Toon posts:

[GTA IV] crash die monitor uitschakelt tijdens spelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vervelende crash tijdens het spelen van GTA IV (de versie van Steam) bederft mijn grote hoeveelheid plezier die ik bij het spelen van deze game beleef.

Wanneer de crash plaatsvind

De crash vindt plaats tijdens het spelen van de game op een willekeurig moment, op zijn vroegst al na 10 tot 15 minuten spelen, tot pas na uren. De crash lijkt sneller in te zetten naar mate ik verder kom in de game, in Algonquin (het tweede eiland) lijkt de crash sneller in te zetten dan tijdens het begin. De crash lijkt willekeurig, in mijn ervaring is het niet zo dat bepaalde handelingen de crash oproepen.

Hoe de crash plaatsvind

Wanneer de crash inzet, zijn de gevolgen verschillend. In bijna alle gevallen gaat mijn monitor in energiebesparende stand (omdat deze blijkbaar geen signaal meer krijgt?), en de enige manier om het op te lossen is dus de reset knop op mijn behuizing gebruiken. De monitor geeft na de reset direct weer beeld, dus ik denk niet dat het aan mijn monitor of DVI-D kabel ligt.
Er zijn wat variaties op deze crash, een enkele keer ging mijn monitor op zwart maar wist de display driver de zaak te herstellen, en kon ik doorspelen. Een aantal keren ging mijn monitor niet op zwart, maar bevroor het beeld. Twee of drie keer ging mijn monitor op zwart met de mededeling "Out of range signal. Cannot display this video mode, change computer display input to 1680x1050@60Hz". Erg vreemd omdat ik sowieso altijd al op die resolutie en refresh rate speel.

Systeem en andere games

Mijn bak heeft de volgende specificaties: Core 2 Duo E8400, 2 x 2 GB PC-6400 DDR2 SDRAM, Gigabyte P43-DS3L moederbord en een ATI Radeon HD 4850 videokaart. Ik heb de stock koeler van de HD 4850 afgesloopt en er een Accelero S1 passieve koeler opgezet, de temperatuur is prima. Het besturingssysteem is Windows Vista 64-bit, en verder is alles – Catalyst drivers, chipset drivers, DirectX, GTA IV zelf, enzovoort – up to date.
De andere games die ik speel zoals Left 4 Dead, Enemy Territory: Quake Wars, Unreal Tournament 3 en Oblivion om eens wat voorbeelden te noemen, hebben nog nooit gecrasht in de maanden die ik ze heb gespeeld op mijn PC. Wel heb ik meegemaakt dat twee games, Stalker: Shadow of Chernobyl en Stalker: Clear Sky ook regelmatig crashten op mijn systeem en ook de monitor neerhaalden. Zeer sporadisch heb ik ook wel eens meegemaakt dat mijn monitor werd uitgeschakeld tijdens het laden van Half-Life 2: Deathmatch, de Insurgency mod voor Half-Life 2 en Counter-Strike: Source. Ik wil benadrukken dat deze laatste drie games nooit crashten tijdens het spelen, en dat ik de crash tijdens het opstarten van deze drie games maar zeer sporadisch voorbij heb zien komen.
Omdat andere games, met een paar kleine uitzonderingen, helemaal geen problemen hebben met crashes terwijl deze net zoveel of meer power nodig hebben dan GTA IV, doet mij dit vermoeden dat mijn hardware hier in ieder geval niet de oorzaak van is.

Hoe ik al hulp heb gezocht

Ik heb aardig wat gezocht met Google, maar in relatie met GTA IV heb ik niets gevonden over deze specifieke manier van crashen. Wel lees ik in dit forum topic iets over iemand die hetzelfde probleem lijkt te hebben als ik, ook in combinatie met op de Source engine gebaseerde games die ik eerder noemde. Deze persoon heeft er echt flink last van, terwijl het in mijn geval redelijk zeldzaam was in combinatie met die games. In dat topic wordt echter helaas geen oplossing gegeven.
Ik heb contact opgenomen met Rockstar technical support. Zij doen er erg lang over om support requests te beantwoorden, en geven vervolgens van die standaard antwoorden die mij niet verder helpen. Zoals temporary files deleten, processen op de achtergrond uitschakelen met msconfig, GTA IV opnieuw installeren, zorgen dat alles up to date is. Mijn laatste reactie op hun antwoord wacht nu al weer weken op een reactie van hun kant, dus het schiet niet op. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben, want ik ben ten einde raad na de constante crashes en de waardeloze helpdesk van Rockstar.