Herstarten na stroom storing werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Beste allemaal,

Ik ben op dit moment voor mijn werk bezig een een aantal mini pc's die aan moeten als er weer stroom op komt.

Ik zal eerst even de situatie uitleggen:
De pc's zullen in een museum worden gebruikt voor een flash applicatie die bedient word door een touchscreen
Als 's ochtends het museum word opgestart worden er op de stopcontacten waar de desbetreffende pc's op zijn aangesloten stroom gezet. Dan starten alle pc's op op de manier zoals het moet.
Dit is gemakkelijk in te stellen via de bios "Power on after power failure".

Als 's avonds het museum word afgesloten, krijgen alle pc's een afsluit commando. enige tijd daarna word de stroom van de stopcontacten afgehaald.

Alleen soms willen de pc's niet correct afsluiten en blijven ze hangen als ze aan het afsluiten zijn. Als daarna de stroom van de stopcontacten word gehaald gaan de pc's die vast zijn gelopen gewoon uit.
Als eenmaal de stroom er weer word opgezet starten sommige pc's niet meer op omdat ze niet goed waren afgesloten.

De bios staat ingesteld op: power on after failure. Alleen doet hij dat dus niet.

Wat is hier aan te doen ?
Alvast bedankt.

Specificaties:
Intel D945GCLF moederbord
Intel atom 330 processor

Weet niet of verdere specificaties van toepassing zijn, anders hoor ik dat graag

Hallo!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Je geeft het zelf al aan waar de fout ligt.
"Power on after power failure", dit wil zeggen :
Dat na een stroom storing de pc automatich gestart moet worden.
Maar je geeft ook aan dat er een script draaid die de pc's afsluit.
Het script zorgt er juist voor dat de pc's netjes worden afgesloten.

Als de stroom er nu achter weg zou vallen dan zullen deze machientjes wel automatisch starten.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Afgesloten = PC uit. Je moet de PC in de sluimer/slaapstand zetten, dan werkt het perfect.

ARME AOW’er

• Yoram
Je begrijpt het denk ik verkeerd.

Als ze niet afgesloten zijn en de stroom gaat eraf starten ze niet op als de stroom er weer op gaat.

Als ze wel afgesloten zijn en de stroom gaat eraf starten ze wel op als de stroom er weer op gaat.

edit:
Sorry voor de wat lastige uitleg, maar anders weet ik het niet te formuleren.
Waar het op neer komt is dat de computer niet doet waarop hij is ingesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Yoram op 02-04-2009 16:53 ]

Hallo!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025

ResuCigam

BOFH

Ik werk zelf in een museum waar we meer dan 100 pc's elke dag hard uitzetten (stroom eraf). Windows XP en bv Flash vinden dat niet erg, ze starten gewoon weer op de volgende dag. Dus misschien meteen de prik eraf ipv eerst afsluiten?

We do what we must because we can.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:05
Ehm..

Zit er een hibernate functie op het O/S wat je gebruikt?
Kun je geen Wake On Lan gebruiken... ( waarschijnlijk geen netwerkverbinding...)

Wat voor O/S gebruik je eigenlijk, wat meer info is wel fijn.
Want stel het is windows, dan kun je een taakinstellen dat hij op een tijdstip uitvoert.

Dus een taak:
Opstarten om 07:30 elke dag (Pc moet dan wel in een hibernate of standby toestand staan, weet niet hoe t zit als je stroom eraf haalt)

En een taak:
Afsluiten om 17:00

Anyway, waarom het stroom eraf halen? verbruiken ze in standby teveel stroom?

• Yoram
peak schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:56:
Ehm..

Zit er een hibernate functie op het O/S wat je gebruikt?
Kun je geen Wake On Lan gebruiken... ( waarschijnlijk geen netwerkverbinding...)

Wat voor O/S gebruik je eigenlijk, wat meer info is wel fijn.
Want stel het is windows, dan kun je een taakinstellen dat hij op een tijdstip uitvoert.

Dus een taak:
Opstarten om 07:30 elke dag (Pc moet dan wel in een hibernate of standby toestand staan, weet niet hoe t zit als je stroom eraf haalt)

En een taak:
Afsluiten om 17:00

Anyway, waarom het stroom eraf halen? verbruiken ze in standby teveel stroom?
Wake on lan is nog een optie, net nog even na gevraagd en het is mogelijk om het bij het systeem te bouwen. Een netwerk verbinding is zeker aanwezig, anders kunnen ze ook geen afsluit commando krijgen.

Het OS wat word gebruikt is Windows XP, vergeten te melden sorry.
Een taak instellen om af te sluiten is ook geen optie omdat 's avonds het museum soms ook open moet kunnen.
Maar de mensen van het museum hebben liever dat alle stroom eraf gaat om brand en dat soort dingen uit te sluiten.

@resugicam:

Het probleem is juist dat de pc's niet meer opstarten als je ze hard uitzet.

