Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stoplichten, slecht ingeregeld of zo bedoeld?

Pagina: 1
Acties:

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ik verbaas mij regelmatig over de manier waarop stoplichten zijn afgesteld. Vandaag had ik weer zo'n geval.

Ik stond voor een rood licht te wachten met een leeg kruispunt voor mijn neus. Ondertussen stond het voetgangerslicht van het voetpad welke mijn baan kruist al enige tijd op groen, dat terwijl er geen voetganger in de buurt was. Toen het voetgangerslicht op rood ging, en het kruispunt nog steeds leeg was, bleef mijn stoplicht rood. Even later werd hetzelfde voetgangerslicht wederom groen, dat terwijl er nog steeds geen voetganger in de wijde omtrek was te bekennen. Nadat het voetgangerslicht op rood ging werd mijn stoplicht eindelijk groen. Enkele honderden meters verderop stond wederom een stoplicht. Dit stoplicht stond in de tijd dat ik aan het wachten was regelmatig op groen. Er waren echter geen auto's die daar door konden rijden omdat iedereen samen met mij stond te wachten. Toen ik daar eindelijk aan kwam rijden sprong het stoplicht weer op rood.

Hoe kan zoiets? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de stoplichten een beetje goed in te regelen? Of is het functioneren zoals ik het ervaar zo bedoeld? Zo ja, met wat voor redenen?

Soms kom ik in steden waar een zogeheten 'groene golf' perfect functioneert. In Den Haag is het echter drama. STOPlichten worden daar een beetje te letterlijk genomen lijkt het wel.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

In sommige steden gaat het beter dan anderen. Dat Den Haag een verkeershel is weten we wel. :P

Maar veel stoplichten zijn gewoon 'dom' en werken met een timer, er zijn dus ook slimme stoplichten die kijken naar het volume verkeer en gemiddelde wachttijden etc etc en dat werkt erg goed, maar dan moeten ze inderdaad wel goed ingeregeld zijn.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
Het lijkt me het meeste logisch dat die voetgangersunit gewoon kapot was aangezien die meestal met knoppen werken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Officiëel heten die dingen dan ook verkeerslichten, niet stoplichten. ;)

Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik vind voornamelijk de non-intelligente varianten bijzonder irritant. Die wisselen gewoon hun vaste tijdsschema af, zonder rekening te houden met of er nu wel of niet verkeer staat.

Nee, doe mij dan maar intelligente verkeerslichten die "voelen" of er wel of niet een auto staat, en standaard de meestgebruikte richting op groen heeft, en als er dan van een zijstraat iets komt (die dus standaard rood heeft) de "standaard" verkeersader ff op hold gooit.

Zo heb ik mij wel eens schuldig gemaakt aan door rood rijden, een aantal malen bij hetzelfde punt. Dat waren dan ook "domme" verkeerslichten. Kom je daar midden in de nacht, sta je daar 2 minuten voor jan lul te wachten op een rood verkeerslicht, terwijl er nergens iets anders staat. Dat is me 1x overkomen, toen ik daar vaker kwam was dat een kwestie van kijken of er echt geen ander verkeer was/aan zat te komen, kijken of er geen flitskasten staan en toedeledokie. (Was dan ook een goed overzichtelijk kruispunt, met 300 meter zicht naar beide kanten van de kruisende straat.)

Aannames zijn fataal.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik kom ook ongeveer 1x per week langs een bepaald stoplicht, meestal ook rond 2'en 's nachts waar ik ook wel eens tot 3(!) minuten moet stilstaan... en dan zie je ongeveer een km verderop een auto aankomen.... die vervolgens zo door kan rijden 8)7

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
tsjah, tijdje geleden was toch afstudeerder in het nieuws omdat hij een fileprobleem in een stad had opgelost?
Was gewoon kwestie van denken: niet meer auto's in dan eruit kunnen, dus verkeerslichten beetje regelen en weghelft veranderen!

Te zien dus dat er vaak helemaal niet wordt nagedacht over veel verkeerlichten :S Moderne zijn af en toe uitzonderingen, en grote kruispunten soms ook...maar verder 8)7

Ctrl+k

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:54:

Nee, doe mij dan maar intelligente verkeerslichten die "voelen" of er wel of niet een auto staat, en standaard de meestgebruikte richting op groen heeft, en als er dan van een zijstraat iets komt (die dus standaard rood heeft) de "standaard" verkeersader ff op hold gooit.
Nog beter: alles op rood en een sensor ver voor het verkeerslicht dat "instant green" geeft als je eraan komt rijden. Dat is voor 's nachts ideaal.

Maar inderdaad: 's nachts zijn verkeerslichten vaak een hel. Totaal geen logica, sommige richtingen krijgen 3x groen voor jij eindelijk 's aan de beurt bent en gek genoeg sta je dan niet op een klein weggetje, maar op de doorgaande richting, dus je zou verwachten dat je wat meer prioriteit zou hebben.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Melden bij de wegbeheerder (gemeente of RWS) en hopen dat ze actie ondernemen.

Signatures zijn voor boomers.

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-11 11:02

Zorro

Z

Grrrrrene schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 07:15:
[...]

Nog beter: alles op rood en een sensor ver voor het verkeerslicht dat "instant green" geeft als je eraan komt rijden. Dat is voor 's nachts ideaal.
Behalve als er zo'n prutser voor je zit die dat niet snapt en heel langzaam op het verkeerslicht afrijdt "omdat het toch nog rood is". Ja, en dat BLIJFT het zolang als jij niet daar bent, l*l |:(

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Verwijderd

Die zijn sowieso irritant. Want ze staan vaak te kortaf afgesteld. Kom ik op cc aanrijden met 80 op een 80-weg met kruisingen .. staat het licht op rood .. en gaat op groen als ik kom aanrijden. Maar wel 5 á 10 seconden te laat. Dan moet ik wel van de cc en dus het gas af omdat mocht hij NIET op groen gaan ik een noodstop moet maken. En dan eigenwijs dus doorrijden is geflitst worden ook al is er geen kruisend verkeer.

