Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verborgen Administrator?

Pagina: 1
Acties:

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-08 04:18
Hallo,

ik heb Windows XP Professional (SP3) en ben er laatst achter gekomen dat sommige programmas
"als administrator" gebruikt moeten worden om goed te werken.
Wat vreemd is, want er staan sinds het begin 2 accounts op en zijn allebij "beheerder".
Of is dat toch niet hetzelfde als administrator?

In ieder geval, zoals ik probeerde instellingen van bijv. nVidia PhysX te veranderen, kon dat niet.
Ik moest dan kiezen om het "als administrator" te gebruiken.
Dat kan ik wel aanklikken, maar dan heb ik ook nog een wachtwoord nodig.
Maar waar haal ik dat vandaan als ik niet meer wachtwoorden weet dan van de 2 accounts die er zijn?

Lekker handig verschijnsel...
Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Administrator en beheerder zijn hetzelfde.
Om het wachtwoord van het "administrator" account te resetten:
  • Log in als een beheerder.
  • Ga naar Start > Uitvoeren> type hier: control userpasswords2
  • Selecteer het administrator account
  • Klik rechtsonderin op Wachtwoord wijzigen.
Hoop dat je hiermee verder komt, heb zelf engelse versie dus er kunnen wat vertalingsfoutjes inzitten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mhoogendam op 30-03-2009 13:28 ]

• DamageInc.
Aha, dat verklaart al wat meer.
Maar ik begrijp dan alleen niet waarom die Administrator-account die ik zou moeten gebruiken met programmas niet wordt weergegeven in 'Gebruikersaccount', je weet wel onder het Configuratiescherm ofzo.
Of ja, je kan dus ook op je plaatje in het Start-menu klikken...

Je moet weten, er staan in dát scherm 3 of 4 accounts aangegeven:
1. MicHaeL - Beheerder
2. Gerard - Beheerder
3. ASP.NET Machine A... - Beperkt
(4. Gast - uitgeschakeld)

En als ik dan in het paneel kijk via 'Uitvoeren', staan die eerste 3 in het lijstje van onder naar boven.
Met de eerste 2 in de groep 'Administrators' en de 3de in 'Gebruikers'.
Alleen bovenaan ook nog 'Administrator', natuurlijk ook in de groep 'Administrators'.
Dus ik weet niet waarom ik minder zou moeten kunnen met de andere accounts.

Of hoort dit gewoon zo?

Ik zie dat ik die "ongebruikte" (genaamd 'Administrator') op zich ook zou kunnen verwijderen.
Maar het lijkt me dat ik dan geen "echte" administator-account meer zou hebben.
Dus in de problemen zou komen met toegang tot bepaalde programmas.
Als die andere twee inderdaad als minder worden beschouwd door het systeem.
Ja, of misschien moet de prioriteit van een van de twee dan (automatisch) hoger gemaakt worden.

PS: Ja, ik heb de stomme NL-versie, maar het is niet anders denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door DamageInc. op 30-03-2009 14:12 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Run as Admin kun je dan ook beter lezen als "Uitvoeren met een account die beheerdersrechten heeft ongeacht de naam" ;)

Scheelt denk ik een boel onduidelijkheden, en er zijn maar zeer weinig setups waarin expliciet naar de Administrator (sid eindigend op -500) wordt gevraagd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DamageInc.
alt-92 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:42:
Run as Admin kun je dan ook beter lezen als "Uitvoeren met een account die beheerdersrechten heeft ongeacht de naam" ;)

Scheelt denk ik een boel onduidelijkheden, en er zijn maar zeer weinig setups waarin expliciet naar de Administrator (sid eindigend op -500) wordt gevraagd.
OK, maar het gaat me niet om de naam.
Alle van de drie die er beheerdersaccounts ZIJN, wordt er maar één echt als een administrator gezien.
Daarnaast is die ook nog eens verborgen...

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 10:42
Het is inderdaad normaal dat de echte Administrator hidden is in je gebruikersaccounts scherm. Als je in de ´veilige modus´ van Windows zit, dan zie je hem ook trouwens. De ´administrator´ is altijd aanwezig (sid 500 inderdaad), en als je bij het installeren van Windows niks hebt opgegeven is het wachtwoord leeg.
Niet weggooien in ieder geval, als dat al kan.

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• Mental
  • Laatst online: 20-10-2020
Als software de gebruikersaccount 'Administrator' letterlijk nodig heeft (dus niet een user die toevallig ook in de Administrators group zit), zou ik het direct deinstalleren en een open sollicitatie naar de maker sturen.. wat een prutsers.

Anyway, de gebruik Administrator zul je als eindgebruiker NOOIT (zeg nooit nooit...) nodig hebben.
Een gebruiker die lid is van de Administrators groep heeft net zovel rechten als Administrator.

(verwarrend stukje tekst, i know ;) )
Niet weggooien in ieder geval, als dat al kan.
Weggooien niet, hernoemen wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Mental op 31-03-2009 15:17 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

L4m0r schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 15:16:

Weggooien niet, hernoemen wel.
Mwa.
Ik zoek gewoon op een sid die eindigt op -500 :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1