Samsung (LE40A55) laat beeld van PC pas zien na een reboot

Pagina: 1
Acties:

• TheSixkiller
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
Mensen, Thuis loop ik tegen het volgende probleem aan wanneer ik de TV probeer aan te sluiten op de computer. ik heb de zo gedetaileerd uitgeschreven.. mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het graag.

We hebben:
* TV = Samsung LE40A55
* Kabel = HDMI (8mtr)
* Convertor = DVI --> HDMI
* Videokaart in PC = Radeon 9600 Pro (256mb 1xVGA 1xDVI)

Situatie / Probleem:
PC ingeschakeld, enkel de TV is aangesloten op de DVI poort van de videokaart, er is niets aangesloten op de VGA poort. Ingestelde resolutie 1080x1980@60hz.
ik selecteer het HDMI kanaal op de TV... het beeld blijft zwart.
(note: ik kan het HDMI kanaal wel selecteren, in tegenstelling tot waneer de pc uit staat)
Maar geen beeld dus.

Wanneer ik de de pc een reboot geef krijg ik beeld.. ik zie alles van de POST tot en met Windows, het lijkt nu naar behoren te werken..

totdat ik ga schakelen met de TV, wanneer ik ga zappen met de TV en vervolgens het HDMI kanaal weer wil selecteren blijft het beeld zwart totdat ik de pc weer reboot.

Wat heb ik geprobeerd:
* Zo'n beetje alle verschillende resoluties en ververingsfrequenties(hz)
- note: 1080x1980@60 is wel de enige fatsoenlijke op deze resolutie moet hij uiteindelijk werken.
* De nieuwste driver, een oudere driver, alternatieve driver (van guru3d.com)
* Drivers met en zonder "catalyst control center" das van ATI...
* Compleet verwijderen van drivers en op nieuw installeren.
* Controle van kabels en connectoren
* Boekje van de TV nageslagen of de resolutie ondersteund wordt, ja dit is zo.
* Andere HDMI poort.

Al mijn pogingen hadden niet het gewenste effect, de fout zoals boven beschreven blijft bestaan.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is een andere videokaart met DVI want die heb ik niet zo liggen.

Heeft iemand een idee of ik de fout daadwerkelijk aan de kant van de PC moet zoeken of aan de kant van de TV.. met bijvoorbeeld een softwareupdate.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door TheSixkiller op 30-03-2009 16:26 ]

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
En als je wel wat op de vga poort aansluit, naast de tv dus. Krijg je dan wel gewoon beeld op dat beeldscherm? Misschien kan je dan ook door de instellingen van je monitor te wijzigen iets in beeld krijgen.

Ik heb het zelf als ik iets fullscreen op de tv laat zien en dan de tv aanzet, als ik dan het scherm weer kleiner maak en dan weer fullscreen doe doet hij het wel.

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
Als ik iets VGA aansluit krijg ik wel gewoon beeld.

ik zat zelf de denken aan misschien een flash/software update van de firmware van de TV, maar hier moet ik eerst nog naar zoeken.

Verwijderd

Geen idee of je het al eens geprobeerd hebt, maar trek de hdmi-kabel eens uit de tv wanneer je pc geen beeld geeft en stop hem er daarna weer in. Ik heb hier bij mijn LG ook wel eens last van en dit werkt bij mij (hoewel het natuurlijk vreselijk irritant is).
Het is net alsof de tv bepaalt of hij een hdmi-signaal heeft door een signaaltje van je pc. Wanneer je wisselt tussen de ingangen lijkt hij dit niet opnieuw te checken als je terugkomt op hdmi.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Probeer een ander merk dvi-hdmi kabel.

90% van al dit soort problemen verdwijnen bij het aansluiten van een ander merk kabel. Vooral Samsung tv's zijn hier erg gevoelig voor.

Natuurlijk heb je de nieuwste firmware voor je videokaart en gebruik je de goede hdmi input van je tv. Dit is bij Samsung meestal de hdmi2 input. Kijk ff in de handleiding. Vaak moet je de naam dan wijzigen in PC of zoiets.
Deze hdmi input is speciaal voor dvi-hdmi vanaf pc.

