Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Misschien meer voor GC dan WI maar toch:

Sinds enkele weken doe ik naast mijn baan vrijwilligerswerk. Ik werk 40 uur per week bij een grote HR dienstverlener.

Het klapperproject/administratiemaatjes stelt vrijwilligers in staat om mensen te helpen met hun administratie weer op orde te krijgen en om hier structuur in te bieden voor de toekomst. De mensen die hier behoefte aan hebben zijn door diverse oorzaken (langdurig ziekenhuis bezoek, psychische problemen, scheiding, de persoon zelf, zaken uit het verleden, taal barriere etc etc) niet in staat geweest dit zelf te doen
De situatie die je aantreft is niet om vrolijk van de worden: incomplete administratie, ongeopende post, tassen vol papieren, stapels aannamingen, dwangbevelen, onduidelijke post van lokale overheid. In een aantal gevallen zitten deze mensen ook al in de schuldhulpverlening om te voorkomen dat het nog verder uit de hand loopt.

Zonder een moreel oordeel te vellen ga je dan als vrijwilliger aan de slag om de mensen te helpen. Niet door alles uit handen te nemen maar samen met hen zorgen dat alles in de goede mappen terecht komt. Vanuit de vrijwilligers stichting wordt hier een NIBUD map geregeld voor de structuur. Ik vind het leuk en zinvol om hier aan mee te doen, het is weer eens wat anders dan klanten & collega's helpen met hun 'problemen'.
Het kost per week zo'n 2 uur maar het geeft wel genoeg energie voor een werkweek...

Betalen van rekeningen blijft de eigen verantwoordelijkheid en ik ga ook geen belastingpapieren invullen, maar ik merk goed hoe oprecht dankbaar ze zijn als jij ze helpt. De wereld kan ik niet verbeteren, maar ik hoop goed bezig te zijn.
En natuurlijk kom je zo op plekken waar je nooit zelf zou komen en zie je mensen in situaties waarin je zelf nooit wil komen.

Degene die ik vrijwilligerswerk zie doen zijn vaak al wat ouder (ik ben 28).
Ik weet niet of hier meer mensen vrijwilligerswerk doen? Er zijn natuurlijk vele vormen van vrijwilligerswerk.
En in hoeverre stimuleert je werkgever je hier in? Ik weet dat Rabobank zich hier wel actief mee bezig houdt.

Heb je wel eens vrijwilligerswerk gedaan, buiten het helpen op school/sportclub e.d.?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
In het kader van "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen" ben ik via mijn werkgever mentor geworden voor een tiener. Deze kinderen (leeftijd 8-14) worden aangemeld door de (basis)school met het idee: uit deze jongere valt meer te halen, als hij/zij een mentor krijgt. Zodoende doe ik elke 2 weken een middag iets met mijn mentee. Dat kan vooral fun zijn, soms educatief, maar het belangrijkste is om gaandeweg een relatie op te bouwen waarin je advies en vraagbaak bent voor de mentee.

Ons bedrijf levert mentoren voor de regio Rotterdam. Daarnaast kan ik er zelfs vrij voor krijgen op kosten van de baas. Dus dat is wel goed geregeld.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik ben al een jaar of 6 bezig met vrijwilligerswerk voor de Stichting Kinder Vakantie Spelen Spijkenisse (mond vol) en sinds 1,5 jaar ook als bestuurslid.
Wij organiseren als stichting twee weken hutten bouwen in de zomervakantie. Naast het hutten bouwen is er elke dag een dagopening en -afsluiting, wordt er een playbackshow georganiseerd, ouderkijkmiddagen en al dat soort dingen.
Echt onwijs leuk om te doen en stiekem is het gewoon een manier om in de zomer zelf weer een beetje kind te zijn :P
Degene die ik vrijwilligerswerk zie doen zijn vaak al wat ouder (ik ben 28).
Tsja dit valt bij ons op zich wel mee. Onze vrijwilligersgroep is redelijk groot +/- 40 man/vrouw en dat zijn vooral toch jongeren. Ik ben zelf 24. De meeste mensen die vrijwilliger bij ons zijn hebben zelf als kind ook aan het evenement mee gedaan (de KVS bestaat al ruim 28 jaar!) dus we hebben altijd wel mensen die het echt leuk vinden.
En in hoeverre stimuleert je werkgever je hier in?
In voorgaande jaren heb ik steeds 2 vrije dagen gekregen. Hoop eigenlijk op iets meer dit jaar want het hakt er qua vakantiedagen wel flink in (12 dagen totaal).

