Toon posts:

XP Omwisselen monitor 1 en monitor 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als sinds jaar en dag werk ik met twee monitoren. Windows XP, ATi Radeon HD. Als Monitor #1 een grote 26" 1900x1200 op DVI en als Monitor #2 een kleinere 15" 1024x768 op D-Sub daarnaast.

Taskbar, tray, desktop iconen allemaal op de grote monitor # 1. De 2e heb ik er naast om programma's naar toe te schuiven die ik zijdelings in de gaten moet houden.

Nu is echter na een hibernatie (slaapstand in NL?) Windows niet goed wakker geworden. De Monitor #1 en #2 zijn omgedraaid geworden.
Bij het opstarten van XP krijg ik dan een zwart scherm op de grote monitor en een heel raar verkleind beeld (1900x1200 in 1024x768 gepropt) op m'n 15". De 26" zegt zelf, niet heel verrassend, een 1024x768 beeld door te krijgen (en staat ook 'aan'), maar blijft zoals gezegd zwart.

Windows start dan wel op, maar is niet goed te gebruiken natuurlijk.

Dit is min of meer op te lossen door niet te hibernaten, dan wordt alles (na herschikken iconen en taskbar etc, hier was UltraMon heel handig) op de juiste manier wakker - behalve dat de 26" nog steeds als #2 wordt aangemerkt. En ik wil hem weer als #1 hebben, zodat ik weer kan hibernaten.

Hoe kan ik Windows (of de ATI kaart?) handmatig vertellen welke de #1 en welke de #2 monitor is?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05
Display Properties - Settings Tab - Monitor 1 aanklikken - Use this device as Primary monitor? :?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36
Wissel de monitoren fysiek om op je viedeokaart, stel het dan opnieuw in en dan zou het moeten werken. Waarschijnlijk heb je nu monitor 1 op secundair en monitor 2 op primair staan. Windows wil terug naar de normale instellingen en pakt dan primair secundair op de videokaart. Had hetzelfde bij mijn GTX 260. Monitoren omgewisseld en alleen maar gedonder gehad. Omgeplugd en toen was het over

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:50:
Display Properties - Settings Tab - Monitor 1 aanklikken - Use this device as Primary monitor? :?
Was het maar zo makkelijk :) M'n grote monitor *is* primary, maar heeft #2
muppet99 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:52:
Wissel de monitoren fysiek om op je viedeokaart,
Dat kan ik op dit moment niet doen, omdat ik geen manier heb om de kleine 15" op de DVI van de videokaart te zetten. Het ligt bij mij ook niet aan een experiment met omwisselen van monitor of zo; het heeft al jaren goed gewerkt, tot het er dus recent mee ophield...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2009 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik met een convertertje de monitoren fysiek kunnen omwisselen. Maakt geen verschil!
De 1900x1200 monitor is nog steeds #2. Alleen via d-sub aangesloten en dat is niet ideaal natuurlijk.

Snap er geen bal van :?

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
En wat als je de kleine monitor afkoppelt en je laat control center opnieuw naar schermen zoeken?.

Met 1 scherm aangesloten kan je 26" toch onmogelijk #2 toegewezen krijgen!?...En dan vervolgens het 2e scherm aansluiten.

En anders misschien opnieuw de drivers installeren.En de schermen instellen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 20:06
Download UltraMon =)

Homey — Critics are those without skills to create.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de TS te lezen is, heb ik de hulp van UltraMon al nodig gehad.
Maar ook UltraMon heeft de monitor-nummers niet kunnen omwisselen.

kendo heeft inderdaad een prima suggestie, maar dan zou ik elke keer als dit voorkomt moeten gaan (ont)pluggen en ook al werkt dit goed, het is niet een echte oplossing.

Ik blijf deze topic actief houden omdat ik vermoed dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik verdenk de Acer AL2623W monitor, want daarvoor had ik geen problemen.

Zojuist kom ik thuis en de monitoren zouden beide op stand-by moeten staan - dit gebeurt normaliter prima - echter, ze stonden aan met de resoluties geswitched én de monitor-nummers geswitched.

Het ziet er heel suf uit, een 1024 beeld wat als 1920 wordt aangestuurd. Ik denk dat het probleem op één of andere manier te zoeken is in hoe die 26" in stand-by gaat. Windows 'verliest' hem volledig en denkt dan dat de 2e monitor eigenlijk de 1e is en stuurt hem als zodanig aan. Op het moment dat de 26" dan weer actief wordt, krijgt die automatisch nummer 2 toegewezen, met de bijbehorende instellingen.

Ik heb van beide monitoren de .INF bestanden maar XP wil daar niks van weten dus blijft ze 'Plug and Play Monitor' noemen. In de uitgebreide properties kun je zien dat de hardware-id's wel in orde zijn. Ook de ATI drivers maken melding van de volledige monitor types.

Het vreemde is natuurlijk dat het een 'af en toe' probleem is: het gaat weken goed voor het een keer mis loopt.
Dat maakt troubleshooten lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 16:32 ]

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 16:13
click monitor 1 of 2 aan sleep dees naar links of rechts van de andere monitor laat los klaar is kees

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Verwijderd

*knip*

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 16:47 . Reden: Lezen blijft lastig ]

Pagina: 1