[feat] Achievements op Tweakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Aan steeds meer computerspelletjes worden achievements toegevoegd. Nou is Tweakers geen spelletje, maar ik vind het wel aardig, en daarom post ik het: misschien dat er anderen zijn die ook een aantal achievements op Tweakers zouden willen zien.

Bijv:

[a] 1/ 100 / 1000 / 10000 / 100000 posts op GoT
[b] ' vertel je verhaal ' (open een tweakblog)
[c] karmahoer (verzamel 10000 karmapunten)
[d] donateur (open een abbo bannervrij)
[e] 'beeldkluisteraar' (x-aantal pageviews bereikt ~ tweakotine)
[f] 'erelid' (2 jaar lang een actief account hebben)
[g] 'expert reviewer' (schrijf 10 productreviews die minimaal 4 sterren hebben opgeleverd)
[h] Super commentator (behaal minimaal 50 +2-niveau posts)
[i] Top democraat (minimaal 100x in gestemd in de FP polls)
[j] ' bezoek de FP iedere dag voor een maand lang'
[k] Groothandelaar: minimaal +100 feedbackscore op V&A
[l] 'Mod maar raak' (minimaal 10000 reacties gemod)

enz. Ik ben niet echt geweldig creatief, maar er zijn vast leuke achievements te bedenken die niet extra onzin posts moeten opleveren (want daar zit vrijwel niemand op te wachten). En die een grappige naam en omschrijving hebben.

Als je de grens maar hoog genoeg legt kun je bij sommige (niet overal hoeft de grens hoog te liggen) achievements er voor zorgen dat de grens zo hoog ligt dat het niet de moeite loont om daar een week lang als een robot voor te werken, maar laag genoeg dat het over een langere periode wel haalbaar is. Bv: mod maar raak: 10k heeft geen zin om als een gek te gaan lopen modden omdat zelfs met 24/7 je er nog een maand over zou doen; maar de eerlijke modder die consistent over een langere periode regelmatig mod behaalt hem wel eerlijk (bijv: na 2 jaar lang modden zit ie wel op 10k)

Ensommigen kun je invoeren zonder terugwerkende kracht zodat iedereen een eerlijke kans heeft.

Zie bijv leuke achievements op WoW:

http://www.wowhead.com/?achievements=92

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Verplichte kost over dit onderwerp:

[ Voor 5% gewijzigd door Ruudjah op 30-03-2009 14:51 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40
Dus je wilt icoontjes bij gebruikers op het forum of in de gallery die laten zien wat ze al behaald hebben?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In WoW bv ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://multiplayerblog.mtv.com/wp-content/uploads/2008/08/wow-pvpachievements.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Ik vind het een leuk .plan!

[ Voor 86% gewijzigd door wimpie007 op 30-03-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

e-peens ole ole!

Laat maar zitten hoor.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Dus HK-posts zijn grinden, techposts zijn skills?

Posten is geen spelletje.

t.net is een van de serieuzere forums en als je hier alleen maar bent voor de ongein verliest er niemand aan als je er ongenadig uit wordt getrapt.
Wat was het toegevoegde nut van alles quoten?

[ Voor 16% gewijzigd door Yoozer op 30-03-2009 15:12 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Afbeeldingslocatie: http://achievements.schrankmonster.de/Achievement.aspx?text=Requested%20useless%20feature%20for%20a%20forum

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08 22:12
Dit werkt alleen kwantiteit ipv kwaliteit in de hand, en dat is nou net niet wat we (ze?) willen zien op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zullen we er ook maar een geluidje en een popup bij doen? :D

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:15:
Zullen we er ook maar een geluidje en een popup bij doen? :D
Wat een kinderachtige reactie voor een MOD. Dit is NIET de HK. Ik post hier toch echt een serieuze feature om over te discussieren. Als je er fun van wilt maken doe dat dan in de HK of reageer niet, of op een normalere manier. Hetzelfde geldt overigens voor Curry / Muer.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:16:
[...]

Wat een kinderachtige reactie voor een MOD. Dit is NIET de HK. Ik post hier toch echt een serieuse feature om over te discussieren. Als je er fun van wilt maken doe dat dan in de HK of reageer niet.
En wat is er mis met gewoon een topic report doen? Die werkt ook gewoon in LD hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dude, NMe reageert minder belachelijk als ik of Curry. Ga niet op NMe afgeven omdat ie een kleurtje heeft. Misschien vindt hij deze feature request wel net zo idioot als de rest?

:w Achievement unlocked, achteraf toch nog genoemd worden

[ Voor 14% gewijzigd door MueR op 30-03-2009 15:21 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Kinderen beloon je met een stickertje als ze op het potje plassen.

Hoe serieus kun je zijn als je denkt dat mensen van rond de 20 dit nog nodig hebben? Spellen hebben tenminste een reden, die willen gewoon zo veel mogelijk kopers, t.net forumgebruik is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:19:

Hoe serieus kun je zijn als je denkt dat mensen van rond de 20 dit nog nodig hebben? Spellen hebben tenminste een reden, die willen gewoon zo veel mogelijk kopers, t.net forumgebruik is gratis.
Je kan er niet om heen dat achievements wel degelijk vaker toegepast worden. Als je even nadenkt heeft het forum/de frontpage etc ook een reden: namelijk zo veel mogelijk bezoekers van een bepaalde doelgroep, om zo advertentieruimte te kunnen verkopen. Spelletjes zo veel mogelijk kopers, T.net zo veel mogelijk pageviews uit een bepaalde doelgroep. Achievements kunnen een incentive zijn voor gebruikers om vaker, beter of langer gebruik te maken van bepaalde opties op T.net/GoT etc. Uiteraard: niet voor iedere gebruiker, maar voor sommigen wel. Dus je kan niet zo simpel stellen dat achievements geen enkel nut hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 13:55

rob_erwt

What does this button do?

Om er dan even een reactie als devver in te gooien: ik zie er eigenljik niet zoveel in. Zoals al eerder aangehaald wordt hierboven, werkt een dergelijk systeem al snel een kwantitatieve 'race' in de hand. En wij zien liever kwalitatieve verdieping op T.net.

