Toon posts:

Na brand lucht valt mijn pc uit

Pagina: 1
Acties:
  • 4.443 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dvd speler/brander nokte er laatst mee, dit merkte ik op omdat de dvd rom helemaal niet meer reageerde als ik bijvoorbeeld op de eject knop drukte, met branden gaf ie de laatste tijd ook steeds foutmeldingen en bij het opstarten tijdens de hardware check vond de pc hem al niet eens meer.

Maar goed... toen ik de pc aan had staan bedacht ik me dat ik de power van die dvd rom er ook wel af kon gooien dus ik de kast open geschroefd en de power eraf getrokken + de IDE stekker eruit getrokken.
Vervolgens duurde het niet lang voordat ik geen beeld meer had, de pc draaide wel gewoon maar nadat ik een branderige lucht bespoorde heb ik het systeem uitgeschakeld.

In eerste instantie dacht ik zelf dat het mobo aan gort was door de power dip ofzo, maar toen ik de dag erna de computer weer aanzette starte deze weer gewoon vrolijk op net of was er niets aan de hand, ik kon op windows inloggen, maar toen alles keurig was opgestart rook ik weer dezelfde geur.
Dus nu denk ik toch echt dat de CPU naar de klote is, want die branderige geur die ik ruik is echt van oud stof zeg maar wat heel heet word, ik zag wel veel stof zitten in het koelblok van de CPU.
Wie kan mijn een bevestiging geven van mijn eigen bevindingen of wie heeft een suggestie voor wat ik moet vervangen, dat het mobo stuk is lijkt me uitgesloten want mijn pc starte dus gewoon weer helemaal op en had beeld en alles.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 09:57

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Stekkers lostrekken terwijl je pc nog aanstaat of nog stroom krijgt is het stomste wat je kan doen.
Niet meer doen dus :).

Stof kan door de hitte verbranden... even wegzuigen met een stofzuiger (terwijl de pc uit is en de stroom eraf) en nog eens proberen.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 19:37

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nee hoor.. Emmer water er overheen gooien is nóg stommer ;)

Verwijderd

Ik vermoed dat je voeding aan het overlijden is. Voeding gaat meestal eerder dood dan je Cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Job je hebt ook volledig gelijk, kon mezelf ook wel voor mijn kop slaan nadat ik het gedaan had!

Maar goed... het is alweer zover en nu moet het weer opgelost worden, ik ga sowieso het koelblok er even aftrekken zodat ik die ff schoon kan blazen, dan is in ieder geval die enorme stofophoping weg die ook voor veel ellende kan zorgen.
Ook zal ik de voeding eens vervangen, die zijn qua prijs ook nog wel te doen en daarna ga ik het systeem nog maar is opstarten en kijken of die mij vergeving gezind is ;)
En wat die emmer water betreft, dat probeer je maar bij je eigen apparaten hehe ;)

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Ik zou gewoon alles goed ontstoffen, andere voeding erin proppen.

Als het probleem nog steeds voorkomt kun je anders nog ffe kijken naar de temperaturen van je systeem. Als je merkt dat je processor te heet wordt (weet niet wat voor processor je hebt? moet je even kijken op de website van de fabrikant om te zien hoe heet hij eigenlijk mag worden.)
zou je kunnen controleren of er nog koelpasta op zit.

Lijkt mij eerder trouwens dat de voeding het gaat begeven zoals eerder gezegd.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voeding! absoluut de voeding, als je cpu koeler gewoon draait kan het haast je cpu niet zijn. Snuffel eens aan de voeding, weet bijna zeker dat dat het probleem is. En wacht niet te lang, beter een nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik inderdaad maar eens ondernemen straks, ff ontstoffen en een verse voeding erin proppen en dan maar weer eens verder kijken.

Heb er een intel core 2 duo 2,4 ghz inzitten, verdere gegevens heb ik zo niet bij de hand wat de CPU betreft, zodra ik het systeem weer een beetje draaiende heb dan zal ik alle temperaturen eens nalopen en checken.
Als ik het koelblok van de CPU ga trekken vervang ik die misschien ook nog wel voor een nieuwe.

Bedankt alvast voor de reacties, zodra ik het systeem weer een beetje stabiel draait (als het lukt met deze genoemde dingen) zal ik weer een nieuw bericht posten als het opgelost is.

Verwijderd

Topicstarter
nou heb inmiddels een CPU koeler en een nieuwe voeding aangeschaft.
Het geheel heb ik ook al in de kast geplaatst, maar na alles weer netjes aan te hebben gesloten krijg ik maar geen beeld!! Heb je dat weer.
Dus heb alle stekkers al eens bekeken en ben toch echt van mening dat alles goed op zijn plek zit.