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik weet niet of je 't echt vrijwilligerswerk kan noemen. Betaald werk ik 36 uur per week als schuldhulpverlener (*zwaait naar TS*), en ook onbetaald doe ik nog wel 'ns wat hulpverlenerswerk voor vrienden of kennissen (van kennissen van kennissen). 't Blijft toch je hart he?

Daarnaast hielp ik een flink aantal jaren mee in de organisatie van larp-events en nu weer een aantal jaar als lid van de Casemod Crew op Campzone en The Reality. Ik word hierin niet specifiek ondersteund door m'n werkgever, maar die weet er wel van, en ik kan tot nu toe eigenlijk wel altijd vrij krijgen als ik weer 'ns 'n event heb.

Juist omdat ik op m'n werk al 36 uur per week bezig ben met hulpverlening aan (toch vaak) wat minder begaafde/gefortuneerde mensen, zie ik het niet zitten om dat privé ook te doen. Daarnaast is deze vorm van hulpverlening ook wel 't max wat ik kan doen: mijn tollerantie voor kinderen en beperkt-begaafden is niet heel hoog. In mijn werk gaat dat zeer goed, omdat ik daarin heel strak mag zijn naar cliënten toe: u moet nu dit en dit doen. Lukt dat niet, dan mag ik ze verwijzen naar bijv. maatschappelijk werk (of zo iemand als TS). Zelf met hen uitzoeken zou ik zeker niet kunnen.

Wel ben ik 'n aantal jaar coach geweest voor probleem-jongeren (16+). Daarbij was 't ook de bedoeling dat je 1x per week of 2 weken hun week met hun doornam en samen met hen werkte richting concrete doelen: rondkomen, 'n opleiding vinden, inkomen krijgen, minder ruzie met de ouders, kamer netjes houden etc.

Jonge kinderen, gehandicapten, minder begaafden of bejaarden zou ik niet kunnen helpen, niet in m'n vrije tijd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18

Midas

Thunderbirds are go!

MTWZZ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:16:
Ik ben al een jaar of 6 bezig met vrijwilligerswerk voor de Stichting Kinder Vakantie Spelen Spijkenisse (mond vol) en sinds 1,5 jaar ook als bestuurslid.
....
Een vergelijkbaar verhaal: ik ben zo'n 15 jaar vrijwilliger voor de Stichting Kindervakantiewerk Groesbeek (kortweg KVW), waarvan 6 jaar in bestuur (en zit nu in mijn 3e jaar als voorzitter). Wij organiseren 1,5 week aan activiteiten in de zomervakantie voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. We organiseren spellen, speurtochten e.d., gaan een dagje naar een pretpark en we organiseren een jeugdmarkt in samenwerking met de lokale middenstand.

We doen dit voor 500 kinderen en elk jaar zijn er zo'n 140 vrijwilligers die de begeleiding van de kinderen en de spellen verzorgen (naast de 25 koppige organisatie). Die 140 vrijwilligers zijn het over het algemeen in de leeftijdsgroep van 15-25 jaar en hebben als kind ook vaak meegedaan. Die 140 mensen offeren bijna twee weken vakantie op. Dit doet het bestuur ook, maar die zijn er ook gedurende het hele jaar mee bezig (voorbereiden e.d.). Het bestuur zit dan weer meer richting de leeftijd 25-30, met uitzonderingen naar boven en onder.

