Limited or no connectivity met een switch

Pagina: 1
Acties:

• badouwes
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat is dat toch met die switches? Mensen, ik heb inmiddels rode oogjes van het zoeken naar een oplossing op fora en allerlei andere bekende sites.

Ik voeg een switch toe, en tata....... limited or no connectivity....!!

Wat zie ik?

Vóór het toevoegen van de switch krijg ik prima een IP adresje in de 192.168.1.67. Na het toevoegen van de switch, wordt er zo'n bekende 'ik krijg geen IP adres, dus ken ik er maar zelf een toe: 169.bla.bla.bla...'

Wat heb ik al gedaan:
- de hele boel uitzetten en vanaf de modem tot de PC stuk voor stuk aanzetten... geen geluk, blijft hetzelfde
- andere switch (had een Air Live, nu een Netgear, geen verschil) :/
- kabels verwisseld, andere kabels: geen verschil. :X
- statische IP adressen op mijn PC ingesteld: geen verschil. Statische adressen toegekend in de modem/router aan de MAC adres van mijn desktop: geen verschil. :(

Met een laptop van mij werk, gebeurt hetzelfde. Geen switch: prima, switch: noppes, nada. ;(

Wat heb ik voor OS: XP SP3.

Mensen: ik weet het niet meer. En met de switch wil ik graag een netwerkschijf installeren om te backupen vanuit twee PC's thuis. :'(

Wie kan er helpen? :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een tekening van je netwerk, voor en na toevoeging, zo handig zijn.

'Dat is' namelijk niets met die switches, tenzij je ze verkeerd gebruikt.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 28-03-2009 21:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Typenummers, welke poorten in de switch etc je gebruikt zou ook helpen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat was de oude situatie? Multipc modem met 2 computers?

• badouwes
Verbeter me ajb als ik het fout heb: een switch kijkt uitsluitend welke MAC/IP adressen/apparatuur zich melden/meldt om vervolgens te weten naar welke poort welke pakketjes gestuurd moeten worden. Als dit waar is dan weet een switch dus niets van de rest van het netwerk af, en hoeft dat niet te weten...? Op welke poorten zou ook geen verschil mogen uitmaken, immers de switch heeft dat al bepaald bij aansluiting.

Ik verwacht daarom ook dat ik elk netwerk kabel met plug die functioneert, kan splitsen in meerdere werkende verbindingen met zo'n switch.

Het netwerk bestaat uit een ADSL/VOIP Speedtouch modem/router, waarop ik mijn desktop op het ethernet poort van de modem/router aansluit. Tot zover geen probleem. Switch er tussen (een poort in, een poort uit) en tata, limited connectivity.

Wat zie ik fout?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo simpel als je het beschrijft is het nou ook weer niet... Check eens of je pc wellicht hard ingesteld is op een bepaalde snelheid of duplex-setting? Gebruik je geen uplink-poorten of cross kabels?

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-03 12:47
Is je kabel crossed of straight? Sommige modems/switches/routers detecteren je kabeltype en kunnen zich erop aanpassen, andere apparaten werken alleen als je de juiste kabel hebt. In jouw geval is dat volgens mij een straight kabel.

• Vorkie
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 21:12:
Een tekening van je netwerk, voor en na toevoeging, zo handig zijn.

'Dat is' namelijk niets met die switches, tenzij je ze verkeerd gebruikt.
Wat voor internet heb je? ADSL of kabel?

• badouwes
Dank voor de reacties!

Ik gebruik straight kabels. Echter, de Air-Live is auto sensing (van de fabrikant: 'Each port is equipped with Auto-MDI/MDIX to eliminate the need for cross-over cable.').

Ik heb ADSL2, via Online. Maakt dat wat uit?

Snelheid: was auto (max...), heb ook 100 Full Duplex ingesteld, no luck. Zal dit met de Netgear nu ook proberen. Zal het morgen laten weten :)

• badouwes
Wel, snelheid gezet op 100 Mb/Full Duplex: no luck again.

