Gizz schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 16:34:
[...]
Maar dan zou je alsnog alles in raw kunnen schieten zonder dat het je echt tijd kost. In LR of photoshop kun je met een paar drukken op de knop alles exporteren als jpeg. En heb je dan eens een geweldige foto, dan kun je die toch eens uitgebreid bewerken.
Ben ik me van bewust dat je het in feite weinig extra moeite is om het te doen. Maar zoals je op 't eind zegt, in 't analoge tijdperk had je de mensen die in hun eigen doka ging klooien en de mensen die idd bij de hema de fotorolletjes liet afdrukken. Mijn oom is zo'n iemand die in zijn eigen doka verdween, mijn pa/ma stuurden hun rolletjes op naar de hema

[...]
Klinkt efficiënt, maar hoe dodge & burn/trek je een lekkere curve/maak je alleen de lucht donkerder/clone je vervelende dingen weg/verscherp je plaatselijk/ etc. etc. je met je camera?

Ehm, niet!?

Waarom zou je bij elke foto die je maakt als amateur (want dat ben ik) in de weer moeten om dat recht te trekken, en dat vlekje staat niet goed en ho: die horizon kan nog net een tikkie beter. Daar word ik dus krielig van. Kan daarom ook absoluut tegen foto's op covers van modebladen van modellen waarvan je weet dat hun huid helemaal smooth gemaakt is met dodge & burn, alle oneffenheden eruit getrokken zijn. Dat is niet meer natuurlijk, dat is kunstmatig. Ik wil graag au naturel foto's zien. Neemt niet weg dat ik het wel met je eens bent dat je dan als nog een paar bassale bewerkingen kunt doorvoeren.
Maar ik ben gewoon iemand die kiest voor zo min mogelijk nabewerking waar mogelijk. Heb geen zin om een foto pas een foto te noemen wanneer ie pas door PS/LR gehaald is. Een foto moet van zichzelf al goed genoeg zijn. Je moet geen slechte foto lopen opleuken in PS/LR en het dan een goede foto noemen. Want in basis vorm is en blijft het een slechte foto. Snap je mijn gedachtengang?

De belichting goed krijgen is één ding (en peanuts), maar een foto waar je alles uithaalt gaat wel iets verder dan zorgen dat hij niet overbelicht is.
[...]
Maar af en toe een foto bewerken verdubbelt toch niet de tijd dat je achter de computer zit? En de rest export je even snel als jpeg (eventueel nadat je met 1 muisklik de witbalans beter hebt gezet bv.).
Je kunt ook er veel meer uit halen, dat ontken ik ook niet. Maar je moet dan wel je manier van werken omgooien en dat brengt veranderingen met zich mee. Zoals je zelf ook wel weet: iets wat mensen willen is zo weinig verandering in hun leven, dat houdt het lekker overzichtelijk en simpel.
Het ligt er gewoon aan wat voor fotograaf je bent. Vroeger had je dit natuurlijk ook al. De meeste mensen hadden een compactcamera, met hemafilm of kodak gold en lieten alles afdrukken bij de hema. Daarnaast had je ook mensen die experimenteerde met verschillende soorten film voor de kleuren of die zelfs hun eigen doka hadden.
Niets mis mee, maar om te stellen dat raw zoveel tijd kost is pertinent onjuist. Je geeft jezelf alleen maar meer opties, die je niet hoeft te gebruiken maar die wellicht wel van pas komen. Wil je bij een bepaalde serie niets doen qua bewerken, dan is het met één druk op de knop jpeg.
Eens met 1ste alinea, zoals ik in 't begin naar refereerde. Ik zeg niet dat RAW dusdanig veel meer tijd kost, want in verhouding kost het je bij lange na niet veel meer. Kwestie van PS/LR opstarten, bende importeren, tunen of niet, converten naar jpeg en opslaan/afsluiten. Als je die dingen als macro kunt opslaan zodat je nog slechts 4 keer hoeft te klikken, kijk dan wordt het een andere zaak

Dergelijke macro's/handelingen weet ik wel op te slaan in PS, maar van LR heb ik geen kaas gegeten.
Denk dat je nu wel weet tot welke categorie ik behoor. Degene die vroeger zijn fotorolletje idd achterliet bij de hema/fotograaf om afgedrukt te worden om vervolgens met 40 mislukte v/d 100 foto's te blijven zitten ja

Daarom waren mijn pa/ma zo blij met digitaal en hebben zo gauw als ze konden mij en mijn zus er 1 cadeau gedaan. Want fotorolletjes laten ontwikkelen liep toen behoorlijk in de papieren bij ons hehe