Het is ontzettend gezellig, ik kan er mijn creativiteit in kwijt en het is geweldig te zien hoe de kinderen er van genieten. Bovendien vind ik het goed om te zien dat de 'oude' jeugd iets voor de 'jonge' jeugd. De kinderen die meedoen worden zo aangespoord zelf ook mee te doen als vrijwilliger. Het is een soort doorgroeimodel. Ook ik heb als kind meegedaan. Het werkt tot nu toe goed, deze zomer is editie 41.

In de zomervakantie ben ik twee weken kwijt (los van de voorbereidingen gedurende het jaar). Hiervan krijg ik 50% van mij werkgever. Dus het kost mij een week aan vakantiedagen en een week bijzonder verlof. Ik mag dus niet klagen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Krijg je dat bijzonder verlof dan uitbetaald of is het onbetaald verlof?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

@Midas:
Leuk om te horen dat er meer mensen zijn die dit soort dingen doen. Wij hebben tijdens het evenement een capaciteit van zo'n 350 kinderen. Jullie evenement is wel iets anders van opzet wij zitten de hele twee weken op hetzelfde terrein.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

Ik lever vrijwilligerswerk voor Tweakers.net :P

Met name het beheer van de ShopReviews (en moderatie van het PW forum) is waar ik me mee bezig hou - dit beheer geschiedt volledig door vrijwilligers, om iedere schijn van belangenverstrengeling tussen beheer van reviews en adverteren in de PriceWatch te voorkomen. Wel is het beheer heel strikt in het voldoen aan een set technische eisen (niet inhoudelijk, wat waar is kunnen wij niet beoordelen) om de kwaliteit van informatie zo goed mogelijk te hebben en om misbruik te voorkomen - zo kan het voorkomen dat de reviews op Tweakers.net een heel ander beeld laten zien dan die op sites waar minder controle plaatsvind.

Ik vind het belangrijk dat er sites als Tweakers.net zijn, die kunnen helpen ICT in Nederland op een hoog niveau te brengen en te houden. Daarnaast is er natuurlijk het maatschappelijk belang om een overwogen keuze te kunnen maken bij online aankopen.

Verwijderd

Ik werk sinds 4 jaar bij een restaurant voor dak- en thuislozen. Koken, uitserveren, sfeerbeheer en natuurlijk afwassen (evt met meewerkende gasten). Het restaurant is elke dag open en draait volledig op vrijwilligers. Gemiddeld tegen de 60 gasten per avond, tegenwoordig is dat ook de limiet om het werkbaar te houden. Vier jaar geleden waren we 4 dagen open, met gemiddeld 25 gasten. Een forse groei dus.

De werkgevers die ik in de afgelopen tijd gehad heb zijn het allemaal roerend eens met nut een noodzaak van een dergelijke voorziening. Maargoed, de ene werkgever was de koepelorganisatie waar het smulhuis bij aangesloten is, en nu ben ik eigen baas :+

Het is enorm leuk werk, als je van koken, mensen en groepen houd. Contact met gasten is heel belangrijk, en omdat er vrij veel vaste gasten zijn kan je ook echt contact opbouwen. Verder wordt er veel aandacht gegeven aan 'teambuilding' (lees: standaard borrel na vergadering, jaarlijks weekendje Texel, feestjes hier en daar) en scholing: cursussen omgaan met agressie, de doelgroep, psychiatrie, EHBO, enzovoort.

Interesse of meer weten? Mail of DM :)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:35
Ik ben al sinds jaar en dag lid van de grootste vereniging voor Jeugd en Jongerenwerk, beter bekend als Scouting. Na een lange loopbaan als jeugdlid, ben ik nu teamleider van de Scouts (24 jongens en meisjes van 11-15jr) en bekleed ik diverse nevenfuncties, waaronder in het bestuur.

Ik merk dat Scouting onder de kinderen nog steeds erg leeft, al onze groepen zijn geheel gevuld. Leiding echter, daar hebben we eigenlijk altijd een tekort aan. We hebben ongeveer 100 jeugdleden, welke maar door een beperkt aantal vrijwilligers begeleid wordt. Helaas is het teruglopende leiding-aantal een probleem wat hier in de wijde regio maar ook landelijk speelt.