Die 20 pins stekker die heb ik gewoon op het mobo geklikt, die kan ook niet missen, dan heb je naast die stekker zo'n vierkante 4 pins stekker hangen, die is bedoeld voor als je 24 pins aansluiting op het mobo hebt.
Dan heb ik nog 2 van die vierkante stekkers en die moet verderop op het mobo geplaatst worden, zeg maar links naast de CPU koeler.
Heb er eentje opgeklikt omdat die het beste past.
Voor de rest hangen de Sata power stekkers op zijn plaats en die oude power stekker waarvan ik er 1 gebruik op de HDD.

Suggesties graag waarom ik geen beeld krijg, of een suggesties voor wat ik misschien verkeerd heb aangesloten of wat ik vergeet.

• job

job

Heeft je videokaart ook plek voor een stroomstekker? Dan die niet vergeten.
Verder nog eens kijken of je videokaart er echt goed inzit.

Heb je trouwens een typenummer vwb het moederbord voor me?
Vierkante stekkers die op het moederbord moeten worden geplaatst zegt me weinig..
Hooguit 1, maar 2 niet.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Krijg je wel de POST-piep? (power on self test). Als je die piep hoort betekent wel dat alles goed op z'n plek zit. Hoor je die piep niet dan is er toch iets niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
nee videokaart hoeft geen aparte power te hebben.
videokaart heb ik zelfs in een andere slot gestoken dus het zal niet eens aan de videokaart liggen denk ik.
Het moederbord is van asrock en om precies te zijn gaat het om de Cross (X) fire E-sata 2

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas Lars, deze piep hoor ik inderdaad ook niet

• Capacitor
Dan moet je proberen met zo min mogelijk op te starten. Harde schijf, videokaart, processor, een reepje geheugen. Werkt dit ook niet dan kun je nog kijken of de 'box' van het moederbord goed is aangesloten. Dat is een klein zwart blokje. Dit maakt het piep-geluid.
Groeten
Lars

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan ik nog eens proberen maar ben ervan overtuigd dat alle andere hardware goed is en juist is aangesloten.
Wel heb ik een vierkant blokje aan moeten sluiten, dat is een 4 pins blokjes die ik ook op het mobo moet drukken, deze is gelocaliseerd links van de koelfan van de CPU.
Dat piep blokje maakt dat heel veel uit dan?

• Capacitor
Als je geen piep hoort zal je computer ook nooit opstarten. Dat is namelijk het teken van je moederbord dat alles juist is geplaatst.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Mits je een speaker in je kast hebt zitten die aangesloten is... :P

Piepte je pc voorheen bij het aanzetten wel?

Verwijderd

Topicstarter
voorheen piepte de pc inderdaad altijd wel ja.
Maar goed, ik zou echt neit weten wat ik verkeerd aangesloten zou moeten hebben, heb er net nog een kwartier boven lopen loeren maar kom er niet uit :(

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:36:
voorheen piepte de pc inderdaad altijd wel ja.
Maar goed, ik zou echt neit weten wat ik verkeerd aangesloten zou moeten hebben, heb er net nog een kwartier boven lopen loeren maar kom er niet uit :(
Probeer eens het boekje van je moederbord te vinden. Daar staat meestal wel in welke stekkers aangesloten moeten worden. Zit je front panel stekkers wel aangesloten? Daar zit bijvoorbeeld de power knop op.

Verwijderd

Topicstarter
ja die front panel stekkers heb ik niets een los gehad, hij gaat ook aan als ik op de power knop druk en resetten doet ie ook.

• Capacitor
Maar hij gaat aan, fans draaien, geen beeld, geen piep, en hij blijft maar draaien als ik het goed begrijp. Maar ik zou toch echt eens gaan opstarten met processor, (koeler?), een reepje geheugen, videokaart (liefst onboard als je een hebt), harde schijf. Maar je hoort ook geen errorpiepjes?
Kijk hier eens
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
En dan zie ik bij Geen piep: Power supply or system board problem
Moederbord probleem, of voeding probleem.
Groeten
Lars

• job

job

Zeker weten dat alle stroomstekkers goed zitten?
Ik heb even zitten googlen en er zijn er in totaal 3.
De atx stekker (20 pins) daar naast zit een molex aansluiting (geel,zwart,zwart,rood). Naast de cpu zit inderdaad nog dat vierkante blokje waar een stekker in moet. Dat zijn er in totaal 3 die je aan kan sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
kan het altijd eens proberen met zo min mogelijk apparaten opstarten, maar heb gister nog met dezelfde configuratie opgestart, toen liep ie alleen warm en begon te stinken.
Nu er een nieuwe voeding in zit stinkt ie niet meer in ieder geval als die een poosje draait.
Dan zou het een moederbord probleem moeten zijn, want voeding en CPU fan zijn gloedje nieuw.
Ook aan het wattage kan het niet liggen van de voeding want de ouwe was 380 en de nieuwe 400.