Leuk idee, maar gaan we, wat mij betreft, niet doen.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Samopsa schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:13:
Dit werkt alleen kwantiteit ipv kwaliteit in de hand, en dat is nou net niet wat we (ze?) willen zien op tweakers.
Ben ik niet met je eens. Zoals TS ook al in zijn post heeft staan kan je kwaliteitseisen instellen.
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:45:
[a] 1/ 100 / 1000 / 10000 / 100000 posts op GoT
[b] ' vertel je verhaal ' (open een tweakblog)
[c] karmahoer (verzamel 10000 karmapunten)
[d] donateur (open een abbo bannervrij)
[e] 'beeldkluisteraar' (x-aantal pageviews bereikt ~ tweakotine)
[f] 'erelid' (2 jaar lang een actief account hebben)
[g] 'expert reviewer' (schrijf 10 productreviews die minimaal 4 sterren hebben opgeleverd)
[h] Super commentator (behaal minimaal 50 +2-niveau posts)
[i] Top democraat (minimaal 100x in gestemd in de FP polls)
[j] ' bezoek de FP iedere dag voor een maand lang'
[k] Groothandelaar: minimaal +100 feedbackscore op V&A
[l] 'Mod maar raak' (minimaal 10000 reacties gemod)
Op deze manier is de kwaliteit prima te handhaven. Persoonlijk denk ik dat de standaard gallery al redelijk druk is maar op zich vind ik het helemaal geen gek idee. Het geeft een beter beeld van iemand als de zelf in te vullen "ervaringen categorieën". Ook is het niet voor iedereen mogelijk bepaalde taken af te ronden dus zit er een zekere exclusiviteit aan de te behalen taken.

Ik zie de realisatie niet snel gebeuren maar het nodigt zeker uit tot een positieve en actieve inzet op GoT

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Wat een kinderachtige reactie voor een MOD. Dit is NIET de HK. Ik post hier toch echt een serieuze feature om over te discussieren. Als je er fun van wilt maken doe dat dan in de HK of reageer niet, of op een normalere manier. Hetzelfde geldt overigens voor Curry / Muer.
Je request is misschien serieus maar meer dan een e-peen (zoals MueR al zegt) is het niet. Hoe moet de grote devtijd die hierin gaat zitten volgens jou gaan opwegen tegen de baten ervan? Wat zijn überhaupt de baten van het invoeren van een achievement systeem?

Op zich zou het in kunnen haken op het karma systeem en zelfs andersom je karma kunnen beïnvloeden, maar de meeste achievements die ik zou kunnen bedenken zijn allemaal kwantitatief. Grote aantallen posts stimuleren is nou niet echt iets waar ik zelf op zit te wachten.

Overigens zou dat geluidje + popup best nog lollig zijn. Ik ben zelf ook fervent achievementverzamelaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

Als je er fun van wilt maken doe dat dan in de HK of reageer niet, of op een normalere manier.
Niets zo goed om ergens de belachelijkheid van aan te tonen dan het in de praktijk te laten zien toch? Ik vind het knap dat je mijn reactie wel belachelijk kunt vinden en vervolgens niet in ziet hoe dat terugslaat op je eigen voorstel.

Met alle respect, je was er vast heel serieus over, maar als je enigszins nadenkt kun je je ook wel voorstellen dat dit niets op een forum te zoeken heeft. Achievements zijn voor games, hier hebben we al genoeg last van postcounthoeren en karmahoeren om er ook nog eens achievementhoeren bij te krijgen.

zeg ik overigens als #25 karmahoer op dit forum met een idioot aantal posts hier en iets van 20k gamerscore op Xbox Live. Ik zie echt het nut wel van achievements en rankings. Niet op een serieus forum.

[ Voor 12% gewijzigd door curry684 op 30-03-2009 15:38 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik ben het met Pim. eens, zolang je er kwalitatieve achievements van maakt motiveer je een hoop achievement-getters om goede dingen te doen. Er is toch ook een reden dat de DPC veel aanhangers heeft? Het kan voor sommige net die extra motivatie zijn om een review te schrijven/een reactie achter te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:23:
[...]

Je request is misschien serieus maar meer dan een e-peen (zoals MueR al zegt) is het niet.
Klopt, ik was even geirriteerd na MueR/Curry en toen een modje er ook nog even er nakwam, voelde ik even mijn topic enorm gekaapt terwijl het niet de HK hier is. Als je het voorstel niet serieus vind, vind ik wel dat je dan ook het goede voorbeeld moet geven met een serieuze reactie.

Ik ben het met eens met het feit dat het je het kán zien als een e-peen, maar is dat noodzakelijk slecht? Er zijn genoeg dingen die mensen doen of willen behalen zonder dat het direct iets oplevert. Denk aan mensen die een jaar lang trainen om dan het kanaal over te gaan zwemmen. Of mensen die thuis pennen verzamelen of een middagje in het park gaan liggen. Niet alles hoeft altijd een bepaalde waarde (voor anderen) te vertegenwoordigen. Laat ik het zo zeggen, dan is het een e-peen voor sommigen: So what?

(Als jij er blij mee bent en het anderen niet schaadt.)
Wat zijn überhaupt de baten van het invoeren van een achievement systeem?
In games bijv: gamers raken in contact met meer onderdelen van het spel, brengen meer tijd door in het spel, spelen vaker en worden gestimuleerd beter te spelen. Ik kan helaas niet zo snel een goed artikel vinden over de voordelen door een developer(s) geschreven.
Grote aantallen posts stimuleren is nou niet echt iets waar ik zelf op zit te wachten.
Er zijn genoeg manier te verzinnen om een aantal nadelen te voorkomen. Zie bijv het lijstje dat ik al postte, lang niet alles is postcount gerelateerd (bijv: stem 300x in de poll).

Overigens denk ik dat het misbruik sterk overdreven wordt, ik denk dat achievements juist een aantal mensen (ook beginners!) aansporen om bepaalde dingen te doen: bijv: een volledige profiel invullen, en dat vervolgens wél geheel de tijd voor nemen om het dan ook echt netjes in te vullen. Ik denk dat het echt nog al overdreven wordt. Ik denk echt niet dat we opeens massaal nutteloze productreviews gaan zien als je een achievement maakt voor (schrijf 10 productreviews die minimaal 4 sterren hebben), daarvoor is de sociale controle op T.net al te groot.

Overigens misschien onbekend onder de tweakers, maar stackoverflow.com is een voorbeeld van een site die ook achievements (genaamd: 'badges' heeft geimplementeerd.)
Stack Overflow is a collaboratively edited question and answer site for programmers — regardless of platform or language.
vv

http://stackoverflow.com/badges

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

André schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:42:
Ik ben het met Pim. eens, zolang je er kwalitatieve achievements van maakt motiveer je een hoop achievement-getters om goede dingen te doen. Er is toch ook een reden dat de DPC veel aanhangers heeft? Het kan voor sommige net die extra motivatie zijn om een review te schrijven/een reactie achter te laten.
Op zich zou het geinig zijn, maar dan ook alleen voor die dingen waar je redelijk wat karma voor krijgt. Of andersom: geef redelijk wat karma voor een achievement. Dat geeft meteen wat meer betekenis aan wáár die karma dan vandaan komt.

Maar goed: ik blijf erbij dat het ongetwijfeld redelijk wat devtijd gaat kosten voor iets waar amper voordelen aan zitten, en al helemaal geen meetbare voordelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08 22:12
Karma is toch eigenlijk al een verkapt achievement systeem? Ik bedoel, hang wat tags aan de karma waardes en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

NMe schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:47:
Dat geeft meteen wat meer betekenis aan wáár die karma dan vandaan komt.
Dat is iets wat we juist niet echt helemaal willen :P
Samopsa schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:48:
Ik bedoel, hang wat tags aan de karma waardes en klaar.
En dat hebben we al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Erkens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:50:
[...]