Hallo!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025

ResuCigam

BOFH

Yoram schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:17:
@resugicam:

Ik begreep dat de pc's bleven hangen bij het afsluiten wat je kennelijk met script doet? Sluit ze eens niet af maar trek gewoon de stekker eruit, dan zouden ze gewoon weer moeten opstarten. Anders zou je de optie Always On eens kunnen proberen in je BIOS.

We do what we must because we can.

• Yoram
ResuCigam schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:21:
[...]

Ik begreep dat de pc's bleven hangen bij het afsluiten wat je kennelijk met script doet? Sluit ze eens niet af maar trek gewoon de stekker eruit, dan zouden ze gewoon weer moeten opstarten. Anders zou je de optie Always On eens kunnen proberen in je BIOS.
Dat staat juist zo ingesteld, dat hij weer aan moet gaan als de stroom eraf is geweest. Maar dat doet hij dus niet.

Dus daarom is het zo raar.

Hallo!

• peak
Yoram schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:17:
[...]

Wake on lan is nog een optie, net nog even na gevraagd en het is mogelijk om het bij het systeem te bouwen. Een netwerk verbinding is zeker aanwezig, anders kunnen ze ook geen afsluit commando krijgen.

Het OS wat word gebruikt is Windows XP, vergeten te melden sorry.
Een taak instellen om af te sluiten is ook geen optie omdat 's avonds het museum soms ook open moet kunnen.
Maar de mensen van het museum hebben liever dat alle stroom eraf gaat om brand en dat soort dingen uit te sluiten.

@resugicam:

Ah mooi... Windhoos,

Je kan een geforceerde shutdown uitvoeren op xp.

Ga maar naar Start --> uitvoeren --> cmd intypen ---> shutdown -s (standaard gaat er een timer van 30 sec aftellen)

En die shutdown command kun je dus over het netwerk doen. zolang je het admin wachtwoord weet en overal hetzelfde is, dan zou je vanaf 1 werkstation een .bat bestand kunnen maken die deze commando's langs gaat.
evenals met WakeonLan

• Yoram
Heel erg bedankt voor alle reacties en eventuele alternatieven!! :)

Maar me vraag is eigenlijk nog steeds niet helemaal beantwoord, waarom doet hij niet wat hij moet doen ? Hoe kan zoiets gebeuren, waar zou ik eventueel naar moeten kijken/zoeken? Hebben andere mensen dit zelfde probleem wel eens gehad ?

Gaan waarschijnlijk wel gebruik maken van force shutdown, met wake on lan. Maar alsnog vraag ik me af hoe dat kan.

nogmaals bedankt!

Hallo!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
peak schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:38:
[...]

Ah mooi... Windhoos,

Je kan een geforceerde shutdown uitvoeren op xp.

Ga maar naar Start --> uitvoeren --> cmd intypen ---> shutdown -s (standaard gaat er een timer van 30 sec aftellen)
Moet je daarbij niet de -f switch gebruiken anders is het een gewone shutdown :Y)

• Yoram
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:33:
[...]

Moet je daarbij niet de -f switch gebruiken anders is het een gewone shutdown :Y)
Helemaal correct

Hallo!

• peak
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:33:
[...]

Ah, thanks.

:D

• peak
Yoram schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:29:
Heel erg bedankt voor alle reacties en eventuele alternatieven!! :)

Maar me vraag is eigenlijk nog steeds niet helemaal beantwoord, waarom doet hij niet wat hij moet doen ? Hoe kan zoiets gebeuren, waar zou ik eventueel naar moeten kijken/zoeken? Hebben andere mensen dit zelfde probleem wel eens gehad ?

Gaan waarschijnlijk wel gebruik maken van force shutdown, met wake on lan. Maar alsnog vraag ik me af hoe dat kan.

nogmaals bedankt!
Dan zou je de logs moeten nalezen van het systeem.

Heb je uberhaupt wel een keer bij een pc gestaan die die script uitvoerde?
Dan kan je ook zien waar hij op ''hangt''

En anders, nogmaals --> de log bestanden.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
peak schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:29:
[...]

Dan zou je de logs moeten nalezen van het systeem.

Heb je uberhaupt wel een keer bij een pc gestaan die die script uitvoerde?
Dan kan je ook zien waar hij op ''hangt''

En anders, nogmaals --> de log bestanden.
Dit vraagt de TS toch allemaal niet. Het script werkend krijgen gaat het probleem uiteindelijk niet oplossen want een PC kan altijd blijven hangen en dan moet hij gewoon de volgende dag weer opstarten.

Je hebt 3 opties voor power-on after power loss in elk bios.

* Stay Off: Power blijft uit, normaal
* Last State: PC blijft uit als de PC uit was toen de stroom er af ging, PC gaat aan als de PC aan was toen de stroom er af ging. Hier heeft TS niks aan want hij wil juist dat de PC's uit zijn als de stroom er af gaat.
* Power On: PC gaat altijd aan na een power loss, dit doet de TS

Even voor de duidelijkheid, power-on after power loss betekend 'PC automatisch aan als de stroom van de PSU is geweest', dus het lijkt me heel duidelijk wat dat doet en het lijkt me de enige bruikbare optie, aangezien WOL alleen uit standby kan en als er geen stroom op een pand staat kan een systeem ook niet standby blijven.

