Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Versterker doorgebrand, ruis bij inschakelen - IC vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• _Eric_
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-08 15:58
Tijdens een huisfeest gisteravond, is onze versterker nogal hard aan het werk geweest; lange tijd vrijwel vol open dus. Nu zit ik met het probleem dat hij bij het inschakelen alleen nog maar flinke ruis produceert en met een input-signaal al helemaal niks meer doet. Ik heb 'm open geschroefd om de zekeringen te controleren en de transistors te testen, maar nu blijkt het ding (een Akai AM-A1) gebaseerd te zijn op een IC, een STK4141-II om precies te zijn.

De vraag: is het waarschijnlijk dat de versterker het na het vervangen van die IC weer zou doen? Zou de IC van de tone amp ook moeten worden vervangen?

Ik heb voor de geïnteresseerden de service manual met schematics enz. beschikbaar. Alvast bedankt voor de hulp!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Als 1 kanaal het nog doet is in elk geval de voeding nog goed.
Grote kans dat de STK4141 defect is. Wat je kan doen is pin 1 en pin 18 omwisselen om er zeker van te zijn dat het de STK4141 is. Als het probleem dan naar het andere kanaal verplaats zit het probleem voor de STK4141 en als het zelfde kanaal defect blijft is het de STK4141.

• _Eric_
Het heeft even geduurd voordat de nieuwe STK4141 binnen was, maar inmiddels zit 'ie in de versterker. Toen ik de boel aan zette, sprong ik een gat in de lucht, want alles werkte: beide kanalen weer helemaal prima. Helaas werkte. Want na een half minuutje fade eerst het linker kanaal weg en kort daarna ook het rechter. :'(

Ding weer open geschroefd: een doorgebrande zekering. Ik ging er nu vanuit dat de eindtransistoren kaduuk waren, maar bij testen lijken ze in orde te zijn (B->E en B->C één kant op geleiding, C->E geen geleiding).

Nu weet ik dus niet goed meer hoe ik verder moet. Nieuw zekeringetje erin is makkelijk natuurlijk, maar grote kans dat 'ie gewoon weer doorbrandt. Is er nog iets anders dat ik kan proberen of is het een verloren zaak?

Verwijderd

gewoon eerst de zekering vervangen, als het dan niet werkt, dan verder kijken

• Part

Part

Helemaal niets.....

Misschien kun je even een foto maken.
Ik vraag me namelijk af of die eindtransistoren wel echt eindtransistoren zijn.
De module die je vervangen hebt heeft namelijk alles intern.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:47:
Beter niet.

Als je hem nu vervangt en de kortsluiting niet oplost blijf je zekeringen swappen.

Verwijderd

wat maakt een zekering nou uit ?? die 20 eurocent?

edit: even tussen haakjes gezet, het is misschien slimmer om eerst de hele versterker na te lopen, daar waar de spanning erin gaat tot waar die eruit komt

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2009 00:16 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die zekering gaat niet voor neits stuk.
De dingen erachter trekken teveel stroom, en daardoor gaat hij stuk.

Als hij het probleem niet oplost is het een kwestie van geduld voor er meer sneuvelt.

Lompe reactie trouwens.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
De vraag van Part staat nog steeds.. Zou je een foto kunnen maken van het inwendige van je versterker en die samen met het schema willen posten. In de STK414 module zit namelijk de hele eindtrap. En als je dan post dat je de eindtransistoren door hebt gemeten kunnen wij dat moeilijk met elkaar matchen. Zo kan bijvoorbeeld ook je gelijkrichter opgeblazen zijn.

• _Eric_
Super mensen, bedankt voor de hulp!
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:47:
Voor de grap even geprobeerd, helaas zelfde resultaat.
Part schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:08:
Misschien kun je even een foto maken.
jeronimo schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 23:23:
Zou je een foto kunnen maken van het inwendige van je versterker en die samen met het schema willen posten.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~epedel/Amp_thumb.jpg
Bij de componenten die ik heb getest (en in orde bleken) heb ik cijfers gezet. 1 is volgens mij de gelijkrichter. 2 en 3 waren dacht ik de condensatoren en transistoren van de eindtrap, maar dat is dus niet zo:
Part schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:08:
De module die je vervangen hebt heeft namelijk alles intern.
4 is de plek van de zekering die elke keer voor gloeilamp speelt (F5 in het schema).

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kan het niet zo zijn dat je tweeters in je boxen bijv. zijn doorgebrand en nu kortsluiting maken? (of iig teveel trekken) Probeer het eens met andere boxen?

