje gezocht naar deze foutcode, maar kon hem nergens vinden, alleen het deel van 0x0000050 wat bleek te staan voor PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, wat dus ook op mijn blauwe scherm stond, maar helaas geen nuttige oplossingen. Dus ik hoop echt dat iemand hier me er wel mee kan helpen, want voor mijn gevoel heb ik nu alles geprobeerd, inclusief Azerty bellen, maar die konden er niet veel mee.
Dit zijn de onderdelen die ik heb:

Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB

Voeding: AOpen Z400-08FC - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 230 V - 400 Watt

Kast: Cooler Master Elite 331 - Midtowermodel - ATX - geen voeding - zwart - USB/Audio

Videokaart: Sapphire RADEON HD 4850 - Grafische adapter - Radeon HD 4850 - PCI

Intern geheugen: OCZ SLI-Ready Edition Dual Channel - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 2.1 V - ni

Moederbord: ASUS P5Q-E - Moederbord - ATX - iP45 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA - 2 x Gigabit Ethernet - FireWire -

Processor: 1 x Intel Core 2 Quad Q8200 / 2.33 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 4 MB - doos

Mijn voeding zat niet in de lijst, ik weet nog dat die 500 Watt was, mocht het toch nodig zijn dan kan ik natuurlijk wel meer info over mijn voeding opzoeken.

Dit was het wel, ik hoop dat het nauwkeurig genoeg en duidelijk is, en natuurlijk dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Tomas

Verwijderd

geheugen al eens getest?
Neem dit topic eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Die is altijd handig.

Er is iets aan de hand met je hardware, daar kan je vanuit gaan, want XP loopt niet per definitie vast zonder updates oid.

Mijn gok zelf is of het moederbord of het geheugen. Het geheugen kan je testen door memtest een keer (lang) te draaien. Deze staat op de linux live cd van Ubuntu, dus die kan je daarvoor ideaal gebruiken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Inderdaad, memtest doen en probeer ook een Linux Live CD zoals Ubuntu te booten, ook al weet je niets van linux, dat maakt niet uit ;)

Rare kleuren zouden overigens kunnen wijzen op een gare videokaart... Hoe waren die vreemde kleuren dan, kun je het eens wat duidelijker beschrijven. Kun je verder vertellen welk merk voeding je hebt?

Foutcode 0x0000050 lijkt voor te komen bij corrupte bestanden. Check dus je geheugen en kijk of je een andere Windows CD/DVD kan bemachtigen.

Verwijderd

Topicstarter
De kleuren die ik op mijn scherm zie zijn zo'n beetje alle kleuren die je je kan bedenken, ze lopen in een soort lijnen verticaal en ik zie er helemaal niks meer door. Alsof alle kleuren verticaal uitlopen.
Dit staat er bij mijn voeding: Geoptimaliseerde lucht circulatie door middel van een stille 120 mm fan, Thermal Fan-speed control, beveiligd tegen spanningspieken +3.3V, +5V, 12V, beveiligd tegen kortsluiting, 35% stiller dan standaard voedingen, ondersteunt de 12V P4 alsook de seriele ATA poort standaard, van Ednet.
Alvast bedankt en ik zal het proberen, en zeggen of het gelukt is en wat er anders gebeurd is.

Tomas

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Een b-merk voeding dus... Iig iets om bij het testen rekening mee te houden.

• Admon
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-01-2020
Die videokaart heeft 650 Watt (aanbevolen) voeding nodig

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-01 18:36
Voor die PC is een 400-500 watt b-merk voeding inderdaad erg aan de magere kant. Kun je eens zwaardere voeding van iemand proberen te lenen kijken wat je PC dan doet?

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
Admon schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:32:
450Watt zou ook prima moeten lukken als ik de onderdelen zo zie. Een 4850 die meer dan 500 Watt nodig heeft is natuurlijk gewoon onzin. Het kan daarentegen nooit kwaad wat reserve vermogen te hebben en B-merk voedingen zijn wat lastiger in te schatten.

Als ik jouw kleurenprobleem zo heel vluchtig doorlees denk ik dat je videokaart overleden is, maar het kan inderdaad ook best de voeding zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door BasNation op 03-04-2009 13:41 ]

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:05
Admon schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:32:
Inderdaad...
Was dit een hoe noem je zo'n koop... Dat je niet kan wachten en toch koopt.

Voortaan eerst uitzoeken wat hoeveel en hoe nodig heeft. Bespaart je een hoop geld!