Die ATX stekker zou het ook nog kunnen zijn.
Maar toen ik de oude voeding los heb getrokken heb ik natuurlijk niet goed gekeken welke er nu in zat.
Die grote 20 pins ATX stekker begrijp ik wel, daar zit ook maar 1 aansluiting voor.
Maar naast die grote zit een vierkant blokje met een (geel,zwart, zwart, rode draden) heb ook al gekeken of die misschien op die aansluiting moest komen naast de koeler van de CPU maar dat past dan weer niet, Ja kan hem er wel inkrijgen maar als je dat blokje hebt dan is linkonder zeg maar een ronde connector en rechtsonder vierkant en boven precies andersom en dat komt niet overeen dus durf hem er niet goed op te drukken.
Wel in het boekje van mijn moederbord staat dat die vierkante stekker naast de koeler van de CPU ook een ATX is.

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Wat bij mij zo is, weet niet of het helpt, maar eerst je monitor aan zetten dan je pc....
Als ik eerst mijn pc aanzet en dan m'n monitor heb ik ook geen beeld. Denk dat de videokaart dan geen beeldscherm ziet ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door Koozza op 02-04-2009 21:10 ]

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Sorry dubbele post -,-

[ Voor 93% gewijzigd door Koozza op 02-04-2009 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt thijsdal voor je reactie maar mijn pc is al een aantal keren opgestart met als eerst de monitor aan

• Arsenius
  • Niet online
Misschien tegen je videokaart gestoten, even eruit halen en dan er weer in.. goed aanduwen beetje omhoogduwen en zo vastschroeven. en het geheugen ff heen en weer bewegen en aanduwen.

Verwijderd

Topicstarter
heb de pc net even opgestart zonder een enkele bank geheugen erin.
Normaal gesproken zou de pc dan zeker weten een piep moeten geven, ik hoorde nu helemaal niets!!
Word er een beetje moedeloos van, want hoe lang ik ook kijk wat er verkeerd kan zitten, er zit niets verkeerd aangesloten en het lijkt me stug dat er zomaar iets is stuk gegaan want gister deed ie het nog alleen stopte die uiteindelijk omdat ie veel te warm werd.

• job

job

Kijk nog eens goed naar die atx stekker.
Je moet dat vierkantje stekkertje ook echt gebruiken... Dus niet forceren en doorduwen..
Dan maak je de boel stuk en kan je je moederbord stukmaken.

Vergelijk dat vierkante stekkertje ook eens met die van je oude voeding. Die stekker moet er namelijk gewoon op passen.

• Capacitor
Dat zou ik ook proberen, videokaart kan los zitten, geheugen, processor nog een x goed erop zetten. Zit de koeler goed vast? Harde schijf al op andere plek op je moederbord aangesloten? Andere power voor de harde schijf gebruikt? Ik noem zomaar wat dingen die wel eens zouden kunnen helpen.

EDIT:
hmm dat van dat geheugen verast me toch. Probeer het eens met geheugen dat net niet helemaal goed erin zit. Daarbij moet ie sowieso piepen.

[ Voor 20% gewijzigd door Capacitor op 02-04-2009 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou het geheugen heb ik al omgewisseld en werkt niet, heb de atx stekkers van oude en nieuwe voeding al vergeleken en die zijn hetzelfde dus die van de nieuwe voeding heb ik er ook op zitten.
Heb net zelfs de oude voeding nog eens in de kast gezet en aangesloten werkte ook al niet meer!!
HDD heb ik al is een andere power gegeven maar dan zou de pc alsnog moeten opstarten, zelfs al hangt er geen harde schijf aan dan nog moet je je bios in beeld krijgen.
Denk dat mijn mobo plots overleden is ofzo, word er wel gek van in ieder geval! dacht het zomaar ff op te lossen met een nieuwe voeding en processor fan, maar nee krijg je dit weer

• Capacitor
Ik zou het op dit moment ook gaan zoeken op je moederbord. Wat je nog kan doen is je jumpers omzetten en weer terugzetten, bios resetten. Verder weet ik het ook niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
ik laat het nu in ieder geval voor wat het is, word er helemaal gek van dus ga maar ff wat anders ondernemen, morgen weer een dag.
Bedankt voor zover!

• Barleone
  • Laatst online: 21:39
douwe85, meer weten meer dan één.
post bijvoorbeeld eens een foto van je kast. kunnen we misschien even mee-loeren naar je aansluiting :)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• job

job

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:46:
nou het geheugen heb ik al omgewisseld en werkt niet, heb de atx stekkers van oude en nieuwe voeding al vergeleken en die zijn hetzelfde dus die van de nieuwe voeding heb ik er ook op zitten.
Ik heb het dus over dat vierkante blokje... Die moet je gewoon aan kunnen sluiten maar jij zegt dat die bij de nieuwe voeding niet past. Vergelijk dat vierkante blokje dus eens met die van de oude voeding.