Doe het dan goed, en maak ze zodat ze ruim op tijd op groen gaan. Nog beter voor het milieu ook.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

De verkeerslichten in een stad of dorp zijn op elkaar afgesteld. Als jij op zo'n leeg plein staat is het elders wel druk. Het allemaal een soort statistiek regelingetje. Als het doorgaans op het ene kruispunt druk is zal de boel daar wel kort afgeregeld zijn. Elders dan weer niet om oa file vorming te manipuleren. Lichten die lang op rood staan moeten dan als een soort plug fungeren.

Overigens ben ik het wel mee eens dat het vaak toch te inflexibel is, vooral 's nachts. Ik moet soms het zijstandaard van mijn motor op de lus zetten om gezien te worden door het licht.

And it goes BRAAAAAPP!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Zorro schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 07:58:
[...]

Behalve als er zo'n prutser voor je zit die dat niet snapt en heel langzaam op het verkeerslicht afrijdt "omdat het toch nog rood is". Ja, en dat BLIJFT het zolang als jij niet daar bent, l*l |:(
Tuurlijk. Iedereen weet precies hoe elk stoplicht werkt? Stel dat je daar voor het eerst komt? Of stel dat er op de andere weg ook een auto aankomt, wie krijgt er groen? Want als hij hard door blijft rijden en het stoplicht blijft rood en hij moet vol in de remmen (waardoor jij er achterop vliegt) is het ook weer niet goed. Dus om iemand meteen prutser te noemen is misschien een beetje kort door de bocht.

Als een verkeerslicht op rood staat moet je de auto (langzaam) af laten remmen zodat je netjes voor het rode licht kunt stoppen zonder vol in de remmen te moeten. Dat is iets wat ze je leren voordat je je rijbewijs krijgt.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Wat een taalgebruik zeg. Wat moet je dan doen? Met de vMax op het verkeerslicht afscheuren en hopen dat ie op groen springt? Dan ben je pas een prutser.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hier in Amersfoort heb je een kruispunt waar het licht op groen gaat op hetzelfde moment als dat het voor de fietsers op rood gaat (voor de auto's de bocht om, fietsers rechtdoor). Aangezien ik daar dagelijks rij liet ik gisteren alvast de koppeling opkomen toen het fietserlicht geel werd. Hadden ze blijkbaar het licht anders afgesteld want het verkeer uit de andere richting kreeg eerst groen :X
Niet handig dus als je er op vertrouwd dat de verkeerslichten een vast patroon hebben :P

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Erkens schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:13:
Hier in Amersfoort heb je een kruispunt waar het licht op groen gaat op hetzelfde moment als dat het voor de fietsers op rood gaat (voor de auto's de bocht om, fietsers rechtdoor). Aangezien ik daar dagelijks rij liet ik gisteren alvast de koppeling opkomen toen het fietserlicht geel werd. Hadden ze blijkbaar het licht anders afgesteld want het verkeer uit de andere richting kreeg eerst groen :X
Niet handig dus als je er op vertrouwd dat de verkeerslichten een vast patroon hebben :P
In Den Haag is het bijna overal zo geregeld dat de auto's voor rechtdoor en rechtsaf één verkeerslicht hebben welke tegelijk groen krijgt met het fiets- en voetgangerslicht voor rechtdoor. Ook één bron van ergernis. Wanneer er dus flink wat fietsers en/of voetgangers staan en de auto vooraan wil rechtsaf staat de hele rij te wachten omdat de voorste auto niet rechtsaf kan omdat hij op de fieters en/of voetgangers staat te wachten. Wanneer de voorste auto eindelijk rechtsaf kan staat het verkeerslicht doorgaans al weer op rood. Erg vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 31-03-2009 08:55 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In Den Haag heb je 1 bepaald punt waar de stoplichten helemaal geniaal afgesteld zijn...
Als je de A12/Utrechtse baan op wilt bij oprit 3 kom je eerst over een soort van rotonde/verkeersplein dat boven de A12 ligt. Binnen 100/150 meter kom je dan 3 stopverkeerslichten tegen, die niet op elkaar afgesteld staan (zelfs niet dat het als dosering zou kunnen werken).
Het betreft dit punt.
Ik kom dan van het Prinses Margriet Plantsoen. Het eerste stopverkeerslicht is om de Prinses Beatrixlaan te kruizen. Meestal kan je maar beter blijven staan, want op het plein is het vol. Stroomt het plein leeg (wat al nooit gebeurd, zie hieronder), dan heb jij inmiddels weer rood, en mag het verkeer op de Prinses Beatrixlaan gaan rijden. Lukt het wel om de Prinses Beatrixlaan over te steken, dan sluit je achteraan in de rij auto's die staan te wachten voor het stopverkeerslicht staan op het plein boven de Utrechtse baan (welke natuurlijk al zo vol staat dat je met en beetje pech op de Prinses Beatrixlaan komt te staan). Spring dit stopverkeerslicht op groen, kan je nog niet rijden, want er staat nog een rij te wachten voor het stopverkeerslicht om de Schenkkade te kunnen kruisen richting de oprit. Ondertussen springt je eigen stopverkeerslicht weer op rood (dus sta je nog steeds op de Prinses Beatrixlaan), waardoor de toestroom naar het plein stokt. Het licht waar je voor staat springt gemiddeld 2 keer op groen, voor het volgende licht eindelijk weer groen wordt, en er dus eindelijk ruimte ontstaat om door te kunnen rijden.
Ondertussen blokkeerd de stroom auto's voor het laatste stopverkeerslicht de stroom die van de A12 af komt en de Schenkkade op wil. Die stroom blokkeerd weer de stroom van de Schenkkade richting het Prinses Margriet Plantsoen, en zie, elke middag in de avond spits een garantie op een gridlock boven de A12...
Hier zit totaal geen intelligentie achter de volgorde van de lichten, want een beetje normaal denkend persoon zou bij het programeren wel voorkomen dat er verkeer op het plein zelf stil komt staan (zolang de afvoerende wegen zelf wel rijden).

