van 2gb naar 4gb, BSOD met error in nvlddmkm.sys

Pagina: 1
Acties:

• Darkwolf5
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 23:05
Beste tweakers,

Eergisteren heb ik 2 latjes van 2gb geheugen voor m'n laptop gekocht om m'n 2 latjes van 1gb te vervangen. Na deze in m'n laptop gestopt te hebben, startte ik de laptop op en kreeg ik na het laadscherm van Windows 7 en voor het inlogscherm, een BSOD met de melding dat er een fout is opgetreden. De foutmeldingen wisselen: PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_MEMORY en een fout met nvlddmkm.sys.

De specs van mijn laptop zijn:
- Compal IFL90
- 2,0 ghz Core 2 Duo T7300
- 8600M GT 512mb
- Windows 7 build 7000

Wat ik al gedaan heb:
- memtest levert geen fouten na 2 tests
- één latje van 2gb en één latje van 1gb levert geen problemen
- 2 latjes van 2gb uit een laptop van een vriend van me geeft precies hetzelfde probleem
- nvlddmkm.sys geeft aan dat er iets mis is met de driver van de videokaart. Dus ik heb verschillende drivers geprobeerd: nieuwste driver van nvidia, een wat oudere. Ze lossen het probleem niet op.
- ik heb m'n bios geupdate
- Gegoogled naar nvlddmkm.sys voor oplossingen, maar de meeste problemen zijn bij spellen en niet bij het opstarten van windows.

Het geheugen lijkt me dus gewoon goed. Het kan misschien liggen aan Windows 7. Voor de rest zou ik het niet weten. Hebben jullie nog ideeën?

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 20:36
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_MEMORY kan ook te maken hebben met je video geheugen, of zelfs ieder ander geheugen dat je maar hebt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je Memtest86 gedraait ? Of een andere Memtest ? En hoe lang heb je die gedraait ? Een aantal uren is wel aan te raden om zeker te weten dat het geheugen goed is.

Ik vermoed toch dat een reepje niet helemaal goed is.
- 2 latjes van 2gb uit een laptop van een vriend van me geeft precies hetzelfde probleem
Dat even niet helemaal goed gelezen. In dat geval zou het geheugen idd goed moeten zijn.

Kan je misschien testen met Windows XP ? Dan kan je Windows 7 uitsluiten. De kans is natuurlijk wel aanwezig dat daar het probleem zit. Het is nou niet bepaald een final die je draait.

[ Voor 48% gewijzigd door PilatuS op 01-04-2009 19:17 ]

• Darkwolf5
friggler schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:06:
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_MEMORY kan ook te maken hebben met je video geheugen, of zelfs ieder ander geheugen dat je maar hebt.
Als het wat was met het videogeheugen, dan zou m'n laptop toch ook niet moeten opstarten met 2gb of 3gb gehuegen?

• PilatuS
  • Niet online
Darkwolf5 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:17:
[...]

Als het wat was met het videogeheugen, dan zou m'n laptop toch ook niet moeten opstarten met 2gb of 3gb gehuegen?
Heeft je videokaart toevallig shared geheugen ? Daar zou het ook te maken mee kunnen hebben.

Verwijderd

Het kan zijn dat je laptop moederbord niet meer als 3gig ziet, en dan errors geeft.
Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt, maar het klinkt behoorlijk aannemelijk :P

EDIT: of je voeding trekt het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2009 19:21 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:19:
Het kan zijn dat je laptop moederbord niet meer als 3gig ziet, en dan errors geeft.
Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt, maar het klinkt behoorlijk aannemelijk :P

EDIT: of je voeding trekt het niet.
Het kan idd zijn dat zijn laptop 4GB niet goed ondersteunt. Misschien zijn er ervaringen te vinden van mensen met de zelfde laptop en 4GB.

Voeding lijkt mij vrijwel zeker niet. Een geheugen module trekt bijna niets aan stroom.

• Darkwolf5
PilatuS schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:08:
Heb je Memtest86 gedraait ? Of een andere Memtest ? En hoe lang heb je die gedraait ? Een aantal uren is wel aan te raden om zeker te weten dat het geheugen goed is.

Ik vermoed toch dat een reepje niet helemaal goed is.

[...]

Dat even niet helemaal goed gelezen. In dat geval zou het geheugen idd goed moeten zijn.

Kan je misschien testen met Windows XP ? Dan kan je Windows 7 uitsluiten. De kans is natuurlijk wel aanwezig dat daar het probleem zit. Het is nou niet bepaald een final die je draait.
Ik heb inderdaad memtest86 gebruikt. Ik heb hem ongeveer anderhalf uur laten lopen en hij gaf geen fouten. Dit is natuurlijk niet lang genoeg om een geheugenfout helemaal uit te sluiten, maar ook door het feit dat ik mijn geheugen in de laptop van die vriend van me gestopt zonder problemen, lijkt me dat ik kan concluderen dat er niets mis is met het geheugen.

Vandaag heb ik niet echt tijd om even XP erop te zetten ivm tentamens :P Maar het zou inderdaad aan Windows 7 kunnen liggen.