Opvallend: met mijn laptop aangesloten op de tweede ethernet poort op de modem/router, kan ik zien dat, met de siwtch ertussen, de desktop wel wordt herkend en van een IP adres voorzien door de DHCP server. Als ik de desktop ontkoppel, ziet de modem/router inderdaad dat die is afgesloten. Zodra ik de desktop weer aansluit (dit nog steeds met de switch ertussen) verschijnt de desktop weer in het lijstje van de modem/router met IP adres. Ook op de switch is er verkeer zichtbaar door de led's. Echter, de desktop geeft nog steeds aan geen IP adres te krijgen van de DHCP server in de modem/router.

Ik word gek..... 8)7

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:33

bord4kop

maximaal 100KB!

Je aanname hoe is switch werkt is grotendeels wel waar hoor ;)
Een switch werkt op layer 2 van het OSI model en gebruikt feitelijk MAC adressen a.d.h. waarvan hij snel dataverkeer kan doorsturen naar de juiste ontvangers (adressen).
En je hebt tegenwoordig inderdaad vrijwel geen cross-cables meer nodig.

Ik heb twee mogelijke oorzaken voor je:
1.
Vraagje; waar komt die switch vandaan? Is ie nieuw of een 2e handsje?
De reden dat ik dat vraag is dat sommige switches geconfigureerd kunnen worden met bijv. Vlan 's
En aan poort en bijv. broadcasts blocking kunnen doen. Dus als 'poor-mans' semi-router/firewall achtige oplossing.

Als dat bij jou dus ook het geval is zou dat dus de reden kunnen zijn dat er geen broadcast door je switch heen komt.
Reset het ding naar default instelling. Dan zou hij alles gewoon door moeten sturen.

2.
Het kan zijn dat je switch een IP adres krijgt (op zijn MAC adres) en jouw IP adressen nu "op" zijn. Ik weet niet hou jouw provider omgaat met een netwerk achter je modem. Vroegah moest ik MAC adressen spoofen op mijn UPC kabel internet aansluiting.
EDIT
Kun je überhaupt inloggen op je switch?
Zit er een boekje/instructie CD en/of software bij? Bij een beetje goede (profesionele) switch kun je poorten monitoren e.d..

EDIT 2
IS het wel een echte switch?
Het merk/type : "Airlive" klinkt een beetje als een router, draadloos o.i.d.

Als dat namelijk het geval is moet je de router, want dat is het in dat geval, configureren!
Waarbij het ding zelf voor DHCP server gaat spelen OF je zet het hele routing gebeuren uit op het ding Indien mogelijk. Waarna hij inderdaad voor switch gaat spelen.

[ Voor 38% gewijzigd door bord4kop op 30-03-2009 11:57 ]

| Security Management |

• badouwes
He bord4kop, dank voor je reply!

Zowel de Air Live Switch als de Sitecom (sorrey, dus geen Netgear) switch zijn niet configureerbaar en beide nieuw gekocht. De Air Live twee jaren geleden en deed het prima, bij mijn laatste ervaringen toch impulsief een andere switch gekocht.... geen verschil. Weg €15. Gelukkig niet zoveel geld....

Ik heb inmiddels, na wat rondgezworven te hebben op de Microsoft Support sites, toch wat gaan pingen. Zonder switch tussen mijn modem/router en mijn desktop, lijkt alles goed te lopen, kan internetten en in mijn modem/router configuratie kijken, máár ik kan het IP adres van de router niet pingen!! Dus wel verbinden, maar geen ping! Mijn desktop krijgt steeds hetzelfde IP adres toegewezen, en zichtbaar met ipconfig, met 192.168.1.254 als IP adres voor de modem/router. Vanuit Firefox kan ik de configuratie bekijken met datzelfde IP adres, maar pingen.... ho maar.

Is dit niet vreemd, of begrijp ik iets niet? |:(

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Tja, nu weet ik het ook niet meer.

Ik ben geneigd te denken dat het aan je kabels ligt, maar hoe & wat? Geen idee meer eigenlijk, sorry

| Security Management |

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 22:00

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat je niet kunt pingen lijkt me meer de firewall die geen ICMP toestaat

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08-2025
De standaard Online routers hebben standaard MAC filtering aan staan voor draadloos. Ik weet niet of dat ook voor het bedrade deel opgaat, maar anders moet je dat uitzetten of het MAC adres van de switch toevoegen.

Heb je de ip adres toekenning wel terug gezet op automatisch, anders houd de pc gewoon het handmatig ingevoerde adres.