In Utrecht is het wat dat betreft altijd een stuk beter geweest (tegenwoordig helaas ook niet meer). Daar werden alle verkeerslichten in de stad aangestuurd door 2 Sun Unix doosjes waarvan niemand eigenlijk meer wist hoe ze nou precies werkte, want ze deden het gewoon altijd. Sinds die met pensioen zijn, wil het verkeer in Utrecht ook nog weleens vastlopen.

Wat betreft lichten die standaard op rood staan 's nachts, vergeet niet dat het vaak ook bewust wordt gedaan, juist om het verkeer te remmen. Je mag kruisingen so wie so nooit met meer dan 50km/u kruisen, en als het licht een beetje goed staat, dan rij je ook 50 op het moment dat het licht op groen springt. Helaas gaan ze alleen uit van de rijstijl van een opa, dus als je sportief rijdt, moet je nog altijd redelijk sterk remmen.

Ik heb me zelf pas 1 keer moedwillig schuldig gemaakt aan door rood rijden. Dat was om 2 uur 's nachts in Gouda, waarbij de detectie blijkbaar niet goed werkte. Het licht voor rechtsaf sprong namelijk om de haverklap op groen, terwijl linksaf (waar ik stond) rood bleef. Er was uiteraard naast mijn auto, geen enkele andere auto in de omgeving te vinden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

deepbass909 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:41:
Je mag kruisingen so wie so nooit met meer dan 50km/u kruisen, en als het licht een beetje goed staat, dan rij je ook 50 op het moment dat het licht op groen springt.
Waar staat die regel? Volgens mij geld er gewoon een max snelheid van 80km/u buiten de bebouwde kom tenzij anders aangegeven, dus ook bij verkeerslichten en kruispunten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:12

Cheezus

Luiaard

deepbass909 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:41: Je mag kruisingen so wie so nooit met meer dan 50km/u kruisen, en als het licht een beetje goed staat, dan rij je ook 50 op het moment dat het licht op groen springt.
Wat doen al die borden met 70 dan bij elke kruising (met stopverkeerslichten) op de N11?
Verder ben ik wel blij dat ik in den haag woon en buiten den haag werk, ik heb nooit zoveel last van die opstoppingen :P

• deepbass909

deepbass909

@Erkens & primusz
Ok, op de kruisingen die ik op de provinciale wegen en binnen de bebouwde kom ken, wordt de vmax altijd verlaagd naar 50, maar dat zijn 70 of 80km wegen. De N11 is een 100km weg, dus het kan best zijn dat daar 70 als vmax bij kruisingen geldt. Neemt niet weg dat bij een kruising met verkeerslichten op een weg met een vmax >50km/u altijd een lagere vmax geldt dan op de rest van de weg (ik ben nog nooit anders tegen gekomen iig).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

deepbass909 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:15:
@Erkens & primusz
Ok, op de kruisingen die ik op de provinciale wegen en binnen de bebouwde kom ken, wordt de vmax altijd verlaagd naar 50, maar dat zijn 70 of 80km wegen. De N11 is een 100km weg, dus het kan best zijn dat daar 70 als vmax bij kruisingen geldt. Neemt niet weg dat bij een kruising met verkeerslichten op een weg met een vmax >50km/u altijd een lagere vmax geldt dan op de rest van de weg (ik ben nog nooit anders tegen gekomen iig).
In 60 zones wordt de snelheid ook niet verlaagt, en ik ken genoeg wegen waar de snelheid 100 of 80 blijft. Wellicht uitzonderingen, maar er is afaik geen regel/wet die dit regelt anders dan met borden.

Verwijderd

Niet waar. Rij maar eens over de N65. Stukje 70 en de rest 80 kmpu. Een heleboel kruisingen. Allemaal aan respectievelijk 70 danwel 80 kmpu.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Erkens & primusz
Dan ben ik blij dat ik in het goede deel van het land woon, want ik kom juist nooit tegen dat er een tijdelijke snelheidslimiet is bij verkeerslichten.
Daarentegen zijn rotondes op de provinciale weg bij ons juist weer mateloos populair :X En die kun je ook niet met 80 passeren :'(

Het zal wel een germanisme zijn. Daar heb je ook vaak tijdelijke limieten van 70 km/h, maar daar mag je dan ook 100 buiten de bebouwde kom.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:24:
Niet waar. Rij maar eens over de N65. Stukje 70 en de rest 80 kmpu. Een heleboel kruisingen. Allemaal aan respectievelijk 70 danwel 80 kmpu.
Dat is dan toch aangegeven met borden ofzo, hoezo maakt het dan mijn verhaal "niet waar" 8)7

Verwijderd

Erkens schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:40:
[...]

Dat is dan toch aangegeven met borden ofzo, hoezo maakt het dan mijn verhaal "niet waar" 8)7
Jij moet gewoon niet stiekum snel voor mij een post neerzetten ;)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:42:
[...]

