Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op korte termijn wil ik een nieuw systeem gaan aanschaffen. Het gaat o.a. om:

INTEL CORE 2 QUAD Q6600 8MB BOXED
ASUS P5B-VM SE
ASUS EN9500GT MAGIC/DI/512M
KINGSTON 2X 2GB PC2-6400/800
SEAGATE 7200.11 HDD SATA-II 500 GB 32MB

Ik zit echter te twijfelen of ik hierbij ook Vista 64 bit moet aanschaffen. Ik gebruik nu XP Pro SP3 en dit bevalt mij veel beter dan Vista. Bovendien blijft mijn randapparatuur maar ook alle software gewoon werken. Buiten een Vista licentie zouden die kosten er dus ook bij komen. Ik lees echter wisselen dat Vista 64 veel beter met bovenstaande onderdelen om zou kunnen gaan. Aan de andere kant zie ik ook benchmarks waarbij blijkt dat dit de moeite en het geld niet waard is.

Zou Vista een (veel) betere oplossing zijn?

XP 32 schijnt gratis te updaten te zijn naar 64, maar die versie schijnt dan weer niet zo best te zijn. Weten jullie daar meer over?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
Als je nog heel even wacht kun je een Vista OEM kopen, daar krijg je dan een licentie voor Windows 7 bij, waarvoor je de cd´s en de key kunt aanvragen zodra de final er is. XP is inderdaad een fijn systeem, maar het is al wat ouder en de ondersteuning gaat er op termijn uit. Met Windows 7 kan je een aardig eind de toekomst in. Bij XP blijven zul je toch niet altijd kunnen doen.

Overigens werkte de XP 64 die ik heb gedraaid uitstekend. Het is in principe veel meer verwant aan Server 2003 dan aan XP 32bits, je moet daar ook de servicepacks van volgen. Misschien is Microsoft zo aardig om XP 64 langer te ondersteunen dan XP 32 omdat ze dat met Server 2003 ook doen. Kleine moeite, hoewel ik denk dat ze dat niet gaan doen.

[ Voor 31% gewijzigd door doeternietoe op 01-04-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

In principe kan ik dus met WinXP vooruit en in de toekomst Windows 7 (of ergens tussenin Vista OEM) aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik zou wachten op Windows 7.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:34:
Bedankt voor je reactie.

In principe kan ik dus met WinXP vooruit en in de toekomst Windows 7 (of ergens tussenin Vista OEM) aanschaffen?
Je kunt in principe XP zolang gebruiken totdat 7 er is. Je kunt alleen niet tot in het oneindige XP blijven gebruiken. Bij de aankoop van een nieuwe computer een Vista OEM kopen is aantrekkelijk. De prijs is veel lager dan een andere licentie en je krijgt over een paar maanden Windows 7 gratis erbij. Je mag die Vista uiteraard in de kast leggen en tot die tijd de beta of rc van 7 draaien. Of XP natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
^^
Ja wat is het nou, XP? Vista? Windows 7? :P

Maar buiten dat: we mogen hier toch wel redelijkerwijs verwachten dat je zelf wat meer zekerheid probeert te vinden met betrekking tot je OS keuze.
"ik heb gehoord dat" en "ergens gelezen dat" zijn zulke vage termen dat je daar helemaal niks mee kan of van kan zeggen.
Denk bijvoorbeeld ook aan je kostenplaatje over meerdere jaren als je de aanschaf van een OS licentie overweegt. Nu nog een licentie nemen op een produkt wat binnenkort op n-2 zit moet je zelf weten, maar of het verstandig is?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Als al je hardware en randapp. ondersteund wordt door XP 64 is het zeker een optie. In de tijd dat ik voor het eerst naar XP 64 ging was het een redelijk drama.
Als je de mogelijkheid krijgt om Vista te kopen met de Windows 7 upgrade, zou ik die nemen, zonder twijfel.

Persoonlijk zag ik ook op om op mijn desktop Vista te installeren, omdat het op mijn laptop 'slecht' liep. Maar met een dualcore en 4 GB geheugen heb ik totaal geen problemen met Vista. Het loopt zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik ga nu gewoon voor XP-32, eventueel met een upgrade naar 64. Hiervoor heb ik al een pro licentie en al mijn randapparatuur blijft dan gewoon werken. Het kost me dus niets.

Mocht het, om wat voor rede dan ook niet bevallen, dan koop ik alsnog een Vista OEM licentie. Bevalt het wel dan wacht ik tot 7 gereleased wordt en schaf ik die aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:58:
Mocht het, om wat voor rede dan ook niet bevallen, dan koop ik alsnog een Vista OEM licentie. Bevalt het wel dan wacht ik tot 7 gereleased wordt en schaf ik die aan.
De bedoeling is dat je een OEM licentie bij een nieuwe computer koopt. Daarom suggereerde ik al dat je een Vista OEM nam en die in de kast legde totdat Windows 7 uit is, dan krijg je die gratis. Als je na een jaar XP gebruik besluit nog een keer een OEM te gaan kopen is dat niet mogelijk wat de licentie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
doeternietoe schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:59:
[...]

De bedoeling is dat je een OEM licentie bij een nieuwe computer koopt. Daarom suggereerde ik al dat je een Vista OEM nam en die in de kast legde totdat Windows 7 uit is, dan krijg je die gratis.
Die upgrade optie was vorige keer ook alleen bij complete systemen te krijgen, niet bij losse verkoop van OEM licenties.
Goed opletten dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1