Toon posts:

medion m785 wordt warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nou heb ik hier de medion m785.
deze werkt naar behoren goed. alleen ik zit met het volgende probleem
als ik er wat mee werkt en gebruik niet zoveel van me laptop loopt de temperatuur op richten die 60 graden.
zoals ik hier en daar al gelezen hebt zou dit een vrij normale temperatuur moeten zijn. alleen nu is het probleem dat op een of andere manier de voedingsplug hier zo warm van wordt dat deze smelt en niet meer normaal vast te pakken is.

ik heb de laptop al open gehad en helemaal schoongemaakt. hier kwam wel veel stof vandaan. maar het probleem blijft zich voordoen. wat zou ik hier aan kunnen doen zonder hier een laptopkoeler voor te moeten kopen.

is hij bijvoorbeeld mogelijk om de ventilatoren die erin zitten handmatig te kunnen regelen of hem op andere temperaturen te zetten?

alvast bedankt

timo

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05
Ik denk niet dat je het hoeft te zoeken in ej koeling. 60 graden is wel normaal. Maar de warmte van je CPU zou niet veel te maken moeten hebben met dat van de voedingsplug :X . Wellicht kun je eens googlen op "voedingsplug laptop heet" ofzo, de laptop maakt weinig uit. Het gaat eerder om het opzoeken van mogelijke oorzaken op dit moment.

Post eens de specificaties van je laptop.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal zo de spec posten. maar dacht dat de oorzaak mischien daar lag. maar volgens jou dus niet. en 60 graden vind ik ook vrij normaal als ik zo her en der lees.

timo

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
Computer:
      Operating System                                  Microsoft Windows XP Professional
      OS Service Pack                                   Service Pack 3
      DirectX                                           4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
      Computer Name                                     XPWINDOWS7 (timo laptop)
      User Name                                         timo

Motherboard:
      CPU Type                                          Intel Celeron, 1700 MHz (17 x 100)
      Motherboard Name                                  MEDION M785
      Motherboard Chipset                               SiS 650
      System Memory                                     477 MB  (PC2700 DDR SDRAM)
      BIOS Type                                         Phoenix (01/10/03)
      Communication Port                                Communications Port (COM1)
      Communication Port                                Printer Port (LPT1)

Display:
      Video Adapter                                     SiS 650_651_M650_M652_740  (32 MB)
      Video Adapter                                     SiS 650_651_M650_M652_740  (32 MB)
      3D Accelerator                                    SiS 315 Integrated

Multimedia:
      Audio Adapter                                     SiS 7012 Audio Device

Storage:
      IDE Controller                                    SiS PCI IDE Controller
      Disk Drive                                        HITACHI_DK23DA-20  (20 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/100)
      Optical Drive                                     MATSHITA DVD-ROM SR-8177  (8x/24x DVD-ROM)
      SMART Hard Disks Status                           OK

Partitions:
      C: (NTFS)                                         19069 MB (13851 MB free)

Input:
      Keyboard                                          HID Keyboard Device
      Keyboard                                          HID Keyboard Device
      Keyboard                                          Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
      Mouse                                             HID-compliant mouse
      Mouse                                             HID-compliant mouse
      Mouse                                             PS/2 Compatible Mouse

Network:
      Network Adapter                                   (ZD1211)IEEE 802.11b+g USB Adapter  (192.168.0.5)
      Network Adapter                                   SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
      Modem                                             Lucent Technologies Soft Modem AMR

Peripherals:
      Printer                                           \\Landisk\lp
      USB1 Controller                                   SiS 7001 PCI-USB Open Host Controller
      USB1 Controller                                   SiS 7001 PCI-USB Open Host Controller
      USB2 Controller                                   SiS 7002 USB 2.0 Enhanced Host Controller
      USB Device                                        (ZD1211)IEEE 802.11b+g USB Adapter #5
      USB Device                                        Generic USB Hub
      USB Device                                        USB Composite Device
      USB Device                                        USB Composite Device
      USB Device                                        USB Human Interface Device
      Battery                                           Microsoft AC Adapter
      Battery                                           Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery

als ik iets vergeten ben moet je het effe zeggen.
ik heb trouwens ook het probleem omdat de plug zo warm wordt smelt het plastic van de plug.
dit gebeurt al na 5 minuten

• GENETX
En dat is iets dat ik wel vaker heb gelezen. Als je eens googlet op "Smelten plug laptop" ofzo, dus in het algemeen een laptop onafhanekelijk dan kun vast en zeker meer vinden. Bij de plug zelf gaat er namelijk iets fout waardoor deze zo heet wordt (te hoge stroom ofzo?!). Dat heeft neit te maken met de temperatuur van je CPU in ieder geval. Mijn laptop is wel eens 85 graden geworden (100% belasting, simualtie per ongelijk 10 minuten laten draaien :+ ), maar de plug was nog gewoon koel. Die hoort niet heet te worden en al helemaal niet het plastic te smelten.

