Raid0 error occurred

Pagina: 1
Acties:

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:34
Heb sinds net een error achter een harde schijf uit mijn raid0 array.
Bij de opstart post staat achter de 1e harde schijf ( samsung 500gb): Error Occurred(0)
Verder valt me op dat mijn hardeschijf irritant tikjes maakt, en bijna geen enkele applicatie werkt meer.
In Windows blijft hij vaak hangen en heb het gevoel dat het elk moment afgelopen kan zijn.
De data is niet super belangrijk maar zou het toch graag willen behouden.
Is het mogelijk om ze terug te zetten naar non-raid zonder dataverlies?

Verder heb ik nog met HD Tune een Bench gedaan en daar kwam dit uit:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/lcx04.jpg

Zegt mij verder vrij weinig maar is daar iets mis mee?

kimi

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je nog in windows komt zo snel mogelijk al je data backuppen. Als die ene harddisk het echt begeeft ben je namelijk alles kwijt op al je schijven met raid0!

En nee je kunt niet vanuit raid0 terug naar non raid zonder dat je alles kwijt bent.

• yorkick
Is er een manier om er achter te komen welke hardeschijf kapot is, of is dat gewoon echt diegene waar de Error achterstaat (klinkt logisch maar wil wel even zekerheid).

kimi

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
yorkick schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 23:19:
Is er een manier om er achter te komen welke hardeschijf kapot is, of is dat gewoon echt diegene waar de Error achterstaat (klinkt logisch maar wil wel even zekerheid).
Ja dat is diegene waar de error achter staat uiteraard. Vaak staat daar ook wel bij op welke poort hij zit aangesloten. Dat even opzoeken in het boekje van je moederbord / raid controller en dan weet je welke schijf je moet hebben als je de kast openmaakt.

/edit: Nog even over die hdtune test, ik weet niet hoeveel schijven in je array hangen en wat voor schijven dat zijn maar wat in ieder geval opvalt is de extreme drop in snelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 31-03-2009 23:21 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Samsungs in RAID doen dit wel vaker. Gelukkig betekent dat je vaak je data nog prima kunt recoveren :)

Terugzetten naar niet-RAID gaat niet zonder dataverlies, je zult dus moeten backuppen naar een andere disk/array, voordat je de disks uit een array plukt.

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Dat zal vast wel, maar zoals al gezecht word, eerst backuppen.
je array opnieuw instellen (ben je alles kwijt) kan ook nogf wel eens helpen.

ik zie trouwens dat je W7B heb, deze heeft nogal wat driver problemen met hdd's enz., bij mij deetie 40mb/sec :( terwijl hij in hdtune de normale 200mb/sec aangaf.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 11:37
Intel heeft zelf een mooie applicatie (de matrix strorage manager) waarmee je alles van je harde schijven en je raid array kan bijhouden.

Deze applicatie zou moeten aangeven welke schijf de errors vertoont en aan welke poort hij hangt.

Maar je moet nu juist zo min mogelijk van en naar je schijf schrijven en zo snel mogelijk een backup maken want die hdd houd het zo te horen niet lang meer vol.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• yorkick
Ok bedankt allemaal, ben al aardig op weg met backuppen.
Heb 2 van die samsungs in Raid 0, heb net ook een error-check gedaan en zaten al 2 rooie blokjes in (ookbij HDtune) dat was voor mij reden genoeg om niet langer te wachten en maar gewoon te gaan backuppen en morgen alles uit de raid halen.

kimi

Pagina: 1