Dat is iets wat we juist niet echt helemaal willen :P
Nou, op het moment dat jij "bonuskarma" krijgt voor het halen van een achievement zoals "Super commentator (behaal minimaal 50 +2-niveau posts)" zegt dat niets over waar je nu je karma vandaan krijgt. Het geeft alleen aan waar die "extra karma" vandaan komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Er zijn een hoop 'Achievements' te bedenken die de kwaliteit ten goede komen. Er staan er een aantal in de TS (bijv. g en h). Zo'n systeem zou ik nog geen gek idee vinden. Je kan het ook combineren met een systeem in de tech-forums, waarmee je een topic als 'opgelost' kan aanvinken. Iemand die een x aantal keer de oplossende post maakte krijgt dan ook een badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

NMe schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:52:
[...]

Nou, op het moment dat jij "bonuskarma" krijgt voor het halen van een achievement zoals "Super commentator (behaal minimaal 50 +2-niveau posts)" zegt dat niets over waar je nu je karma vandaan krijgt. Het geeft alleen aan waar die "extra karma" vandaan komt. :)
Ah, ik las je post gewoon wat anders :P Alleen heb je waarschijnlijk om die 50 +2 posts te halen al wel karma gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:54:
[...]

Ah, ik las je post gewoon wat anders :P Alleen heb je waarschijnlijk om die 50 +2 posts te halen al wel karma gehad :P
Ja, maar je kan ook karma halen door 500 +1 posts te plaatsen ;). Karma zegt niet alleen iets over kwaliteit, maar ook behoorlijk over kwantiteit

Archievements kun je bouwen op kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn genoeg manier te verzinnen om een aantal nadelen te voorkomen. Zie bijv het lijstje dat ik al postte, lang niet alles is postcount gerelateerd (bijv: stem 300x in de poll) óf activeer de nieuwe layout en gebruik het een minimaal een week (something old something new).

Overigens denk ik dat het misbruik enigszins overdreven wordt, ik denk dat achievements juist een aantal mensen (ook beginners!) aansporen om bepaalde dingen te doen: bijv: een volledige profiel invullen, en dat vervolgens wél geheel de tijd voor nemen om het dan ook echt netjes in te vullen. Ik denk dat het echt nog al overdreven wordt. Ik denk echt niet dat we opeens massaal nutteloze productreviews gaan zien als je een achievement maakt voor (schrijf 10 productreviews die minimaal 4 sterren hebben), daarvoor is de sociale controle op T.net al te groot.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:32

Zeror

Ik Henk 'm!

Klinkt wel leuk en uitdagend voor een beter GoT. Als dit goed wordt uitgewerkt, dan kan dit met best leuk worden. Achievements points kunnen dan gewoon extra karmapunten zijn. :)

offtopic:
Fantaseer-modus:
Afbeeldingslocatie: http://worldofwarcraft.mmocluster.com/img_achievements/0efb86e4774388279099fdc6a023d129.jpg

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:55:
[...]

Ja, maar je kan ook karma halen door 500 +1 posts te plaatsen ;). Karma zegt niet alleen iets over kwaliteit, maar ook behoorlijk over kwantiteit

En dmv. achievements nodig je gebruikers ook uit om de site uitgebreider te gebruiken, ipv iemand die nu zijn Karma verdient met enkel reacties op nieuwsitems plaatsen, gaat hij wellicht dan ook product reviews plaatesen, of bv. items submitten.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:55:
[...]

Karma is ook gebasseerd op kwaliteit. Wellicht dat die 500 +1 posts minder oplevert dan die 50 +2 posts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:59:
[...]

Karma is ook gebasseerd op kwaliteit. Wellicht dat die 500 +1 posts minder oplevert dan die 50 +2 posts ;)
Ja kijk, daar weet ik als eenvoudige gebruiker niks van af omdat dat het 'geheim van de moderators' is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Typisch een idee dat (initieel) heel leuk klinkt en waarbij je lang kunt zoeken naar enig nut.

Punt k (Groothandelaar: minimaal +100 feedbackscore op V&A) is nuttig, want op basis hiervan kunnen mensen de conclusie trekken dat je een betrouwbare handelaar bent. De andere punten (veelal gebaseerd op het aantal postings, tijd op het forum etc.) zijn voor niemand nuttig en hebben IMHO weinig tot geen toegevoegde waarde.

[ Voor 0% gewijzigd door Bananeman op 30-03-2009 16:14 . Reden: typefout ]

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou ook alle archievements in de signature laten zetten en het liefst met .png :+

* Outerspace ziet er geen voordeel in. Het heeft imo geen extra waarde en het zal imo alleen maar posthoerderij opleveren.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
* zeef vind het een interessant idee om eens wat langer over na te denken.

Disclaimer :
Daaruit kan je overigens absoluut NIET opmaken DAT we dit ooit gaan doen, laat staan wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog een typisch voorbeeld van hoe het zinvol kan werken:

Afbeeldingslocatie: http://worldofwarcraft.mmocluster.com/img_achievements/45fa886b8c4976a9a264c6c4074c62b2.jpg

Om mensen over de streep te halen, die bv na een dag al terugswitchen omdat het 'anders' aanvoelt, maar misschien als je ze er nou eens wat langer mee laat werken het eigenlijk wel goed vinden (zoals wel vaker bij veranderingen op T.net).

[of achievements voor: 1 jaar lid, 2 jaar lid, 5 jaar lid, 10 jaar lid - om users actief op T.net te houden]
[of: 'al een jaar clean'; ontvang in een jaar tijd geen enkele OW]

Het hoeft ook niet vandaag of morgen geimplementeerd te worden, maar ooit zal er ook een nieuwe profielpagina komen (waar GoT/FP profiles dan samen zijn gevoegd). Dus hopelijk wordt er dan een mogelijke optie tot achievements in het achter hoofd gehouden.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nog een paar aardige achievements voor op het forum:
- Een door jouw geopend topic is al xxxx keer bekeken
- Een door jouw geopend topic heeft al meer dan xxxx reacties
- Je bent al xxxxx geqoute
- Je hebt al 1 maand geen bericht gepost
- In een dag meer dan XX berichten geplaatst
- In een dag meer dan XXX berichten geplaatst
- Je bent gebanned
- Je hebt je berichten vanaf meer dan XXX ip-adressen geplaatst
- Je hebt HK toegang

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:01:
[...]