Je moederbord heeft 3 stekkers om er stroom op te zetten, sluit ze dus alle drie aan.
- 20 aderige atx stekker
- 4 aderige rechthoekige molex (zo een die ook in een ide hardeschijf past)
- 4 aderige vierkante molex.

• SUD
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Zouden wij misschien je spec kunnen weten zodat we dan kunnen aanwijzen waar eigenlijk precies moet zitten.

Verwijderd

Topicstarter
he lui probeer een foto te posten, maar dit lukt niet hoe moet ik dit doen?

• job

job

plaatsen van een foto:
code:
1
[img]http://www.webserver.nl/foto.jpg[/img]

Verwijderd

Topicstarter
maar ik hoef niet een afbeelding van het intenet toe te voegen hoor, heb er gewoon een aantal op een usb stick staan, hoe moet ik die er dan opzetten, heb dat nog nooit gedaan hier op het forum.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Eerst op internet zetten bijv. tinypic.com of iets dergelijks, dan mbv reactie job hier in een bericht plaatsen...

Verwijderd

Topicstarter
Helaas zit ik op dit moment op mijn werk en zijn alle computers zo beveiligd dat ik niet in de gelegenheid ben om foto's van het geheel erop te gooien.
Maar in ieder geval zijn de specs:

MOBO: Asrock type: conroexfire E-sata2
Videokaart: geforce- 8600GT
nieuwe voeding: Merk onbekend (heb het niet bij de hand)

Voor de rest is het niet echt van belang omdat het probleem toch echt bij de combi van mobo/voeding ligt denk ik.
Heb in ieder geval de 20 pins ATX stekker erop gedrukt, dat zie je niet over het hoofd waar die moet zitten, dat is maar 1 plek. Wel heb ik die vergeleken met die van de oude voeding en in die oude voeding mist 1 aansluiting en dat is zeker weten ook zo geweest toen de computer nog prima draaide.
Voor de rest houd ik dan nog 3 blokjes over die 4 pins zijn.
2 blokjes daarvan zijn geel zwart 4 draden in ieder geval met die combinatie. De ene daarvan past precies op de ATX aansluiting van het moederbord die dus naast de koeler van de CPU zit, die andere komt gewoon niet overeen met die gaten.
Dan zit er nog zo'n vierkant 4 pins stekker naast de grote 20 pins ATX stekker, daar zit een gele, rode, zwarte, en nog een kleur draad aan en kan me haast niet voorstellen dat die erop moet want die komt ook niet overeen met de gaten van de ATX aansluiting naast de CPU koeler.

Als ik alles op zijn plaats heb zoals het nu zit kan ik gewoon de pc aandrukken en alles begint ook te draaien maar het lijkt of hij niet doorstart zeg maar. In het begin hoor ik de HDD zelfs ook even draaien maar het beeldscherm lampje wil maar niet op groen springen dus geen beeld, en hoor ook geen bootbeep ofzo.

Verder zit er nog wel een aansluiting op het mobo die hetzelfde is als de powerkabel die achterin een IDE hardeschijf of cd-rom speler gaat, maar die is alleen bedoeld voor als je 2 videokaarten in het moederbord steekt, voor X-fire is dat.
Foto's van het geheel volgen zo spoedig moedig in ieder geval

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb een aantal foto's in de bijgevoegde link staan.
Het is welliswaar en link naar marktplaats want had niet heel veel tijd om de foto's via een ander programma online te slingeren dus was dit even de snelste manier.
Eerste foto laat het geheel zien, en de 2 en 3de foto kun je de ATX connector op het mobo zien en de 3 ATX stekkers die daar eventuel op zouden geplugd moeten worden.
Alleen komt alleen de stekker die erop zit geplugd overeen met de pin vormen van ATX conector die aan het mobo vastzitten. Eventueel zouden die andere 2 ATX stekkers er ook wel op passen, die kun je er gewoon indrukken ( geprobeerd zonder stroom o.i.d. op het circuit ;) ) maar dat zag ik niet helemaal zitten dus heb alleen de stekker die echt helemaal overeen kwam er nog maar op gehad met power op het systeem.
Hopende dat hier een oplossing uit voort vloeit.

Verwijderd

Topicstarter
http://link.marktplaats.nl/242043922

De link natuurlijk nog even, best wel handig.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hier heb je image uploaddiensten voor zoals Tinypic.com ;)

Verwijderd

Je zou kunnen proberen om die andere 4 pins stekker in je mobo te steken (Die naast je CPU).
En heb je de videokaart al in een ander systeem getest of hij het überhaupt doet?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:06

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heb je trouwens al geprobeerd om de videokaart weer in het oorspronkelijke slot te doen?