Jij moet gewoon niet stiekum snel voor mij een post neerzetten ;)
offtopic:
Er zat toch zo'n 56 sec tussen :P

Verwijderd

Erkens schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:40:
[...]

wie kent de volgorde van verkeersregels nog?

- regels
- tekens
- aanwijzingen politie

in de 1e optie (regels) staat niets over maximumsnelheid bij kruispunten. in tegenstelling tot maximmum snelheid binenn de bebouwde kom.

er is een regel binnen de bebouwde kom max 50, dus als jij dfe bebouwde kom in rijd uit een 80 zone mag oom agent jou een boete geven terwijl er geeen bord staat.

als jij met 80 langs een kruispunt buiten de bb kom rijd waar geen andere bord staat dan krijg jij echt geen boete. want er is geen regel.

Verwijderd

@Erkens & primusz
Hier in Zeeland is 80 gewoon 80. Ook als er een verkeerslicht staat. Overigens heb ik een schurfthekel aan sommige 'intelligente' verkeerslichten. Als je 's nachts aan komt rijden, dan staan ze op groen. Als je dichtbij komt, springen ze plotseling op rood. Net op het moment dat je stilstaat springen ze weer op groen. |:(

Verwijderd

Zo bedoeld. Vrijwel alle verkeerslichten werken naast automatisch ook volgens een bepaalde stroming van het verkeer. Als de stroming het toe laat neemt de automatische regeling het over.

Rijkswaterstaat heeft verkeersteams, die door gemeentes in Nederland gewoon kunnen worden gevraagd de verkeerssituatie door te meten. Kost een gemeente niets, maar dan moeten ze het wel doen.

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:50:
[...]

Hier in Zeeland is 80 gewoon 80. Ook als er een verkeerslicht staat. Overigens heb ik een schurfthekel aan sommige 'intelligente' verkeerslichten. Als je 's nachts aan komt rijden, dan staan ze op groen. Als je dichtbij komt, springen ze plotseling op rood. Net op het moment dat je stilstaat springen ze weer op groen. |:(
[sarcasme alert]
Gelukkig mogen in Nederland de provincies en gemeenten dergelijk beleid uitvoeren, waardoor er een mooie harmonie binnen Nederland geldt...[/sarcasme alert]

Een mooi voorbeeld is trouwens hiervan de N228. Zolang je in Zuid Holland rijdt, mag je inhalen, zelfs op de meest onverantwoorde stukken, maar zodra je de provincie grens naar Utrecht over gaat, ligt er overal een dubbele lijn...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ach dat moet je checken by de bijbehorende gemeente, we hadden hier in alphen aan de rijn een die het gewoon weigerde te doen. Die liet auto's 5x langsgaan met gemak terwijl je wachte. Het was ook een nogal druk kruispunt dus ja redelijk gevaarlijk met mensen die dan gewoon maar oversteken verderop.

Het heeft 3 jaar geduurt en het VOLLEDIG aanpassan van het kruispunt. Jup ze wisten het wel maarwatche 3 jaar af tot dat ze toch het hele kruispunt zouden aanpassen.

Nu werkt het aardig, in de spits 2x auto's en normaal 1x.Niet slecht zou ik zeggen!

There is no place like ::1

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-11 11:02

Zorro

Z

Gunner schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:09:
[...]

Wat een taalgebruik zeg. Wat moet je dan doen? Met de vMax op het verkeerslicht afscheuren en hopen dat ie op groen springt? Dan ben je pas een prutser.
Even verduidelijken: ik heb het over mensen die een paar honderd meter voor het licht al met 10 km per uur de auto laten uitrollen (ja die zijn er...), niet mensen die gewoon rustig naar het licht rijden.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
Ik voeg deze even aan mijn bookmarks toe...

Ontopic :

Er zijn een paar redenen waarom het niet altijd goed gaat :

1) storingen. Als de automaat een storing heeft, gaat deze meestal over naar een vast programma ( alle richtingen komen dan aan de beurt) of vraagt de richting met storing elke cyclus aan.

2) de reden dat jij het voetgangers licht 2x op groen hebt zien gaan kan komen door coördinatie van beide richtingen. Dit zorgt ervoor dat voetgangers in 1x een brede weg over kunnen steken.

3) groene golven. De meeste groene golven werken met een vaste cyclustijd (star of halfstar), wat betekent dat je simpelweg niet aan de beurt komt tot het tijd is. De bedoeling is dan natuurlijk wel dat je later in 1x door kunt rijden, maar dat is ok afhankelijk van welk traject prioriteit heeft. Het is trouwens wel raar als de groene golf aan staat buiten de spits, dan kunnen de VRI's meestal beter voertuigafhankelijk werken.

Kortom : als je denkt dat het niet goed is, klaag eens bij de wegbeheerder (gemeente, provincie of rijkswaterstaat). Meestal kan er eenvoudig wat aan gedaan worden, maar weet de beheerder simpelweg niet dat er een storing is..