Ja kijk, daar weet ik als eenvoudige gebruiker niks van af omdat dat het 'geheim van de moderators' is :+
Zelfs die weten dat niet. :P
Wii4all schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:06:
- Je bent gebanned
Ik weet niet of we dát nou echt moeten gaan stimuleren. :D Sommige andere voorstellen in dat lijstje zijn ook redelijk dubieus omdat die dus wél puur op kwantiteit gericht zijn. :)

[ Voor 41% gewijzigd door NMe op 30-03-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
- Een door jouw geopend topic heeft al meer dan xxxx reacties
(iets minder geschikt: kan kijk mij-topics opleveren in de HK bv)
- Je bent al xxxxx geqoute
Wél een goede.
- In een dag meer dan XX berichten geplaatst
- In een dag meer dan XXX berichten geplaatst
- Je bent gebanned
- Je hebt je berichten vanaf meer dan XXX ip-adressen geplaatst
Geen goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:04:
Hier nog een typisch voorbeeld van hoe het zinvol kan werken:
Ik zou dan alleen een heel klein iets maken, niet zo'n giga banner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

...
Free pron/warez/cash inside-spam dan? :+

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:32

Zeror

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:09:
[...]

Ik zou dan alleen een heel klein iets maken, niet zo'n giga banner :P
Gewoon geen banner, maar een overzicht van je 'prijzenkast' in je profiel.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Interresant, vooral de reacties van moderators en regulars hier. Om even een paar te quoten:
Kinderen beloon je met een stickertje als ze op het potje plassen.

Om er dan even een reactie als devver in te gooien: ik zie er eigenljik niet zoveel in. Zoals al eerder aangehaald wordt hierboven, werkt een dergelijk systeem al snel een kwantitatieve 'race' in de hand. En wij zien liever kwalitatieve verdieping op T.net.

Leuk idee, maar gaan we, wat mij betreft, niet doen.
Je request is misschien serieus maar meer dan een e-peen (zoals MueR al zegt) is het niet.
Typisch een idee dat (initieel) heel leuk klinkt en waarbij je lang kunt zoeken naar enig nut.
Voorzichtig wil ik hier de term "kortzichtigheid" aan hangen, zonder te oordelen. Er wordt namelijk collectief vergeten dat Tweakers.net al lang, vanaf het begin, achievements met de bijbehorende leaderboards heeft. Om slechts enkele achievements te noemen:
  • UserID
  • Regdatum
  • Aantal reacties per dag
  • Status
  • Abbonementstatus
  • Modstatus
  • HK-access
Leaderboards:
  • GoT profiel
  • My Tnet
Als je de lijst compleet wil maken voor de expliciete achievements die Tweakers.net aanbiedt aan hun users, klik even naar My Tnet of GoT profiel. Verder bestaan er ook nog impliciete achievements, zoals bijvoorbeeld postcount en andere user generated stats. Het verschil met de achievements in conceptuele zin met de achievements die de TS voorstelt, is dat de TS ze een label "achievement" geeft. Met andere woorden: er is geen verschil.

Zoals duidelijk wordt in het filmpje wat ik inde tweede post linkte, is het behalen van achievements iets wat in de diepe psychologie van de mens zit. Dat is ook de reden dat het hele modsysteem en karmasysteem hier op tweakers.net werkt.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je zou eventueel de karmastatus zichtbaar kunnen maken in GoT onder je naam, maar of dit nu werkelijk een toegevoegde waarde heeft.
Wat is het uiteindelijke doel van de diverse achievements? Moet er waarde worden gehecht aan de status(en)? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het de verschillen tussen het GoT-meubilair(de oude garde van het eerste uur) en de nieuwkommers alleen maar verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ruudjah schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:28:
Er wordt namelijk collectief vergeten dat Tweakers.net al lang, vanaf het begin, achievements met de bijbehorende leaderboards heeft. Om slechts enkele achievements te noemen:
  • HK-access
Het wordt nu al niet echt gewaardeerd als mensen en plein publique gaan patsen met HK-toegang (of nog vervelender: A61-toegang), dus áls deze achievements er al zullen komen, dan lijkt dit me niet echt wenselijk als achievement. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

NMe schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:36:
[...]

Het wordt nu al niet echt gewaardeerd als mensen en plein publique gaan patsen met HK-toegang (of nog vervelender: A61-toegang), dus áls deze achievements er al zullen komen, dan lijkt dit me niet echt wenselijk als achievement. ;)
Dat maakt het nog niet minder een achievement.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Ruudjah schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:28:
Voorzichtig wil ik hier de term "kortzichtigheid" aan hangen, zonder te oordelen. Er wordt namelijk collectief vergeten dat Tweakers.net al lang, vanaf het begin, achievements met de bijbehorende leaderboards heeft. Om slechts enkele achievements te noemen:
  • UserID
  • Regdatum
  • Aantal reacties per dag
Dit zijn puur indicatoren, getalletjes. Ze zijn geen doel op zich; achievements wel. Bij achievements ga je expliciet een norm koppelen aan deze indicatoren en beloon je dus kwantiteit ipv kwaliteit. Iets al registratiedatum is natuurlijk al helemaal geen achievement, daar kun je geen invloed (meer) op uitoefenen.
  • Status
  • Abbonementstatus
  • Modstatus
  • HK-access
Dit zijn zaken die daadwerkelijk nut of een achterliggende reden hebben. Iets dat je hebt gekregen door een prestatie te leveren; in geval van een abo is dat een financiële prestatie, in geval van modstatus ben je een brave gebruiker met een ziekelijke zucht naar macht gebleken (:P), etc.
Leaderboards:
  • GoT profiel
  • My Tnet
Als je de lijst compleet wil maken voor de expliciete achievements die Tweakers.net aanbiedt aan hun users, klik even naar My Tnet of GoT profiel. Verder bestaan er ook nog impliciete achievements, zoals bijvoorbeeld postcount en andere user generated stats. Het verschil met de achievements in conceptuele zin met de achievements die de TS voorstelt, is dat de TS ze een label "achievement" geeft. Met andere woorden: er is geen verschil.
Het verschil is dat die "achievements" zoals een x aantal postings nu expliciet worden gemaakt - en daar zien verschillende mensen hier het nut niet van in. Nu is een "achievement" gewoon een indicator waar een (al dan niet ongeschreven) norm aan is gekoppeld. Waarom moet dat expliciet worden gemaakt? Ik vind het iets eenvoudigs, iets spontaans, en spontaniteit kun je behoorlijk slopen door het heel expliciet en zelfs gewichtig te maken allemaal.
Zoals duidelijk wordt in het filmpje wat ik inde tweede post linkte, is het behalen van achievements iets wat in de diepe psychologie van de mens zit. Dat is ook de reden dat het hele modsysteem en karmasysteem hier op tweakers.net werkt.
Eensch; mensen willen zich graag onderscheiden en zijn competitief aangelegd. Je kunt je afvragen of je die geldingsdrang moet stimuleren of juist eerder moet "beteugelen" (zo niet onderdrukken) op een forum. Hoe dan ook, het expliciet maken (à la Xbox 360 zeg maar) vind ik nog altijd niet nuttig. Ook wanneer je het niet expliciet maakt kunnen mensen nog altijd trots ontlenen aan hun postcount e.d.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil is dat die "achievements" zoals een x aantal postings nu expliciet worden gemaakt - en daar zien verschillende mensen hier het nut niet van in.
Dat was wel duidelijk, maar het gaat meer om archievements als in
- X aantal +2 posts op de frontpage
- X aantal +2 reviews
- X aantal artikelen via V&A verkocht met volle tevredenheid (+2 verkoop)
etc

Dat krijg je niet door veel (onzin) topics te maken maar door kwalitatief bij te dragen aan GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40
Imho moet je dit sowieso al niet doen. Persoonlijk geef ik alleen in +2 als er wat extra service was na de aankoop. Als de koop gewoon verloopt zoals het hoort en de boel werkt ook dan krijg je van mij een +1.