Bij de TS gebeuerd echter: "PC gaat aan als PC uit stond toen stroom er af ging, en anders niet." Dit is in geen enkel bios een optie.

Misschien past dit topic beter in moederborden forum, aangezien het in feite gewoon een moederbord ding is. Wat je kunt proberen is starten van een live CD oid, dus geen windows en dan de stroom er af halen, kijken of hij dan wel weer aan gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 04-04-2009 13:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• peak
Makkelijk schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:14:
[...]

Dit vraagt de TS toch allemaal niet. Het script werkend krijgen gaat het probleem uiteindelijk niet oplossen want een PC kan altijd blijven hangen en dan moet hij gewoon de volgende dag weer opstarten.

Je hebt 3 opties voor power-on after power loss in elk bios.

* Stay Off: Power blijft uit, normaal
* Last State: PC blijft uit als de PC uit was toen de stroom er af ging, PC gaat aan als de PC aan was toen de stroom er af ging. Hier heeft TS niks aan want hij wil juist dat de PC's uit zijn als de stroom er af gaat.
* Power On: PC gaat altijd aan na een power loss, dit doet de TS

Even voor de duidelijkheid, power-on after power loss betekend 'PC automatisch aan als de stroom van de PSU is geweest', dus het lijkt me heel duidelijk wat dat doet en het lijkt me de enige bruikbare optie, aangezien WOL alleen uit standby kan en als er geen stroom op een pand staat kan een systeem ook niet standby blijven.

Bij de TS gebeuerd echter: "PC gaat aan als PC uit stond toen stroom er af ging, en anders niet." Dit is in geen enkel bios een optie.

Misschien past dit topic beter in moederborden forum, aangezien het in feite gewoon een moederbord ding is. Wat je kunt proberen is starten van een live CD oid, dus geen windows en dan de stroom er af halen, kijken of hij dan wel weer aan gaat.
Ehm..
de TS wou weten waarom de pc's niet correct afsluiten en blijven hangen bij het afsluiten..
Dus ik heb wat dat betreft wel zijn vraag beantwoord.

Nog iets.
Mijn moederbord kan wel degelijk uit een coldstart booten via WOL.
Zodra men de pc's weer van stroom voorzien en dan een WOL commando doen.
Tuurlijk moet je kijken of hun moederborden het kan, je hebt ze die alleen uit een standby toestand weer aan kunnen. Daar geef ik je gelijk in

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
peak schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:38:
[...]
Ehm..
de TS wou weten waarom de pc's niet correct afsluiten en blijven hangen bij het afsluiten..
Dus ik heb wat dat betreft wel zijn vraag beantwoord.
Dat zie ik hem echt nergens vragen :o
Nog iets.
Mijn moederbord kan wel degelijk uit een coldstart booten via WOL.
Zodra men de pc's weer van stroom voorzien en dan een WOL commando doen.
Tuurlijk moet je kijken of hun moederborden het kan, je hebt ze die alleen uit een standby toestand weer aan kunnen. Daar geef ik je gelijk in
You're absolutely right on that.
Toch denk ik wel dat de TS gelijk heeft om power on after power loss te gebruiken, dit is perfect voor de situatie. Het is simpel, effectief en uiterst betrouwbaar, ware het niet dat zijn moederborden anders reageren.

Ik heb hier zelf een PC die lekker uit de weg staat, de power knop is dus lastig bereikbaar. Ik zet hem aan met schakel-stekkerdoos binnen handbereik en uit via start-afsluiten.

Heb je al gekeken of er bios updates zijn Yoram? Intel mailen lijkt me ook een goed idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 04-04-2009 13:48 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• peak
Makkelijk schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:43:
[...]

Dat zie ik hem echt nergens vragen :o

[...]
Kijk zijn TS. ergens middenin staat: "Alleen soms willen de pc's niet correct afsluiten en blijven ze hangen als ze aan het afsluiten zijn."

Jah oke, hij vraagt niet direct dat hij daar een oplossing voor wilt hebben, maar zodra hij weet waarop het blijft hangen, dan kunnen ze wel netjes afsluiten en dan werkt de bios Power on after power loss ofzo weer opstarten :D

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Een afsluit script maken die om ... tijd uitvoert en gewoon dat als ze het museum inkomen dat er een netwerk opzit (zonder internet) die aangaat dus een switch, zodra dat gebeurt dat hij aanspringt? ;')

• Yoram
Leuk dat dit topic nog ff doorleeft, maar ondertussen is er nog wat getest en uitgezocht. En we gaan het gewoon met een wake-on-lan commando doen.

En even voor de duidelijkheid, ik heb al meerdere keren in dit topic duidelijk gemaakt dat ik wilde weten waarom hij niet aanging :P

Bedankt iedereen!!

Hallo!

Pagina: 1