Tip : vertel aan je beheerder dat ze gratis de doorstroming kunnen laten onderzoeken door het groene golf team van rijkswaterstaat (maar alleen leuke projecten graag :P)

ps, het is trouwens helemaal niet makkelijk verkeerslichten goed in te regelen ;) zeker groene golven niet...

psps, als de wegbeheerder de problemen oplost, bel ze dan ook eens een keertje om te zeggen dat het beter gaat! Klagen is altijd zo makkelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 31-03-2009 13:34 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Groene golven zijn ook je reinste volksmisleiding. Als ze werken is het geweldig maar vaker niet dan wel is mijn ervaring. Hier op een van de ringbanen is het een groene golf 70 kmpu. Ik kan er donder op zeggen dat als ik met 70 kmpu een kruising passeer en die 70 ook aanhoud tot de volgende kruising dat die op rood springt. Haal die bordjes dan weg .. bah.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De reden dat er in Den Haag (vrijwel) geen groene golven (mogelijk) zijn is Openbaar Vervoer. Je kunt niet én prioriteit geven aan OV én groene golven hebben op wegen die worden gekruist door OV-routes. In Den Haag is er gekozen voor absolute prioriteit voor het OV.

@WVL_KsZeN, je vergeet een reden. Een verkeersregeling wordt ontworpen voor een bepaalde situatie waarbij er gerekend wordt met een bepaalde verkeersintensiteit. Als die intensiteit verandert, is de regeling niet meer ideaal. En die intensiteit verandert nou eenmaal over de loop der jaren.

Tevens worden verkeerslichten gebruikt om het verkeer te kunnen doseren. Het is veel gunstiger om eerst wat auto's te "verzamelen" en ze dan allemaal in één keer te laten rijden i.p.v. iedere keer dat er één auto aankomt deze zo snel mogelijk groen te geven.

Kortom : als je denkt dat het niet goed is, klaag eens bij de wegbeheerder (gemeente, provincie of rijkswaterstaat). Meestal kan er eenvoudig wat aan gedaan worden, maar weet de beheerder simpelweg niet dat er een storing is, óf weet de beheerder het beter dan de nitwit die geen opleiding en ervaring in dat vak heeft. :P

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35

Tacoos

i am i

Hier vlakbij hadden de stoplichten gisteren last van lentekriebels ofzow: ze sprongen op groen gedurende een normale tijd, dan 1 seconde op rood en dan weer op groen 8)7
Miles Teg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:51:
De reden dat er in Den Haag (vrijwel) geen groene golven (mogelijk) zijn is Openbaar Vervoer. Je kunt niet én prioriteit geven aan OV én groene golven hebben op wegen die worden gekruist door OV-routes. In Den Haag is er gekozen voor absolute prioriteit voor het OV.
Wat maar weer bewijst dat je t openbaar vervoer alleen kan 'versnellen' door t overige verkeer te hinderen :(

[ Voor 59% gewijzigd door Tacoos op 31-03-2009 12:55 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Gaius
  • Niet online
Tacoos schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:53:

Wat maar weer bewijst dat je t openbaar vervoer alleen kan 'versnellen' door t overige verkeer te hinderen :(
Dat lijkt me logisch en bovendien geldt dat voor alles. Als je richting A groen geeft, zal een conflicterende richting nooit groen kunnen hebben.

Maar wees eerlijk, wat is efficiënter:

Optie A: Je geeft voertuig A met 40 passagiers voorrang, waardoor er 5 voertuigen met ieder 1 passagier moeten wachten.
óf
Optie B: Je geeft 5 voertuigen met ieder 1 passagier voorrang en je laat daardoor die 40 andere mensen wachten?

Als automobilist is het vervelend, maar geheel onterecht is het niet. :P

• WVL_KsZeN
Miles Teg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:51:
yup.
@WVL_KsZeN, je vergeet een reden. Een verkeersregeling wordt ontworpen voor een bepaalde situatie waarbij er gerekend wordt met een bepaalde verkeersintensiteit. Als die intensiteit verandert, is de regeling niet meer ideaal. En die intensiteit verandert nou eenmaal over de loop der jaren.
Dit geld niet echt als het rustig is of 's nachts. Wel op het drukste moment.
Tevens worden verkeerslichten gebruikt om het verkeer te kunnen doseren. Het is veel gunstiger om eerst wat auto's te "verzamelen" en ze dan allemaal in één keer te laten rijden i.p.v. iedere keer dat er één auto aankomt deze zo snel mogelijk groen te geven.
Gebeurt idd ook wel eens, ze laten dan gewoon x aantal voertuigen per uur door (meestal stad in. Voorbeeld : Maastricht of Heemstede). Wat ook kan is dat ze bepaalde lichten op rood houden omdat verderop bvb een brug openstaat.

• Tacoos

Tacoos

i am i

Miles Teg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:04:
[...]

Dat lijkt me logisch en bovendien geldt dat voor alles. Als je richting A groen geeft, zal een conflicterende richting nooit groen kunnen hebben.

Optie A: Je geeft voertuig A met 40 passagiers voorrang, waardoor er 5 voertuigen met ieder 1 passagier moeten wachten.
óf
Optie B: Je geeft 5 voertuigen met ieder 1 passagier voorrang en je laat daardoor die 40 andere mensen wachten?

Dat klinkt logisch, maar is t niet (niet altijd iig);
Op een aantal plaatsen hier in de buurt ligt een busbaan naast de hoofdweg, maar die busbaan begint en eindigt ergens op die hoofdbaan.Vervolgens staan er stoplichten waar de busbaan weer samenkomt met de hoofdbaan. Die stoplichten zetten de hoofdbaan stil, zodat de bus effe een hele rij auto's kan inhalen. Dat voelt lekker efficient 8)7
Zeker als je ook nog eens 20 min per dag in de file staat langs een meestal lege busbaan. Die had ook als rijbaan kunnen dienen....

Verwijderd

Miles Teg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:04:
[...]

óf

Optie C: Je zet alle voertuigen in één rij, zodat ze allemaal kunnen rijden wanneer het groen wordt.

Busbanen Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/pukey.gif

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Er is niets leuker dan vanaf de busbaan naar de file kijken waar je langsrijdt. >:)

Wat betekent mijn avatar?