Je gaf namelijk aan dat hij eerst in de bovenste zat. En had je eerste de standaard 4 pins molex(degene voor cd-rom drives en fans) op het bord aangesloten?
Voor de rest zie ik niet 123 iets verkeerd zetten

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
sorry jejking, volgende keer zal ik ook zeker gebruik maken van genoemde programma's ;)

Ik zou inderdaad nog kunnen proberen die andere 4 pins erin te proppen, maar welke bedoel jij dan, die andere 4 pins die ook zwart en gele draden heeft, of juist die andere met rood, geel, zwart en nog een andere kleur weet zo even niet wat voor kleur?

Videokaart heb ik ook inderdaad al van sloten verwisseld en inmiddels weer terug gezet in waar die altijd zat toen het systeem nog werkende was.
De 4 pins molex stekker die je ook in cd-rom e.d. steekt heb ik nooit in het mobo gestoken, want dat is voor zozegd voor de X-fire functie die pas aan bod komt als je 2 videokaarten hebt geinstalleerd dus die aansluiting is helemaal niet van toepassing en laat ik eerst ook even zo in dit geval.

Het enige is dus wat ik nog kan proberen is zo'n 4 pins ATX blokje verwisselen met een andere want heb er tenslotte 3!! Maar dan begin ik met het andere blokje die ook alleen maar zwart en gele draden bevat.
Want volgens mij geef je bepaalde componenten stroom d.m.v. dit ATX blokje en heb het idee dat die componenten geen stroom krijgen omdat het blokje toch niet overeen komt met de ATX conector op het mobo, terwijl het blokje die er nu op zit wel het meest voordehand liggende is omdat die overeenkomt met de vormen van de pinnen.
En met dat andere blokje ben ik bang de plus en min enzo te verdraaien en dan kortsluiting veroorzaak en misschien is het juist wel de juiste configuratie van draden maar komen de vormen van de pinnen gewoon niet overeen?

Verwijderd

Diegene met zwarte en gele draden.
Als het goed is past het er maar op één manier in :P
En ik zou ook je videokaart in het bovenste slot stekken, die witte.
En misschien nog een keer je bios resetten?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, nou ja er is er ook maar 1 die overeen komt de conector die op het mobo zit, die heb ik er dus ook logischer wijs opgedrukt.
De videokaart zal ik nog een keer in het witte slot steken en vervolgens de BIOS resetten, ff jumpertje over CLRCMOS heen zetten denk ik maar, of in ieder geval de 2 sprieten even connecten met elkaar?
Want er worden wel even nieuwe dingen op het systeem aangesloten, had niet het idee dat een voeding daar heel erg van invloed op zou kunnen zijn, maar toch het misschien wel even goed om te doen om alles uit te sluiten.

BIOS had ik namelijk nog niet geresetted

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 20:07 ]

Verwijderd

Ja, doe gewoon dat jumpertje erover heen, doe een schietgebedje, en misschien doet hij het dan :P

Verwijderd

Topicstarter
nou mensen, heb de videokaart nog een keer verplaatst, daarna het jumpertje over CLRCMOS gedrukt en er na 5 minuten weer afgehaald en de computer weer opgestart. NIETS, NAKKES, NADA was het antwoord.
Heb nu zo'n beetje alles gehad wat ik ook maar na kon lopen en weet het echt niet meer!!!
Denk toch dat het mobo stuk is maar daar kan ik gewoon niet bij omdat het systeem nog wel draaide met de oude voeding, het starte allemaal normaal op maar omdat de voeding het niet meer trok door oververhitting plofte de pc gewoonweg uit.
Alles start nu ook wel gewoon op en alles draait netjes, het enige wat uit blijft is beeld en de BOOTBEEP.
Ik wacht dit weekend nog wat reacties af, mocht het daarmee niet lukken dan is het toch echt tijd voor een quad core extreme op een bedje van een zeer lekker moederbord met 8 gig. RAM en een Nvidia Ge-force 9400 GT kaart o.i.d. ;)
Niet de goedkoopste manier, maar wel de leukste, weer nieuw systeem bouwen.
Maar goed ik wacht de goedkoopste manier toch nog even af, en dat is wachten op meerdere reacties van mede forum leden, bedankt nogmaals voor alle hulp alvast!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:30

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Niemand kan je helpen, gebaseerd op wat je al hebt geprobeerd is de conclusie dat je moederbord gefrituurd is door het lostrekken van kabels terwijl je pc aan stond. Met name het lostrekken van de ide connector lijkt mij killing, maar dat terzijde.