Iedereen houdt er andere beoordelings-gewoontes op na, je kunt daar dus ook niet echt achievements aan koppelen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Dit zijn puur indicatoren, getalletjes. Ze zijn geen doel op zich; achievements wel. Bij achievements ga je expliciet een norm koppelen aan deze indicatoren en beloon je dus kwantiteit ipv kwaliteit. Iets al registratiedatum is natuurlijk al helemaal geen achievement, daar kun je geen invloed (meer) op uitoefenen.
Nou, het zijn wél getalletjes waar waarde aan wordt gehangen door veel T.net users. In die zin is het gewoon een achievement. Het feit of je er direct invloed op uit kan oefenen, doet hier niets aan af. Of het een doel op zich is, bepaald iedere usert voor zichzelf. Zo heeft HlPDsK bijvoorbeeld een impliciete metriek als doel gesteld voor zichzelf. Een bewijs hiervan is het 100K-topic van hem.
Waarom moet dat expliciet worden gemaakt? Ik vind het iets eenvoudigs, iets spontaans, en spontaniteit kun je behoorlijk slopen door het heel expliciet en zelfs gewichtig te maken allemaal.
Nou, zo werkt het spelletje hier op Tweakers.net voor iederen nu eenmaal. De ene usert wil graag een hoge postcount, en ontvangt daardoor een soort van celebrity-status, de ander wil graag veel karma. Zo heeft iedereen een reden hier om mee te gaan in dit spel.
De vraag is inderdaad wat je expliciet wil maken en wat niet. Waar je de focus op legt, zal een bepaald effect hebben op een subgroep userts. Je kan het ook omdraaien: door een focus weg te halen, kan je bepaalde achievements als status weghalen uit een community. Een voorbeeld hiervan is hoe het karmamechaniek precies werkt, dit word geheim gehouden om karma-whoring te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 30-03-2009 16:55 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom wel HK-XS een achievement toekennen maar het eerste subforum wat je extra vrij kunt krijgen is SG, met 50 GoT-posts, die lijkt me dan ook logisch om te vermelden.

Verder zouden er meerdere achievements kunnen komen voor een x-aantal tech-only posts, een x-aantal geposte hitparades in /5.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:52:
Verder zouden er meerdere achievements kunnen komen voor een x-aantal tech-only posts, een x-aantal geposte hitparades in /5.
Dat laatste is niet automatisch uit de post op te maken en ik vraag me af hoeveel DPC-mods erop zitten te wachten om zo'n status expliciet aan een topic te gaan hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, nu je met karmapunten ook al dingen kunt unlocken: loop je ook het risico dat mensen die nog net een paar puntjes missen gaan karmawhoren om snel nog even die limiet te halen, of sg/hk-xs, maar dat wordt niet als een echt probleem ervaren, omdat het best wel allemaal meevalt. Ik denk dat je de meeste Tweakers hier echt niet met wantrouwen hoeft te benaderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:46:
[...]

Dat was wel duidelijk, maar het gaat meer om archievements als in
- X aantal +2 posts op de frontpage
- X aantal +2 reviews
etc

Dat krijg je niet door veel (onzin) topics te maken maar door kwalitatief bij te dragen aan GoT
Ik ben het volledig met je eens dat er "achievements" zijn die nuttig zijn in een bepaalde context. Achievements die waardevol kunnen zijn, zijn achievements waarvan het voor andere gebruikers daadwerkelijk nuttig is om te zien dat iemand die achievement heeft behaald. Dus b.v. feedbackscore in V&A, omdat ik als potentiële klant van een gebruiker van Tweakers wil weten of iemand te vertrouwen is. Hoeveel +2 posts op de FP iemand heeft vind ik al minder interessant; het zegt wel iets over het kennisniveau van iemand, maar wanneer is dat nu voor mij echt interessant om te weten?

Overigens kun je je afvragen of een achievement iets is dat je hebt bereikt en dat vervolgens niet meer van je kan worden afgepakt; zo is het bij Xbox 360 geregeld. Bij b.v. een feedbackscore kan deze boven een bepaald niveau uitkomen (=achievement "unlocked") maar ook weer dalen als er veel negatieve feedback wordt gegeven, waardoor je em weer kwijt zou moeten raken. Ik geloof sowieso in een systeem waarbij de kwaliteit van een verkoper wordt aangegeven middels b.v. een aantal sterren, maar dat is wijdverbreid en is m.i. niet hetzelfde als een achievement-systeem.

[ Voor 0% gewijzigd door Bananeman op 30-03-2009 17:03 . Reden: woord vergeten ]

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bananeman schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:00:
[...]

Ik ben het volledig met je eens dat er "achievements" zijn die nuttig zijn in een bepaalde context. Achievements die waardevol kunnen zijn, zijn achievements waarvan het voor andere gebruikers daadwerkelijk nuttig is om te zien dat iemand die achievement heeft behaald. Dus b.v. feedbackscore in V&A, omdat ik als potentiële klant van gebruiker van Tweakers wil weten of iemand te vertrouwen is. Hoeveel +2 posts op de FP iemand heeft vind ik al minder interessant; het zegt wel iets over het kennisniveau van iemand, maar wanneer is dat nu voor mij echt interessant om te weten?

Overigens kun je je afvragen of een achievement iets is dat je hebt bereikt en dat vervolgens niet meer van je kan worden afgepakt; zo is het Xbox 360 geregeld. Bij b.v. een feedbackscore kan deze boven een bepaald niveau uitkomen (=achievement "unlocked") maar ook weer dalen als er veel negatieve feedback wordt gegeven, waardoor je em weer kwijt zou moeten raken. Ik geloof sowieso in een systeem waarbij de kwaliteit van een verkoper wordt aangegeven middels b.v. een aantal sterren, maar dat is wijdverbreid en is m.i. niet hetzelfde als een achievement-systeem.
Ik doel op achievements als een ding voor jezelf (*) en niet als waardering van de user op T.net ten aanzien van anderen (wat jij wil, wat uiteraard ook interessant is - maar een geheel andere discussie).

