Asus m3a79-t deluxe 'valt dood'

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views

• Don Cristo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo Allemaal

Ik heb net een nieuw systeem aangeschaft.
Dit bestaat uit

CPU AMD Phenom(tm) II X4 940 Processor, 3000 Mhz
Asus m3a79-t deluxe
Corsair XMS2 CM4X2048-6400C4DHX
Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E
Zalman ZM600-HP
SAMSUNG Spinpoint F1 HD753LJ
Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
Sony NEC Optiarc AD-7191S-01

Ik had het systeem in een mum van tijd lopen. geen enkel probleem tot dat ik de mee geleverde dvd van 3dmark vantage installeerde. ( effe testen toch ) al goed halverwegen de test !!PLOF!! geen beeld meer niks de hele computer uit. :( Ik heb toen eerst de stroom er helemaal af gehad voordat ik de computer weer aan kon krijgen. Het vreemde is dat ik gewoon de computer kan gebruiken. Natuurlijk heb ik ook een ander spel geprobeerd. Total war Empire alles op high - ultra deze hield het een stuk langer voor na vele uren spelen hing deze maar reset zich meteen. Nu heb ik ook warhammer dawn of war 2 geprobeerd deze komt voorbij het intro filmpje. en valt net als bij 3d mark helemaal dood.

Ik snap er helemaal niks van. de temperaturen van mobo processor en videokaart zijn normaal ik heb al meer topics bekeken maar niets gevonden wat in mijn straatje valt.
Ik heb alle onderdelen er uit en in gehad. Heb jammer genoeg geen ander mobo of videokaart om te testen. dus ik hoop dat mischien iemand iets vergelijkbaars heeft mee gemaakt en een oplossing weet.

Alvast bedankt

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Check je geheugen eens met Memtest86+. Ik vermoed dat er iets niet helemaal pluis zit daar.

• Don Cristo
Ga het meteen proberen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter stap voor stap door te nemen om te kijken waar het aan ligt. Probeer toch eens op zoek te gaan naar een ander mobo en videokaart om het uit te proberen. Er is vast wel een winkel of kennis in de buurt die je hierbij kan helpen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:38
ha, een kameraad van mij heeft bijna hetzelfde systeem (wel hetzelfde als de mijne, zie sig) en heeft ook heel veel problemen. Ik ga dit eens in de gaten houden, want ik weet niet meer wat te doen :P

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 21:14
Euh, ik denk dat jou voeding het niet trekt:

van de ati site:
ATI Radeon™ HD 4870 X2 System Requirements: 650 Watt or greater power supply with one 2x3-pin PCIe® power connector and one 2x4-pin PCIe® power connector is required

Andere mogelijkheid is een temperatuur probleem denk ik.

God does not play dice

• Don Cristo
Ik verdenk zelf ook wel mijn voeding of medeplichtig. Maar het verklaart niet waarom total war empire het wel doet aangezien dit spel een regel rechte aanslag is op het grafisch gedeelte van je computer.
Maar denk zeker wel dat de voeding geen verkeerde upgrade zou zijn!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:51
Wat betreft die voeding: Ik draai ook een systeem met een 4870X2, en een enermax 500W voeding. Ook speel ik regelmatig empire total war, tot zover de overeenkomsten :P Verder heb ik een processor uit de tijd dat energiezuinig nog niet echt bestond.

Het is me opgevallen dat met deze setup het gehele systeem er regelmatig (tweemaal daags ongeveer) uitklapt. Dit hoeft niet perse tijdens het spelen van Empire Total War te zijn, maar het kan ook zijn wanneer windows net opgestart is. Omdat de voeding in principe ontoereikend is, verdenk ik de voeding ervan de boosdoener te zijn van de uitvallen van mijn systeem. Echter ben ik met je eens dat het erg onlogisch klinkt, want een systeem zou toch immers meer stroom moeten verbruiken wanneer een videokaart met een max verbruik van bijna 300W, ten volste gebruikt wordt?

Ondanks dat denk ik dat het zeker geen slecht idee is als je je systeem eens test met een andere voeding.
Trouwens, misschien heeft het zin om één core van je videokaart uit te schakelen, zodat deze minder stroom verbruikt? Of maak ik hier nu een denkfout? :X

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
-AzErTy- schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:22:
Euh, ik denk dat jou voeding het niet trekt:

van de ati site:
ATI Radeon™ HD 4870 X2 System Requirements: 650 Watt or greater power supply with one 2x3-pin PCIe® power connector and one 2x4-pin PCIe® power connector is required

Andere mogelijkheid is een temperatuur probleem denk ik.
Dit moet je met een korrel zout nemen. Een 650 watt voeding heb je alleen nodig als de voeding brakker dan brak is. Als je een redelijke voeding hebt ( A-merk) kom je er al met veel minder watt.

Zo heb ik zelf een ATI 3870. Volgens AMD heb ik dan minimaal 550 watt nodig. Toch draait de kaart als een zonnetje op een 350watt (a) voeding...

@ Ts: Ik zou eerst eens wat benches draaien. Zowel voor de CPU, het geheugen, als de videokaart. Vaak zijn deze 3 de oorzaak van het probleem wat je beschrijft. Door het draaien van de benches kan je in iedergeval wat zaken uitsluiten (of juist aanwijzen 8) )

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Don Cristo schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:28:
Ik verdenk zelf ook wel mijn voeding of medeplichtig. Maar het verklaart niet waarom total war empire het wel doet aangezien dit spel een regel rechte aanslag is op het grafisch gedeelte van je computer.
Maar denk zeker wel dat de voeding geen verkeerde upgrade zou zijn!
Heb je al eens met een andere voeding getest dan?

• Don Cristo
Dit is mijn hoogste waarde aan voeding die ik thuis heb liggen ben momenteel bezig met het kijken en vergelijken van een voeding die bij het systeem past.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het is heel goed mogelijk dat de voeding de pieken inderdaad niet goed kan afwerken. Teveel gevraagd van de 12V lijnen. Zou ook verklaren waarom hij bij 3D Mark Vantage er eerder uit vliegt dan bij een spel, daar een benchmark over het algemeen daadwerkelijk het maximum uit een kaart probeert te krijgen.

Het is namelijk heel goed mogelijk dat 1 van de 12V lijnen rot is, of dat er 1 overbelast raakt terwijl de anderen nog wel wat meer kunnen dragen. Je kunt dat natuurlijk testen door de kaart aan verschillende lijnen te hangen.

@Rian: Kan best zijn dat je 500Watt voeding te weinig kan leveren over de 12V lijnen. In ieder geval zou ik de PSU snel vervangen als je zo regelmatig een crash hebt. Op de een of andere dag kan zo'n crash ook redelijk fataal worden, als je PSU tot de uiterste wordt getrokken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Don Cristo schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:39:
Dit is mijn hoogste waarde aan voeding die ik thuis heb liggen ben momenteel bezig met het kijken en vergelijken van een voeding die bij het systeem past.
Dan lijkt het me verstandig dat je dat eerst doet.
Nu gaat dit topic uitlopen op gok- en giswerk, wat alleen maar onduidelijk en verwarring schept. Dit topic gaat op slot. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed door als je vervangende onderdelen hebt en kijk wat de resultaten daarvan zijn. Mocht je dan nog tegen problemen aanlopen dan kun je een nieuw topic openen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.