Heb je een goed excuus dus om wat nieuws te kopen, blijkbaar is dat toch niet zo'n punt.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
Misschien even kijken nu je je cpukoeling vervangen hebt, of je niet het stekkertje van de fan op een andere connector hebt geplugd. Kan denk ik ook wel zijn dat je mobo weigert als de cpu_fan niet aangesloten zit :)

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe voeding liggen... Wat voor soort voeding heb je gekocht?

Verwijderd

Heb je de oude voeding nog? Zoja: plaats die eens terug, als hij het dan nog niet doet, kan je de nieuwe voeding uitsluiten.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:53
Oude voeding heeft hij al geprobeerd.

Op dit marktplaats link lijkt het mij dat de loshangende van die 12Volt aansluitingen van de voeding (op de 3e foto zie je hem onderaan) verbrand is? Als dat de nieuwe voeding is kun je die ook wel weggooien, als dat de oude voeding is dan is dat het probleem en dan is je mobo dus echt stuk!

Even wat facts:
- Een moederbord frituren door een molex uit een cd-rom drive te trekken terwijl het systeem draait. De kans dat je dat gebeurd is erg klein. Een voeding kan er wel van kapot gaan als je hem er scheef uit trekt, maar van de 1000 keer dat ik dat heb gedaan is het mij nog nooit gebeurd.

- Een moederbord frituren door een molex IN een cd-rom drive te doen terwijl het systeem draait is ook niet groot, maar een voeding frituren op die manier, dat is me weleens gelukt. En als je een voeding opblaast, kan je best het mobo meenemen.

- Aan een beetje moderne voeding zitten 2 vierkante stekkers, zoals aan de jouwe. Dit is omdat sommige high end moederborden (en sowieso moederborden voor 2 processors) 2 aansluitingen hiervoor hebben. Dit is de zogenaamde 12Volt connnector. Deze voorziet je processor van stroom. De reden dat deze connector op je moederbord zit is fabricagegemak. Op deze manier is het niet erg als de gewone ATX connector ver van je processor zit en worden er grote printbaantjes voor de 12volt bespaard. Sluit je deze connector niet aan, dan boot het systeem niet.

- Een beetje moderne voeding heeft, zoals die van jou een 20pins ATX aansluiting met 4 pins er naast. Dit komt omdat ATX2.0 moederborden een 24pins ATX aansluiting hebben. De 20 pins aansluiting en het blokje van 4 kun je in elkaar klikken en daarna in één keer in de 24pins aansluiting duwen. Doe je dit niet, dan moet het systeem alsnog prima werken, het is gewoon stabilieit.

- Bijna geen enkel moederbord heeft een molex op het moederbord. Hier heeft Job het om de een of andere reden steeds over. Deze connector moet je alleen aansluiten wanneer je twee videokaarten in je systeem hebt (nVidia SLI, ik weet niet of crossfire mobo's ze ook hebben.)
Alles start nu ook wel gewoon op en alles draait netjes, het enige wat uit blijft is beeld en de BOOTBEEP.
Dan start dus helemaal niks. Fans en harddisks doen het in principe altijd, ook als je mobo stuk is of als je geen processor in je systeem zet. Zelfs zonder videokaart doen ze het wel. Het feit dat er fans en een harddisk draaien betekend niet dat je systeem iets doet. Sterker nog, het feit dat je geen bootpiep hebt betekent dat niks iets doet.

No offence verder, maar gebaseerd op je posts in dit topic denk ik dat het voor je portemonnee en je systeem beter is als je, wanneer je inderdaad een dure nieuwe quadcore gaat aanschaffen, veel verstandiger is om het te laten doen door een winkel.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 04-04-2009 13:38 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Topicstarter
Makkelijk bedankt voor je reactie!

Heb die atx stekker net eens even goed bekeken en dat het ligt hem gewoon aan de foto dat die er verbrand uitziet, dus dit is niet echt het geval. Ik ga er dus ook maar gewoon vanuit dat mijn voeding nog goed is en mijn mobo ook, ook al ziet het er steeds somberder uit voor me :(

Die ander atx stekker die blijft gewoon hangen inderdaad, heb niet nog een extra connector die daar op zou kunnen, weet ook zeker dat ik alle atx stekkers goed op zijn plaats heb zitten.
De 4 pins stekker naast de 20 pins atx stekker was me al bekend vanuit het boekje van mijn mobo.
Ook de molex stekker was me reeds bekend dat deze alleen aangesloten dient te worden wanneer 2 videokaarten geinstalleerd zijn, om zo de Croosfire functie te gebruiken.

