Vorige week heb ik mijn nieuwe kast met waterkoeling setupje binnen gekregen. Alles ingebouwd en aangesloten en het leek direct te werken: nergens lekkages, water stroomd goed, geen lucht in de slangen na minuut of 5. Windows + software heb ik opnieuw geinstalleerd, gezien alle inhoud ook nieuw was.
De kast is een CM Cosmos S, met daarin:
360mm rad
EHEIM HPPS 12V pomp
(linkje)
CPU: i7 920 met innovatek koelblok (klik)
MB: Gigabye GA-EX58-extreme (incl wc aansluiting op NB)
graka: GTX285 met innovatek/EVGA koelblok erop (staat evga in gegraveerd, stond op website als innovatek (staat er óók op) (kaart staat bij product links, waterkoeling hier)
Geheugen: 3x 2GB corsair 1333 MHZ tripple channel DDR3
De processor heb ik bij het maken van de screenshot van de temperaturen niet overgeklokt, omdat ik eerst zekerheid wil over de temperaturen.
Terwijl mijn PC idle draait, monitor ik temperaturen met verschillende programmas, nl:
RealTemp 3.00: 42 graden
SpeedFan 4.37: 27 graden
Everest Ultimate: 42 graden
EasyTune6 (zat bij MB!): 33 graden
CoreTemp 0.99.4: 42 graden
Screenshot van de temps idle
Screenshot van de temps @ 15% belast
Fans draaien overigens wel lekker rustig, maar had wel beter verwacht.
1) Welk programma kan ik geloven?
2) Hoe warm mag de 920 worden? Ik heb de instellingen in de BIOS laten staan dat ie zichzelf nog begrensd op temperatuur, dus kapot zal hij niet gaan. Maar zijn levensduur ben ik wel bang voor.
Heb een CPU Benchmark gedraaid gehad in het begin, waarbij de temp in ET6 naar de 90 graden ging, en daar bleef hangen.
3) Wijst dit er op dat de CPU zichzelf daar begon te begrenzen, of puur toeval?
Als ik een lichte benchmark draai (die maar 2 cores gebruikt ofzo), merk ik het wel direct aan de temps dat deze hard dalen als ik mijn fans opeens vol open draai.
4) Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb er zelf aan gedacht om mijn CPU koeler los te halen, schoon te maken (zelfs lappen, hoewel ik dit riskant vind) en opnieuw te bevestigen en BIOS flashen. Miscchien dat iemand hier betere suggesties heeft.
De kast is een CM Cosmos S, met daarin:
360mm rad
EHEIM HPPS 12V pomp
(linkje)
CPU: i7 920 met innovatek koelblok (klik)
MB: Gigabye GA-EX58-extreme (incl wc aansluiting op NB)
graka: GTX285 met innovatek/EVGA koelblok erop (staat evga in gegraveerd, stond op website als innovatek (staat er óók op) (kaart staat bij product links, waterkoeling hier)
Geheugen: 3x 2GB corsair 1333 MHZ tripple channel DDR3
De processor heb ik bij het maken van de screenshot van de temperaturen niet overgeklokt, omdat ik eerst zekerheid wil over de temperaturen.
Terwijl mijn PC idle draait, monitor ik temperaturen met verschillende programmas, nl:
RealTemp 3.00: 42 graden
SpeedFan 4.37: 27 graden
Everest Ultimate: 42 graden
EasyTune6 (zat bij MB!): 33 graden
CoreTemp 0.99.4: 42 graden
Screenshot van de temps idle
Screenshot van de temps @ 15% belast
Fans draaien overigens wel lekker rustig, maar had wel beter verwacht.
1) Welk programma kan ik geloven?
2) Hoe warm mag de 920 worden? Ik heb de instellingen in de BIOS laten staan dat ie zichzelf nog begrensd op temperatuur, dus kapot zal hij niet gaan. Maar zijn levensduur ben ik wel bang voor.
Heb een CPU Benchmark gedraaid gehad in het begin, waarbij de temp in ET6 naar de 90 graden ging, en daar bleef hangen.
3) Wijst dit er op dat de CPU zichzelf daar begon te begrenzen, of puur toeval?
Als ik een lichte benchmark draai (die maar 2 cores gebruikt ofzo), merk ik het wel direct aan de temps dat deze hard dalen als ik mijn fans opeens vol open draai.
4) Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb er zelf aan gedacht om mijn CPU koeler los te halen, schoon te maken (zelfs lappen, hoewel ik dit riskant vind) en opnieuw te bevestigen en BIOS flashen. Miscchien dat iemand hier betere suggesties heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Wafeltje op 29-03-2009 13:05 ]