Mac mini voor dagelijks gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• MarCreative
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09-2025
Mede tweakers,

Na in dit forum veel te hebben gezocht én gevonden heb ik nog maar één vraag... Hoe presteert een Mac Mini voor dagelijks gebruik? Is het niet te sloom daar voor of is dat mijn idee? (ik heb nog nooit een mac gebruikt, wel één besteld: Mac Mini met 4GB DDR3 de nieuwe dus).

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39
Dat kunnen wij natuurlijk niet voor je bepalen. Wat doe je er dagelijks mee? Beetje internetten en af en toe een filmpje kijken of zware games spelen?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat ligt er natuurlijk aan wat je er dagelijks mee gaat doen en wat jouw idee van snel genoeg is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MarCreative
Ik snap hem, wat ik voornamelijk doe is applicatie/website ontwikkeling en beetje chatten en surfen. Heel soms een spelletje, maar dat is niet belangrijk voor mij.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Zolang het niet gaat om echte foto- en videobewerking en games, is een Mac Mini een prima computer die alle andere taken zonder enige moeite zal uitvoeren. Photoshop zal ook gewoon werken, alleen zal met hele grote bestanden het allemaal wat trager gaan.. Ik draai ook gewoon photoshop en Illustrator op mijn eerste generatie MacBook met een 2.0 Core Duo, 2 GB ram en een Intel GMA 950.. dus dan moet het helemaal lukken op de nieuwe Mac Mini

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39
Oh dan is 'ie echt snel zat :)

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik gebruik de Mac Mini sinds de introductie van Leopard al elke dag, dat houdt in;
Photoshop,Firefox,Dvd's bekijken, webdesign,iTunes en gewoon dingen downloaden.

En dat gaat allemaal perfect :)

• MarCreative
Klinkt veelbelovend, vrijdag heb ik hem (zo als Apple aangeeft) ik zal even laten weten wat mijn éérste ervaringen met een mac zijn! Bedankt al vast.

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Je stapt net over naar Mac? Welkom bij de club zou ik zeggen ;)

Ben benieuwd wat je eerste ervaringen zijn!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ach dr is zelfs een bedrijf wat het aandurft om mac mini's als "Apple servers" te verhuren vanuit een datacenter... Dus wat dat betreft worden die dingen vrij veelzijdig ingezet.

• tommmmmm
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ik heb dezelfde al een tijdje. Eerst met 1 gb en nu met 2gb. Ik moet zeggen dat ik hem zelfs met 1gb werkgeheugen nog redelijk vlot vond en zelfs fireworks werkte soepel. Dus met 4gb zal dat dingetje echt retesnel zijn.

• filenox
Wel jammer dat je nooit 4gig RAM werkend in gaat krijgen in een Mac Mini waar standaard 1gig RAM inzit (chipsetlimiet oid) :(. 4gig RAM is alleen mogelijk voor de laatste Mini's dacht ik.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:27

Exirion

Gadgetfetisjist

filenox schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:20:
Wel jammer dat je nooit 4gig RAM werkend in gaat krijgen in een Mac Mini waar standaard 1gig RAM inzit (chipsetlimiet oid) :(. 4gig RAM is alleen mogelijk voor de laatste Mini's dacht ik.
De vorige hadden toch een 2GB limiet? Alleen de G4's hadden een 1GB limiet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:20
Er kan wel degelijk 4GB in de vorige generatie Mac Mini's. Het is dan mogelijk om 3,25GB aan te spreken en te gebruiken. Dit is helaas een beperking van de Intel 950 chipset.

while (! ( succeed = try ()));

• tommmmmm
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
weet je toevallig ook tot hoever te beperking gaat bij het nvidia bordje?
aangezien officieel in de vorige ook maar 2 gb ging maar hij blijkbaar toch meer aan kon, hoop ik dat de nieuwe mini misschien wat meer kan dan 4?