Als je verder nog suggesties hebt dan heel graag want ik begin wel zo'n beetje flink ten einde raad te worden en begin er ook een beetje genoeg van te krijgen dat het lukt.
Als ik wel een nieuw systeem ga samen stellen dan is het misschein voor die prijs ook wijs het allemaal door de winkel in te laten bouwen vanwege toch statische gevaar, daar ben ik altijd een beetje huiverig voor geweest, en die quad core extremes zijn ook extreme duur ;)
Heb het er wel voor over want binnenkort word alles aangesloten op mijn super deluxe home cinema, om o.a. flightsims te spelen, dat was off topic.

Nou ja zoals gezegd ik ben ten einde raad, ga alles nog maar eens uit de kast trekken, mobo los schroeven eens kijken of er niets verfikt is of volgens sommigen gefrituurd ;)
Nee weet het echt niet meer, heb alle suggesties al eens doorlopen en heb al met al, al heel wat uurtjes koekeloeren boven de kast erop zitten.

Maar vind het zo vreemd want voordat de nieuwe voeding erin ging heb ik het systeem nog een keer helemaal op laten starten als vanouds, echter viel die dus uit door de kapotte voeding die het niet meer trok.
Dit was blijkbaar ook de reden dat de computer helemaal niet meer af wou sluiten, hij melde wel af bij windows dan ging het scherm op zwart en draaide die gerust door :$
Dus omdat ik hem toen nog kon opstarten, en daarna de voeding heb vervangen en verder geen vreemde aanluitingen heb gemaakt behalve dan zoals ze op de foto staan, kan ik me echt niet voorstellen hoe dan het mobo in vredesnaam kapot moet zijn gegaan, ja misschien door statisch elektriciteit maar kan ik me ook haast niet voorstellen want daar heb ik juist extra aandacht aan besteed door voordat ik begon steeds eerst metaal aangeraakt heb.

HELP!!

• silmaril8
  • Niet online
Wat voor merk voeding heb je nou? Als je bijvoorbeeld een Sweex 400Watt voeding gekocht, kan het ook hieraan wel liggen. Budgetvoedingen zijn over het algemeen minder betrouwbaar en zelfs nieuwe voedingen kunnen al gelijk kapot zijn.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om de volgende voeding:

Merk: Huntkey
en het type is, dit staan tenminste op de doos: V-Power
Modelnr: LW-6400HGP

Op de doos staat ook dat ie o.a. geschikt is voor intel core 2 duo, en die heb ik dus daar kan het niet aan liggen.
Aantal specs van de voeding:

* Comply with ATX12V V2.2
* Enhance + 12V1 & +12V2 current capability to be 18A
* 80% high efficiency performance
* Supoort vista operating system with high-end grapic card.
* High reliability and built-in protection circuit OCP,OVP,OLP,SCP and line input fuse protection
* Fan speed auto control by thermal sensor inside power supply
* 100% Hi-pot and burn in tested
* PCI-E connector for graphic card
*8pin connector for intel & AMD dual and multi core CPU (dit zijn dus de 2 ATX stekkers gecombineerd waarvan er 1 op mijn mobo aangesloten zit en die andere hoef ik niet te gebruiken)
* Sata connector for HDD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorneemt, zorg dan dat de vervangende onderdelen die je hebt 100% werken.

Ik denk dat je hier wel eens te maken kan hebben met meerdere onderdelen die of niet met elkaar werken, of gewoonweg defect zijn. Dan ga je er nooit uitkomen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga zometeen eerst nog een keer een nieuwe voeding halen, eens kijken of die leven kan schenken aan mijn zielige open liggende systeempje.

Verwijderd

Ik had laatst ook dat mijn pc helemaal niks deed, nadat ik waterkoeling erop had gegooid.
Ook geen boot-beep, helemaal niks.

Ik heb toen gewoon ALLES los gehaald en opnieuw eringezet. Hoe raar het ook klinkt, dit werkte wel.
Heb nooit geweten wat het nu was, maar het werkt :P

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad, dat kan ik nog eens ondernemen echt alles los halen.
Heb nu net de CPU eraf getrokken en die is echt loeiheet!!!!! Ook heb ik het idee dat die niet helemaal lekker ruikt.
Maar ga ik ga nu alles er even uitschroeven, daarna alles er weer in en dan nog maar een keer kijken.
Weet het echt niet meer verder!!
Voeding ga ik toch maar niet nieuwe halen want hij reageerd ook niet meer op de oude die ik net toch maar weer een KEER geprobeerd heb, en heb ook de oude CPU koeler er even terug op gezet maar er gebeurde niets!!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32

KoudeAardbei

Moderator

heb je wel koelpasta gebruikt?:P

• silmaril8
  • Niet online
Enne, als de processor loeiheet is, moet de koeler ook loeiheet zijn. Als de koeler NIET loeiheet is, dan heb je de koeler verkeerd gemonteerd en kan hier je probleem liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik niet gemerkt dat de koeler loeheet was, heb er ook eerlijk gezegd niet op gelet.
Alleen toen ik de CPU eruit pakte was die loeiheet, en hoe kun je nou een koeler verkeerd monteren?
Het zijn alleen 4 van die plastic pootje en die druk ik netjes in het mobo en sluit de stekker aan op de connector waar deze op hoort.

