Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29
Toen ik laatst bij de baco was zag ik een mooi printje met een triac liggen voor 2 knikkers.
Met in het achterhoofd dat ik een lamp wou dimmen heb ik deze meegenomen.
Het printje:
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_images/10_printje_met_triac_TLC386T.jpg

Thuisgekomen heb ik geprobeerd het schema uit te vogelen, het volgende is eruit gekomen: Afbeeldingslocatie: http://www.imgupload.org/images/tn_344_schema+waarden.jpg

Nu vraag ik me af wat het gehele schema doet.

[ Voor 36% gewijzigd door StapelPanda op 30-03-2009 00:27 . Reden: plaatje bewerkt ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teken eens uit wat er op zit.

• StapelPanda
Wat bedoel je met uittekenen?
Het schema staat in de startpost erbij.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-11 18:51
Exacte werking kan ik je niet uitleggen.
Maar voor de zelfstudie kan je hier wat informatie uithalen.
http://www.nxp.com/acroba...licationnotes/APPCHP6.pdf

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Volgens mij een soort softstart of stroombegrenzer voor bv een lamp of verwarmings element.

op N de Nul
op P een wisselspaning
op T de lamp (of iets anders) verbonden met de wissel spanning P.

(de dioden na de 10K heb je denk ik verkeerd om getekend)

Maximale stroom zou ongeveer 1A moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Part op 30-03-2009 19:55 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Best mogelijk, maar klopt dan dat schema wel? De condensator in de fasedraad (P) is voorzien van een relatief kleine condensator (220 nF), hij heeft bij 50Hz een wisselstroomweerstand van 7237 ohm.
Bij een netspanning van 230V is de maximale stroom die je krijgt maar krap 32 mA of wel 7,3 W vermogen.
Kan dus hooguit voor een LED-lamp zijn, dan kan die condensator kloppen, de meeste spanning gaat dan geheel naar wens (verliesvrij!) daarin verloren.
Maar het mag duidelijk zijn dat dit zoals het staat weergegeven (max. 7,3W) nooit voor een verwarming kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 31-03-2009 00:31 . Reden: Paar woordjes toegevoegd. ]

Verwijderd

dit lijkt meer op een schema voor een naloop vertraging, om een ventilator of lamp nog even te laten branden na het uitschakelen van de schakelaar op contact P.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 00:24:
Best mogelijk, maar klopt dan dat schema wel? De condensator in de fasedraad (P) is voorzien van een relatief kleine condensator (220 nF), hij heeft bij 50Hz een wisselstroomweerstand van 7237 ohm.
Bij een netspanning van 230V is de maximale stroom die je krijgt maar krap 32 mA of wel 7,3 W vermogen.
Kan dus hooguit voor een LED-lamp zijn, dan kan die condensator kloppen, de meeste spanning gaat dan geheel naar wens (verliesvrij!) daarin verloren.
Maar het mag duidelijk zijn dat dit zoals het staat weergegeven (max. 7,3W) nooit voor een verwarming kan zijn.
Die lage stroom is alleen nodig voor het aansturen van de triac.

• StapelPanda
Part schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:47:
Volgens mij een soort softstart of stroombegrenzer voor bv een lamp of verwarmings element.

op N de Nul
op P een wisselspaning
op T de lamp (of iets anders) verbonden met de wissel spanning P.

(de dioden na de 10K heb je denk ik verkeerd om getekend)

Maximale stroom zou ongeveer 1A moeten zijn.
Sorry, die diode staat idd verkeerd alsom.
Voor de rest heb ik dus weinig aan het printje als dimmer, dan maar bewaren tot ik een stroombegrenzer nodig heb.

bedankt iig
Pagina: 1