windows mobile dmv NAT internet toegang geven

Pagina: 1
Acties:

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb een mioa701 die ik via usb aansluit op mijn ubuntu 8.10 machine.
Zodra ik dit doe herkent ubuntu 'm als een extra netwerkinterface en is pingen heen en weer mogelijk. Ik kan zelfs dmv pocket putty inloggen op mijn computer.

dit is trouwens de output van ifconfig
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 80:00:60:0f:e8:00
inet addr:169.254.2.2 Bcast:169.254.2.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::8200:60ff:fe0f:e800/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:35 errors:25 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:36 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:3004 (3.0 KB) TX bytes:7572 (7.5 KB)

Nu wilde ik graag zorgen dat ik ook internettoeggang heb op mijn windows mobile device, zodat ik verbinding kan maken met de google exchange server.
ip forwarding is geenabled

code:
1
2
root@UbuntuBak:~# sudo sysctl net.ipv4.ip_forward
net.ipv4.ip_forward = 1

en volgens mij staat iptables ook goed:
iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
Ik heb het ook geprobeerd met een statisch ip op de eth1 (usb kabel) interface maar zonder resultaat. (Windows mobile geeft aan dat het met de instellingen geen verbinding kan maken. als ik probeer een extern ip te bereiken)
Ik vraag me dus af of ik iets verkeerd doe in linux, of dit dit gewoon niet mogelijk is door een of andere vage windows mobile eigenaardigheid

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
IPtables voor NAT gaat met de optie -t NAT:
iptables -t NAT -L

Daarmee moet je de juiste FORWARDs, MASQUERADEs etc instellen. Lijkt mij een simpel google klusje. Ik gebruik hier altijd Shorewall (schil over iptables) voor, omdat het zo lekker intuïtief rules/zones rammen is in plaats van onoverzichtelijke iptables.
Daarnaast moet je op je WM device nog instellen dat hij je pc gebruikt als gateway/default route of een DHCP servertje opzetten (op juiste interface) en dan de juiste adressen laten meegeven aan de clients.

En waarom doe je sudo in een root shell? :+

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 01-04-2009 16:53 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-01 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
iptables -A POSTROUTING -t nat -s 169.254.2.0/24 -j MASQUERADE

En zorgen dat WM alles over die interface route

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• zeikstraal
Sorry ik was vergeten te vermelden dat ik nat ook geenabled had.
En die sudo komt van wat gecopypaste uit andere websites :+

Dat van die gateway is natuurlijk wel logisch. Ik had een beetje de hoop dat mijn windows device automatisch goed ging gokken omdat hij ook de ip's uitdeelt op deze verbinding. Ik kan er ook nergens een instelling voor vinden. Maar ik zal het nu proberen met een dhcp server op de pc.
Bedankt trouwens voor de medewerking gezien mijn nick en subtitles enzo. Ik had een tijdje niet gereageerd.....

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Als je al achter een router (thuisnetwerk) zit, is het misschien netter om te bridgen. Dan deel je je verbinding op een lager niveau (ethernet laag) en gebruikt hij gewoon de DHCP server van je router/modem. Dan heb je ebtables nodig en creeer je dus een software-switch. :)

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 01-04-2009 21:52 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• zeikstraal
gertvdijk schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:52:
Als je al achter een router (thuisnetwerk) zit, is het misschien netter om te bridgen. Dan deel je je verbinding op een lager niveau (ethernet laag) en gebruikt hij gewoon de DHCP server van je router/modem. Dan heb je ebtables nodig en creeer je dus een software-switch. :)
Dat leek mij ook wel een leuke optie. (Mijn router is trouwens een slackware computer met daarop ook een bridge ingesteld maar dat terzijde)
Het probleem is alleen wel dat die eth1 interface pas ontstaat nadat ik mijn mobiel heb aangesloten.
Omdat het ding ook niet op DHCP lijkt te reageren, denk ik dat ik maar een oud wifi stickje oid in mijn server zet en die bridge met de interne interface in plaats van de usb connectie te gebruiken.

Pagina: 1