* en voor Tweakers om users meer te binden door users ook andere onderdelen van de site te laten gebruiken, beter en langer de tijd door te brengen en vaker terug te komen (=meer views, meer inkomsten).

desnoods activeer je achievements pas na een halfjaar geregistreerd te zijn, ook dat is een middel waarmee je een deel van de gevreeste misbruik kunt bestrijden. Er zitten zeker haken en ogen aan, maar ik denk dat er wel een manier kan bestaan om het toch op een goeie manier geimplementeerd te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:50:
[...]

Imho moet je dit sowieso al niet doen. Persoonlijk geef ik alleen in +2 als er wat extra service was na de aankoop. Als de koop gewoon verloopt zoals het hoort en de boel werkt ook dan krijg je van mij een +1.

Iedereen houdt er andere beoordelings-gewoontes op na, je kunt daar dus ook niet echt achievements aan koppelen.
Idd, ik vind het nu al irritant hoe opdringerig er soms gevraagd wordt om feedback door veel V&A mensen (niet alleen verkopers, ook kopers 8)7 ), zelfs ruim voordat een en ander echt afgerond is. Moet er niet aan denken hoe het zou gaan als hordes achievement-hoeren om Curry's term over te nemen ;) alleen maar onnozele V&A dingen zouden doen omwille van de achievements.

Niet dat de meerderheid van Tweakers zo geobsedeerd ermee bezig zouden gaan, maar met het aantal Tweakers is zelfs een klein percentage prima in staat om veel impact te hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:50:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Natuurlijk kan dat wel al doet er een - door subjectieve beoordeling - er wat langer over dan de andere in dat geval, dat is toch niet zo erg?

Maar als jij gelijk hebt dan stel ik voor dat we ook geen karmapunten (=beloning) voor moderaties geven, want zoals je zegt (en de in faq ook staat): "
Het beoordelen van een reactie is niet altijd eenvoudig. Vaak zijn meerdere uitkomsten mogelijk op basis van bijvoorbeeld het kennisniveau van de moderator. Wat voor de ene persoon een waardevolle reactie is, heeft voor de andere persoon geen toegevoegde waarde."; Maw: daar kun je geen karmapunten / status aan ontlenen, tis maar net wat pietje er van vindt - maar het zegt niets objectief.

Maar volgens mij zijn die twee helemaal niet onverenigbaar, het gaat immers om achievements en niet om betrouwbaarheidsmeting. Een achievement hoeft helemaal niet objectief te zijn: als één iemand vindt dat jij een fantastische verkoop hebt gedaan - en je met 2 punten daarvoor beloond en jij de achievement: "You managed an excellent sell" dan is dat toch niet onverenigbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een verkoop/aankoop doe je met één partij, terwijl je reactie door een oneindig veel grotere pool aan mensen wordt gemodereerd. Bij een gemodereerde reactie telt de wet van de grote getallen, bij V&A feedback niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 13:56:
Een verkoop/aankoop doe je met één partij, terwijl je reactie door een oneindig veel grotere pool aan mensen wordt gemodereerd. Bij een gemodereerde reactie telt de wet van de grote getallen, bij V&A feedback niet. ;)
Waarom hebben we dan een feedbackscore als de wet van de grote getallen niet opgaat? Het is maar een deal tussen 1 partij: wat kun je daarnou uit afleiden? Of zou de wet van de grote getallen wel degelijk gelden bij V&A: dat namelijk naar mate meer partijen een slechte beoordeling geven er structureel iets mis is met die verkoper én daarom dus ook de feedbackscore vermelden (want wat heeft het voor zin de feedbackscore van een enkele gebruiker te vermelden, die is immers puur subjectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Jij impliceerde dat er geen verschil was tussen karma voor reacties en feedbackscores. Ik geef enkel aan dat dat wél zo is. Een reactie wordt gemiddeld toch wel door een redelijk aantal mensen beoordeeld, terwijl de meeste Tweakers nou niet bepaald grootverkopers zijn op V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

NMe schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:08:
Een reactie wordt gemiddeld toch wel door een redelijk aantal mensen beoordeeld, terwijl de meeste Tweakers nou niet bepaald grootverkopers zijn op V&A.
Hetzelfde met WoW en andere spellen met achievements. Er zijn redelijk uitbundige achievements waar je als user gewoon tijd in moet steken, je best voor moet doen om uiteindelijk met die achievement er vandoor te kunnen gaan. Dat jij 1. veel verkoopt in de V&A en 2. dit dusdanig goed doet dat je genoeg +1 en +2 beoordelingen krijgt om een +100 V&A status te krijgen is dat een mijlpaal die je met trots (pijn) en moeite bereikt hebt.

Zo heb je ook bij WoW de achievement dat je alle maps volledig ontdekt hebt, niet elke user heeft hier de tijd voor, zin in of de resources, en zal dus nooit die achievement krijgen, dat je toch de moeite neemt om daar tijd voor vrij te maken en toch die achiement te behalen zegt iets over de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Deze zijn al heel netjes weerlegd.

Het geilen op je regdate of je ID (zoals bij Slashdot ook gebeurt) is een probleem van de persoon die dat doet, geen achievement. Er wordt een waarde aangehangen die er niet is; het feit dat je oude rot bent wil niet zeggen dat je geen poep praat. Het bewijs is makkelijk te vinden; genoeg discussies uit 2001 in techforums die nergens over gaan, het is niet alsof vroeger alles beter was.
Zoals duidelijk wordt gemaakt door de wereld om je heen zal elk systeem dat beloningen uitdeelt misbruikt worden, en een groot deel van de genoemde achievements in de originele post lenen zich uitstekend voor misbruik. Laat je posts voor zich spreken; in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:16:
[...]

Hetzelfde met WoW en andere spellen met achievements.
Zullen we even niet uit het oog verliezen dat spellen wat anders zijn dan dit (professionele!) forum? Een feature moet nut hebben, en hoewel ik best geloof dat er voordelen zitten aan een beloningssysteem middels achievements is zo'n achievement natuurlijk niet veel meer dan een tekstuele representatie van de karma die je ontvangt. Elke achievement die je geen karma op zou kunnen leveren is IMO per definitie pointless en is daarom als je mijn persoonlijke mening vraagt de ontwikkeltijd niet waard.
Zo heb je ook bij WoW de achievement dat je alle maps volledig ontdekt hebt, niet elke user heeft hier de tijd voor, zin in of de resources, en zal dus nooit die achievement krijgen, dat je toch de moeite neemt om daar tijd voor vrij te maken en toch die achiement te behalen zegt iets over de gebruiker.
offtopic:
Je noemt een slecht voorbeeld. :P The Immortal is lastig te halen (omdat je afhankelijk bent van 24 anderen), World Explorer heb je in een uurtje of 2 wel, als je dat echt graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Beetje offtopic:
Krijg je eigenlijk karma voor TR's?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

