[MP3] Massa wijzigingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 16:27
Ik heb op het moment een hoop MP3's in de vorm "Artiest - nummer - Titel"
voorbeeld; "Anouk - 03 - More Than You Deserve.mp3"

Nou wil ik deze opzet graag veranderen naar "nummer - Artiest - Titel"
voorbeeld; " 03 - Anouk - More than you deserve.mp3"

Nou wil ik dit graag d.m.v. een programma doen omdat het nogal wat mp3's zijn.(anders slijt m'n F2 zoveel ;) )
Het grote nadeel van de programma's die ik tot nu toe ben tegen gekomen is dat deze het niet ondersteunen om in de titel alleen het eerste woord van een hoofdletter te voorzien en de rest niet meer.

Iemand een goed idee? Alle hulp is welkom :)

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Tag & Rename en al je problemen zijn opgelost :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
BtM909 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:53:
Tag & Rename en al je problemen zijn opgelost :)
Helaas, met de optie "Capitalize First Letter" krijg ik; "03 - Anouk - More Than You Deserve.mp3"
en met de "Capitalize first word" krijg ik "03 - Anouk - more than you deserve.mp3"

Eigenlijk moet hij het eerste woord na elk streepje een hoofdletter geven, maar hoe maak ik dat duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93798

Met het programma Mp3tag http://www.mp3tag.de/en/ (freeware) kom je er ook denk ik wel ...

Onder het menu 'Converteren > Acties > Nieuw' kan je je eigen regels schrijven, mits een beetje creativiteit moet datgene wat je wilt wel lukken denk ik ... :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 93798 op 30-03-2009 19:03 . Reden: linkje naar mp3tag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt ook MP3Tag gebruiken waar je ook je eigen regels kunt schrijven om de bestandsnaam aan de hand van de ID3-tag aan te laten passen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Maar dat gaat er wel van uit dat je id tags dan kloppen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:04:
Maar dat gaat er wel van uit dat je id tags dan kloppen
Nee, MP3tag kan je ook gewoon gebruiken om de bestandsnamen of ID3 tags te converteren of aan te passen ... ik laat bvb "feat. (featuring) aanpassen naar "ft." :)

de ID3 tag hangt niet af van de bestandsnaam of omgekeerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:38
Tagscanner gebruik ik als de tags al wel goed staan, en ik alleen namen moet wijzigen. Werkt echt prima

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Wiethoofd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:03:
Je kunt ook MP3Tag gebruiken waar je ook je eigen regels kunt schrijven om de bestandsnaam aan de hand van de ID3-tag aan te laten passen.
In de ID3-tags beginnen ook alle woorden met een hoofdletter, dus ik denk niet dat het dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cyberd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:12:
[...]

In de ID3-tags beginnen ook alle woorden met een hoofdletter, dus ik denk niet dat het dan werkt.
Maar je kan de bestandsnaam of ID3 tag ook gewoon converteren met MP3tag zoals ik al eerder zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Anoniem: 93798 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:09:
[...]

Nee, MP3tag kan je ook gewoon gebruiken om de bestandsnamen of ID3 tags te converteren of aan te passen ... ik laat bvb "feat. (featuring) aanpassen naar "ft." :)

de ID3 tag hangt niet af van de bestandsnaam of omgekeerd ...
Ik heb het geprobeerd met "Actions" en dan "Case conversion" maar vervolgens moet ik doen invullen in welke veld (van de ID3-tag) dit moet toegepast moet worden. Kan dit ook voor de bestandsnaam zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan een nieuwe actie maken en daar kan je bij veld kiezen '_FILENAME' ...

Het zal wat prutsen (misschien moet je ook eens kijken op het forum van mp3tag maar ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is :)

ps: Mocht je niet zo koppig zijn en gewoon elk woord met een hoofdletter laten beginnen is het zo gefixed :9, eventueel kan je later bepaalde woorden zoals 'And' en 'For' in de titel met een simpele regel laten vervangen naar 'and...' en 'for ..', zo doe ik het toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-03 12:59
Ik gebruik 'Tag&Rename' waarmee je met een vast patroon kunt renamen, en specifiek de optie 'capitalize first letter' kan aangevinkt worden, ideaal dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Anoniem: 93798 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:37:
Je kan een nieuwe actie maken en daar kan je bij veld kiezen '_FILENAME' ...

Het zal wat prutsen (misschien moet je ook eens kijken op het forum van mp3tag maar ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is :)