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 02-05-2009 13:34 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• _Eric_
LauPro schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:33:
Kan het niet zo zijn dat je tweeters in je boxen bijv. zijn doorgebrand en nu kortsluiting maken?
Zelfs als de boxen losgekoppeld zijn, brandt de zekering door.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kunt van de eindtorren hier wel de CE overgang doormeten. Tussen pin 10 en 9 an de STK zou je geen verbinding moeten meten (in diode stand) Het zelfde geld voor 11 en 10, 11 en 13, 13 en 14.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• _Eric_
goeievraag schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:53:
Tussen pin 10 en 9 an de STK zou je geen verbinding moeten meten (in diode stand) Het zelfde geld voor 11 en 10, 11 en 13, 13 en 14.
Hmmm, 10-9 en 11-10 geven beide enige geleiding. 11-13 en 13-14 geleiden beide goed.

Dat wordt dus weer een nieuwe STK4141 bestellen, hè? Maar een ander kapot component heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe STK4141 die er nu in zit is doorgebrand, toch? Dus die wil ik eigenlijk eerst opsporen.

• Part

Part

Helemaal niets.....

_Eric_ schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 16:03:
[...]

Hmmm, 10-9 en 11-10 geven beide enige geleiding. 11-13 en 13-14 geleiden beide goed.

Dat wordt dus weer een nieuwe STK4141 bestellen, hè? Maar een ander kapot component heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe STK4141 die er nu in zit is doorgebrand, toch? Dus die wil ik eigenlijk eerst opsporen.
Je moet eerst de fout vinden.

Zet je multimeter op 200 volt DC en meet de volgende punten eens door:
Min van je multimeter op de zwarte draad van de transformator of op pin 3 van de STK4141.

Op de + van de gelijkrichter moet 35 volt staan.
Op de - van de gelijkrichter moet 35 volt staan.
Deze spanningen mogen ongeveer 4 volt afwijken.

Op R32 ongeveer 20 en 15 volt
Op R37 ongeveer -20 en -15 volt

• _Eric_
Part schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:44:
Op de + van de gelijkrichter moet 35 volt staan.
Op de - van de gelijkrichter moet 35 volt staan.
Beide 36.5.
Part schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:44:
Op R32 ongeveer 20 en 15 volt
Op R37 ongeveer -20 en -15 volt
Beide precies die waardes.

Verwijderd

Denk niet dat het direct er iets mee te maken heeft, op de foto zie ik diverse wirewrap verbindingen, als ik jou was zou ik die doorsolderen want die dingen geven na een tijdje veel ellende en kwalitatief wisselend contact.

• _Eric_
Goed, ik denk dat het tijd wordt voor een laatste wanhoopsactie. :)

Ik kreeg van iemand de tip dat als ik de houder van de zekering die telkens doorbrandt gewoon opvul met een 1/4" boutje, dat de kapotte component zich dan waarschijnlijk zal tonen als iets dat doorbrandt/ontploft/smelt. Is dit zinnig? Ik kan niets anders meer bedenken, dus ik neig er eigenlijk wel naar om de amp gewoon in de tuin te zetten met zo'n kortgesloten zekeringhouder en in te pluggen...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je hem toch al afgeschreven hebt is dat een goede optie, dan heb je nog wat lol van de knal. Overigens kan dan wel alsnog het verkeerde element stuk gaan :) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

en andere elementen die op het vervolg can het baantje liggen

rol gewoon een stukje aluminiumfolie eromheen dat geleid ook goed

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_Eric_ schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:23:
Goed, ik denk dat het tijd wordt voor een laatste wanhoopsactie. :)

Ik kreeg van iemand de tip dat als ik de houder van de zekering die telkens doorbrandt gewoon opvul met een 1/4" boutje, dat de kapotte component zich dan waarschijnlijk zal tonen als iets dat doorbrandt/ontploft/smelt. Is dit zinnig? Ik kan niets anders meer bedenken, dus ik neig er eigenlijk wel naar om de amp gewoon in de tuin te zetten met zo'n kortgesloten zekeringhouder en in te pluggen...
En wat als er brand ontstaat?

Verwijderd

jij hoort hier overduidelijk niet thuis :/

[ Voor 94% gewijzigd door moto-moi op 04-05-2009 20:10 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

Boudewijn schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:58:
[...]

En wat als er brand ontstaat?
Blussen. :)

Misschien handiger om alle spanning na te meten die in het schema staan en hier te vermelden welke niet juist zijn.
En de weerstanden om de STK4141-II door meten als de versterker uit staat.

(Controleren of de soldeerverbindingen van alles wat vervangen is wel goed zijn.)

[ Voor 10% gewijzigd door Part op 04-05-2009 21:01 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar kerel, ik wil absoluut niet betweterig zijn.

