• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Alvast bedankt voor de hulp:

Op het moment heb ik een computer die totaal niet stabiel functioneerd.

Het systeem:

Voeding 550 watt recom ( voltage zijn goed )
2GB ddr 2 geheugen
4coredual-sata2 R2.0 mobo
500 gb maxtor hd.
core2duo e4600 2,4ghz cpu
ati 3850

Sinds kort krijg ik allemaal aftifacts over mijn beeldscherm. Wanneer de artifacts verschijnen is heel verschillend.

Mijn constateringen die ik hieruit gebaseert heb zijn als volgt:

Na de videokaart getest te hebben bleek dat deze niet goed meer functioneerde, hierdoor heb ik de videokaart ati radeon 9800 pro vervangen door een ati 3850 ( beide agp ). Nog steeds bleef ik problemen houden met strepen door mijn beeld tot compleet weg vallen van het beeld. Geheugen getest, deze blijken echter in orde. Voltages bekijken, dit bleek echter niet goed te zijn waardoor ik de voeding vervangen heb door een zwaardere versie.

De voltages zijn dik in orde op het moment maar het probleem blijft nog steeds strepen door het beeld na verloop van tijd. Het systeem wordt niet te heet.

Mijn vraag is waar zou het aan kunnen leggen, ik heb verschillende forums afgelezen om te kijken of meerdere mensen dit probleem naar voren kwam maar helemaal niemand die met het moederbord en de videokaart problemen onder vindt. Ik zit nu al 2 weken met dit systeem en het is zo onstabiel als de pest.
Geen idee wat ik hier nog aan moet gaan doen.

Mijn ingevingen zeggen dat het moederbord de videokaart niet mag, maar uit forums blijkt dat dit echter niet een probleem mag zijn.

Mijn vraag is heeft iemand enig idee wat er mis mee zou kunnen zijn.

Alvast bedankt

• Gatygun
iemand?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Het ligt er ook aan welke versie je BIOS heeft. Oudere versies zouden misschien de videokaart niet ondersteunen. Update je BIOS eens naar de laatste versie. Misschien dat het helpt maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Groeten
Lars

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 21:58
Als ik het goed heb heb je een asrockbordje.
Ik ben totaal niet wild ervan en als je de mogelijkheid heb zou ik die
proberen uit te sluiten met een ander moederbord.
Aangezien je zegt dat je voeding niet helemaal 100% was denk ik dus
dat je moederbord een klap mee heeft gehad ! En dat is nog de
enigste wat er aan de hand kan zijn omdat je de rest al hebt uitgesloten kwa
grafische gebeuren.

@ hierboven het is al een dual core moederbord dus die moet zeker een radeon 9800 pro
moeten kunnen ondersteunen

[ Voor 12% gewijzigd door Practics op 02-04-2009 21:28 ]

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Probeer eens een stability test voor je grafische kaart: Link Draait dit goed, of geeft dit ook problemen?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Practics schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:26:
Als ik het goed heb heb je een asrockbordje.
Ik ben totaal niet wild ervan en als je de mogelijkheid heb zou ik die
proberen uit te sluiten met een ander moederbord.
eensch

ik had ooit een asrock en had artifacs met een Ati x1950 pro
die arme verkoper heeft hem me 3x geruild, maar het probleem bleef.
Bleek achteraf gewoon aan het mobo te liggen, heb toen een Asus P5K gehaald en het probleem was weg.

Dit wilt uiteraard niet zeggen dat alle mobo's slecht zijn van asrock, maar voor betere kwaliteit betaal je ook meer

[ Voor 0% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-04-2009 11:07 . Reden: typo ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Gatygun
Op de reacties hierboven
Videokaart testen is een raar geval 1/10x kan hij uberhaupt de test starten maar 9/10x knalt hij al gelijk naar de kleuren en valt die uit.

Het is een ASrock, de keus was op dat moment niet anders wegens het budget. ( het is een niet zo betrouwbaar merk om het zo maar te zeggen, maar het kon niet anders ).

Even wat meer informatie over het systeem:

Het systeem heeft dus met een 450 watt voeding en ati radeon 9800 pro voor 2 jaar goed gewerkt, op een dag kreeg het dus allemaal strepen kleuren door me beeld heen "artifacts". waardoor het onbruikbaar werdt. Daarom heb ik na forums doorgelezen te hebben videokaart vervangen aangezien het al een oud kaartje was die mjin systeem opzich naar beneden trok. Me voeding gaf hierdoor niet genoeg stroom meer naar het systeem waardoor ik een 550 watt voeding erin gezet heb.

Systeem aangezet alles goed aangesloten, ventilatortjes draaien alle waardes goed. en nog steeds die strepen.

Nu leek mij dat het moederbord de videokaart niet leuk vindt, wat zou kunnen. Uit research door forums schenen mensen hetzelfde systeem te hebben wat overigens geen problemen gaf. Echter hadden ze een andere bios versie, die ik echter niet kan terug vinden. ( overigens ben ik hier geen fan van om te update aangezien dit al is eerder verkeerd is gegaan ).
Maar dan kom ik bij de conclusie waarom zou het moederbord dezelfde problemen geven bij de 9800 videokaart want die heeft hij 2 jaar wel ondersteunt.

Volgens mijn waarnemeningen kan het volgende dus verkeerd of iets mis mee zijn:

AGP slot is niet goed ( er zit een PCI-E videokaart slot op, ik kan dit alleen niet uittesten wegens geen pci-e kaart die over is.
BIOS moet geupdate worden ( updaten doe ik zelf niet, vindt ik te riskant"buiten dat ik het bios bestand uberhaupt niet kan vinden ) 'overigens gaf hij hetzelfde probleem met de ouderee 9800 kaart, dus ik denk dat dit het probleem niet zal oplossen".
moederbord is defect ( dit zou kunnen, maar om nu weer een nieuw onderdeel aan te schaffen wordt wel heel erg extreem vooral als het probleem ook bijvoorbeeld weer iets anders kan zijn. )

het systeem is overigens van mijn buurjongen en niet van mij, hij is 16 jaar ongeveer en elke euro valt hard bij hem. Ik kan hem dus onmogelijk nog is een keer adviseren om een ander moederbord aan te schaffen terwijl ik niet weet of het systeem hierdoor voor 100% weer stabiel wordt. ( als het mijn eigen systeem was had ik het moederbord allang vervangen door een asus versie, maar dit is het geval dus niet ) Zoals een eerdere poster zij het kan zijn dat de mobo beschadigd is door een onstabiele voeding waardoor de nieuwe videokaart ook weer schade opgelopen kan hebben. Ik kan dit niet uittesten wegens geen 2e agp moederbord.

Ik denk dat ik hem ga adviseren om naar een computershop ermee te gaan aangezien ik gewoon geen onderdelen meer heb uit het AGP tijdperk om verder te kunnen testen.

Bedankt voor de reacties en ik zal de pagina updaten zodra ik meer weet

[ Voor 3% gewijzigd door Gatygun op 03-04-2009 13:18 ]

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Ik zou inderdaad naar zo'n shop gaan en daar de onderdelen die conflicten veroorzaken even testen in een andere pc en daar stressen.
Pagina: 1