Teveel USB-schijven?

Pagina: 1
Acties:

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 14:42
Ik heb een Fujitsu-Siemens Amilo PA2548 laptop. Die draait normaal op XP met SP3, maar het probleem is er ook met Vista Home Premium. Aan de laptop heb ik een Sitecom-USB-hub hangen. Op die hub zijn vier externe Western Digital harddisks aangesloten: 2 WD Elements schijven van 1 TB en twee MyBook Mirror edition (draaiend in RAID0) van 2 TB.

Ik heb heel even normaal kunnen draaien met deze apparaten, maar een paar dagen geleden kreeg ik allerlei melding over "uitgestelde schijfbewerkingen". Ik heb al op internet gezocht en gevonden dat er waarschijnlijk teveel verkeer is via de USB-poorten. Ik krijg de meldingen pas nadat ik de tweede MyBook van 2TB heb geplaatst. Daarvoor nooit problemen gehad. Bij Microsoft was er een hotfix, maar die bleek niet nodig te zijn als SP3 was geinstallleerd. Ik had dus geen hoop meer op XP en heb inmiddels Vista erop gezet, maar dat werkt al evenmin.

Zijn er manieren om dit geheel toch draaiend te krijgen? Ik heb de tweede MyBook inmiddels 'rechtstreeks' aan een USB-poort van de laptop gehangen, maar dat levert ook niks op.

They said it couldn't happen here.... And it didn't

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Misschien met een PC Card insteekkaart

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2009 09:00 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:40

_Apache_

For life.

Die trekken te veel stroom door je usb hub, of sluit er 2 direct aan op je mobo, of koop een insteekkaart en sluit ze daarop aan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• 4-legged-bird
Ik heb geen ervaring met een PC Card. Ik heb even gegoogled en zie dat het insteekkaartjes zijn. Maar ik kan die schijven dan toch niet op die insteekkaartjes aansluiten?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:40

_Apache_

For life.

Zo een insteekkaartje heeft dan 4-6 USB uitgangen aan de achterkant, hier kan je de schijven extern op aansluiten. Dit kaartje trekt dan stroom uit je pci slot ipv door je hub heen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• 4-legged-bird
In mijn Fujitsu zou een Express Card passen. Ik heb er een besteld. Nogmaals allemaal hartstikke bedankt!

[ Voor 141% gewijzigd door 4-legged-bird op 02-04-2009 09:48 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> OM - dit is veel meer hardware dependent dan OS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
@TS, volgens je beschrijving zijn het toch allemaal 3,5" schijven met een externe stroomvoorziening?
volgens mij trekken die helemaal geen stroom uit de USB poort (in tegenstelling tot 2,5" modellen)
waarschijnlijk is je USB controller niet opgewassen tegen 4 grote datastromen
misschien dat een extra controller via een Express Card het oplost
toevallig al een nieuwere driver voor de NVIDIA nForce 630M geprobeerd?

• 4-legged-bird
catfish schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:17:
@TS, volgens je beschrijving zijn het toch allemaal 3,5" schijven met een externe stroomvoorziening?
volgens mij trekken die helemaal geen stroom uit de USB poort (in tegenstelling tot 2,5" modellen)
waarschijnlijk is je USB controller niet opgewassen tegen 4 grote datastromen
misschien dat een extra controller via een Express Card het oplost
toevallig al een nieuwere driver voor de NVIDIA nForce 630M geprobeerd?
Ik zie je reactie nu pas. Ik heb inmiddels de PC Express Card geplaatst, maar het probleem is nog niet onder controle. Die schijven hebben inderdaad alle vier een eigen voeding. Nou ben ik zelf heel weinig technisch onderlegd (van Windows weet ik op zich wél een boel), zodat ik niet goed wist wat er nou mis kon zijn. Ik vermoedde inderdaad een te grote datastroom en dacht dat dat dus zou zijn opgelost met een PC-kaart. Dat is dus niet zo. Ik heb al verschillende combinaties geprobeerd:
- een 1TB-schijf samen met een 2TB-schijf via de (gevoede) hub op een USB-poort en de twee andere (1TB met 2TB) op de PC-kaart
- de twee schijven van 1TB via hub op de USB en de 2 2TB-schijven op de PC-kaart
- 1TB met 2TB via de PC-kaart, de tweede 1TB via de hub op een USB-poort en de tweede 2TB-schijf apart op een aparte USB .

Maar niets helpt definitief. Ik krijg regelmatig die melding "Uitgestelde schijfbewerkingen mislukt". Daarbij zijn steeds de 2TB-schijven de boosdoeners. Met name als ik bestanden wil knippen en plakken gaat het fout. Bij kopieren (en pas daarna van de doelschijf verwijderen) gaat het meestal beter.

Ik zal de drivers nog eens nagaan. Trouwens: ik werk met XP, omdat Vista zo traag was op deze laptop. Maar misschien zou Vista wél dit probleem verhelpen....

[ Voor 3% gewijzigd door 4-legged-bird op 13-04-2009 09:36 ]

Verwijderd

Ik heb ook een tijd veel last gehad van die 'uitgestelde schijbewerkingen'. Komt inderdaad voor van zodra je meerdere schijven gaat gebruiken. Verder heb ik ook gemerkt dat wanneer mijn GSM in de buurt ligt en er een inkomend bericht of telefoon is, (1 van de) schijven spontaan die error geeft.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hebben de schijven waar de TS over spreekt geen eigen voeding? de usbport is dan toch alleen voor de data?

• 4-legged-bird
Ja, ze hebben allemaal een eigen voeding. Daarom snap ik het ook niet goed. Het is duidelijk zo dat teveel dataverkeer een goede werking verhindert Ik heb echt allerlei combinaties geprobeerd inmiddels, maar het blijft allemaal moeizaam.

Pagina: 1