Heb het hele systeem net los gehad uit de kast, het mobo ook eruit gehaald alles stofvrij geblazen en alles stuk voor stuk voor op zijn plaats gezet. Nieuwe voeding weer aangeloten het systeem weer opgestart maar beeld en bootpiep blijft nog steeds uit :(

• silmaril8
  • Niet online
Raak de koeler eens aan. De koeler moet aardig warm worden als de processor ook loeiheet is. Als dat niet zo is, dan maakt de koeler toch echt niet goed contact met de processor wat een gevolg kan zijn van het toch verkeerd plaatsen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:23:
Dat heb ik niet gemerkt dat de koeler loeheet was, heb er ook eerlijk gezegd niet op gelet.
Alleen toen ik de CPU eruit pakte was die loeiheet, en hoe kun je nou een koeler verkeerd monteren?
Het zijn alleen 4 van die plastic pootje en die druk ik netjes in het mobo en sluit de stekker aan op de connector waar deze op hoort.

Heb het hele systeem net los gehad uit de kast, het mobo ook eruit gehaald alles stofvrij geblazen en alles stuk voor stuk voor op zijn plaats gezet. Nieuwe voeding weer aangeloten het systeem weer opgestart maar beeld en bootpiep blijft nog steeds uit :(
Ik hoop dat je koelpasta hebt gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard zit er koelpasta tussen ;)

Verwijderd

Topicstarter
wat ik nu wel heb gemerkt ik dat:
Heb net het systeem helemaal uit elkaar gehad en daarvoor heb ik het nog met de oude voeding en oude CPU koeler geprobeerd en toen was de CPU opzich heel erg heet, weet niet of de koeler ook zo heet was want daar heb ik niet op gelet.

Heb het nu net weer na het in elkaar zetten geprobeerd met de nieuwe voeding en de nieuwe CPU koeler en nu word zowel de koeler als de CPU opzich helemaal niet heet!!!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:03:

Ook aan het wattage kan het niet liggen van de voeding want de ouwe was 380 en de nieuwe 400.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 14:30:
het gaat om de volgende voeding:

Merk: Huntkey
en het type is, dit staan tenminste op de doos: V-Power
Modelnr: LW-6400HGP

Op de doos staat ook dat ie o.a. geschikt is voor intel core 2 duo, en die heb ik dus daar kan het niet aan liggen.
Aantal specs van de voeding:

* Comply with ATX12V V2.2
* Enhance + 12V1 & +12V2 current capability to be 18A
* 80% high efficiency performance
Wattage zegt geen ene ruk.
Het gaat om het aantal amp's op je +12V lijn.
Bovenstaande voeding is dus crap, want hij levert maar maximaal 18A op 2 +12V lijnen tezamen.
Een beetje 400W voeding levert ~30A op de +12V lijn, zonodig over 2 maar niet meer.
Zo'n low ampere voeding kan je hele pc slopen, omdat ie altijd volop staat te draaien en dat gaat geheid eens fout, vooral met B-merk voedingen.
Bezuinig er dus niet op en geef daar maar gerust wat extra geld aan uit, anders sloop je straks meer als je voeding alleen.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• silmaril8
  • Niet online
Hier zijn een aantal betaalbare a-merk voedingen (mocht je besluiten je Huntkey voeding om te ruilen voor een betere):
- Zalman
- Cooler Master

[ Voor 31% gewijzigd door silmaril8 op 04-04-2009 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik stop ermee, het word gewoon een gloednieuwe pc die gebouwd is en al.
Eindelijk af van dat gezeur want word er helemaal moe van iedere keer weer boven dat ding te turen.

• friggler
  • Laatst online: 18:21
En je denkt dat dat beter is dan? Dan krijg je (vaak) sowieso troep in je pc.

• Arsenius
  • Niet online
Ligt niet aan de voeding, is wel duidelijk. Moederbord of cpu fried of allebei.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 16:52:
ik stop ermee, het word gewoon een gloednieuwe pc die gebouwd is en al.
Eindelijk af van dat gezeur want word er helemaal moe van iedere keer weer boven dat ding te turen.
Mjah, op deze manier heeft dit topic niet veel zin meer.
Als je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter had doorgenomen met deugdelijke hardware had je het probleem snel zat te pakken gehad.

Bezuinigen op voedingen heeft erg weinig zin, het levert veel meer problemen op dan die 5 euro die je bij aanschaf bespaart waard zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.