• Gaius
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:56:
[...]

Er is niets leuker dan vanaf de busbaan naar de file kijken waar je langsrijdt. >:)
Jawel, vanuit de trein toekijken hoe de lijnbussen in de file staan op een stukje waar geen busbaan is. })

• Dido

Dido

heforshe

Miles Teg schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:05:
Jawel, vanuit de trein toekijken hoe de lijnbussen in de file staan op een stukje waar geen busbaan is. })
Dat komt in de buurt, maar helaas wordt mijn plezier dan weer vergald door het besef dat de kans vrij aanwezig is dat die trein alsnog ergens problemen tegenkomt voordat ik eruit ben :X

(Ja, ik ben zeer tevreden dat ik ex-NS-klant ben :D )

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Wat is er mis met de auto uit laten rollen ivm verbruik en slijtage remmen? :?
Erkens schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:13:
Is hier in Eindhoven ook. Niks mis mee imho, kwestie van goed kijken, helpt enkel maar de doorstroming me dunkt.

[ Voor 47% gewijzigd door TommyGun op 31-03-2009 15:14 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:56:
[...]

Ik vind het gewoon volstrekt belachelijk dat je in de file staat terwijl er een lap asfalt ligt waar niemand op mag rijden, omdat er eventueel een keer per uur een half lege bus voorbij kan komen. |:(

• Dido

Dido

heforshe

TommyGun schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:12:
Wat is er mis met de auto uit laten rollen ivm verbruik en slijtage remmen? :?
Dat de detectielus echt pas gaat reageren als je erover heenrijdt, en dat je dus het op groen springen van het licht alleen maar uitstelt door te vroeg te remmen.

Overigens geldt dat dus inderdaad alleen in het geval van korte detectielussen bij stoplichten die er daadwerkelijk op reageren, en dat is lang niet overal het geval. De rant was dus - maar dat was al aangestipt - niet helemaal terecht :)

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:14:
Ik vind het gewoon volstrekt belachelijk dat je in de file staat terwijl er een lap asfalt ligt waar niemand op mag rijden, omdat er eventueel een keer per uur een half lege bus voorbij kan komen. |:(
Zo vind ik weer andere dingen belachelijk, zoals het feit dat mensen met zijn duizenden tegelijk in hun eentje in een stuk blik gaan zitten, om vervolgens te klagen over files. |:(

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:14:
[...]

Wellicht een idee om dan met het OV te komen? Blijkbaar is er op het tijdstip dat jij daar langs moet voldoende zitplaats in die bus :P

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:17:
[...]

Zo vind ik weer andere dingen belachelijk, zoals het feit dat mensen met zijn duizenden tegelijk in hun eentje in een stuk blik gaan zitten, om vervolgens te klagen over files. |:(
Zo vind ik het weer belachelijk dat ik duizenden euro's per jaar betaal om te mogen rijden en dat er dan nog geen mogelijkheden zijn om de files aan te pakken.

Het openbaar vervoer is niet efficiënt genoeg. Mijn meest gemaakte reis duurt met het openbaar vervoer 2x zo lang als met de auto, het kost 2x zo veel als met de auto, ik moet 5x overstappen en ik moet 15 minuten moet lopen met m'n 3 koffers. Dáárom ga ik in m'n eentje in de auto zitten. Er is geen goed alternatief.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Dido schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:15:
[...]

Dat de detectielus echt pas gaat reageren als je erover heenrijdt, en dat je dus het op groen springen van het licht alleen maar uitstelt door te vroeg te remmen.

Overigens geldt dat dus inderdaad alleen in het geval van korte detectielussen bij stoplichten die er daadwerkelijk op reageren, en dat is lang niet overal het geval. De rant was dus - maar dat was al aangestipt - niet helemaal terecht :)
Ik zie 't inderdaad.

Nou rem ik zelf enkel op de motor in zo'n geval, remmen pas bij het echt naderen.

Overigens erger ik me meer aan mensen die 5 meter voor de stopstreep gaan staan, voor de lussen dus |:(

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TommyGun schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:36:
Nou rem ik zelf enkel op de motor in zo'n geval, remmen pas bij het echt naderen.
Ik hoop dat je wel je rem lichtjes indrukt zodat je lichten iig aangaan?
Overigens erger ik me meer aan mensen die 5 meter voor de stopstreep gaan staan, voor de lussen dus |:(
Die lussen beginnen veel eerder ;)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Erkens schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:37:
[...]

Ik hoop dat je wel je rem lichtjes indrukt zodat je lichten iig aangaan?
Als het snelheidsverschil dusdanig dreigt te worden wel uiteraard.
[...]

Die lussen beginnen veel eerder ;)
Ook niet overal is mijn ervaring, er zijn genoeg locaties waar je echt tot aan de streep moet oprijden.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TommyGun schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:38:
Ook niet overal is mijn ervaring, er zijn genoeg locaties waar je echt tot aan de streep moet oprijden.
Ik ken geen enkele verkeerslichtsituatie (die geregeld wordt dmv detectielussen) waarbij er alleen bij de streep lussen liggen. 5 meter is echt heel weinig.

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ik heb de laatste tijd geregeld gemerkt dat sommige mensen ook bij naderen van groen licht van hun gas afgaan.
Da's best irritant als je daarachter juist probeert om dat stoplicht nog net wel te halen en een beetje gas bijgeeft :X

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Erkens schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:46:
[...]