• Darkwolf5
PilatuS schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:23:
[...]

Het kan idd zijn dat zijn laptop 4GB niet goed ondersteunt. Misschien zijn er ervaringen te vinden van mensen met de zelfde laptop en 4GB.

Voeding lijkt mij vrijwel zeker niet. Een geheugen module trekt bijna niets aan stroom.
Ik heb de pm965 chipset en deze zou 4GB geheugen gewoon moeten ondersteunen.

Videokaart heeft 512mb dedicated geheugen geen shared

[ Voor 6% gewijzigd door Darkwolf5 op 01-04-2009 19:36 ]

• Darkwolf5
Vandaag heb ik Windows 7 nog proberen te upgraden naar de nieuwste build, maar de BSOD bleef en Windows 7 dacht daarom dat de upgrade mislukt was en ging weer downgraden naar mijn oude versie.

[ Voor 60% gewijzigd door Darkwolf5 op 06-04-2009 18:06 ]

• Darkwolf5
UPDATE:

Ik heb windows vista geïnstalleerd en de 64 bit versie heeft hetzelfde probleem. De 32 bit heeft nergens last van, maar die ziet ook niet meer dan 3gb.

Ik heb echt geen idee wat het probleem kan zijn, Ik heb al heel het internet afgestruind naar oplossingen, maar ik heb niets kunnen vinden. Ook heb ik al een hoop versies van de videodriver geprobeerd, maar geen één werkte.

Wie heeft er nog ideeën???

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ik heb met ff googlen toch al vrij snel kunnen uitsluiten dat het geen fysieke beperking op het moederbord is. Het kan zowel 4 gb als 8 gb aan.

Ik zou het eerst gokken op kapot geheugen tbh. Je hebt al een clean install, ik zou gewoon uitbundig gaan testen, mijn ervaring is dat met random errors en drivers die ineens omvallen, het vaak een gevalletje geheugen-->RMA is.

[ Voor 18% gewijzigd door Vyo op 06-04-2009 18:26 ]

• Darkwolf5
Vyo schreef op maandag 06 april 2009 @ 18:22:
Ik heb met ff googlen toch al vrij snel kunnen uitsluiten dat het geen fysieke beperking op het moederbord is. Het kan zowel 4 gb als 8 gb aan.

Ik zou het eerst gokken op kapot geheugen tbh. Je hebt al een clean install, ik zou gewoon uitbundig gaan testen, mijn ervaring is dat met random errors en drivers die ineens omvallen, het vaak een gevalletje geheugen-->RMA is.
Zoals ik al eerder gemeld had, heb ik ook geheugen van een vriend van me geprobeerd en die geeft dus precies dezelfde fout.
Dus het geheugen kan ik wel uitsluiten.

Toch bedankt voor het meedenken.

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ok my bad.
Desondanks, heb je wel de specificaties etc van dat geheugen van je vriend ook gechecked? Dit is dan wel een laptop maar met desktops komt het vaak genoeg voor dat mensen verwachten er 'ff' een stickie geheugen in te kunnen prikken, maar dat de timings/voltages/algemene snelheid niet toereikend blijkt te zijn, danwel aan de kant van het moederbord (kan de hogere 'auto' settings niet aan en/of kunnen niet aangepast worden) of dat het simpelweg niet compatible is en daarom ook niet op de QVL voorkomt.

De reden dat ik zei dat je het geheugen moest gaan testen (per stick) is omdat je pas op het moment dat het volledig uitgesloten is dat geheugen de boosdoener is, je naar de rest van de onderdelen kunt gaan kijken. Je moet iets hebben als referentie, je zou indien mogeljk onderdelen zo ver als mogelijk in je vriend zijn PC/laptop kunnen testen als je uitgesloten hebt dat het een software issue is

• Darkwolf5
Vyo schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:41:
Ok my bad.
Desondanks, heb je wel de specificaties etc van dat geheugen van je vriend ook gechecked? Dit is dan wel een laptop maar met desktops komt het vaak genoeg voor dat mensen verwachten er 'ff' een stickie geheugen in te kunnen prikken, maar dat de timings/voltages/algemene snelheid niet toereikend blijkt te zijn, danwel aan de kant van het moederbord (kan de hogere 'auto' settings niet aan en/of kunnen niet aangepast worden) of dat het simpelweg niet compatible is en daarom ook niet op de QVL voorkomt.

De reden dat ik zei dat je het geheugen moest gaan testen (per stick) is omdat je pas op het moment dat het volledig uitgesloten is dat geheugen de boosdoener is, je naar de rest van de onderdelen kunt gaan kijken. Je moet iets hebben als referentie, je zou indien mogeljk onderdelen zo ver als mogelijk in je vriend zijn PC/laptop kunnen testen als je uitgesloten hebt dat het een software issue is
Ik heb alle specificaties nog een keer nagelopen. Ook heb het geheugen nog uitvoerig getest met memtest in beiden laptops, dus ik denk dat we het geheugen wel kunnen uitsluiten.

Anders zou het ook raar zijn dat de laptop wel opstart als ik m'n nvidia-drivers deïnstalleer.
Pagina: 1