Ik dacht aan de foutmelding in je 1ste post gelijk aan een geheugen probleem. Andere zijn het er mee eens.
Probeer ook even 1 reepje eruit te halen. Dus dat je 1x 2 GB overhoudt en test ze om en om uit.

Een A merk voeding kan geen kwaad. Immers is je voeding de bron voor het tot leven brengen van je systeem, daar ga je niet zo op bezuinigen...
Dus, betere voeding kopen! Hoe dan ook..

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
Lees deze site anders eens na, hier staan gedetailleerde verslagen over stop codes, de jouwe staat er ook tussen. Misschien kan je dan al wat dingen uitsluiten.

Het MSDN linkje geeft aan dat het waarschijnlijk geheugen is, RAM, video, L2 bv, dus kan je grafische kaart, CPU of RAM zijn.

http://aumha.org/a/stop.htm

[ Voor 39% gewijzigd door Graviton12 op 03-04-2009 13:45 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik gok ook op de videokaart, zeker vanwege die rare kleuren.

Gewoon even een zwaardere goede kwaliteitsvoeding kopen (ja die zijn niet goedkoop) en dan hopen dat het wél werkt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Je geheugen wordt niet goed weggeschreven.
Probeer in je bios even de aangeraden waardes van OCZ er in te zetten, dat kan een enorme berg schelen. Als je die niet weet contact dan ff OCZ, die geven ze je meestel wel binnen 24 uur (oke bijna weekend dus max maandag)
Dus je Timings nakijken, voltages, command rate
OCZ is nu eenmaal niet erin prikken en klaar.

Non-paged geheugen houdt in gegevens die nog niet geordend weggeschreven zijn naar het paged geheugen.

De HD4850 hoeft echt niet op 650watt da's wel een enorme overkill.
Hij kan makkelijk op een goede A-merk voeding 400watt.

-edit-
Heb je nog een spare graka die minder vreet, prik die er eens in

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 13:47 . Reden: extra message, sorry forgotten ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
bios ook al geupdated?
Alles wat overbodig is ook al eruit gegooid/afgekoppeld?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Heb zelf ook een keer problemen gehad met een een zelf gebouwde PC. De vaagste vastlopers kreeg ik. Uiteindelijk bleek het de CD-Writer te zijn. Die had waarschijnlijk Windows niet helemaal lekekr geinstalleerd. Het kan dus eigenlijk alles zijn.
succes!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Sloop die b-merk voeding eruit en zet die AOpen terug, grote kans dat die meer levert dan dat 450W B-merk ding. Even over de opdruk op de doos van de videokaart: ze gaan er bij die aanbeveling vanuit dat je een B-merk voeding plaatst. Als ik een E8400 met 4GB geheugen, hdd, DVDRW en een HD4870 op een 380W Antec voeding kan laten draaien, moet jij ook zonder problemen jouw systeem op een 400W voeding kunnen laten draaien, ervanuitgaande dat die AOpen voeding wel van fatsoenlijke kwaliteit is.
(ja, ik weet dat er op de doos van een HD4870 staat dat er een 550W voeding gebruikt moet worden).

Verder verdenk ik je geheugen. Draai memtest eens, die zou al vrij snel wat moeten vinden met de problemen die je beschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Het was helaas niet meer mogelijk mijn 500 Watt b-merk voeding te ruilen, maar als ze er op de doos van uitgaan dat ik een b-merk 450 Watt voeding nodig heb denk ik dat dat wel in orde is, ook vermoeden we dat het niet aan de voeding ligt, de pc doet alles immers prima totdat ik windows in wil of wil installeren.
Weet iemand hoe ik die memtest run? Ik heb het geprobeerd vanaf een windows vista cd (32 bit) maar ik weet niet wat ik moet invullen in de command prompt.
Ik heb net iemand van OCZ aan de lijn gehad die mij vertelde dat het bij mijn kaarten niet nodig is instellingen te veranderen en dat het ergens anders aan moet liggen. Weet iemand of dit klopt? Zo nee, weet iemand misschien wat ik dan zou moeten/kunnen veranderen? Ik hoorde wat over kloksnelheid en aantal Volt dat soms veranderd moet worden?
Alvast bedankt voor jullie reacties, ik heb nu iig al een aantal dingen kunnen uitsluiten!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
memtest van de windows CD moet je niet hebben, je moet memtest86 of memtest86+ hebben. Die kan je als iso downloaden en op CD branden.
Pagina: 1