Dat je pc steeds hetzelfde ip adres krijgt van de router is normaal zolang er geen nieuwe dhcp requeust gedaan blijft de oude koppeling geldig tot het verstrijken van de lease time.

• badouwes
Mede tweakers: nogmaals bedankt voor de reacties! Waardeer het erg!

Bord4kop: als er kabelbreuk zou zijn, zeg een van de acht adres is slecht/gebroken, dan zou er toch geen communicatie meer zijn?

kabouterplop01: ik kan de eigen IP pingen, alleen niet die van de router. En zonder switch, kan ik ook bijvoorbeeld de draadloze printer pingen, alleen niet de router.

l1dert: in de status schermen van de router, kan ik IP adressen toekennen aan apparaten via de gedecteteerde MAC adres. Filtering is dan uit, toch?
Vraagje: switches hebben toch geen MAC adres? Net zoals je ze geen IP adres kunt toekennen? Ze detecteren welke aansluiten en naar wie ze willen sturen, hebben dus uitsluitend een doorgeeffunctie en geen eindstation?

• badouwes
Tja, net de Firewall van mijn PC (Trend Micro) uitgezet en dan lukt het pingen van de router wel....!!

Maar de switch ertussen werkt niet. Omdat ook mijn laptop op de switch limited connectivity krijgt, vermoed ik dat het probleem bij de firewall van de router zit. Deze kan ik echter op de Speedtouch 706 niet uitzetten. Wél kan ik poorten rerouten (of zoiets.. :( ).

Kan iemand mij helpen om de router firewall op een verantwoorde wijze aan te passen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

probeer eens een crosslink kabel tussen je modem/router en jeswitch (zoals het eigelijk hoort)

iets zegt me dat beide geen auto mdi/mdx feature hebben

Iperf

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hardware kant (probeer vooral nog eens andere kabels) is al redelijk besproken hier.

Software:
-Wat is de melding van "ipconfig /renew" (als je een automatisch adres hebt ingesteld
-Firewall software die de boel loopt te blokken?
-Om software helemaal uit te sluiten zou je eens kunnen booten van een linux live en kijken of die ook geen ip adres krijgt.

verder:
-Het is mogelijk een modem/router zodanig te configureren dat hij maar 1 ip adres route, met name in belgie zie je dat ze dat doen(moet je meer betalen als je meer pc's wilt). Simpelste workarround: router ertussen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Software kant is onzin, als hij alleen een ECHTE switch er tussen zet, dan is het probleem de communicatie tussen de poort op de router en de poort op de switch. Als je het met meerdere switches hebt, dan kan het alleen nog de poort op de router zijn of de bekabeling.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tja, net de Firewall van mijn PC (Trend Micro) uitgezet en dan lukt het pingen van de router wel....!!
^^^
Toch is zijn config iets anders als gemiddeld. (hij heeft tenslotte ook al andere kabel/switch geprobeerd)

Hardware: check de kabels! nog een keer!
-Als je aansluiting niet autoconfig is moet je een crosskabel tussen modem en switch hebben

Oh ja.
een (domme level 2 huis tuin en keuken) switch heeft idd geen mac adres

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 03-04-2009 10:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• badouwes
Mensen! Net de monteur van Online langs gehad (niets te maken met dit switch probleem), en deze man noemde als oorzaak: verkeerde stekkers voor de kabel. De kabel is hard-core en de stekkers zijn voor soft-core kabel. Zowel netwerkkaart als router zijn blijkbaar auto-sensing in de zin dat als er een verbinding niet goed is, er geswitcht wordt op een ander ader-paar. De switch doet dit niet.

Ergo: zonder switch werkt het, met switch niet.

Klinkt logisch....! Wat denken jullie?

