[XP Pro] Formatteren NTFS zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een oude laptop van een vriend staan (Dell Latitude D600). Ding wilde niet meer opstarten en gaf een error, ik weet zo 1,2,3 niet meer wat die error precies was. Ik vermoedde sowieso dat die hele laptop vol met malware en weet ik wat nog meer stond, dus om werk te besparen ben ik meteen gaan formatteren.

Het formatteren ging echt tergend traag. Hij deed er 2 uur over om op 13% te komen. Dit heb ik dus maar afgebroken. Toen heb ik gekozen voor formatteren volgens NTFS (snel). Dit ging vrij rap en hierna werden de installatiebestanden naar de HD gekopieerd. Dit gaf tijdens het kopieren een aantal errors. Iets in de trent van "kan bestand xxxx.xxx niet kopieren". De volgende dag heb ik het nog eens geprobeerd en toen ging het tot mijn verbazing ineens wel. Windows draaide lekker, totdat windows update ging lopen. Hij bleef hangen op 33% en het ledje van de harddisk bleef onafgebroken branden (groen). Vanaf dat moment werkte alles tergend traag. Er was niet mee te werken.

Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik opnieuw een snelle format gedaan. Vanaf dat moment merkte ik ook dat het opstarten van Windows ontzettend lang duurde. Het windows xp logo met het voortgangs balkje bleef zo'n 10 minuten in beeld. Daarna werd het beeld zwart en continu maar dat brandende lampje van de HD. Totaal duurde het zo'n 20 minuten voor er weer beeld was.

Heb ik hier met een kapotte harddisk te maken, of kan er nog iets anders aan de hand zijn? (Brak MBR ofzo)?

Overigens krijg ik nu na het snel formatteren de volgende error:

Setup was unable to verify drive C:

Your computer may not have enough memory to examine the drives, or your Windows XP CD may contain some corrupted files.

To continue press ENTER.

Hoe nu te handelen om de oorzaak te achterhalen?

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat let je om de staat van de harddisk te controleren? :)

Of post je deze vraag alleen om bevestiging te vragen van iets wat je eigenlijk al weet? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hoe je het nu beschrijft is het een hardwarematig probleem, en lijkt het me aan de harde schijf te liggen.

Je zou de laptop open kunnen schroeven, en de harde schijf (met een verloopstuk als het geen sata-schijf is) in een andere computer testen en scannen voor bad sectors.

Ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en die stappen volgen is een goede manier om achter hardwaredefecten te komen. Probeer ook eens een linux live cd en kijk hoelang die duurt met opstarten, die gaat namelijk buiten je harde schijf om.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:48:
Wat let je om de staat van de harddisk te controleren? :)

Of post je deze vraag alleen om bevestiging te vragen van iets wat je eigenlijk al weet? ;)
Ik kom op de een of andere manier niet in de recovery console, dus chkdsk uitvoeren wordt lastig. Ik ram op R in het setupscherm, maar er gebeurt niets.

Overigens krijg ik nu ineens:

Primary disk drive 0 not found.

Disk is echt dood nu vrees ik :(
Wiethoofd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:48:
Hoe je het nu beschrijft is het een hardwarematig probleem, en lijkt het me aan de harde schijf te liggen.

Je zou de laptop open kunnen schroeven, en de harde schijf (met een verloopstuk als het geen sata-schijf is) in een andere computer testen en scannen voor bad sectors.

Ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en die stappen volgen is een goede manier om achter hardwaredefecten te komen. Probeer ook eens een linux live cd en kijk hoelang die duurt met opstarten, die gaat namelijk buiten je harde schijf om.
Ik ga maar eens met de schroevendraaier in de weer :) Thanks!

Edit, Shit.. ik heb geen verloopstuk

De harddisk die er in zit is een Hitachi Travelstar HTS548040M9AT00. Ik ga maar eens op zoek of die nog ergens te krijgen is.

[ Voor 47% gewijzigd door jagermeister op 29-03-2009 16:06 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan toch maar een schopje naar Opslagmedia & I/O Controllers ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Moet er persé een Hitachi Travelstar HTS548040M9AT00 in? Lijkt me niet toch? Ik weet ff niet waar ik op moet letten bij notebook harde schijven. Kan iemand me helpen met het zoeken naar een geschikte harddisk. Laptop is al een oud beestje, dus ik verwacht dat hij er niet te veel geld in wil steken.

Alvast bedankt! :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Elke 2,5" laptop harde schijf met de juiste aansluiting zou moeten werken.
Hier in de pricewatch staat een selectie schijven die zouden moeten werken, eventueel de Vraag & Aanbod afstruinen kan in de kosten schelen.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-02 13:07

Dima_2005

T.net-verslaafde

Als het een oud beestje is moet het een PATA aansluiting hebben, dus zeker niet verwarren met SATA!!!!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:18:
Elke 2,5" laptop harde schijf met de juiste aansluiting zou moeten werken.
Hier in de pricewatch staat een selectie schijven die zouden moeten werken, eventueel de Vraag & Aanbod afstruinen kan in de kosten schelen.
Bedankt voor de link. Jij hebt ook al rekening gehouden met het feit dat het een PATA aansluiting moet zijn! Top.

Is dit een geschikte schijf? :)

[ Voor 23% gewijzigd door jagermeister op 29-03-2009 16:43 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Die zou prima moeten kunnen passen.

In de Vraag & Aanbod staan er ook een aantal. Zo kun je ook makkelijk de kosten drukken.

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:49:
[...]

Die zou prima moeten kunnen passen.

In de Vraag & Aanbod staan er ook een aantal. Zo kun je ook makkelijk de kosten drukken.
Geweldig! Ik heb gereageerd op een advertentie in Waddinxveen. 4 tientjes is niet al te duur voor een 160 Gb schijf en ook nog eens lekker in de buurt. _/-\o_

Oops: Het was een SATA schijf. Gaat hem niet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door jagermeister op 29-03-2009 16:58 ]

Pagina: 1