Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een beamertje aan te schaffen om mijn films op mijn kamer te kunnen projecteren. Dit hoeft dus geen HD beamer van enkele duizenden euro's te zijn. Anderzijds wil ik ook geen miskoop doen door chinese brol te kopen voor enkele 100 euros om bedrogen uit te komen.
Mijn vraag is : Op welke specs moet je zeker letten bij de aankoop van een beamer ?

Een voorbeeldje dat ik van ebay heb geplukt :

Système de projecteur: TFT LCD (3,5 "LCD)
mode de Projection : avant / suspension
Projecteur lentille: la mise au point manuelle
Résolution: 800 * 480, support 800 x 600
Luminosité: 1200ANSI lumens
Contraste: 600:1
Affichage couleur: en couleur (16,7 millions)
Échelle 16:9 ou 4:3
Image inversée: haut / bas
Correction trapézoïdale: 15 degrés
Lampe: 150 W / 9300 WLife: 6000 heures
Entrée : AV / TV / VGA / S-vidéo
Compatibilité vidéo: NTSC / PAL / SECAM
OSD langue: chinois / anglais / espagnol / allemand / français /.....
Puissance: 200W Voltage: AC 110-240V/50-60Hz
Projet de taille: 60-72 cm

Dit zijn de specs van één van zulke 'merkloze' projectors. Hoe interpreteer ik dit en hoe zorg ik dat ik bij de aankoop van een beamer niet bedrogen uit kom ?

Mvg,

Sam

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Belangrijkste is, kijk naar de native resolutie. Die van jouw geeft een 800x480 aan. En dat is best laag, dan kan je niet wat leukers gaan regelen op je beamer. Als dat je niet uit maakt kan je zeker met zulke instapmodelletjes aan de slag gaan. Maar je zal snel wat hoger willen :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dus ten minste iets van een 800x600 proberen vastkrijgen ?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Liefst nog hoger (1280x720 oid). Echter is dit wederom afhankelijk van je eisen, zoals disjfa zegt, je zult snel hoger willen ;)

Hiernaast zijn de lumen belangrijk (de hoeveelheid licht die het geeft), en het contrast (het verschil tussen licht en donker).

Als ik zo gauw even google: http://www.hetbesteproduc...oeveel_heb_je_nodig_.html of http://www.selectivo.nl/t...sie/beamer/uitleg-en-tips.

Je zult je er dus even over moeten inlezen. Uiteindelijk is alles afhankelijk van je budget.

[ Voor 28% gewijzigd door wasted247 op 30-03-2009 01:28 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Naja, das dus echt een persoonlijke keuze voor jezelf. Want je gaf zelf al aan geen HD-beamer of iets dergelijks te hoeven hebben. Maar je wilt gewoon leuk beeld hebben voor standaard DivX'jes en dvdtjes?

Nou hoeft een 800x480 beamer geen lelijk beeld te geven hoor. Natuurlijk is het een stuk minder als je het gaat vergelijken met een Full HD beamer met een native resolutie van 1920x1080, maar dat kost dan ook stukken meer.

Waar jij dus op zoekt bent is een beamer met een goede prijs/kwaliteit verhouding voor jouw doeleisen. Dan zou misschien de door jouzelf voorgestelde beamer wel eens een hele goede kandidaat zijn, afhankelijk van prijs e.d.

En verkijk je trouwens niet in de aanschafprijs, maar let ook even op wat een nieuwe lamp kost voor de beamer en wat de branduren van de meegeleverde lamp is. Anders wordt het alsnog een duur grapje :P

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wasted247 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 01:25:
Hiernaast zijn de lumen belangrijk (de hoeveelheid licht die het geeft), en het contrast (het verschil tussen licht en donker).
Waarbij je er ook weer aan moet denken dat de specificaties van een fabrikant niet hoeven te kloppen. Zeker niet bij merkloze producten!

Als je al ziet hoe erg er met cijfers wordt gegoocheld bij tv's en beeldschermen (dynamische contrasten en meer hocus pocus). Meetresultaten laten vrijwel altijd iets totaal anders zien. Bij beamers verwacht ik hetzelfde.

Als voorbeeld een Sony tv van €1400, getest door T.net.

Volgens de specificaties een contrast ratio van 2000:1, maar bij het meten komt er 700:1 uit :z

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 30-03-2009 01:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• wasted247
Hier ben ik het verder geheel mee eens. Ik ben momenteel niet geheel thuis in de beamer markt, maar mocht een hd ready beamer haalbaar zijn binnen het zelfde prijs bestek, zou ik het zeker niet laten (al geldt dat waarschijnlijk voor meerdere mensen).

Vooral de tip van de lamp is erg nuttig :)

Edit: om nog even aan te vullen, ook geluid is natuurlijk een factor! Al kan je dat minder goed zien in de specificaties. Lampen worden behoorlijk heet, en dan kan een loeiende ventilator best storend zijn wanneer je een rustige scene tegenkomt ;)

[ Voor 23% gewijzigd door wasted247 op 30-03-2009 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie tips !
Ik denk dat ik deze van ebay wel laat schieten. Zoals Gizz aangeeft hoeven de waarden wellicht niet te kloppen. Beter lijkt me dan een tweedehands merkproduct aan te kopen waar nog voldoende ondersteuning voor beschikbaar is, maar waar ik bovenal genoeg gebruikerservaringen en dergelijke kan over vinden.

Laat die tips maar komen ;)

• wasted247
Lijkt me dat je hiermee al een eind bent :+

suc6 dr mee!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan nooit genoeg weten ;)

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:08

RMX

Heb zelf een Sony VPLAW15 beamer, HD Ready.

Van eBay uit Amerika, 700 euro. (Met Invoerrechten, verzending, BTW) (=200 euro)

Is vast wel goedkoper te krijgen als je de biedingen in de gaten houd.
Ik ging voor Buy it Now :)

Super ding btw!
Pagina: 1