• filenox
Volgens mij is 4gig het maximum, klik :)
OWC today announced they are offering 4GB memory kits for the new Mac mini. And for those of you thinking about giving 8GB a try, they sent us the following note:

Should advise people that Apple has definitely limited the new Mac mini to only being able to properly utilizing up to 4.0GB of memory. Whether it's a real chipset limitation or an EFI Apple set limitation - while the Mac mini will accept 2 x 4GB and show 8GB of memory installed, once you get applications that result in more than 4.0GB being utilized, the whole system slows down to a crawl.

[ Voor 82% gewijzigd door filenox op 16-04-2009 15:07 . Reden: quote ]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik moet zeggen dat ik mijn Macbook wel veel fijner vond werken toen ik van 1gb -> 3.25 gb ging! Met de huidige prijzen kan ik dat ook iedereen aanraden!

• filenox
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je er gaat mee doen, ik heb een Mini (2Ghz C2D) met 2gig RAM, en 2gig is genoeg voor wat ik -gelijktijdig- doe (films, browsen, muziek, foto's bewerken, torrents downloaden,msn,...)

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 20:04
ik zou een pearc kopen, voor € 1100,- heb je een apparaat die qua performance veel meer doet als een Mac Pro.. Daarnaast kan je ze ook goedkoper krijgen hoor!!

zie: www.pearc.de
https://www.pearc.de/benchmarks.html/

[ Voor 16% gewijzigd door N1traat op 16-04-2009 15:20 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Zendith schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:18:
ik zou een pearc kopen, voor € 1100,- heb je een apparaat die qua performance veel meer doet als een Mac Pro.. Daarnaast kan je ze ook goedkoper krijgen hoor!!

Lekker boeiend wat jij vindt, TS heeft al een mini besteld én hij vraagt niet of dat goed is maar hoe die bij dagelijks werken presteert :Z

Ontopic: ik werk op een Mini 2.0GHz met 4GB en een 7200rpm schijf en zelfs Adobe Lightroom met duizenden RAW bestanden draait heerlijk soepel. Ook multitasken is geen enkel probleem. Hele fijne machine en nog zuinig in energiegebruik ook!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07

Daar heeft ie dus niks aan, PearC komen zonder scherm, en als je alles bijbesteld wat er in een Mac ook zit, ben je zomaar duurder uit dan bij Apple (denk aan WLAN, Bluetooth, etc)

Daar komt bij dat die dingen er niet uitzien en al helemaal niks zijn om trots op te zijn.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dan koop jij lekker een PearC :) De TS overweegt een Mac, dus niet een PC met OS X, anders had ie daar wel om gevraagd he :z

Bovendien is het niet heel boeiend dat de PearC een tikje sneller is dan een single CPU Mac Pro. In de PearC zit een andere CPU, met een andere chipset. Waar jij je misschien graag blindstaart op grafiekjes van benchmarks, worden Mac Pro's doorgaans gekocht door mensen die het ding kopen voor de workstation-eigenschappen van de Mac Pro; registered ECC geheugen, meerdere CPU's, en vooral: een betrouwbaar en supported platform.
De PearC machines zullen ongetwijfeld prima draaien met OSX, maar afgezien van de vraag of het allemaal wel legaal is, support Apple het niet. Dus wat doe je als je een software issue hebt met je fake Mac Pro? PearC bellen? Zij zullen je naar de InsanelyMac fora verwijzen als het om software gaat. Dan maar met Apple bellen? Zij zullen je niet helpen als je het niet op een Mac draait.

Launching containers into space

Verwijderd

Heb nu een week mijn nieuwe Mini thuis, ben van een 1,6ghz met 2 GB intern overgegaan naar de nieuwste 2,0 ghz met 4gb intern geheugen, Ook ff een snellere HD erin gezet (320Gb, 7200 rpm en 16 mb cache) en het draait als een zonnetje.

Voor een all rounder als ik, is de Mac Mini al jaren de ideale oplossing (en nog eens subliem eruit zien ook :) )

Oh, ja, welcome in the Apple world, eindelijk geen geklungel meer met Windows voor jou.
Pagina: 1