• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 19:31
Ik heb vandaag van een medetweaker een nieuwe voeding ontvangen. Mijn oude voeding was versleten en aan vervanging toe dacht ik.

Na het installeren van de nieuwe voeding werkte alles perfect. Ik kon er gewoon mee downloaden, gamen en de prime95 stress test mee draaien, dus alles leek in orde, en heb dit ook laten weten aan de verkoper.
Vervolgens ondekte ik dat m`n X-fi geluidskaart niet werd herkend, en ik `m dus waarschijnlijk niet goed in PCI-gleuf had gestoken.

Ik heb de PC vervolgens opnieuw opgestart en de geluidskaart goed aangedrukt met als resultaat dat het CD-rom lampje bleef branden. Het duurde ook zeer lang duurde voordat ik voorbij het bootlogo kwam, alsof dingen niet werden geladen. Na het laden van Windows bleek dat zowel m`n internet, geluid en CD-rom niet werken en totaal niet worden herkend.. Ook de Realtec audio die op het moederbord aanwezig is werkt niet en word niet herkend.

Ik heb alle kabels wel 5 maal eruit gehaald en erin gestoken en ook de CD-rom losgekoppeld van het moederbord., maar het resultaat blijft helaas hetzelfde: Geen LAN/sound en CD-rom.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
'mijn oude voeding was versleten en aan vervanging toe, dacht ik'

-> waarschijnlijk waren de symptomen die jou op die gedachte brachten door dezelfde oorzaak als wat je nu meemaakt; moederbord defect?

ik lees niet of je het moederbord uitgesloten hebt dmv verwisselen, of je oude voeding op een ander systeem getest. dus hoe weet je of je eerdere problemen aan de oude voeding lagen?

Petrolhead en draadjesnerd

• SpX
antiekeradio schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 23:26:
'mijn oude voeding was versleten en aan vervanging toe, dacht ik'

-> waarschijnlijk waren de symptomen die jou op die gedachte brachten door dezelfde oorzaak als wat je nu meemaakt; moederbord defect?

ik lees niet of je het moederbord uitgesloten hebt dmv verwisselen, of je oude voeding op een ander systeem getest. dus hoe weet je of je eerdere problemen aan de oude voeding lagen?
Een belangrijk ding ben ik vergeten te vermelden. Namelijk: Voordat ik de voeding gekocht heb van `n medetweaker, heb ik mijn systeem grondig getest met een(goedkope) voeding van de lokake pc-boer. Hiermee werkte het systeem weer goed, het geluid,internet en CD-rom werkte allemaal uitstekend. Van vrijdag tot en met maandag geen enkel probleem mee ondervonden. Aangezien ik liever een ''goede'' voeding in m`n relatief zwaar systeem wilde hebben, had ik besloten een(modulaire) Zalman ZM600-HP aan te schaffen.(en dus de andere voeding teruggebracht...)

Het kan wel zo zijn dat het moederbord defect is gegaan in de tussentijd, maar het is niet heel voor de hand liggend.

[ Voor 9% gewijzigd door SpX op 01-04-2009 00:31 ]

Verwijderd

Het kan wel zo zijn dat het moederbord defect is gegaan in de tussentijd, maar het is niet heel voor de hand liggend.
Dat het door de voeding wel komt is wel logisch? 8)7 :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:04:
[...]

Dat het door de voeding wel komt is wel logisch? 8)7 :P
Ja, door een niet goed werkende/versleten voeding kan je allerhande vreemde problemen krijgen.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
hmm ik zou het ook zo gauw niet weten dan.

eerst maar eens proberen of het met een CMOS clear / BIOS reset opgelost is?

Petrolhead en draadjesnerd

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:19:
[...]

Ja, door een niet goed werkende/versleten voeding kan je allerhande vreemde problemen krijgen.
Zoals een stabiele PC waarvan alleen de LAN geluid en CD niet werken.
Denk niet dat de PC gewoon nog werkt dan he. ;)
Want als de voeding de spanningen niet stabiel kan houden, moet je toch echt last krijgen van BSOD, vastlopers of reboots niet willen starten van een PC.
Maar een onderdeel dat niet werkt hoort er volgens mij niet bij. ;)

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je wel de computer uitgezet toen je die geluidskaart van je goed aangeduwd hebt? Ik bedoel dus fysiek de power kabel eruit getrokken? Ik heb het ook weleens gehad ik dacht ff snel kan geen kwaad.. Mijn geluidskaart is dus morsdood sinds. Ik gok op kortsluiting. Niet veel later heeft ook mijn mobo het begeven en usb poorten die niet meer werkte..

• SpX
Ik heb kaart er niet fysiek uitgetrokken, maar ook niet met grof geweld erin proberen te drukken. En overigens ook zonder (externe) geluidskaart werkt niet alles.

Wat ik vreemd vind overigens is dat ik in de bios nergens de LAN en firewire instellingen kan veranderen terwijl dit voorheen wel gewoon het geval was. Alle apparaten die rechtstreeks worden gevoed vanaf vanaf het moederbord, zoals LAN,pci-gleuf(geluidskaart), lijken niet te werken. De videokaart f.e. (die dmv pci-e connectors worden gevoed), werkt wel goed.

Het bootlogo blijft een stuk langer in beeld, omdat normaliter de IDE-devices etc worden geladen, maar de stap hiervoor duurt `n stuk langer zonder het gewenste resultaat.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Probeer zoveel mogelijk USB apparaten los te koppelen. Ben vaak vertraagde boots tegengekomen door een USB apparaat die niet meer goed werkte.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bios resetje?
al dan niet even een flash?

404 Signature not found

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je bios lijkt wel brak.. Misschien eens inderdaad cmos resetten / batterij er even uit. Anders nog een bios update doen..
Pagina: 1