[Ubuntu] nfs verbinding verbroken automatisch herstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Beste medetweakers,

Al enige tijd draai ik op mijn computer Linux Mint na eerst al jaren Ubuntu te hebben gebruikt. Sinds een jaar heb ik een netwerkschijf gekocht en deze via de router middels NFS verboden aan de computer. In ubuntu heb ik via het volgende commando:

sudo gedit /etc/auto.master

Het volgende in auto.master staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#
# $Id: auto.master,v 1.4 2005/01/04 14:36:54 raven Exp $
#
# Sample auto.master file
# This is an automounter map and it has the following format
# key [ -mount-options-separated-by-comma ] location
# For details of the format look at autofs(5).
#/misc  /etc/auto.misc --timeout=60
#/smb   /etc/auto.smb
#/misc  /etc/auto.misc
/net    /etc/auto.net

De laatste regel heb ik uncommented. Dit zorgt ervoor dat ik heel makkelijk (op het moment dat ik het nodig heb naar de netwerkschrijf kan gaan in de 'net' directory... op deze netwerkschijf is bijvoorbeeld te vinden onder /net/diskstation.lan/volume1/documenten/.

Echter als om wat voor reden dan ook deze 'koppeling' ongeldig geworden is dan is deze map niet meer opvraagbaar en kan ik de /net/diskstation.lan/ map niet meer benaderen. De enige manier om de koppeling weer te leggen tot nu toe is geweest om de hele computer opnieuw op te starten. Graag had ik een mogelijkheid gehad zodat automatisch deze 'gebroken' link weer gerepareerd wordt.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen, in welke richting moet ik zoeken en kan ik het beste kijken?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:44
Ik mount net als jij ook een harddisk met autofs in combinatie met NFS. Ik denk dat je geholpen bent met dit voorbeeld:

#/misc /etc/auto.misc --timeout=60
#/smb /etc/auto.smb
#/misc /etc/auto.misc
#/net /etc/auto.net

/mnt/auto /etc/auto.misc --timeout=0 --ghost

Ik gebruik /etc/auto.net dus niet en zoals je kunt zien doe ik geen automatische unmount nadat er gemount is, maar dat laatste is denk ik iets om zelf te beslissen. Mijn NFS-disk is te vinden onder /mnt/auto/.

Uiteraard moet ook /etc/exports in orde zijn, maar dat is neem ik aan het geval bij jou.

/etc/auto.misc ziet er dan als volgt uit:

# the following entries are samples to pique your imagination
#linux -ro,soft,intr ftp.example.org:/pub/linux
#boot -fstype=ext2 :/dev/hda1
#floppy -fstype=auto :/dev/fd0
#floppy -fstype=ext2 :/dev/fd0
#e2floppy -fstype=ext2 :/dev/fd0
#jaz -fstype=ext2 :/dev/sdc1
#removable -fstype=ext2 :/dev/hdd

Seadisk -fstype=ext3 :/dev/disk/by-uuid/7b6d8ec4-0656-4f9f-b65c-c72b01da63a5

[ Voor 35% gewijzigd door zordaz op 02-04-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
De etc/exports hebben altijd op de default instelling gestaan, aanpassingen heb ik nooit moeten maken.

Ik heb nu het volgende:

/etc/auto.master
code:
1
/mnt/auto /etc/auto.misc --timeout=0 --ghost

/etc/auto.misc (met de uuid van de disk)
code:
1
Diskstation -fstype=ext3 :/dev/disk/by-uuid/941bc69b-6e98d0f1-e6365c92-5f0f5221

Het werkt nog niet, na wat gezocht te hebben kom ik ook tegenstrijdigheden tegen. Op een ander forum wordt gezegt dat fstab aanpassen ook niet altijd nodig is... De schijf lijkt wel even te verschijnen, maar na het openen verdwijnd hij.

Wat ik dus graag wil hebben is dat op het moment dat ik de Diskstation drive open hij de reeds bestaande mount gebruikt en als dat niet zo is opnieuw een mount maakt. Ik had zoals ik zei in /etc/auto.master de '/net' uncommented. Hierdoor legde hij automatisch de koppeling zodra ik in de map /net/diskstation.lan/volume mappen opende. Dynamisch werd dan de mappen gekoppeld. Maar als bijvoorbeeld even de netwerkkabel los gedaan werd dan was de koppeling weg. Mounten wilde niet omdat er gemount was, en opvragen van de map ging niet omdat de mount niet bestond...

[ Voor 37% gewijzigd door Gerwin op 02-04-2009 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Ik heb nog even op mijn systeem gekeken en heb een foutje gemaakt in de post. Ik heb thuis twee systemen ingericht m.b.v. autofs en heb hierboven de configs van het verkeerde systeem neergezet.... Op zich zou het kunnen werken, maar het is erg verwarrend op deze manier voor je, sorry. Voor het gemak kun je de post hierboven het beste even negeren.

