Toon posts:

Problemen met booten op SATA drives

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister heb ik een nieuw systeem in losse onderdelen aangeschaft en gemonteerd. Het systeem heeft de volgende specificaties:

Intel Core 2 Quad Q8200 S775
2x 2GB DDR PC6400 800Mhz
Asus P5Q S775
Recom Power Engine M600 ATX Voeding
Samsum HD F1 640GB 16MB SATA 2
Samsung SH-S223F DVD Rewr Zw Sata
Geforce 9 9600GT
Norrod behuizing Midi ATX

Het probleem is nu dat de harde schijf soms wel wordt herkend en de andere keer weer niet. De HDD wordt of in het post bios scherm herkend, of in de bios zelf. Er zijn 8 sata poorten. 6 zwarte, 1 witte en 1 oranje. In de oranje vindt de computer de harde schijf wel in het opstartscherm, maar niet in de bios. In de rode poorten is het weer net andersom. Ik heb volgens mij alle mogelijke poorten en bios instellingen geprobeerd. Als ik de computer in dos opstart kan ik zowel de HDD als de DVD drive niet zien. Toch heb ik in de loop van de dag windows een keer kunnen installeren, en soms start hij windows ook op. Als ik de computer de opnieuw opstart krijg ik dan weer enkele keren een bsod of andere foutmeldingen en later laadt windows dan toch wel weer.

Wat kan er precies aan de hand zijn? Kan het zijn dat er misschien nog sata drivers moeten worden geinstalleerd voor het moederbord? Of zit er toch nog een fout in het aansluiten van de HDD/DVD? Ik hoop dat jullie nog wat tips en ideeen hebben. Alvast bedankt!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:37
Waarschijnlijk RAID of AHCI aan staan op bepaalde SATA poorten. Als je RAID controller voor bepaalde poorten aan staat zul je deze in je RAID bios wel zien, in je gewone BIOS niet. Ook zijn deze in "een DOS versie" niet te zien omdat er geen drivers voor beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor Windows installaties.

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op zondag 29 maart 2009 @ 19:37:
Waarschijnlijk RAID of AHCI aan staan op bepaalde SATA poorten. Als je RAID controller voor bepaalde poorten aan staat zul je deze in je RAID bios wel zien, in je gewone BIOS niet. Ook zijn deze in "een DOS versie" niet te zien omdat er geen drivers voor beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor Windows installaties.
RAID of AHCI staat niet aan, dat kan ik sowieso niet per poort instellen. De HDD en de DVD zijn ondertussen wel goed te zien in de bios, maar toch krijg ik constant nog blauwe schermen. Bijvoorbeeld met de melding SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Heb je nog andere ideeen?