Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-07 22:21
Vorige week heb ik mijn nieuwe kast met waterkoeling setupje binnen gekregen. Alles ingebouwd en aangesloten en het leek direct te werken: nergens lekkages, water stroomd goed, geen lucht in de slangen na minuut of 5. Windows + software heb ik opnieuw geinstalleerd, gezien alle inhoud ook nieuw was.

De kast is een CM Cosmos S, met daarin:
360mm rad
EHEIM HPPS 12V pomp
(linkje)

CPU: i7 920 met innovatek koelblok (klik)
MB: Gigabye GA-EX58-extreme (incl wc aansluiting op NB)
graka: GTX285 met innovatek/EVGA koelblok erop (staat evga in gegraveerd, stond op website als innovatek (staat er óók op) (kaart staat bij product links, waterkoeling hier)
Geheugen: 3x 2GB corsair 1333 MHZ tripple channel DDR3

De processor heb ik bij het maken van de screenshot van de temperaturen niet overgeklokt, omdat ik eerst zekerheid wil over de temperaturen.

Terwijl mijn PC idle draait, monitor ik temperaturen met verschillende programmas, nl:
RealTemp 3.00: 42 graden
SpeedFan 4.37: 27 graden
Everest Ultimate: 42 graden
EasyTune6 (zat bij MB!): 33 graden
CoreTemp 0.99.4: 42 graden
Screenshot van de temps idle
Screenshot van de temps @ 15% belast :o
Fans draaien overigens wel lekker rustig, maar had wel beter verwacht.

1) Welk programma kan ik geloven?
2) Hoe warm mag de 920 worden? Ik heb de instellingen in de BIOS laten staan dat ie zichzelf nog begrensd op temperatuur, dus kapot zal hij niet gaan. Maar zijn levensduur ben ik wel bang voor.

Heb een CPU Benchmark gedraaid gehad in het begin, waarbij de temp in ET6 naar de 90 graden ging, en daar bleef hangen.
3) Wijst dit er op dat de CPU zichzelf daar begon te begrenzen, of puur toeval?

Als ik een lichte benchmark draai (die maar 2 cores gebruikt ofzo), merk ik het wel direct aan de temps dat deze hard dalen als ik mijn fans opeens vol open draai.

4) Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb er zelf aan gedacht om mijn CPU koeler los te halen, schoon te maken (zelfs lappen, hoewel ik dit riskant vind) en opnieuw te bevestigen en BIOS flashen. Miscchien dat iemand hier betere suggesties heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Wafeltje op 29-03-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Normaal is Realtemp het meest betrouwbare temp-monitoring programma voor de Intel Core serie.
Erg veel research gedaan door de schrijver.
Xtremesystems.org is down dus ik kan niet kijken in hoeverre dit voor de i7 is.

Aangezien zowel Realtemp/Coretemp en Everest dezelfde waarde van 42 graden aangeven zou ik daar vanuit gaan. Ik weet niet wat de Tjmax van jou 920 is maar die zal wel ergens rond de 100 graden hangen (Realtemp stelt dit meestal wel goed in).

Desalniettemin, 42 graden is belachelijk hoog voor je setup. Ik denk dat je waterblock niet goed gemonteerd zit. Mijn Q6600@3.85Ghz is idle 5 graden boven ambient, zo'n 24 graden dus, en de Q6600 is een 65nm heethoofd.

Ik zou je mounting dus eens controleren, iets lijkt er niet te kloppen!

2) De processor schakelt zichzelf automatisch uit als de temperaturen bij de Tjmax komen.

3) Als de temperaturen hoog oplopen gaat de processor zich terugclocken. Als dit niet snel het gewenste effect heeft zie 2.

4) zie 1

Nog een edit:
even vlug gegoogled:
http://www.xbitlabs.com/a...ers-roundup_18.html#sect0

De slechtst presterende luchtkoeler houdt een 920 @ 3.76Ghz nog op 45 graden idle. Zegt genoeg lijkt me..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
Zaterdag even vrij maken dan om mijn kast uit elkaar te halen en de CPU koeler opnieuw bevestigen. Dit zijn dus die momenten waar je weer een hekel hebt aan backplates.

Kan ik gelijk mijn kabels weer net iets anders weg werken, was hier niet helemaal tevreden over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
Afgelopen zaterdag mijn hele kast uit elkaar gehaald om van voor af aan te beginnen. Bij het verwijderen van het koelblok van de CPU viel mij op dat 2/3de van de koelpasta op de CPU nog mijn vingerafdrukken bevatte, wat dus duidt op gebrek aan contact.

Alle koelpasta eraf gepoetst en gekeken of de cpu/koelblok krom waren ofzo. Kon (op het oog :o) geen afwijking zien. Bij het plaatsen in de socket gekeken of de CPU wel boven de bevestigingsklem van het Mobo uit kwam, en hier heb ik zo mijn twijfels bij (met name aan de kant waar er geen contact was met koelblok)

Wat nieuwe koelpasta (op zilverbasis ipv siliconenbasis) erop geplakt en de koeler maar zo strak mogelijk vast gezet als maar kon.

Na Prime95 te starten met 3 fans (op 360rad) op max: 60 graden
3 fans op minimaal draaiend: nog steeds ongeveer 60 graden
nog 2 fans uit (dus 1tje rustig draaiend): temperatuur steeg naar ogneveer 65 graden.
Dit is overigens op stock speeds

Dit is wel een hele vooruitgang, maar nog steeds niet echt het gewenste resultaat, heeft iemand nog suggestisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Suggestie 1:
NOOIT met je vinger TIM aanbrengen. Vette vingers bevorderd de warmteoverdracht en het contact niet echt.

Suggestie 2:
Ik weet niet of je middelste naam Arendsoog is, maar je kunt op het oog niet beoordelen of je IHS en heatsink recht zijn. Het gaat om 0.01e van mm, niet om mm. Zoek hier op GoT maar eens op 'Het lappen hoe en wat" topic. Daar zul je zien dat je dit met een scheermesje doet (en controleerd met een 2e scheermesje).

Suggestie 3:
Geloof me, je CPU komt echt wel boven de CPU bevestiging uit.

Suggestie 4:
Koeler kruislings aangedraaid?

En succes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
@1: 2de keer ook niet gedaan, maar met stukje plastic ergens van afgebroken en die gebruikt. Maar weer iets geleerd voor de volgende keer iig (was nu meer geluk dan wijsheid)

@2: lappen doe ik echt liever niet, gezien dan garantie vervalt. Wat dat betreft misschien een slechte tweaker ;)

@3: aan 1 kant was dit wél duidelijk te zien, vandaar mijn twijfels.

@4: Jup :)
Pagina: 1