Check dus of deze wel goed contact maakt, volgens mij is dta het probleem. Slecht contatct betekend namelijk een hogere weerstand en dus meer stroom. Meer stroom betekend meet vermogen en dus meer warmte.

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik daar eens naar kijken.ik heb hier een universele lader van trust omdat de andere kapot was gegaan(kabel was kapot). dus mischien toch maar kijken of ik de orginele nog kan vinden.

timo

• GENETX
Sinds wanneer heb je dan dit probleem? Sinds de nieuwe adapter?

[ Voor 142% gewijzigd door GENETX op 31-03-2009 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee ik had hier voor ook al een universele adapter en daar had ik het ook mee. nou moest ik daar wat aan de plug gaan rommelen en dan werkte hij gewoon op de netvoeding. met deze nieuwe adapter is het een tijdje goed gegaan en toen het zelfde. maar ik dacht altijd dat dat kwam vanwege de cpu ook omdat hier nadat ik hem open gemaakt had ook een bonk stof uit kwam. verder werkt te pc goed. kan hem goed gebruiken om te programeren en dat soort dingen alleen dit stoort me erg en is irritant

timo

• GENETX
Dat rommelen zegt al genoeg, slecht contact dus. Die adapter hoort er gewoon goed stevig in te zitten.

Verder, zou je de volgende specs kunnen geven:

Wattage (vermogen) uitgedrukt in W, Voltage (spanning) uitgedrukt in V en Amperage (stroom) uitgedrukt in A van zowel je laptop (staat vaak onderop) en adapter? Hoe dan ook de laatste 2, de eerste wordt vaak niet weergeven (en is te berekenen uit die andere 2)

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 31-03-2009 12:20 ]

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:34
Zal ik het dan maar zeggen :P ?

Ik denk dat de plug die aan de universele adapter niet helemaal exact hetzelfde is als degene die bij je originele adapter zat.

Hij is waarschijnlijk iets groter, waardoor hij niet helemaal goed contact maakt met je laptop.

Omdat er wel aardig wat stroom over zo'n plug loopt (bij moderne laptops soms wel meer dan 5A) en dat over een klein stukje loopt, word de plug erg heet.

Je kunt dus het beste een andere oplader gebruiken (de originele) of de originele plug aan deze adapter maken, als de originele adapter defect is.

Is je universele adapter wel sterk genoeg (aantal volt hetzelfde als de originele, en evenveel of meer ampere dan de originele?)

Verwijderd

Topicstarter
gegevens micromaxx
input 19v 4.74a dat maakt 90.06w
gegevens adapter
output 19v 4.5A maakt 85.5w

maakt die 5 watt zoveel uit dat dit niet goed gaat?
de plug van de adapter is kleiner dan de connector op de laptop

timo

• GENETX
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:42:
gegevens micromaxx
input 19v 4.74a dat maakt 90.06w
gegevens adapter
output 19v 4.5A maakt 85.5w

maakt die 5 watt zoveel uit dat dit niet goed gaat?
de plug van de adapter is kleiner dan de connector op de laptop

timo
Nee, dat mag niet veel uitmaken, voltage is gelijk end at is het belangrijkste. Die 5W gaat weinig verschil malen.

Echter de plug, dat is toch echt goed fout. DIe moet gelijk zijn. Daar komt je probleem ook echt vandaan dan.

Verwijderd

Topicstarter
de spanning begrijp ik (volg opleiding elektronica) maar wist niet of de amperage uit zou maken. dan ga ik kijken voor de orginele lader zou mischien wel een hoop schelen

bedankt

timo

Verwijderd

misschien even aansluiting goed vast solderen;)

• GENETX
Amperage maakt ook weinig uit. Voltage moet idd gelijk zijn, maar amperage hoeft niet, die is toch afhankelijk van je belasting. Wat wel belangrijk is dat de voeding genoeg kan trekken, maar een laptop trekt vaak toch geen 100% van je voeding. Zolang je geen instabiele laptop hebt (wat daar op wijst) zou dat geen probleem moeten zijn.

Wat wel uitmaakt is dat je pin niet goed is. Dat is volgens Thinkpad en mij het hele probleem: Je pin sluit niet goed aan.

Verwijderd

Topicstarter
@danielv

zal niet veel nu hebben want de connector maakt gewoon goed contact.

@genetx en Thinkpad,

bedankt voor de info ik zal hier wat posten als ik het heb kunnen maken.

bedankt

timo
Pagina: 1