Ga volgende week van mijn werk een andere netwerkkabel lenen en dit uittesten én verslag uitbrengen natuurlijk. Hebben anderen er ook iets aan... _/-\o_

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
badouwes schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:41:
Zowel netwerkkaart als router zijn blijkbaar auto-sensing in de zin dat als er een verbinding niet goed is, er geswitcht wordt op een ander ader-paar. De switch doet dit niet.
Daar zit je probleem. Je switch is niet auto sensing dus heb je een cross nodig tussen modem en switch. Van harde kern koppen :P en zachte kern koppen heb ik nog nooit gehoord.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Auto-MDIX hoeft maar aan één kant te bestaan om al te werken. Hard versus soft core bestaat inderdaad niet in deze wereld, maar er is idd wel een verschil tussen solid en stranded. Maar dat is gegarandeerd je probleem niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

badouwes schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:41:
Mensen! Net de monteur van Online langs gehad (niets te maken met dit switch probleem), en deze man noemde als oorzaak: verkeerde stekkers voor de kabel. De kabel is hard-core en de stekkers zijn voor soft-core kabel. Zowel netwerkkaart als router zijn blijkbaar auto-sensing in de zin dat als er een verbinding niet goed is, er geswitcht wordt op een ander ader-paar. De switch doet dit niet.

Ergo: zonder switch werkt het, met switch niet.

Klinkt logisch....! Wat denken jullie?

Ga volgende week van mijn werk een andere netwerkkabel lenen en dit uittesten én verslag uitbrengen natuurlijk. Hebben anderen er ook iets aan... _/-\o_
leen dan wel (ook) een crosskabel

Iperf

• badouwes
Even over (in ieder geval) de Air-Live switch:

Each port is equipped with Auto-MDI/MDIX to eliminate the need for cross-over cable. In addition, Nway auto-negotiation function ensure plug-in and play simplicity.

UNQUOTE

Wees gerust: ik zal maandag ook een cross-over cable meenemen.

• badouwes
Het volgende op wikipedia gevonden:

The cable exists in both stranded and solid conductor forms. The stranded form is more flexible and withstands more bending without breaking and is suited for reliable connections with insulation piercing connectors, but makes unreliable connections in insulation-displacement connectors. The solid form is less expensive and makes reliable connections into insulation displacement connectors, but makes unreliable connections in insulation piercing connectors.

Unquote

Stranded conductor: gevlochten, soft core; solid conductor: hard core. Ze hebben elk dus hun eigen stekker. De monteur heeft me getoond, dat de connectoren die mij geleverd zijn in de winkel waar ik ook de kabel gekocht heb (solid; hard core), alleen door de isolatie heen prikken, terwijl het isolatie-verplaatsende stekkers zouden moeten zijn....

Ik ga nu slapen....

• badouwes
PROBLEEM OPGELOST!!

Niets crossed versus straight...
Niets config...
Niets software...
Niets ICMP...
Niets switch niet in orde...

Vandaag de kabel (die met de foute stekkers) vervangen door een straight 10m UTP (van de Gamma, dus main stream niets bijzonders, gegoten stekker)...

Zonder switch: probleemloos,

en nu MET switch: probleemloos. :*)

Ergo: Mijn geleerde lessen:
1. kabels met massieve/solid kernen, hebben hun eigen specifieke isolation-displacement (<> piercing...) RJ45 stekkers nodig. O-) Als de leverende winkel deze onwetende gelijke de juiste had meegegeven.... :( Ik had gewoon last van slechte verbinding. De netwerkkaart op mijn PC en/of de router vingen dit op, maar met de switch ertussen, konden ze dat niet meer...
2. Switches werken op nivo 2 van het TCP/IP protocol: ze hebben dus geen MAC adres en/of krijgen IP adressen toegewezen.

Hulde aan alle forumleden die geholpen en een steentje hebben bijgedragen!! _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door badouwes op 04-04-2009 19:00 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

KillerAce_NL schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 09:19:
Als je het met meerdere switches hebt, dan kan het alleen nog de poort op de router zijn of de bekabeling.
;)

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

bord4kop schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:38:
...
Een switch werkt op layer 2 van het OSI model en gebruikt feitelijk MAC adressen a.d.h. waarvan hij snel dataverkeer kan doorsturen naar de juiste ontvangers (adressen).
...

...
Das iets anders dan het TCP/IP protocol (wat feitelijk uit 2 protocollen bestaat) en voordat je überhaupt een IP adress hebt komt het MAC adres al om de hoek kijken. Maar goed dat gaat wat te diep op de materie in denk ik... ;)
bord4kop schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 16:57:
Tja, nu weet ik het ook niet meer.

Ik ben geneigd te denken dat het aan je kabels ligt ...
;)

| Security Management |

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

<--- zie mijn subscript.

Pagina: 1