Excel 2007 - Conditional formatting per regel toepassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb een spreadsheet met veel gegevens. Nu wil ik hier conditional formatting op toepassen zodat er een kleurverloop ontstaat PER REGEL. Als ik namelijk een grote selectie maak met tientallen regels en kolommen dan wordt de formatting op het totaal toegepast en niet per regel. Ik kan ook elke regel afzonderlijk selecteren en dan die formatting toepassen, dan gaat het goed. maar hert zijn zoveel regels dat ik nu al RSI voel opkomen.

Ik heb al geprobeerd een macro te maken die een selectie maakt van 10 cellen breed (het bereik wat ik nodig heb) en daarna die formatting doet. Maar als ik de macro uitvoer komt het elke keer exact hetzelfde bereik en het bereik moet telkens een regel lager zijn.

Ik pas dit toe op een Pivot table en ik dacht dat ik het op dit variabele kan toepassen maar dat krijg ik niet voor elkaar. Andere manieren?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147180

Je kunt in VBA een For Each-loop loslaten op de eerste kolom van je bereik, die regel per regel formatteert. Zoiets:

code:
1
2
3
For Each Cel in Bereik
Range(Cel,Cel.Offset(0,10)).FormatConditions.Add
Next Cel

Declareer zowel Cel als Bereik als Range, en set je Bereik (bijv. A1:A10, of B12:B180).

Dat is in ieder geval een antwoord op hoe je steeds één regel lager komt; ik begrijp dat je ook steeds per regel een andere voorwaardelijke opmaak wilt hanteren.
Dat wordt wat ingewikkelder; het beste kun je volgens mij eerst de criteria in een tweedimensionaal array laden; vervolgens lees je dat array uit met een incrementeel indexgetal (i = i+1), ingebed in je For Each-loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Klinkt mooi, maar een macro maken vond ik zelf al vrij gevorderd. Ik kan heel veel, maar ik 'spreek' geen VB en kan/wil geen scripts maken.

Wat denk ik nog wel binnen mijn bereik licht is het macrotje aanpassen. Mijn macro doet wat ik wil, alleen past hij het toe op diezelfde locatie. Wanneer het werkt vanaf de cursor locatie is het nog best werkbaar met een paar honderd regels. Kan ik die macro niet aanpassen dat hij niet op dat exacte celbereik werkt, maar rechts van waar ik mijn cursor plaats (net als een paste actie zeg maar)?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147180

koekeeghan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:56:
Klinkt mooi, maar een macro maken vond ik zelf al vrij gevorderd. Ik kan heel veel, maar ik 'spreek' geen VB en kan/wil geen scripts maken.
Ja, dan wordt het lastig. Niet kunnen is nog te verhelpen, niet willen is een heel ander verhaal. Immers: ook wanneer je je macro wilt herschrijven volgens je eigen suggestie, zul je je toch een beetje moeten verdiepen in de structuur van VBA en de objecten, inclusief hun eigenschappen en methodieken, die VBA mbt Excel je allemaal te bieden heeft. Bovendien: zoals ik je probleem had begrepen, wil je per regel steeds weer een andere opmaak realiseren. Hoe had je dat in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:22
Een basale voorwaardelijke opmaak die per regel een andere variabele pakt regel je als volgt:

Stel dat je wilt dat de hele rij een kleur krijgt als kolom B groter dan 10 is.
Selecteer A1 t/m J1. Kies voorw. opmaak-> Nieuwe regel -> Een formule gebruiken om te bepalen welke cellen.
Maak een formule als =ALS($B1>10;WAAR;ONWAAR). Let op de dollartekens.Stel je opmaak in en klaar. T/m excel 2003 was de formule-invoer bij voorwaardelijke opmaak enigszins maandagochtendprogrammeerwerk, dus let op wat er gebeurt met je formule nadat je op OK hebt gedrukt.

Als dat werkt, selecteer A1:J1, kopieer, selecteer al je overige cellen, plakken speciaal->opmaak.

Ook bij kleurschalen kan je equivalente trucjes uithalen (maak de kleurschaal voor een regel, kies dan regels beheren, kies de kleurschaal en je ziet dat je bij max, min en midden ook formules kan gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door onkl op 01-04-2009 21:25 ]