Je hebt niet gek veel verstand van wat je aan het doen bent, dat is echt geen enkel issue (niemand wordt als guru geboren ;)). Alleen die zekering zit er niet voor niets (en hij fikt er niet voor niets uit...), en er is netspanning aanwezig in zo'n versterker.

Weet je nou heel zeker dat je dit zo wil doen? Het zal 99 van de 100 keer een goede 'leuke' klap geven, alleen denk ik dat je de 'lol' overschat en het risico onderschat.

Stop er dan iig een 8A zekering in oid, dat is net iets veiliger dan een boutje ofzo.
* Boudewijn wil niet paternalistisch overkomen ofzo trouwens.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
Ongecontroleerd zo maar een zware zekering er in stoppen kan natuurlijk, maar daar heb je onze hulp niet bij nodig. :X

Samengevat zekering F5 klapt er uit. Dan kijk je in het schema en kun je zien dat die in de negatieve voeding van de helft van STK zit. Controleerd dus of je geen soldeersluiting in dat gebied hebt gemaakt en ook of er geen sluiting zit in het deel wat er achter zit. Het stuk vanaf pen 13 van je STK tot je uitgangsklemmen.
Aangezien je STK waarschijnlijk al kapot is (je meet geleiding tussen pen 11-13 en 13-14, is dit in beide richtingen? ) kun je, denk ik, beter je STK desolderen en dan zoeken naar overige fouten op je print.

PS1 De STK module is aan het schema te zien niet kortsluitvast...
PS2 Werk je wel ESD veilig?

• _Eric_
Boudewijn schreef op maandag 04 mei 2009 @ 2112
Je hebt niet gek veel verstand van wat je aan het doen bent, dat is echt geen enkel issue (niemand wordt als guru geboren ;)).
Klopt en daarom ben ik zo blij met jullie hulp. Ik probeer hier toch ook wat van op te steken, al is het maar de basis van hoe je een apparaat doormeet. Vandaar dat ik al bijna even veel geld in deze reparatie heb gestoken als wat ik in eerste instantie voor de versterker heb betaald. :P
Boudewijn schreef op maandag 04 mei 2009 @ 2112
Weet je nou heel zeker dat je dit zo wil doen Het zal 99 van de 100 keer een goede 'leuke' klap geven, alleen denk ik dat je de 'lol' overschat en het risico onderschat.
Daarom wou ik hier even checken of het een zinnig idee was.
Part schreef op maandag 04 mei 2009 @ 2057
Misschien handiger om alle spanning na te meten die in het schema staan en hier te vermelden welke niet juist zijn.
En de weerstanden om de STK4141-II door meten als de versterker uit staat.
De meeste spanningen liggen een paar tienden van een volt van de waardes uit het schema af, enkele ongeveer een volt. De enige die echt afwijken zijn die van de STK4141, dus dat bevestigt dat het vervangende exemplaar stuk is. Maar daarmee is het probleem niet gevonden, toch?
De weerstanden lijken in orde te zijn.
jeronimo schreef op maandag 04 mei 2009 @ 2215
Samengevat zekering F5 klapt er uit. Dan kijk je in het schema en kun je zien dat die in de negatieve voeding van de helft van STK zit. Controleerd dus of je geen soldeersluiting in dat gebied hebt gemaakt en ook of er geen sluiting zit in het deel wat er achter zit. Het stuk vanaf pen 13 van je STK tot je uitgangsklemmen.
Aangezien je STK waarschijnlijk al kapot is (je meet geleiding tussen pen 11-13 en 13-14, is dit in beide richtingen ) kun je, denk ik, beter je STK desolderen en dan zoeken naar overige fouten op je print.
Daar ga ik mee aan de slag. De geleiding 11-13 is inderdaad in beide richtingen, de geleiding 13-14 is niet meer... :?

• _Eric_
Helaas, ondanks alle inspanningen heb ik de versterker vandaag dood verklaard. :'(

Wat we hier ook probeerden, een of meerdere zekeringen bleven doorbranden op het moment dat de versterker werd ingeschakeld. Het verhaal met het vervangen van de zekeringen door boutjes heb ik uiteindelijk niet aangedurfd. Uiteindelijk heeft er nog iemand anders naar het ding gekeken die lange tijd in een hifi-winkel reparaties heeft uitgevoerd en zijn mening was dat het het niet waard was hier verder tijd, geld en moeite in te steken.

Allemaal hartstikke bedankt voor de hulp! Ik heb in ieder geval weer wat opgestoken over elektronica, dus het was zeker geen nutteloos project.
Pagina: 1