Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2007] 2008,03,28,23,42,20 omzetten naar datum en tijd

Pagina: 1
Acties:

• oggyogg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:09
Gegroet,

Ik wil een tekst bestand (een backup gemaakt door PIMBackup van mijn sms'jes) eenvoudig importeren in excel. Na de import moet ik aardig wat verwijderen en klooien om een aardig overzicht te hebben. Dat lukt me redelijk.

Er is een kolom met daarin de datum en tijd waarop de sms is verzonden. Dat ziet er dus zo uit:
2008,04,01,18,28,14
2008,04,02,08,39,16
2008,04,02,16,46,08
2008,04,03,08,00,26

Het formaat hiervan is: jjjj,mm,dd,uu,mm,ss
(jaar, maand, dag, uur, minuut, seconde)

Ik wil dit graag gesplitst hebben in twee kolommen: eentje met jjjj,mm,dd (of - ipv ,) en eentje met uu,mm,ss (of : ipv ,)

Ik heb al zitten klooien met Format Cells..., maar daar schoot ik niet veel mee op.
Mijn kennis van VB is beperkt; ik kan het lezen, dus wellicht bestaande scripts wat aanpassen, en ik ben aardig handig met google ;) maar zelf scripten wordt wat lastig.

Kan iemand mij op weg helpen om het gewenste resultaat te krijgen?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:04
Het handigst lijkt me twee nieuwe kolommen te gebruiken. Daarin zet je een formule om hiervan resp. een datum en een tijd te maken. Hiervoor heb je -in combinatie- vier formules nodig:
DEEL (Engelse excel: MID): Eerste argument is de aarspronkelijke tekst, tweede het beginteken en derde het aantal tekens. ALs je bijvoorbeeld "2008,04,01,18,28,14" in A1 hebt staan, zal =DEEL(A1;6;2) 04 teruggeven.

Maar, excel heeft niet door dat 04 een getal is. Het is nog een string, dus een tekst die toevallig bestaat uit getaltekens. Om er een waarde van te maken, waarmee Excel kan rekenen moet je de functie WAARDE (VALUE) eromheen zetten. Dus: =WAARDE(DEEL(A1;6;2)). Zo kan je de individuele brokken (jaar, maand, dag, etc. in stukken hakken.

Om er dan een datum van te maken gebruik je DATUM (DATE). =DATUM(2008;WAARDE(DEEL(A1;6;2));1) geeft je de datum 1 april 2008. Door de 2008 en 1 te vervangen door de goede WAARDE(DEEL(...)) formules haal je de datum uit de bronkolom. Voor de tijd heet een equivalente functie TIJD.
Zodra het gelukt is om de waarde in A1 om te zetten naar een tdatum en tijd in resp. B1 en C1, kan je die naar beneden uitbreiden, zodat ook de andere cellen berekend worden.
edit:
Hé, je eerste post. Welkom. :P

edit:
edit2: Ik las net plots dat je VB probeert. Da's in beginsel volstrekt overbodig en lijkt een beetje op de bekende "met een kanon een mug" setting. Mocht je ooit met een kanon een mug hebben doodgeschoten, dan weet je misschien dat het wel werkt, maar een ietswat omslachtig is en nogal veel collateral damage genereert.

[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 01-04-2009 21:05 ]

• oggyogg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:09
Dank je wel voor je reactie! Werkelijk een heel heldere uitleg, ik heb het zonder problemen uit kunnen voeren, alles is zoals ik het wil! _/-\o_

En bedankt voor je welkom :D