Hard Disk kapot? Help!

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 01:10
Situatie:
In mijn gebruikelijke PC heb ik een 250GB HD zitten van Seagate met 2 partities.
1.) Windows XP pro
2.) opslag van persoonlijke documenten

Nu is het zo dat mijn PC merkbaar aan het verslijten was (trager worden, vastlopen, BSOD etc.) Nooit had ik de HD verdacht, maar nu heb ik het systeem uit elkaar gehaald om de problemen te identificeren. Toen ik de HD in mijn hand had, hoorde ik hem licht kloppen (zo van, als je hem schud, dan hoor je hem kloppen), hij stond niet meer aan.

Omdat ik een nieuwe PC besteld heb, heb ik gewacht met de data te back-uppen tot dat de schijf in mijn nieuwe configuratie hangt.

Probleem:
Mijn PC start nog wel op, soms krijgt ie meteen BSOD, soms draait de PC nog 2 minuut voordat ie BSOD krijgt, soms wat langer. De data die voor mij belangrijk is is minstens 20GB.

Hoe kan ik nu mijn gegevens het beste backuppen? De schijf is nog wel toegankelijk, maar als ik daarmee opstart slaat hij gegarandeerd vast (BSOD). Is het misschien een goede optie om de schijf als data erbij te hangen in een ander systeem?

Als beide schijven SATA zijn, en op beide staat windows geinstalleerd, hoe kan de computer dan de goede schijf als opstartschijf pakken? Is een andere optie om deze schijf in een Externe behuizing te stoppen en middels USB aan te sluiten?

Wat kan ik nu als beste doen?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:55
NielsStevens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:40:

Hoe kan ik nu mijn gegevens het beste backuppen? De schijf is nog wel toegankelijk, maar als ik daarmee opstart slaat hij gegarandeerd vast (BSOD). Is het misschien een goede optie om de schijf als data erbij te hangen in een ander systeem?
Denk je dat er verschil zit tussen het opstarten van, en het benaderen van? Bij allebei de situaties zal hij gaan spinnen..
Als beide schijven SATA zijn, en op beide staat windows geinstalleerd, hoe kan de computer dan de goede schijf als opstartschijf pakken? Is een andere optie om deze schijf in een Externe behuizing te stoppen en middels USB aan te sluiten?
Laten opstarten van je nieuwe schijf. Dus in je bios de nieuwe schijf boven je oude zetten.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Wellicht een raid1 aanmaken? misschien bsod hij hem dan niet?
en dan vanaf de andere sata schijf je gegevens eruit vissen?

Verwijderd

Beide mogelijkheden zijn goed te doen, zowel in een externe behuizing als via een interne SATA verbinding. Als je niet weet hoe je er voor zorgt dat de computer van de juiste schijf start, moet je eens op "BIOS BOOT ORDER" of afgeleiden daarvan zoeken. Maar je kunt er vanuit gaan dat de computer nog steeds van de oorspronkelijke schijf opstart, zodra je er een extra schijf bij zet en verder niets verandert in het systeem.

Verwijderd

Het nieuwe moederbord heeft misschien hot swappable SATA poorten. M.a.w. je start je nieuwe PC op met de nieuwe schijf, eens in Windows plug je de sata kabel van je oude schijf er zo in, en dan Windows 'ploep, nieuwe hardware gevonden', komt die er als data schijf bij en kopiëren die handel.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

thijszor schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:44:
Wellicht een raid1 aanmaken? misschien bsod hij hem dan niet?
en dan vanaf de andere sata schijf je gegevens eruit vissen?
Een raid 1 maken? Dus niet! Dan wordt alles op de disk gewist.

Gewoon de schijf als 2e disk in een andere computer hangen en de gegevens overpompen. Desgewenst kun je ook een externe disk bay op usb of firewire gebruiken indien voorhanden.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:42
of een linux usb stickje booten, en vervolgens de data kopieren naar een externe HD

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Fairy schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:56:
[...]

Gewoon de schijf als 2e disk in een andere computer hangen en de gegevens overpompen. Desgewenst kun je ook een externe disk bay op usb of firewire gebruiken indien voorhanden.
Was onder de indruk dat je wel fftjes een arraytje kon aanmaken zonder dataverlies? :+ niet dus!

