Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een MacBook Pro 5.2 17 inch. Ik draai zowel zakelijk als prive al jaren op Linux en kan hiermee lezen en schrijven. OS X is vrijwel nieuw voor mij. Nu zou ik heel graag een dualboot systeem willen maken met OS X en Linux.

Bij de aankoop heb ik meteen de schijf laten upgraden naar een 7200 toeren schijf. Omdat deze schijf blanco was, heb ik Leopard vers geinstalleerd. Om alvast meteen plaats te maken voor andere operating systemen heb ik een partitie voor windows gereserveerd en twee partities voor Linux (main en swap) in de installer. Daarna heb ik op de OS X partitie Leopard geinstalleerd.

Na de succesvolle installatie van Leopard ben ik gaan zoeken op Internet naar de methode om te multibooten. Ik kwam twee methodieken tegen, Bootcamp en rEFIt. Blijkbaar hebben X86 operating systemen een BIOS initializatie nodig die de Apple EFI niet standaard ondersteunt. Als er geen BIOS emulatie plaatsvindt, dan zouden er problemen ontstaan met de video initialisatie.

Na wat verder lezen kwam ik erachter dat er wat problemen gemeld worden met mijn type MacBook Pro (unibody early 2009) in combinatie met Linux. Zo zou Linux niet eens goed opstarten zonder een speciale bootstring. Aangezien ik tegenstrijdige berichten lees over wat nu het beste plan van aanpak is, dacht ik bij mezelf dat er vast wel tweakers zijn die eerder met dit bijltje gehakt hebben.

Graag hoor ik alle tips, truuks en ervaringen :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om even een misverstand uit de weg te helpen: Boot Camp doet niets speciaals dan wat je huidige installatie kan. De BIOS compatibiliteit en het multibooten zijn al standaard aanwezig in de firmware. Boot Camp is voornamelijk een handige wizard voor het partitioneren van je HD en het opstarten van de Windows installatie. Met de hand (zoals je nu hebt gedaan) dat ook allemaal te doen.

rEFIt daarentegen is een uitbreiding van de standaard boot menu. Het is voor zover ik heb kunnen zien niet strict noodzakelijk voor het booten van Linux.

Hoe je voor de rest Linux er op krijgt heb ik geen ervaringen mee :P Ik zie in ieder geval dat distros als Debian, Ubuntu en Arch Linux howto's hebben voor Apple computers. Die zijn dan inderdaad wel geschreven voor de vorige generaties MacBook's en MacBook Pro's. Het lijkt mij daarin het beste om eerst een live cd/usb te pakken en kijken of je daar van kunt booten :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Weet je al welke distro je gaat kiezen?
Als het Arch word, is er zoals Daedalus al zei een hele handleiding waarin alles duidelijk word uitgelegd. :)

Het makkelijkste wat je kan doen is natuurlijk gewoon 2 partities maken, één voor OS X en de andere voor Windows. Na de installatie download je Wubi en word *buntu geinstalleerd op je Windows-partitie, en kan je bij een reboot kiezen uit Windows Of Ubuntu. :) Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar normaal gezien zou 't allemaal netjes moeten werken.

code:
1
2
3
                           /--------->Ubuntu
        /---------> Windows ---------->Windows
Bootcamp----------> OS X

[ Voor 61% gewijzigd door filenox op 29-03-2009 13:20 . Reden: schema ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cresso
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06-2020
Het is vrij eenvoudig om linux te draaien op de nieuwe unibody. Er zijn verschillende guides, en (bijna) alles is met wat gekloot ook werkend te krijgen. Ik kan je aanraden om eerst rEFIt te installeren wat meteen fungeert als bootmanager. Je kan met bootcamp je mac partitie splitsen. Je kan daarna bijna elke linux distro op de gebruikelijke manier installeren.

De makkelijkste manier is om een debian distro te nemen. Er zijn namelijk drivers in debs/packages voor dit type distro beschikbaar om bepaalde dingen beter te laten werken (touchpad, brightness scherm, etc).

Als je je macbook onder linux ook echt serieus als een 'laptop' wilt gebruiken, dan had je veel beter een andere willekeurige laptop kunnen kopen. De macbook pro unibody modellen worden in idle stand al onaangenaam heet waarbij het in osx nauwelijks voelbaar is. Ook is (hierdoor?) de batterijduur onder linux tweemaal zo kort als onder osx. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
@Daedalus:
Bedankt voor de precieze uitleg over de BIOS emulatie mode. Het is nuttig om te weten dat de BIOS emulatie al mogelijk is vanuit de firmware. Standaard kun je echter niet meer dan 2 OS'en opstarten zonder tools te installeren heb ik begrepen.

@Filenox:
Wubi zou inderdaad een optie zijn, maar dat zie ik wel als een hack. Ik weet nog niet eens of ik wel Windows wil hebben op de MBP. Ik gebruik als desktop OS altijd een Debian deratief, Ubuntu de laatste tijd. Deze link heb ik gevonden voor een installatie guide:
https://help.ubuntu.com/community/MacBookPro5-1_5-2/Jaunty
Ik heb ergens anders op een forum gelezen dat onder bepaalde linux kernels met een ACPI=OFF vlaggetje geboot moet worden om grote problemen te voorkomen. Vandaar dat ik ook op deze plaats vraag wat de ervaring is van mensen die het daadwerkelijk hebben draaien op hun MBP 5.2

@Cresso:
Ja, ik wil linux serieus gaan draaien op de MBP, maar ik wil OS X toch als hoofd operating system gaan gebruiken. De trigger om een Mac te kopen was dat ik een iPhone gebruiker van het eerste uur ben en dat ik interesse heb om hiervoor ook te gaan ontwikkelen. Na verschillende pogingen met wisselend succes in VMWare en OSX86 versies heb ik besloten dat ik een echte Mac nodig heb. Ik wil maar 1 systeem en geen twee op mijn bureau, dus ik wil een machine die alles kan. Verder is het zo dat er twee zakelijke toepassingen zijn die ik echt mis onder Linux en dat is MS Office 2007 en de Adobe CS suite. Ondanks dat ik Office 2007 (Word, Excel, Powerpoint) en Photoshop CS2 vrijwel vlekkeloos heb draaien onder Wine in Linux, zou ik deze applicaties liever native willen gebruiken. Waar ik me aan de kant van OS X weer zorgen over maak is de PHP 5.2 support. Ik heb voor mijn werk allerlei extensies nodig, zoals memCache, pcntl, posix, shared memory, semaphores, imap, mbstring, gd, etc.. Zover ik kan zien is de basisinstallatie van PHP niet uitgebreid genoeg en zal ik flink moeten hacken om alles aan de praat te krijgen. Hiervoor is linux dus weer een no-brainer. Plus het feit dat onze productiesystemen ook Linux draaien en dat dit versieverschillen en compatibiliteitsissues uitsluit.
Wat betreft batterijduur, ik kom van een superdikke Dell Precision en die doet het op volle belasting misschien hooguit een uur. Als ik met die MacBook Pro vervolgens van 8 uur naar 3 uur ga, dan lijkt me dat niet eens zo heel erg. Ik hoop alleen dat die warmteontwikkeling niet slecht is voor mijn hardware.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Wubi werkt al vanaf Windows 98, dus dat is maar 2gigabye 'kwijt'
En vervolgens stel je met je boot.ini in dat die het keuzevenster tussen Windows & Ubuntu maar 1sec of gewoon niet laat zien. :)

Edit: Er is ook een 'Wubi' voor Debian.

[ Voor 25% gewijzigd door filenox op 29-03-2009 16:49 ]

Pagina: 1