ps: Mocht je niet zo koppig zijn en gewoon elk woord met een hoofdletter laten beginnen is het zo gefixed :9, eventueel kan je later bepaalde woorden zoals 'And' en 'For' in de titel met een simpele regel laten vervangen naar 'and...' en 'for ..', zo doe ik het toch
Ik heb het geprobeerd, maar ook _FILENAME is de oplossing niet :| Het is misschien koppigheid maar de rest van m'n collectie heb ik ook op deze manier gerangschikt dus het zou fijn zijn als ik de nieuw mp3's ook zo kan maken :)
Ik zal eens gaan rondneuzen op het forum van mp3tag, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Mathieu_Hinder schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:40:
Ik gebruik 'Tag&Rename' waarmee je met een vast patroon kunt renamen, en specifiek de optie 'capitalize first letter' kan aangevinkt worden, ideaal dus :p
Ideaal inderdaad, behalve als je het eerste woord van de artiest en het eerste woord van de titel met hoofdletter wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Ik heb deze vraag gepost in het forum van mp3tag. Misschien kunnen ze me daar verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54
Met MP3/Tag Studio zou dit moeten lukken. Je kunt onder de tab Direct rename files een Expected name format en Output file name format ingeven. Als je de Advance Mode gebruikt ben je zeer flexibel met name formats. Ook kun je Capitalize first word only gebruiken om alleen het eerste woord van de titel van een hoofdletter te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Het volgende Perl-script (zie bijvoorbeeld <http://www.activestate.com/activeperl/>) verandert alle mp3-files in de current directory volgens specificatie van TS: de eerste niet-spatie na een streepje wordt uppercase gemaakt en tracknummer en artiestennaam worden omgewisseld.

Perl:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/usr/bin/perl -w
use strict;
for (<*.mp3>) {
    my $old = $_;
    my @F = split/\s+-\s+/;     # splitsen op streepje omgeven door spaties
    $_ = "\L\u$_" for @F;       # alleen eerste letter uppercase
    @F[0,1] = @F[1,0];          # wissel artiest en tracknummer
    $_ = join(" - ", @F);       # streepjes er weer tussen
    if ($old ne $_) {
        rename $old, $_ or warn "cannot rename $old: $!\n";
    }
}

Toevoegen van extra opties zoals aflopen van een directorystructuur en foutafhandeling wordt als oefening aan de lezer overgelaten.

Ik heb ooit zelf een wat uitgebreider script gemaakt waar de rename-loop al in zit en ik de expressie voor het hernoemen op de commandoregel kan opgeven. Dan kan ik one-liners programmeren, zoals
Bash:
1
hernoem do 's/\s+/_/g' *.mp3

om alle spaties door underscores te vervangen, of
Bash:
1
hernoem do 's/\b[a-z]/\u$&/g'

om woorden te kapitaliseren (wat is dat voor raar woord :? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Anouk - 03 - More Than You Deserve.mp3
03 - Anouk - More than you deserve.mp3

met good old foobar2000 (foobar2000.org) en fileoperations.

Gebruik de volgende string:
%tracknumber% - $caps(%artist%) - $left($upper(%title%,1))$lower($right(%title%,$sub($len(%title%),1)))

Het is niet echt volgens de standaarden om alles lower te willen in title. vandaar dat het ingewikkeld moet, en vandaar dat je er op dit forum om moet vragen. Je kan overwegen je aan de standaarden te houden en alles upper te doen, met uitzondering van woorden als the, a, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Mar2zz schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:23:
Anouk - 03 - More Than You Deserve.mp3
03 - Anouk - More than you deserve.mp3

met good old foobar2000 (foobar2000.org) en fileoperations.

Gebruik de volgende string:
%tracknumber% - $caps(%artist%) - $left($upper(%title%,1))$lower($right(%title%,$sub($len(%title%),1)))

Het is niet echt volgens de standaarden om alles lower te willen in title. vandaar dat het ingewikkeld moet, en vandaar dat je er op dit forum om moet vragen. Je kan overwegen je aan de standaarden te houden en alles upper te doen, met uitzondering van woorden als the, a, etc.
Ja ik maak het mezelf nogal moeilijk, ik weet het :X maar ik ben het nu eenmaal gewend zo. Allemaal hartelijk bedankt voor jullie oplossingen _/-\o_ ik heb het nu al op meerder manieren voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262273

hallo,

ik wil bij deze post aansluiten want ik heb ook een soortgelijk probleem

ik zou graag de filename van mijn flac's gebruiken om tags op te vullen.
bijvoobeeld
01 - blondie - atomic.

dat is wat ik zie in windows verkenner, zou ik die 01 kunnen gebruiken om de tag "track Number"
in te vullen ? ik zou dit graag automatiseren want heb dat bij al mijn cd's nodig.

ik heb een perl script gevonden die dat zou doen, alleen kan ik niets van perl, en zou ik het liever op
een andere manier doen, gaat het niet, dan zal het perl worden. tzal dan wel even studeren worden.

(ik zoek dus een software waarbij je vanuit de filename de tags kan vullen en niet omgekeerd, en dit op
geautomatiseerde wijze).

dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Eerste reply: Tag&Rename...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

4e en 5e reply MP3Tag werkt ook

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dankjewel wiethoofd, ik heb het gevonden, werkt echt perfect.

toch nog een vraagje; kan je met die tag&rename ook het volgende, (want dat zie ik echt niet staan).

c:\blondie - best of\atomic.flac

kan je tags laten maken op basis van de directory structuur waar de files in staan ?
zodat blondie de artist wordt, en best of de plaatnaam ?

ik zie dat nergens staan, of moet je daarvoor programmeren ?

dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor je files: kijk bij de "File Name Mask", directories: F& geeft een zelfde soort mask voor directories... en daar kun je gewoon backslashes in gebruiken

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mercie jester
Pagina: 1