NMe schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:15:
Zullen we even niet uit het oog verliezen dat spellen wat anders zijn dan dit (professionele!) forum?
Dat is maar een kleine beslissende factor, zo zijn er overal, zelfs hier op tweakers, features die zeer sporadisch gebruikt zullen worden waar je toch een achievement aan kunt hangen ;)
Een feature moet nut hebben, en hoewel ik best geloof dat er voordelen zitten aan een beloningssysteem middels achievements is zo'n achievement natuurlijk niet veel meer dan een tekstuele representatie van de karma die je ontvangt.
En meer is het ook niet, en meer moet je er ook niet van verwachten.
Elke achievement die je geen karma op zou kunnen leveren is IMO per definitie pointless en is daarom als je mijn persoonlijke mening vraagt de ontwikkeltijd niet waard.
STEL!: Als je toch bezig bent achievements te implementeren, waarom dan niet ook de -in jouw ogen- nutteloze achievements toevoegen, alsof ze in WoW, Xbox-live en PSN etc. allemaal "nut" hebben ;)

En achievements hoeven geen karma op te leveren, de dingen waarmee je de achievement behaalt leveren al karma op, dan beloon je een beloning met een beloning en een sticker. Het is meer een representatief iets.
offtopic:
Je noemt een slecht voorbeeld. :P The Immortal is lastig te halen (omdat je afhankelijk bent van 24 anderen), World Explorer heb je in een uurtje of 2 wel, als je dat echt graag wil.
offtopic:
Lang geen WoW gespeeld :+

En om nog even terug te komen op het hitparade gedeelte, dat valt deels uit de topic-titel te herkennen, plaatsingsdatum en de lengte van (jouw) eerste post 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:27:
STEL!: Als je toch bezig bent achievements te implementeren, waarom dan niet ook de -in jouw ogen- nutteloze achievements toevoegen, alsof ze in WoW, Xbox-live en PSN etc. allemaal "nut" hebben ;)
Waarbij, nogmaals, die andere dingen allemaal over spellen gaan, en dit over een forum met IT-professionals. ;)
En om nog even terug te komen op het hitparade gedeelte, dat valt deels uit de topic-titel te herkennen, plaatsingsdatum en de lengte van (jouw) eerste post 8)
Dan moet je betekenissen gaan hangen aan velden die een user zelf kan invullen. Fraude- en foutgevoelig. Al is het natuurlijk wel maar fraude om zoiets doms als een achievement, dus zo'n ramp zou dat niet zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Het geilen op je regdate of je ID (zoals bij Slashdot ook gebeurt) is een probleem van de persoon die dat doet, geen achievement. Er wordt een waarde aangehangen die er niet is; het feit dat je oude rot bent wil niet zeggen dat je geen poep praat. Het bewijs is makkelijk te vinden; genoeg discussies uit 2001 in techforums die nergens over gaan, het is niet alsof vroeger alles beter was.
Ik zeg nergens dat ik erop geil, of dat ik er enigerlei waarde aan hecht. Ik zeg alleen dat anderen dat wel doen. Verder betwijfel ik of het een probleem is, integendeel: ik denk dat userts die dat doen er best lol mee hebben. Jammer is wel dat je een ad hominem argument combineert met een strow man.
Deze zijn al heel netjes weerlegd.
Waar dan?
Zullen we even niet uit het oog verliezen dat spellen wat anders zijn dan dit (professionele!) forum?
Het punt van de (een) leidend(e) UI-psychologie-social media consultant ter wereld is dus juist dat je een forum, of ieder andere sociale ontmoetingsplaats juist wél moet zien als een soort van spelletje. Ik ik vind eerlijk gezegd haar een goed punt hebben.

Overigens ben ik het helemaal met de stelling eens dat mogelijke achievements gericht moeten zijn op de kwaliteit van de inhoud die door de gebruikers is gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 31-03-2009 15:52 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ruudjah schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:42:
[...]

Ik zeg nergens dat ik erop geil, of dat ik er enigerlei waarde aan hecht. Ik zeg alleen dat anderen dat wel doen. Verder betwijfel ik of het een probleem is, integendeel: ik denk dat userts die dat doen er best lol mee hebben. Jammer is wel dat je een ad hominem argument combineert met een strow man.
Kun je mij dan even vertellen waar hij op de man speelt of jou woorden in de mond legt? :) Hij geeft aan waarom hij vindt dat jou idee van één van die achievements niet goed zou zijn in zijn mening, that's all. Vervolgens ga jij in zijn geheel niet op zijn argumenten in en val je zijn manier van discussiëren af in plaats van zijn argumenten. Da's in iedere discussie een zwaktebod en bovendien redelijk uncalled for aangezien jullie niet bepaald in een vurige discussie zaten ofzo. ;)
Het punt van de leidende UI-psychologie-social media consultant ter wereld is dus juist dat je een forum, of ieder andere sociale ontmoetingsplaats juist wél moet zien als een soort van spelletje. Ik ik vind eerlijk gezegd haar een goed punt hebben.
Ik weet niet hoe blij het management ermee zal zijn als het imago van een professioneel forum ondermijnd wordt door het idee dat alles op het forum een spelletje is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Op de man spelen:
het feit dat je oude rot bent wil niet zeggen dat je geen poep praat.
Straw man: Achievements erbij pakken, en vervolgens half over achievements en over oude koeien gaan discussieren.
Vervolgens ga jij in zijn geheel niet op zijn argumenten in en val je zijn manier van discussiëren af in plaats van zijn argumenten. Da's in iedere discussie een zwaktebod en bovendien redelijk uncalled for aangezien jullie niet bepaald in een vurige discussie zaten ofzo.
Hó eens even: Ik ga tweeledig op zijn argumentatie in. Éérst vraag ik waar die achievement dan wel weerlegt zijn, daarnaast geef ik aan dat wat als probleem wordt beschreven helemaal geen probleem ís.
Ik weet niet hoe blij het management ermee zal zijn als het imago van een professioneel forum ondermijnd wordt door het idee dat alles op het forum een spelletje is.
Het kan denk ik geen kwaad om het punt van haar toe te passen op deze sociale ontmoetingsplaats. Je hoeft GoT of Tnet ook niet te verwarren met een spelletje; het punt is nu juist dat je psychologie van spellen toe kan passen op sociale media. Dat kan IMHO denk ik alleen maar de boel verrijken.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die was volgens mij in zijn algemeenheid bedoeld en niet persoonlijk op jou gericht. Zo las ik hem in elk geval niet. :)
Straw man: Achievements erbij pakken, en vervolgens half over achievements en over oude koeien gaan discussieren.
Die zie ik niet helemaal, maar goed. :)
Hó eens even: Ik ga tweeledig op zijn argumentatie in. Éérst vraag ik waar die achievement dan wel weerlegt zijn, daarnaast geef ik aan dat wat als probleem wordt beschreven helemaal geen probleem ís.
Yoozer zegt dat het een probleem is omdat je een waarde verbindt aan iets wat feitelijk geen prestatie is. Mensen gaan zich daar een status uit verlenen (weet ik uit praktijkervaring in WoW en andere plaatsen waar zo'n systeem werkt) en dat wil je juist niet omdat, zoals Yoozer al zegt, het feit dat iemand die sinds dag 1 lid is niet per se geen onzin kan praten.