Ik ken geen enkele verkeerslichtsituatie (die geregeld wordt dmv detectielussen) waarbij er alleen bij de streep lussen liggen. 5 meter is echt heel weinig.
Hier is dat zeker zo, fijn als je de enige auto bent die komt aanrijden, dan weet je dat je zeker moet stoppen.
N206 Leiden - Katwijk:
http://maps.google.com/?i....001245,0.002403&t=h&z=19

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:50:
[...]

En de N61 dan ?
Stukken 100 met 70 bij de kruisingen, bij Terneuzen west (spoorweg overgang na de brug) rij ik dan echt wel 70 want er staat daar een RLC kastje ;)
De N62 westerschelde tunnel, 100 zone met traject controle en ook een paar kruisingen met 70 en dan nog de N59 en 57, die waren we even vergeten zeker ?
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:47:
Groene golven zijn ook je reinste volksmisleiding. Als ze werken is het geweldig maar vaker niet dan wel is mijn ervaring. Hier op een van de ringbanen is het een groene golf 70 kmpu. Ik kan er donder op zeggen dat als ik met 70 kmpu een kruising passeer en die 70 ook aanhoud tot de volgende kruising dat die op rood springt. Haal die bordjes dan weg .. bah.
Toch is het Groen Golf Team er echt hoor :)
En wat ze aanpakken is niet mis.
Ik denk dat je ook daar je meldingen moet doen, zelfs in mijn woonplaats Gorinchem staat de beroemde Spijksesteeg kruising erbij, dat is ook echt een drama soms :/

• WVL_KsZeN
Nee, je moet de melding doen bij de wegbeheerder. Dus gemeente/provincie of rijkswaterstaat.

Verwijderd

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:17:
Nee, je moet de melding doen bij de wegbeheerder. Dus gemeente/provincie of rijkswaterstaat.
Ja dat ook, maar als je bij hun het ook meld dan heb je 2 meldingen.
Je melding bij gemeente of RWS wil nog wel eens 'kwijt raken' alsin 'niet zo belangerijk'.

• WVL_KsZeN
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:27:
[...]

Ja dat ook, maar als je bij hun het ook meld dan heb je 2 meldingen.
Je melding bij gemeente of RWS wil nog wel eens 'kwijt raken' alsin 'niet zo belangerijk'.
Nee, we werken alleen voor wegbeheerders. Je moet klagen bij de wegbeheerder.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb vanmorgen ook weer voor Jan L. 5 minuten staan wachten. De verkeerslichten hier hebben het soms op hun heupen.
Ik kom van het zuiden en wil rechtdoor. Het kruispunt een paar honderd meter zuidelijker heeft ook verkeerslichten, net als de op/afrit aan de noordkant van het viaduct.
Bij de eerste verkeerslichten moet ik al wachten. Dan komen we bij de tweede aan, en die staan op rood.
Er komt wat verkeer van links de afrit af.
Rood.
Er komt wat kruisend verkeer van het noorden dat de oprit op gaat.
Rood.
Het verkeerslicht aan de andere kant van het viaduct gaat op groen.
Rood.
Het verkeerslicht aan de andere kant van het viaduct gaat weer op rood en er komt verkeer van de afrit af.
Rood.
Er komt weer wat verkeer van links de afrit af.
Rood.
En jaaaa, eindelijk een keer groen.

Natuurlijk is dat daar een lastige situatie (kijk maar eens naar het aantal wegen), maar dan zijn die eikels van RWS hier precies dezelfde situatie aan het maken.
:/

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had laatst een artikel gelezen dat de reden dat de verkeerslichten zo irritant ingesteld staan, enkel komt omdat het te duur is voor de gemeente om ze weer goed te laten regelen.

De gemeente zal zelfs verlies lijden dan.
Een goed werkend verkeerslichtsysteem zorgt immers voor minder boetes en dus minder inkomen.
Grrrrrene schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 07:15:
[...]

met het "nieuwe rijden" is dit niet te doen, want bij de paar mensen die nog aan hun rijlessen houden is geleerd dat ze gas los moeten laten bij rood.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

kmf schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:28:
Ik had laatst een artikel gelezen dat de reden dat de verkeerslichten zo irritant ingesteld staan, enkel komt omdat het te duur is voor de gemeente om ze weer goed te laten regelen.
Ok, dat zal ook best. Je moet eerst een blik scholieren opentrekken die handmatig gaan tellen hoeveel verkeer er langskomt en waar ze heen gaan.
Vervolgens is het nog niet zo makkelijk, want het is ook nog eens tijdsafhankelijk. 's ochtends zal het verkeer vaak naar buiten de stad willen en 's avonds wil er meer verkeer in dan eruit. Je wil niet dat bepaalde wegen verstopt raken omdat een belangrijk kruispunt continu groen geeft voor de drukste weg.
De gemeente zal zelfs verlies lijden dan.
Een goed werkend verkeerslichtsysteem zorgt immers voor minder boetes en dus minder inkomen.
Dit volg ik niet helemaal. Hoezo minder boetes? En hoezo denk je dat de verkeerslichten gefinancierd worden door boetes? Volgens mij krijgt de gemeente helemaal geen inkomsten uit boetes, dat gaat rechtstreeks de staatskas is. Misschien uitgezonderd parkeerboetes.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38
Jullie zijn allemaal het allerberoerdste verkeerslicht vergeten. Ik hou namelijk wel van opschieten en rijd dan ook vrijwel standaard 10 tot 20 km/h te hard. Nu ben ik eens een verkeerslicht tegengekomen (ben alleen vergeten waar het was), die op rood sprong, zodra je te hard aan kwam rijden. Dus je kwam met 70 aan (50 = vmax), floep op rood, afremmen, uit laten rollen, bijna stilstaan, floep groen. AHHHHRGH!