Sometimes you need to plan for coincidence

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:35
leuk om te lezen dat er ook een aantal andere tweakers maatschappelijk bewust bezig zijn :)

ik draai zelf al weer een jaar of 9 mee met de stichting kampwerk krimpen (SKK) welke kampen organiseert voor de kinderen/tiensers/jongeren uit de buurt. Elk jaar 1 week op kamp, laatste jaren met de tieners al coordinator van het kamp. En ook al een paar jaar onderdeel van het bestuur van de stichting.

daarnaast sinds vorig jaar via een collega betrokken bij oosteuropa zending. Niet zozeer vanuit christelijk oogpunt, maar meer maatschappelijk. Zeer recent nog de site www.barnabas.nu/hike voor de inelkaar gedraaid.

ik vind het erg leuk en dankbaar werk. Als je zie na alle inspanningen hoe erg die kinderen het in de zomer naar hun zin hebben en soms zelf huilen dat ze weer naar huis moeten... onbetaalbaar
en tja daar koop ik elk jaar 5 vakantie dagen voor....

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18

Midas

Thunderbirds are go!

Ardana schreef op woensdag 01 april 2009 @ 18:38:
Krijg je dat bijzonder verlof dan uitbetaald of is het onbetaald verlof?
Dat is betaald verlof.

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:35
Er zijn meer werkgevers die dat doen. Ook binnen de overheid trouwens. Goede zaak, imho.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Groentenboer schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:00:
Ik ben al sinds jaar en dag lid van de grootste vereniging voor Jeugd en Jongerenwerk, beter bekend als Scouting. Na een lange loopbaan als jeugdlid, ben ik nu teamleider van de Scouts (24 jongens en meisjes van 11-15jr) en bekleed ik diverse nevenfuncties, waaronder in het bestuur.

Ik merk dat Scouting onder de kinderen nog steeds erg leeft, al onze groepen zijn geheel gevuld. Leiding echter, daar hebben we eigenlijk altijd een tekort aan. We hebben ongeveer 100 jeugdleden, welke maar door een beperkt aantal vrijwilligers begeleid wordt. Helaas is het teruglopende leiding-aantal een probleem wat hier in de wijde regio maar ook landelijk speelt.
Ik zit al jaren bij de concurentie van de Scouting, namenlijk Jong Nederland ( Al hebben ze wel eens wat samenwerking ). Wij merken op zich juist niet zoveel van de leiding terugloop. Bij onze afdeling hebben we altijd genoeg leiding, maar soms hebben we op bepaalde ( vooral de wat oudere ) groepen problemen om genoeg kids te krijgen. Wij hebben ook ongeveer 100 jeugd-leden en lopen met een groep van +- 30 vrijwilligers.

Bij ons in het dorp hebben we ook een scouting afdeling ( in hetzelfde gebouw als waar wij zitten ) en daar loopt het al tijden een stuk slechter, met zowel de leiding als de kinderen. Het is voor je vrijwilligers denk ik vooral belangrijk dat je een gezellige fanatieke groep hebt, dan trek je vanzelf nieuwe mensen aan. We hebben ook bewust een groep van oudere leden, die we als het nodig is altijd kunnen vragen om bij te springen bij activiteiten. Er komen dan ook veel nieuwe leiding uit de oud leden.

Zelf ben ik ook al sinds kinds af aan lid geweest en zit ondertussen al weer 7 jaar in het bestuur. Mijn werkgever weet er wel vanaf, en steunt het soms in de vorm van sponsoring van activiteiten, en flexibiliteit met vakantie. Het is echter wel allemaal mijn eigen tijd, en dat vind ik ook geen probleem, aangezien ik het gewoon als hobby doe.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Mijn vrijwilligerswerk neemt het grootste deel van m'n zomervakantie in beslag. Ik zit in de werkgroep van timmerdorp. Kort gezegd houden we 750 basisschoolkinderen een week bezig met het bouwen en verven van een hut, een attractiedag met 'kermisattracties', een sportdag waarbij deze attracties ook deels nog gebruikt worden, en een voorstelling en optocht. Op de laatste avond gaat dan de fik erin. (deze foto is nog maar een deel van het hout) We mogen het verbranden omdat we het combineren met een oefening van de jeugdbrandweer. Ook het jeugd rode kruis loopt er de hele week rond.