Natuurlijk zijn er mensen die dat leuk vinden, maar dat zijn juist de mensen die er status uit putten en dat moet je bij een non-prestatie niet willen stimuleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 14:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beter voorbeeldje

http://slashdot.org/~drwho/achievements

Yup, grappige timing met dit topic en nee ik werk niet bij /. :+
[al had de layout en omschrijving allemaal bij /. wel wat beter gekund, te kaal - als het echt blijvend is]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik hier alleen in, of zijn er meer mensen die het gehele achievements gebeuren, bij een gebrek aan een beter woord, elitair doet voorkomen? Lijkt mij totaal onzinnig. T.net heeft al een redelijk hoge drempel (al dan niet terecht) en met zoiets invoeren raak je denk ik een hoop aanhang kwijt. Het moet posten blijven omdat je iets wilt toevoegen, niet om een bepaalde status te halen (net zoals die karmastatus, leuk, maar daar post je niet voor uiteindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:20:
Ben ik hier alleen in, of zijn er meer mensen die het gehele achievements gebeuren, bij een gebrek aan een beter woord, elitair doet voorkomen? Lijkt mij totaal onzinnig. [...] en met zoiets invoeren raak je denk ik een hoop aanhang kwijt. Het moet posten blijven omdat je iets wilt toevoegen, niet om een bepaalde status te halen (net zoals die karmastatus, leuk, maar daar post je niet voor uiteindelijk)
Ik kan hier niet meer eens zijn. Je bepaalt voor jezelf waarom je post. Ik zou niet weten waarom het elitair zou zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Achievements? Laten we ook een kasten systeem introduceren, liefst zodat je geschaald aan je salaris en je functie een rank krijgt..... en dan koppelen aan linkedin zodat je niet kunt liegen inclusief "anonieme naai mail" knop wanneer je niet de waarheid spreekt...
Achievements zijn overrated, bij spellen kan het me totaal niet boeien en op een forum stuit het me des te meer tegen de borst.

edit: oeh beetje laat, maar vond het zo wazig....

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 03-04-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 08:48
NMe schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:56:
[...]

Dat laatste is niet automatisch uit de post op te maken en ik vraag me af hoeveel DPC-mods erop zitten te wachten om zo'n status expliciet aan een topic te gaan hangen. ;)
Daarnaast kunnen er ook nog meerdere hitparades gepost worden per topic. Niet iets waar ik veel tijd aan wil besteden. Archievemens leveren stats op of geven stats weer, als DPC-er ben ik natuurlijke erg voor stats :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het grappige is dat slashdot net een update heeft gegeven aan o.a. hun achievementsysteem dat ze afgelopen woensdag al hebben gelanceerd (pas na dat ik hier de discussie startte). Ze zetten er dus serieus mee door, vandaag door /. gepost:
A note on Achievements. We launched this as an april fools day joke. We're glad many of you got it. We had great fun with it. But achievements are actually a real, working system. And they serve a purpose. Most of the major bits of functionality on Slashdot have a corresponding achievement. Posting a Journal? Getting a Story Accepted? Being Moderated Up? Using all of your Mod Points up? While many achievements are silly jokes: getting the first block of achievements is essentially a tutorial. And getting some of the more complicated achievements would be a useful indicator for a quality contributor to the site. The heavy lifting on this was done by Chris Brown
http://news.slashdot.org/...9/04/06/1336235&art_pos=5

Kennelijk ben ik niet de enige die er brood in ziet, en dat er ook wel manieren bestaan om een serieus achievementsysteem neer te zetten. En inderdaad, jij kan een andere mening zijn toegedaan en het maar onzin vinden, maar wees je er wel van bewust dat er schijnbaar ook andere visies bestaan die het geen onzin vinden en dat jouw mening tav hiervan dus maar relatief is. Slashdot is immers ook niet de minste.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zie geen, tot maar erg weinig voorgesteld achievements die echt kwaliteit ipv kwantiteit in de hand werken. Bovendien behaal je met achievements geen blijvende inzet. Wanneer iemand de gestelde grens heeft gehaald vervalt vaak de interesse en stopt men met het hetgeen dat nodig was om de achievement te halen. Dat zie je op fora en dat zie je in games. Achievements werken het hoereren van posts / verkoop / modding / reviews in de hand zonder vaak daadwerkelijk structurele inzet te belonen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alhoewel ik erg twijfelachtig tegenover het idee sta, zie ik het wel kunnen werken mits de juiste achievements verzonnen worden.

Elke achievement die bij hoereren nut heeft kan gelijk geschrapt worden.
Als ik het lijstje van de TS doorneem zouden hooguit f,g en k kunnen wat mij betreft met de volgende opmerkingen :
- f is gewoon een automatische achievement waar iemand geen invloed op heeft, het directe nut zie ik dan ook niet.
- g moet evenwichtiger worden zodat je niet maar voor van alles reviews gaat aanmaken met veel quotes etc in de ijdele hoop dat er ooit wel eens 10 goed bevonden worden.
- k moet ook weer te verliezen zijn ( als iemand een jaar geleden +100 had en nu -50 dan mag de achievement er niet staan )

En om nu /. achievements aan te halen? Meeste achievements die ik daar gehaald zie worden zijn puur wie hangt het meeste rond en kan het meeste posten.

Maar als iemand een goed lijstje kan verzinnen dan is het wel het discussieren waard. Maar imho moet er eerst dat goede lijstje komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:17:
Kennelijk ben ik niet de enige die er brood in ziet, en dat er ook wel manieren bestaan om een serieus achievementsysteem neer te zetten. En inderdaad, jij kan een andere mening zijn toegedaan en het maar onzin vinden, maar wees je er wel van bewust dat er schijnbaar ook andere visies bestaan die het geen onzin vinden en dat jouw mening tav hiervan dus maar relatief is. Slashdot is immers ook niet de minste.
Het probleem zit hem er (lijkt me) meer in dat het management moet bepalen of iets wat devtijd kost om te maken ook zijn kosten weer opnieuw gaat opbrengen. En dat is verdomd lastig te bepalen voor iets dat door het ene deel van de community wel wordt omarmd en door het andere niet. ;)

Ik denk verder ook niet dat het zin heeft om dit nog te propageren. Het idee ligt op tafel en is zeker nog niet afgefakkeld. Te zijner tijd wordt het, na besproken te zijn binnen het management en de devversgroep, vanzelf wel "goedgekeurd" danwel "afgekeurd".

Pagina: 1