Toon posts:

IP adres anders na verhuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist ben ik erachter gekomen dat het IP adres van mijn modem anders is. Ik ben onlangs verhuisd, dus dit kan misschien de reden zijn.
Maar voordat ik verhuisd ben, heb ik aangegeven dat ik mijn abonnement (ADSL) automatisch wil overzetten naar mijn nieuwe adres.

Toch is mijn (publieke) IP adres anders. De modem/router/overige hardware, is allemaal hetzelfde gebleven.
Weet iemand hoe dit zit?
(Excuses als de topic al een keer is gestart)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Je abonnement is overgezet, maar dat wil niet zeggen dat je IP meeverhuist. Je abonnement werkt nog, alleen heb je een nieuw IP gekregen, dat is normaal ;)

The devil is in the details.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hahn schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:58:
Je abonnement is overgezet, maar dat wil niet zeggen dat je IP meeverhuist. Je abonnement werkt nog, alleen heb je een nieuw IP gekregen, dat is normaal ;)
Klopt helemaal.

Verder in nog 2 andere gevallen weet ik ook dat je ip anders wordt.

Toen hier UPC de oude modem had vervangen in een nieuwe had ik ook een nieuw ip.

Een flinke tijd geleden werkte mijn internet niet meer, standaard verhaal is dus even de stekker uit de modem, hierna had ik ook een ander ip.

Maar een ander ip krijgen, z'n ramp is dat toch niet of wel?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28

beany

Meeheheheheh

In zo simpel mogelijke taal:

Om routeringen(het geen wat het internet soort van mogelijk maakt) nog een beetje beheersbaar te houden hebben providers hun netwerken opgedeeld in blokken met daar aan een range van IP nummers. Als je verhuisd en je komt in een ander netwerkblok terecht krijg je idd een ander IP nummer, omdat het oude IP nummer bij een ander netwerkblok hoort.

Gooien ze alle IP nummers op 1 hoop dan levert dat netwerktechnisch gezien gewoon problemen op(performance routers e.d.).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Kettrick

Rantmeister!

beany schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:27:
In zo simpel mogelijke taal:

Om routeringen(het geen wat het internet soort van mogelijk maakt) nog een beetje beheersbaar te houden hebben providers hun netwerken opgedeeld in blokken met daar aan een range van IP nummers. Als je verhuisd en je komt in een ander netwerkblok terecht krijg je idd een ander IP nummer, omdat het oude IP nummer bij een ander netwerkblok hoort.

Gooien ze alle IP nummers op 1 hoop dan levert dat netwerktechnisch gezien gewoon problemen op(performance routers e.d.).
Voor kabel klopt dit, voor ADSL is het een iets ander verhaal. In veel gevallen is ADSL een ATM verbinding tot je ISP netwerk, waardoor de geografische indeling van IP adressen volledig willekeurig is.

Hangt dus een beetje van je ISP/netwerk af :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

vandeMeulenhof schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:24:
Maar een ander ip krijgen, z'n ramp is dat toch niet of wel?
Ik denk gewoon dat hij wil weten waarom hij een ander ip heeft.

Zoals de beany hierboven uitlegt komt het doordat je nu op een ander adres woont.
Alle apparatuur in je huis hetzelfde.. maar je hangt nu aan een ander aderpaar, je zit op een andere patchaansluiting... en als je in een andere stad woont zit je ook aangesloten op een heel andere dslam.
Er is dus wel een apparatuur verandering.. maar niet aan jouw zijde.

Verwijderd

Er zijn meerdere redenen waarom dit het geval kan zijn. De meest voor de hand liggende: een 'verhuizing' is vaak gewoon een levering van een nieuwe verbinding op de nieuwe locatie, en het afbreken van de oude. Dus het hele proces van IP adres uitgave wordt opnieuw gevolgd op het nieuwe adres.

Er zijn maar weinig consumenten ISP's die een IP adres echt 'vast' aanbieden: dwz, het IP adres zal waarschijnlijk niet veranderen, maar als het handiger is of er is noodzaak toe, dan zal de ISP zichzelf niet verplichten je hetzelfde IP adres terug te geven. In de zakelijke markt is dit anders natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:32:
[...]
Ik denk gewoon dat hij wil weten waarom hij een ander ip heeft.

Zoals de beany hierboven uitlegt komt het doordat je nu op een ander adres woont.
Alle apparatuur in je huis hetzelfde.. maar je hangt nu aan een ander aderpaar, je zit op een andere patchaansluiting... en als je in een andere stad woont zit je ook aangesloten op een heel andere dslam.
Er is dus wel een apparatuur verandering.. maar niet aan jouw zijde.
Ah, klinkt logisch inderdaad. Ik maak nu met een andere POP verbinding.
Pagina: 1