• Alfa
Tomino schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:43:
[...]
Denk je dat er verschil zit tussen het opstarten van, en het benaderen van? Bij allebei de situaties zal hij gaan spinnen..
Ik verwacht dat de schijf dan iets minder intensief gebruikt wordt en dan iets minder snel in de BSOD terecht komt... Dat is mijn verwachting.
Fairy schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:56:
[...]

Check, geen RAID 1 dus :) Dus inderdaad de schijf als extra schijf erbij hangen en dan gegevens overpompen. Wat is beter? SATA/USB of firewire?

Mijn nieuwe config heeft een nieuwe Velociraptor van 150GB in zich, die zijn wel lekker snel met schrijven en lezen. Is het dan beter om te wachten dat ik de info naar deze schijf kan schrijven? Of maakt het niet veel uit waar ik de data naar toe schrijf?
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:45:
Beide mogelijkheden zijn goed te doen, zowel in een externe behuizing als via een interne SATA verbinding. Als je niet weet hoe je er voor zorgt dat de computer van de juiste schijf start, moet je eens op "BIOS BOOT ORDER" of afgeleiden daarvan zoeken. Maar je kunt er vanuit gaan dat de computer nog steeds van de oorspronkelijke schijf opstart, zodra je er een extra schijf bij zet en verder niets verandert in het systeem.
Check, dus het is goed te doen? Hoe zijn de ervaringen met mijn situatie??? Ik voel me nu nog enigszins paniekerig 8)7...
BIOS BOOT ORDER, heb dit inderdaad gezien ja, denk dat dat wel gaat lukken.

• Alfa
bas r schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:57:
of een linux usb stickje booten, en vervolgens de data kopieren naar een externe HD
Hoe gaat dit in zijn werk? Is dit beter dan via Windows? Heb nog nooit met Linux gewerkt...

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
NielsStevens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 12:04:
[...]

Hoe gaat dit in zijn werk? Is dit beter dan via Windows? Heb nog nooit met Linux gewerkt...
Makkelijker is waarschijnlijk een zgn. Live CD met linux erop aangezien booten met USB op sommige pc's niet altijd lukt.
Bijv. http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
FAQ: http://www.knoppix.net/wiki/Knoppix_FAQ
Wel zorgen dat je pc van cd kan booten ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

NielsStevens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 12:02:
[...]

Wat is beter? SATA/USB of firewire?

[...]
Voor mijn part RS/232, als je je data maar terug hebt.

Connectie doet er niet toe.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Hoe kan ik nu mijn gegevens het beste backuppen?
Backuppen doe je voor het te laat is.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Alfa
Mr_Atheist schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:55:
[...]

Backuppen doe je voor het te laat is.
I know, maar het is nog nét niet te laat :)
En zoals ik al zei, ik was het al van plan, maar ik grijp er net langs...

• Alfa
Iva_Bigone schreef op maandag 30 maart 2009 @ 12:11:
[...]

Makkelijker is waarschijnlijk een zgn. Live CD met linux erop aangezien booten met USB op sommige pc's niet altijd lukt.
Bijv. http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
FAQ: http://www.knoppix.net/wiki/Knoppix_FAQ
Wel zorgen dat je pc van cd kan booten ;)
Ik heb het bestand van 650MB gedownloaded en gebrand op een cd (de .rar file als data op een cd met DeepBurner).Vervolgens stop ik deze in mijn laptop om te testen, de laptop geeft geen scherm: "opstarten vanaf CD" (geeft ie met windows normaal wel). Hoe kan dit?

Hoe werkt deze Live CD van knoppix?

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Zou het eerst zo proberen wat Fairy al eerder voorstelde dwz de schijf in je nieuwe PC als 2e schijf monteren en als deze zichtbaar is de data kopieëren. Mocht dit niet lukken dan kun je het later altijd nog met een Linux Live CD proberen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat kan die Linux live cd dan ? Als de harddisk idd kapot is, word het denk ik heel lastig om daar nog de data vanaf te krijgen.

Fixboot/fixmbr en alle andere "veilige" herstel pogingen al geprobeert?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Rocadi
Madrox schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:15:
Wat kan die Linux live cd dan ? Als de harddisk idd kapot is, word het denk ik heel lastig om daar nog de data vanaf te krijgen.