PSN: Sluuz

• Tacoos

Tacoos

i am i

Maasluip schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:43:

Natuurlijk is dat daar een lastige situatie (kijk maar eens naar het aantal wegen), maar dan zijn die eikels van RWS hier precies dezelfde situatie aan het maken.
:/
Breek me de bek niet open; ik kom er elke dag overheen :'(

hoe komt t trouwens dat die google maps links het in FF niet doen als ik erop klik, maar wel als ik de url text kopieer en plak?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tacoos schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:44:
[...]

Breek me de bek niet open; ik kom er elke dag overheen :'(

hoe komt t trouwens dat die google maps links het in FF niet doen als ik erop klik, maar wel als ik de url text kopieer en plak?
My bad. Google links moeten tussen dubbele quotes.

• dion_b
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maasluip schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:43:
Ik heb vanmorgen ook weer voor Jan L. 5 minuten staan wachten.

[...]
Ik ook, maar dan om andere reden. In A'dam zijn bij veel verkeerslichten detectielussen aangebracht direct bij de witte streep. Als je niet tot aan de streep doorrijdt, gaat hij nooit op groen. Dat staat echter nergens aangegeven. En zo heb je van die geniale personen die om welke reden dan ook niet doorrijden en dus ervoor zorgen dat zij - maar ook de steeds langer wordende rij auto's erachter - continu voor rood blijven staan.

Voorbeeld vanochtend was op de kruising President Steynstraat - Wibautstraat. De lussen zaten in de vloer op de Pr. Steynstraat. En een jongedame (kan ook niet anders...) had een volle autolengte voor zich open laten staan. Na 2 cycli geen groen begonnen mensen te toeteren. Na 3 cycli is iemand uitgestapt en gaan gebaren dat ze door moest rijden - zonder succes. Na 4 cycli was ze het zelf beu en is ze rechtsaf ipv linksaf gegaan (ander licht, andere lus en ander persoon die hem wel op groen had laten springen) 8)7

Degene achter haar reed wel tot op de streep door en inderdaad, binnen paar seconden groen licht :z

Moraal: je kunt nog zo'n slim systeem hebben, de domme weggebruik(st)er weet het nog te verpesten. Dat gezegd, ik heb een mailtje naar de gemeente getikt dat het handig zou zijn om aan te geven waar lussen zijn. Geen garantie dat dozen als dit het lezen, maar ieder beetje helpt...

Oslik blyat! Oslik!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
Hier in Eindhoven is het voor fietsers pas echt irritant. :(

Ik woon 2800 meter van mijn werk, en op de heenweg kom ik 11 stoplichten tegen, en op de terugweg 12...

Eeen andere route is geen optie, omdat ik diagonaal het centrum door moet, als ik al een andere route probeer te nemen dan kom ik wel wat minder stoplichten tegen, maar dan wordt mijn rijafstand minstens 2x zo lang.

En dan krijgen ze het ook nog voor elkaar om op bijna alle kruisingen de auto's voorrang te geven, zodat je als fietser meer dan 80% van de keren dat je bij een stoplicht komt een rood licht hebt.

De ergste lichten die ik tegenkom zijn op de kruising Stratumsedijk/Hertogstraat/PC Hooftlaan.

Hier kom ik 3 stoplichten achter elkaar tegen binnen 25 meter.
Als ik aankom is het praktisch altijd rood.
Dan springt eerst licht 3 op groen, daarna licht 2, en dan mag ik van licht 1 door naar licht 2.
Daarna springt weer eerst licht 3 op groen, en dan mag ik van licht 2 door naar licht 3.
En daarna moet ik weer een cyclus wachten voor licht 3 groen wordt... :r

Dus ook al heb je licht 1 'n keer mee, dan sta je dus nog altijd minstens 2 cycli te wachten. En dan vinden ze het nog gek dat er zoveel fietsers hier chronisch alle verkeerslichten negeren...

Verwijderd

Richub schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 02:42:
Hier in Eindhoven is het voor fietsers pas echt irritant. :(
troost je, met de auto is het ook waardeloos.

-noord-brabantlaan: drukke verkeersader, maar toch flinke stukken middenberm en een dubbelstrooks busbaan met zo'n 5 setjes stoplichten. en ja, bussen zijn liev en die moeten dus voorrang :|
-sterrenlaan: groene golf van 50, maar stiekem staat die afgesteld op zo'n 60 km/h. uiteraard royaal voorzien van flitspalen :|

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Inderdaad, in Eindhoven is het met de auto net zo rampzalig als met de fiets. En veel bussen ja...

Via het centrum is het 11km van mij thuis naar het werk, over de snelweg is dat 15km. Ik krijg maar voor 11km vergoeding, maar ik ga mooi over de snelweg hoor! 5 stoplichten tegenover 25, of weet ik 't hoe veel, en het gaat nog veel sneller ook.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:43 ]

• dion_b
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Meeste trajecten" is ook overdreven. Als ik voor m'n werk in Nijmegen, Zutphen, Capelle of Maastricht moet zijn ga ik steevast met de trein - in de spits is het zonder meer sneller, erbuiten ontloopt het elkaar niet veel maar is veel ontspannener (even wat tikwerk doen of een sudoku ofzo ipv ergeren aan alle malloten in het verkeer). Dat neemt niet weg dat er bestemmingen zijn (voor mij iig Helmond en Leeuwarden) waar bedrijfslocaties zo slecht gekozen zijn ivm OV dat auto gewoon de enige zinnige optie is.

Oslik blyat! Oslik!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Toevallig lees ik dit in de "krant"
http://www.ad.nl/denhaag/...m_meer_groene_golven.html

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1