Je hebt trouwens toch wel 1920x1080 gedaan hè en niet zoals je zegt 1080x1980 , want dan zal je geen beeld krijgen inderdaad ;)

Toen ik mn pc eerst aan een hdmi switch had hangen, had ik hetzelfde. Alles ging prima, maar als ik ff schakelde naar een andere hdmi input (xbox bijv) en ik ging daarna weer terug, dan had ik geen beeld meer.
Opnieuw opstarten van de pc en het was weer goed.

Toen heb ik mn pc maar direct op mn tv aangesloten en geen enkel probleem meer. Waarschijnlijk heeft dit met de hdcp handshake of edid te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Ferry34 op 23-04-2009 00:00 ]

• Woudtwe
Beetje laat misschien maar misschien heb je er nog wat aan. Hoe staan de instellingen van je 2e monitor in windows? Configuratiescherm ->Monitor->tabblad instellingen. Als je nu op de 2e monitor klikt kan je de instellingen zien.

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
ik heb geprobeerd wat er hierboven wordt aangegeven.

* HDMI2 gebruikt
hier het zelfde probleem.. ik had ook al wat gewisselt van DHMI poort maar nu ik weet dat er verschil zit in de 2 poorten laat ik hem definitief op HDMI2 staan.

* stekker en in/er uit
kan ik kort over zijn.. had geen effect

* gebruik de goede resolutie
jazeker... 1920x1080

Ik hoop serieus niet dat het aan de HDMI kabel ligt.. want die ligt door de muur en die kan er eigenlijk niet weer uit.. de PC staat namenlijk een verdieping hoger dan de TV.
Dit systeem draait als foto demonstratie achter een de bali van een winkel.

Het probleem is dus nog steeds niet opgelost, aankomende zaterdag ga ik de TV voorzien van nieuwe firmware en installeer ik een nVidia videokaart kijken of het het probleem hiermee de nek om kan draaien.
mocht iemand in de tussentijd nog goeie suggesties hebben dan hoor ik het graag, en wanneer ik het probleem op weet te lossen zal ik het even netjes terugkoppelen.

• Woudtwe
Wazig hoor allemaal. Het kan haast niet aan de kabel liggen lijkt mij omdat je het de eerste keer wel ziet. Ik heb zelf wel hetzelfde als ik op fullscreen een film kijk , dan blijft het scherm ook wel eens zwart. Als ik dan de film even naar window schakel en dan weer op fullscreen set is het weer goed.

Maar ik neem aan dat je het probleem ook gewoon met de windows achtergrond heb?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Zit er een convertor stukje tussen? Vervang die 's voor een ander merk!
Anders wordt het de kabel.

Zoals ik al zei is Samsung heel kieskeurig in dat soort dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ferry34 op 12-05-2009 16:33 ]

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
En dan nu.. de (gedeeltelijke) oplossing.

* Firmware geflashed..
- Had geen effect... het probleem bleef bestaan

* Andere video kaart geplaatst met nVidia chipset
- Op alle resolties krijg ik nu beeld, zonder eerst opnieuw te hoeven opstarten.
ook wanneer de pc aanstaat en ik zet de TV uit.. wanneer ik de tv weer inschakel kan ik het gewenste kanaal (HDMI2) selecteren en krijg ik beeld.

Dit is positief, echter de TV geeft de 1920x1080@60 slecht weer, ik krijg een vertekend beeld het lijkt er niet op. wanneer ik voor 1280x800@60 kies krijg ik wel een redelijk beeld... niet optimaal.. maar redelijk.

Ik ben opzicht bij dat ik op de tv gewoon het kanaal kan instellen en dat ik dan het gewenste beeld krijg, een iets mindere beeld kwaliteid neem ik voor lief, er worden toch alleen maar demonstratie powerpoints op afgedraaid.

Voor mij is het probleem bijdeze opgelost, al sta ik er nog steeds niet helemaal achter dat het geheel niet op de optimale resolutie draait. Mocht ik nog een keer tijd over hebben dan ga ik mij hier verdiepen.

Voor nu is het afgesloten, allen bedankt!
Pagina: 1