Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Ik probeer hier via workgroup manager, een printer aan mijn clients uit de delen met het gebruik van 1 driver, het liefst op OS X server zelf.

Situatie; Open Directory (OS X Leopard Server 1.5.6.) met gebruikersgroepen en computergroepen. Via de computergroep geef ik een printer mee via WGM > Preferences. Dit werkt prima, de printer in kwestie staat dan netjes bij de gebruiker in "preferences > printers" ,dus tot zover geen problemen.

Nu is het echter zo dat de printer in kwestie geavanceerde opties heeft welke in de driver (PPD) zitten, denk hierbij aan instellingen als extra cassettes voor papier. Op de server staat dit goed ingesteld als je kijkt in Preferences > printers & faxes ,maar wanneer die printer dus word toegevoegd aan een computer dan word deze ingesteld via com.apple.mcxprinting.plist en daarin staat de PPDURL= file://localhost/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/PrintCore.framework/Resources/Generic.ppd en daar zitten dus niet de functies in die ik zoek.

Gebruikers kunnen lokaal wel de extra opties toevoegen ,maar dan is er een autorisatie van een beheerder vereist en daar dat werkt dus niet echt lekker 150 keer per dag :)

Ik heb me suf gegoogled op de volgende termen; com.apple.mcxprinting driver, managed printing OS X Leopard, mcx printer en combinaties hierin. Deze link beschrijft precies mijn probleem ,maar geen antwoord. Het gaat trouwens om een Kyocera 3050 ,maar ik heb dezelfde problemen wanneer ik hier lokaal testen draai met een HP Laserjet 4650dn.

offtopic:
ik ben redelijk vers in het beheren van Apple ,dus mocht ik echt iets fundamenteels over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het graag :>

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Ik ben zelf ook niet heel ervaren met de serverversie van OS X en ook niet met de printerinstellingen, maar heb toch even gezocht en kwam een linkje tegen waar je misschien wat aan hebt:

http://www.macosxhints.co...p?story=20090123152916354

De laatste reactie daar lijkt toch aan te geven dat het mogelijk is om een ppd aan te geven welke geladen moet worden.

Anders misschien het volgende topic bij apple:
http://discussions.apple....hreadID=364777&tstart=197

Als ik snel even lees bij google doen de meeste mensen het oplossen door met ARD (Apple Remote Desktop) zelf de ppd versturen naar de clients, eventueel in combinatie met een script dat elke keer bij opstarten uitgevoerd wordt om settings aan te passen.

Zoektermen welke ik gebruikt heb zijn mac os x server leopard ppd open directory. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar vond het wel een interessant probleem en ga hier binnenkort ook zelf tegenaan lopen. Bij mij gaat het echter om minder dan 150 computer, eerder een paar, dus moet nog maar even kijken hoe dit opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Topicstarter
Mikey NL schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:02:
http://www.macosxhints.co...p?story=20090123152916354

De laatste reactie daar lijkt toch aan te geven dat het mogelijk is om een ppd aan te geven welke geladen moet worden.
Dit gaf ik inderdaad al aan in de startpost, maar hier stond wel wat nuttige informatie in namelijk mijn missende link. Ik verwachtte net als de poster van dat bericht dat de PPD van de server werd afgehaald ipv de default driver waar ik mee werd opgezadeld. Nu heb ik lokaal via CUPS een aangepaste PPD geprobeerd te bouwen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Het rechtstreeks edditten van de driver kreeg ik wel voor elkaar (wat een syntax 8)7 ) om de opties die ik nodig had in te stellen. Deze driver heb ik vervolgens uitgedeeld (dat ARD daar handig voor was had ik al ondekt ;) ) en toen gelinkt via PPDURL in com.apple.mcxprinting.plist. Dit lijkt te werken :D
Anders misschien het volgende topic bij apple:
http://discussions.apple....hreadID=364777&tstart=197
Niet echt relevant meer, sinds Leopard is de boel op de schop gegooid ;)
Zoektermen welke ik gebruikt heb zijn mac os x server leopard ppd open directory. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar vond het wel een interessant probleem en ga hier binnenkort ook zelf tegenaan lopen. Bij mij gaat het echter om minder dan 150 computer, eerder een paar, dus moet nog maar even kijken hoe dit opgelost kan worden.
Hmmm ik kan het persoonlijk niet uitstaan als ik iets niet kan vinden met Google, maar evengoed hartelijk dank voor de hulp :>

Morgen weet ik ook of het daadwerkelijk werkt, ik heb het nu alleen mijn mijn eigen testomgeving kunnen nabootsen en dat wil nog wel eens iets afwijken van de productie omgeving.

edit:
Voor de search, bovenstaande manier werkt voor gebruik van managed printing in OS X Server 1.5.6.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε