mosfet, npn, pnp oerwoud.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:59
ik ben op zoek naar een fet om een pwm signaal te schakelen. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer, wellicht dat jullie een idee hebben.

Ik heb de volgede schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.baltissen.net/pics/pwm_avr.JPG

Ik wil dus een pwm signaal vanuit een AVR Attiny 45, wat dus 0 tot 5V is, leds aansturen die op 12V werken.
Bij mijn eerdere zelfstandige pogingen ben ik tegen 2 problemen aangelopen.

1) ik had een buz11 gebruikt, deze schakelt alleen niet. Na onderzoek kwam ik er achter dat je die niet met 5V kan schakelen als de source op 12V staat.
Ook kwam ik er na dit onderzoek achter mijn tweede probleem.
2) op het internet kom ik alleen maar dit soort schakelingen tegen:
Afbeeldingslocatie: http://brunningsoftware.co.uk/Pictures/U-fig10.jpg
Zoals je ziet is mijn schakeling precies andersom. Dus source aan de ground of aan de plus.

Voor probleem 1 heb ik ondekt om een logic fet te gebruiken, maar bij probleem 2 raak ik verdwaalt in het npn pnp oerwoud.

Weet iemand welk component er geschikt is voor mijn toepassing? Ik zal toch niet de eerste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
Led in de collector van een npn tor zetten, emitter aan de massa en je uc aan de basis( met een 1K weerstand).

Een buz11 is een N channel mosfet. Dus Vgs moet positief zijn. Dus je led moet in de drain en niet in de source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Wat jij beschrijft is volgens mij precies het tweede schema wat ik heb gegeven.
Probleem alleen is dat die leds niet bij mijn schakeling horen, ik moet ze alleen kunnen aansturen.
Het is voor een motor, ik kan dus alleen 0v of 12v aanbieden om ze uit of aan te schakelen, de ground is gewoon het chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
P channel pakken dan? Dan moet Vgs negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Dan zou ik dus mijn oorspronkelijke pwm signaal moeten ombouwen? die is nu 0V tot 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
na wat verzoeken ben ik tot het volgende schema gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.baltissen.net/pics/npn_pnp.JPG

Zou het zo moeten werken? of kan het simpeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moet even in de datasheet van je mosfet kijken wat de Vgate is, misschien heb je aan 5 volt al genoeg. Daarnaast zou ik een diode in sper parallel aan je fet zetten dit zorgt ervoor dat je fet geen klap aan zijn uitgang krijgt als je de spanning uitschakelt.

Je kan je posts trouwens editten, twee posts achter elkaar is niet zo fijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr_gadget op 01-04-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Mr_gadget schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:08:
Daarnaast zou ik een diode in sper parallel aan je fet zetten dit zorgt ervoor dat je fet geen klap aan zijn uitgang krijgt als je de spanning uitschakelt.
Raad eens wat bijna in elke fet zit ;) juist een diode anti parallel.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Mr_gadget schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:08:
Je moet even in de datasheet van je mosfet kijken wat de Vgate is, misschien heb je aan 5 volt al genoeg. Daarnaast zou ik een diode in sper parallel aan je fet zetten dit zorgt ervoor dat je fet geen klap aan zijn uitgang krijgt als je de spanning uitschakelt.

Je kan je posts trouwens editten, twee posts achter elkaar is niet zo fijn.
ik had al een BUZ11 geinstalleerd. Alleen deze blijft altijd open staan. De datasheet zegt: "Gate Threshold Voltage = 2.1 min. 4 max.
Heb ik hem dan verkeerd gebruikt?
               12 V
                |
                [u]|
[/u]               / source
--5v pwm---| gate
             [u] \ [/u] drain
               |
             load
               |
              gnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Jup staat verkeerd om kijk eens in de datasheet hoe de diode aangesloten is, op die manier blijft de diode geleiden en je fet niks doen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
dalus schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:06:
Jup staat verkeerd om kijk eens in de datasheet hoe de diode aangesloten is, op die manier blijft de diode geleiden en je fet niks doen.
Correct, de source gaat aan de GND. De drain aan je belasting. Electronen komen van de min en worden dus gesourched(aangeleverd) en daarna gedraind (eruit gegooit) naar je belasting.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Zoals ik in mijn eerste post al zei. Vgs moet positief zijn (hoeveel staat in de datasheet). Als je source aan de 12V hangt en je gate op 5V dan is Vgs dus negatief, dus zelfs als die diode er niet was zou het niet werken omdat je 12V +Vgs op de gate moet zetten.

Gewoon een P channel pakken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
Gaat met een P channel m'n Fet nog wel dicht dan? Aangezien 5V mij max gate spanning is, deze is dus altijd negatief ten opzichte van de 12V source spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je rechtstreeks de gate aanstuurt met 0-5V staat je p-kanaal idd altijd aan. Maar dat kun je dus oplossen met het schema wat je zelf al eerder poste.
(Je had misschien je fout al ingezien, maar je hebt hier mosfet symbolen en bipolaire transistor namen)

Als je in dat schema de onderste transistor dicht stuurt (kan zowel bjt zijn als mosfet), loopt er geen stroom door de weerstanden. Daardoor valt er ook geen spanning over en staat de gate van de bovenste fet op 12 V.

Met deze weerstandswaarden staat de gate van de fet in de aan-stand op 6V. Dit kun je lager maken door de onderste weerstand weg te laten. (Alleen bij mosfets) En maak de bovenste weerstand maar 10k oid, werkt ook nog wel.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Pagina: 1