ik ben op zoek naar een fet om een pwm signaal te schakelen. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer, wellicht dat jullie een idee hebben.
Ik heb de volgede schakeling:

Ik wil dus een pwm signaal vanuit een AVR Attiny 45, wat dus 0 tot 5V is, leds aansturen die op 12V werken.
Bij mijn eerdere zelfstandige pogingen ben ik tegen 2 problemen aangelopen.
1) ik had een buz11 gebruikt, deze schakelt alleen niet. Na onderzoek kwam ik er achter dat je die niet met 5V kan schakelen als de source op 12V staat.
Ook kwam ik er na dit onderzoek achter mijn tweede probleem.
2) op het internet kom ik alleen maar dit soort schakelingen tegen:

Zoals je ziet is mijn schakeling precies andersom. Dus source aan de ground of aan de plus.
Voor probleem 1 heb ik ondekt om een logic fet te gebruiken, maar bij probleem 2 raak ik verdwaalt in het npn pnp oerwoud.
Weet iemand welk component er geschikt is voor mijn toepassing? Ik zal toch niet de eerste zijn?
Ik heb de volgede schakeling:
Ik wil dus een pwm signaal vanuit een AVR Attiny 45, wat dus 0 tot 5V is, leds aansturen die op 12V werken.
Bij mijn eerdere zelfstandige pogingen ben ik tegen 2 problemen aangelopen.
1) ik had een buz11 gebruikt, deze schakelt alleen niet. Na onderzoek kwam ik er achter dat je die niet met 5V kan schakelen als de source op 12V staat.
Ook kwam ik er na dit onderzoek achter mijn tweede probleem.
2) op het internet kom ik alleen maar dit soort schakelingen tegen:

Zoals je ziet is mijn schakeling precies andersom. Dus source aan de ground of aan de plus.
Voor probleem 1 heb ik ondekt om een logic fet te gebruiken, maar bij probleem 2 raak ik verdwaalt in het npn pnp oerwoud.
Weet iemand welk component er geschikt is voor mijn toepassing? Ik zal toch niet de eerste zijn?