Overigens staat in mijn /etc/fstab helemaal niets opgenomen t.b.v. autofs.
Op het systeem dat het meeste op jouw situatie lijkt ziet /etc/auto.master er zo uit:

#
# $Id: auto.master,v 1.4 2005/01/04 14:36:54 raven Exp $
#
#/misc /etc/auto.misc --timeout=60
#/smb /etc/auto.smb
#/misc /etc/auto.misc
#/net /etc/auto.net

/mnt/auto /etc/auto.nfs --timeout=0 --ghost

Ik heb daarnaast dus een eigen /etc/auto.nfs bestandje gemaakt en die ziet er zo uit:

grover_data -fstype=nfs,defaults,hard,intr grover:/mnt/data
Seadisk -fstype=nfs,defaults,hard,intr grover:/mnt/auto/Seadisk

Ik exporteer vanaf de NFS server (genaamd Grover) dus twee disken naar het netwerk.
/etc/exports op Grover ziet er zo uit:

# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
# to NFS clients. See exports(5).
#
# Example for NFSv2 and NFSv3:
# /srv/homes hostname1(rw,sync) hostname2(ro,sync)

#/mnt/data drudibu(rw,no_root_squash,sync,subtree_check)
#/mnt/data nordine(rw,no_root_squash,sync,subtree_check)
/mnt/data 10.0.0.0/255.255.255.0(rw,no_root_squash,sync,subtree_check)
#/mnt/Seadisk 10.0.0.0/255.255.255.0(rw,no_root_squash,sync,subtree_check)
/mnt/auto/Seadisk 10.0.0.0/255.255.255.0(rw,no_root_squash,sync,subtree_check)

Voor de duidelijkheid: in /etc/auto.misc heb ik op dit systeem dus niets aangepast.
Ben benieuwd of dit wel goed bij je werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik heb het één en ander geprobeerd, de map verschijnd wel even in de /mnt/ map, maar verdwijnd
daarna en is niet meer zichtbaar. Ik heb het volgende in de bestandjes staan:

/etc/auto.master
code:
1
/mnt/auto /etc/auto.nfs --timeout=0 --ghost

/etc/auto.nfs
code:
1
diskstation -fstype=nfs,defaults,hard,intr diskstation.lan:/volume1/

Op Diskstation zie ik het volgende staan:

/etc/exports
code:
1
2
/volume1/document 192.168.1.0/16(rw,no_wdelay,no_root_squash,insecure_locks,anonuid=0,anongid=0)
/volume1/archive  192.168.1.0/16(ro,no_wdelay,no_root_squash,insecure_locks,anonuid=0,anongid=0)

Als ik /mnt/auto/diskstation/documents open krijg ik de melding "There is no application installed for this filetype".

Ik zal zelf ook nog verder proberen om het voor elkaar te krijgen. Klopt het dat als jij bijvoorbeeld de netwerkkabel lostrekt en hij éénmaal de melding gegeven heeft dat de map onbereikbaar is je na het opnieuw verbinden - zonder opnieuw op te starten - je wel in de netwerkmap komt. Dat het systeem dus automatisch de verbroken map hersteld heeft? Wat in je code zorgt hiervoor?

[ Voor 5% gewijzigd door Gerwin op 05-04-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Ik heb het bij mij thuis getest door vanaf mijn laptop de wireless verbinding te verbreken terwijl de NFS mount actief was. Na verbreken heb ik in een Terminal gekeken wat ik nog kon op het mountpoint. Niets dus, je kunt die directory niet eens benaderen.

Na herstel van de netwerkverbinding kon ik overal echter meteen weer bij. Test het daarom eens met mijn export-opties, veel meer kan ik ook niet verzinnen.

Overigens, test je het zelf in een Terminal of alleen in een grafische filemanager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik export zelf helemaal niets op mijn computer (ook een laptop). Mijn laptop 'hangt' aan een wireless router en aan deze router hangt internet en een netwerkschijf. Op de laptop heb ik 'snelkoppelingen' staan naar de mappen op de nfs netwerkschijf. Documenten etc. worden automatisch daar opgeslagen door deze koppelingen. Als om wat voor reden dan ook de verbinding wegvalt dan krijg ik zoals ik eerder al schrijf de melding dat de schijf niet meer beschikbaar is.

In de terminal test ik of de mappen beschikbaar zijn als ik ze niet meer kan benaderen. Ook pas ik in de terminal dingen 'handmatig' aan. Hiervoor gebruik ik tot nu toe geen GUI tooltje. Op de NFS 'diskstation' gebruik ik een browser interface. Daar staat de ip range in als toegang tot de mappen en is NFS geactiveerd.

Wat ik uit je laaste tekst lees is dat jij eigenlijk hetzelfde 'probleem' heb als dat ik dat heb. Valt de verbinding weg dan is het gedaan met de pret. Alle koppelingen en bestanden die open stonden of waarmee je bezig bent zijn ongeldig. Helemaal opnieuw verbinding maken is dan de enige mogelijkheid, hoewel dit bij mij ook niet altijd werkt. De 'mount' blijft soms 'bezet', hij 'unmount' dus niet automatisch als je verbinding weg is. Bij een verbinding herstart is de mount 'bezet'. Bestanden waarmee je bezig bent lopen vast (kan niet opslaan, kan niet openen!).

Voorlopig ben ik weer terug naar de Ubuntu '/net' oplossing. Hoewel ik blijf zoeken naar een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Met "exporteren" bedoel ik wat er op je netwerkschijf (=NFS-server) is ingesteld. Als dat een "out of the box" apparaat is (zoals bij jou) dan kun je daar waarschijnlijk niet erg veel aan instellen.

Maar het klopt inderdaad, als de verbinding wegvalt dan heb je een probleem. Ik denk niet dat daar een simpele oplossing voor is.

In de MS Windows wereld is ooit geprobeerd iets op te zetten dat "offline folders" heet, maar dat is ook verre van ideaal.

[ Voor 14% gewijzigd door zordaz op 10-04-2009 10:40 ]

Pagina: 1