Fixboot/fixmbr en alle andere "veilige" herstel pogingen al geprobeert?
@Madrox
Natuurlijk kan een Linux Live Cd niets meer doen met een kapotte HD. Er werden de TS een aantal voorstellen gedaan zowel op basis van Windows als op Linux. Aangezien ik de indruk kreeg dat de TS minder ervaring heeft met linux, stelde ik hem voor om dan eerst de mogelijkheden binnen Windows uit te proberen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat begrijp ik wel. Hij zal echter toch vooral eerst die harddisk goed moeten laten functioneren, of zie ik dat verkeerd ? Zo als hij het omschrijft die problemen, gaat geen enkele data recovery hem helpen op dit moment.

Dat zie ik amper terug in de tips die hij krijgt, vandaar mijn vraag. De Linux Live CD kan dus niks meer doen dan wat je onder dos/windows kan. Dan heeft het ook geen enkele zin om daarmee aan de slag te gaan. Eerst moet die harddisk langer dan 2 minuten goed functioneren, daar moet de TS zich op focussen.

Alleen ben ik bang dat het juist wel te laat is, ondanks het optimisme van de TS. Sorry.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Alfa
Madrox schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:15:
Dat zie ik amper terug in de tips die hij krijgt, vandaar mijn vraag. De Linux Live CD kan dus niks meer doen dan wat je onder dos/windows kan. Dan heeft het ook geen enkele zin om daarmee aan de slag te gaan. Eerst moet die harddisk langer dan 2 minuten goed functioneren, daar moet de TS zich op focussen.

Alleen ben ik bang dat het juist wel te laat is, ondanks het optimisme van de TS. Sorry.
Die HD moet inderdaad nog even functioneren, gezien ik flink wat GB's te pompen heb...

Ik hoop dat het niet te laat is... Anders toch 400 euro uitgeven aan recovery, of zien wat er nog via mail & uploads etc. te redden valt...

Ik denk dat als windows niet hoeft te draaien, dat hij wellicht minder problemen heeft met niet functioneren, kom er maar op 1 manier achter. Aanstaande week proberen. Mijn bevindingen post ik hier!

UPDATE:
ik kan vanavond mijn PC ophalen, ben razendbenieuwd of het me vanavond lukt om de data over te zetten... Anders vraag ik meteen om hulp :|

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa op 02-04-2009 12:27 ]

• Alfa
UPDATE:

It WORKED!!!

Alles is weer gebackupped! en morgen doe ik alles nog een keer op een andere schijf!

Als ik de schijf als opstartschijf gebruik blijft hij wel hangen... Hij zal binnenkort overlijden, dit ga ik aanschouwen! ik ga hem nog even pesten zoals hij mij de afgelopen dagen gekweld heeft :) en dan vervolgens opsturen naar SeaGate :p

Dus, als je hem er als extra schijf bij hangt, ook al is ie redelijk aan het storen, dan is er nog data te redden!

groeten

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26
En wat hebben we geleerd? Moet ik zeggen met 1TB dataverlies....

oja: Chill voor je. :D

[ Voor 14% gewijzigd door HenkEisDS op 03-04-2009 02:04 ]

Verwijderd

NielsStevens schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:52:
UPDATE:

It WORKED!!!

Alles is weer gebackupped! en morgen doe ik alles nog een keer op een andere schijf!

Als ik de schijf als opstartschijf gebruik blijft hij wel hangen... Hij zal binnenkort overlijden, dit ga ik aanschouwen! ik ga hem nog even pesten zoals hij mij de afgelopen dagen gekweld heeft :) en dan vervolgens opsturen naar SeaGate :p

Dus, als je hem er als extra schijf bij hangt, ook al is ie redelijk aan het storen, dan is er nog data te redden!

groeten
Edit = teveel bier op :)

Maar heb je je back up al gecontroleerd op virussen/malware's ? Anders heb je dat fijn mee gekopieerd en zit je straks weer met hetzelfde probleem :) En BSOD's, kan ook elders vandaan komen, slechte harde schijf controller.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2009 02:14 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:55
Ik moet wel zeggen dat schudden met een harddrive volgens mij niet het slimste is wat je kan doen, zeker niet als je denkt dat deze op het punt staat om het te begeven :+

• Rocadi
NielsStevens schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:52:
UPDATE:

It WORKED!!!

groeten
Mazzelaar!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Topic is al klaar eigenlijk maar toch nog ff linkje plaatsen :)

http://ezinearticles.com/...e-Data-Recovery&id=247255

Wordt uitleg gegeven over soft en hard HD failure + aantal links naar artikelen.
Pagina: 1