Ik ben trouwens 24, maar doe dit al sinds m'n 14e. :)

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
ik ben ooit begonnen als huisfotograaf bij een poppodium, op vrijwillige basis, en deed uiteindelijk zo veel daar dat het me uiteindelijk is aangeboden om bedrijfsleider te worden, eveneens op vrijwillige basis, maar met een vrijwilligersvergoeding ertegenover.

ik ben niet de enige vrijwillige bedrijfsleider, maar het is wel erg leuk om te doen. een aantal keer per maand ben ik volledig verantwoordelijk voor wat er die avond gebeurd. dit kan soms ERG lang duren (afgelopen weekend 12 uur lang, bijvoorbeeld), maar het werk zelf is erg afwisselend: enerzijds heb je de 'gewone' vrijwilligers die aangestuurd moeten worden, de bewaker moet z'n uitleg krijgen, de bands moeten betaald krijgen, eventueel eten moet worden verzorgd, etc.

ik zit er niet voor de financiele vergoeding, ik draai ook avonden dat er niets betaald wordt. maar het is erg leuk om te doen, en ik heb een hoop mensen, artiesten, en foto-opdrachtgevers leren kennen.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Verwijderd

Zo nu en dan barren in een jongerencentrum. Erg leuk, want veel verschillende mensen van veel verschillende afkomsten en leeftijdscategoriën (van Albanees tot Zuid-Koreaan en van 8 tot 50 jaar). En ja, er komen ook bontkraagjes, maar ook emo-kids en natuurlijk 'normale gasten'. Van VMBO-Laagvlieger tot universitair.
Die diversiteit maakt het erg leuk en is volgens mij ook erg goed voor de multi-culti. Er hangt gelukkig ook geen sfeer dat de hoger opgeleiden op lagergeschoolden neerkijken, wat in De Grote Boze Buitenwereld helaas erg vaak voor komt (zoals hier op Tweakers bijvoorbeeld).
Kan het iedereen aanraden (vooral de mensen die enorm lopen te zeiken op de maatschappij & jeugd).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 14:38 ]

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 09:10
Het bedrijf waarvoor ik werk is sponsor van www.viafrica.org

*knip werving*

[ Voor 86% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2009 16:06 ]

Verwijderd

Ik ben een tijdje assistent licht- en geluidstechnicus geweest in een filmhuis/theater, ik was toen werkeloos en wilde niet thuis blijven zitten. Echt een super leuke vrijwilligersbaan en nog goed voor mijn CV ook :)

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Ik ben secretaris van een supportersvereniging van een betaald voetbalclub en ik ben secretaris van het wijkcentrum bij mij om de hoek.
Het wijkcentrum is wat anders dan de supporters. Bij het wijkcentrum hebben we 6 personeelsleden in dienst (2x fulltime, 4x part-time) en daar is de laatste jaren wel het eea gebeurt qua werknemers. Niet zo leuk maar wel leerzaam om mee te maken. Jammer dat ik er alleen maar met vergaderingen kom en heel soms even langs kan, ik krijg er van mijn werk echt geen vrij voor (heck, ik moet OR werk buiten werktijd doen :/ ) en 's avonds als ik tijd heb is daar weer zelden wat te doen waar ik wat mee kan doen.
Supportersvereniging is meer werk dan het wijkcentrum, maar dat voelt de laatste jaren meer als een plicht dan als een taak waar ik energie uit haal. En daarom stop ik er ook mee.

Ik heb laatst wel navraag gedaan bij het COA (Centraal Opvang Asielzoekers) om daar Nederlands te gaan leren aan allochtonen, maar tot op heden heb ik van het COA niets gehoord.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Pagina: 1